Mozilla on upea yhteisö. Se kehittää avoimeen koodiin perustuvia työkaluja, joista monet edustavat alansa ehdotonta huippua. Nyt säätiössä on päädytty laatimaan koko projektille uusi brändi ja ilme. Ikävä kyllä Mozilla menee hankkeessaan metsään.
Mozillan sivuilla on pitkään ollut blogi, jossa uuden ilmeen suunnitteluprosessia on kuvattu. Sen lopputuloksena on oheinen logo. Brändihanke oli avoin aitoon Mozillan henkeen: yhteisön jäsenet saivat kommentoida suunnitelmia, vaikka niihin ei voinutkaan vaikuttaa.
Uudessa logossa ”ill” on korvattu internet-osoitteista tutulla kaksoispisteellä ja kahdella kenoviivalla, siis ://. Tästä käy Mozillan mukaan välittömästi ilmi, että kyse on ”jonkinlaisesta internet-yhtiöstä”.
Mozilla kertoo Youtube-videolla, miten hyvin uusi logo ja ilme toimii eri käyttötavoissa ja kohteissa. Ehkäpä näin, mutta logossa on jotain hyvin vanhakantaista. Mozillan vanha logo sentään oli tyylikäs ja sympaattinen, vai muistatteko vanhaa lohikäärme/liskologoa?
Ulkoinen ilme on tärkeä brändin kannalta, ilman muuta. Mozillan tapauksessa tulee mieleen kysymys, mitä ongelmaa uudella logolla ja ilmeellä halutaan ratkaista? Firefoxin käyttäjämäärät ovat kutistuneet jo vuosien ajan, mutta tämä kehityksen taustalla lienee enemmän sen tapa haaskata koneen resursseja vaikkapa Chromea enemmän.
Mozillan olisi pitänyt keskittyä selaimensa moottorin kehittämiseen ja hyödyntää logossaan selaimesta tuttua, sympaattista tulikettua.