CDNLive, München – Data korvaa öljyn uuden maailman tärkeimpänä valuuttana. Tämä näkyy tällä hetkellä selkeimmin autoissa, sillä useissa premiun-luokan uusissa malleissa on jo nyt toistasataa mikropiiriä. – Pian autoissa voi olla jopa tuhat prosessoria, visioi EDA-taloa Cadence Design Systemsin verifiointituotteiden ryhmästä vastaava johtaja Paul Cunningham yhtiön kehittäjätapaamisessa tänään.
Selvimmin kehitys näkyy tietysti robottiautoissa, mutta myös erilaisten kuljettajaa avustavien ADAS-järjestelmien nopeana yleistymisenä. – Jo nyt ADAS-järjestelmät laskevat 24 biljoonaa eli 24 tuhatta miljardia operaatio joka sekunti, Cunningham muistutti. Ja määrä kasvaa lähes eksponentiaalisesti.
Elektroniikan määrä kasvaa autoissa koko ajan. Cadencella tunnetaan hyvin, mistä elektroniikan ongelmat johtuvat. 80-95 prosenttia komponenttien pettämisestä liittyy analogia- ja sekasignaalipiireihin. Tehoelektroniikan ongelmat liittyvät juotoksiin tai bondauksissa käytettyjen johtimien irtoamiseen lämmön takia.
Cadence onkin kehittänyt simulointityökaluja, joiden avulla komponenttien luotettavuutta voidaan parantaa. Uusi tuote on nimeltään Legato Reliability Solution, jolla voidaan simuloida komponentin luotettavuutta koko elinkaaren ajan. Työkaluun sisältyy sähkötermoinen simulointi, joka arvioi lämmön vaikutuksia komponentin osiin ja toimintaan. Advanced Aging Analysis -työkalu puolestaan analysoi sitä, miten piirin toiminta muuttuu sen ikääntyessä.
Tavoite on hyvin yksinkertainen: autojen komponentit täytyy testata ja verifioida täydellisesti, sillä niiden pettäessä menetetään ihmishenkiä. Asian toinen puoli on se, että verifiointi on mahdotonta.
- Verifiointi on kuin virus. Koskaan ei ole valmis, aina on jotakin mitä pitää testata. Kuinka testata enemmän vähemmillä resursseilla, tähän kysymykseen meidän on vastattava, Cunningham korosti.