Oululainen Tosibox tunnetaan maailmalla yhä paremmin helppokäyttöisistä ja erittäin tietoturvallisista VPN-yhteyksistä. Uusia asiakkuuksia ilmoitetaan lähes viikoittain ja seuraavaksi maailma valloitetaan asiakkaiden laitteisiin integroitavilla ohjelmistopohjaisilla lukoilla, kertoo toimitusjohtaja Tero Lepistö.
Softapohjaisuus merkitsee joustavuuden lisääntymistä ja samalla Tosiboxin tuotteiden käyttöalueen merkittävää laajentumista. - Laitteistovaatimukset toki vaihtelevat hieman sovelluksesta ja suorituskyvystä riippuen ja ominaisuuksia voidaan karsia tarpeen tullen, Lepistö kertoo.
Tosibox on jo tehnyt ensimmäiset kaupat softapohjaisesta tuotteesta. Softamoduulikin on toimitettu asiakkaalle, vaikkei uudesta tuoteryhmästä ole vielä edes myyntimateriaaleja käytössä.
- Olemme vasta vihjailleet nykyisille asiakkaille, että voimme toimittaa softamoduulin ilman meidän rautaa. USA:n suuntaan piti jo toppuutella, että eivät vielä ala myyntiä tekemään kovin aggressiivisesti, ennen kuin saadaan resurssiasiat kuntoon.
Lisensointibisneksen avautuminen voi muodostua Tosiboxille isoksi positiiviseksi ongelmaksi. - Oma tutkimuksemme on jo aivan liian kuormitettu, tarvitsemme ulkopuolista apua koska nykyisellään softaresursseja on vaikea saada houkuteltua töihin taloon.
Lepistö alkaa nyt rakentamaan kumppaniverkostoa, ensi vaiheessa Suomeen. Sulautetun softan integrointityöstä kiinnostuneiden kannattaa olla Ouluun päin yhteydessä. - Haemme yrityksiä, joilla on kompetenssia tehdä tätä integrointityötä tarvittaessa ulkomaita myöten. Samalla annamme heille mahdollisuuden toimia kansainvälisessä ympäristössä vaikka omaa myyntivoimaa ei välttämättä olisikaan.
Mutta miksi Tosibox on sitten lyömässä läpi juuri nyt? Lepistö uskoo, että vuosia kestänyt pitkäjänteinen työ kantaa nyt hedelmää. On perustettu tytäryhtiöitä ulkomaille ja sijoitettu alueellisia myyntipäälliköitä tärkeille markkinoille.
- Toisaalta on myös selkeitä merkkejä tietoturvaa koskevan tietoisuuden kasvusta. Esimerkiksi syksyn kyberhyökkäykset nostivat kotisivuillamme kävijämääriä todella paljon. Eli ajoituksemme on ollut erinomainen.
- Tunnettuus on noussut kovastikin, sekä markkinoinnin osaamisen ansiosta, saamiemme tunnustusten ansiosta mutta myös ihan selkeästi huipputuotteen ansiosta. On hienoa kulkea ulkomailla, sillä alan ihmiset tunnistavat usein Tosiboxin ja kehuvat ihan vilpittömästi tuotetta, Lepistö hehkuttaa.