Suomi on digitalisaatiossa Euroopan ja maailman kärkeä. Suomalaisyrityksistä 86 prosenttia on määritellyt digitalisaation yhdeksi tärkeimmistä strategisista tavoitteistaan. Kuitenkin vain 12 prosenttia yrityksistä hyödyntää tehokkaasti asiakasdataa. Tiedot käyvät ilmi Microsoftin ja PwC:n tuoreesta tutkimusraportista.
- Monilla organisaatioilla Suomessa on käynnissä asiakastietojen hyödyntämistä kehittäviä hankkeita, ja yrityksillä on käsissään merkittävä mahdollisuus kehittää näiden avulla parempaa asiakaskokemusta ja kannattavaa liiketoimintaa, kertoo Microsoft Oy:n toimitusjohtaja Pekka Horo.
- Tieto saadaan valjastettua liiketoiminnan tueksi entistä paremmin mahdollistamalla uusia toimintatapoja, kasvattamalla osaamista sekä panostamalla teknologiaan, ja tässä ekosysteemeillä sekä toimialarajat ylittävällä yhteistyöllä on suuri merkitys. Kaikkea ei tarvitse osata ja tehdä itse, Horo jatkaa.
Suomen tutkimusta vastaava selvitys toteutettiin myös muissa Pohjoismaissa. Vertailu paljastaa, että suomalaisyritykset ovat monilla digitalisaation mittareilla askeleen edellä pohjoismaisia yrityksiä. Jopa 70 prosenttia suomalaisista yrityksistä haluaa synnyttää digitalisaation kautta uutta liiketoimintaa, kun muissa Pohjoismaissa digitalisaatiossa keskitytään yhä enimmäkseen ydinliiketoiminnan vahvistamiseen.
Myös suomalaisyritysten valmiudet niiden toiminnan digitaaliseen muutokseen ovat vertailun perusteella muita Pohjoismaita edellä niin teknologisen kehityksen, ketterän yrityskulttuurin, ekosysteemien rakentamisen kuin digitalisaatiohankkeiden hallinnan ja mittaamisen osalta. Suomi jäi toiseksi Norjalle ainoastaan oikeanlaisen osaamisen varmistamisessa.
Huippuarvosanoja millään osa-alueella missään maassa ei tosin saanut kuin muutama yritys: digitaaliset valmiudet olivat keskimäärin korkeintaan kohtalaiset ja jäivät Tanskassa ja Ruotsissa monella osa-alueella tätäkin alhaisemmaksi.
Microsoftin tutkimukseen ”How Finland is embracing digital transformation” haastateltiin 22 johtavan suomalaisen organisaation ylimmän johdon edustajaa. Tutkimuksen toteutti Suomessa PwC.