Telia on alkuvuoden aikana torjunut jo yli puoli miljoonaa huijauspuhelua. Keskimäärin yhtiö estää noin 13 500 huijauspuhelua päivässä, mikä tarkoittaa kymmeniä estettyjä puheluita joka minuutti. Vaikka huijauspuheluiden kokonaismäärä on laskussa, niiden osuus ulkomailta Suomeen tulevista puheluista on edelleen huolestuttavan suuri.
Telian mukaan huijauspuheluiden määrä voi kasvaa merkittävästi ystävänpäivänä, mikäli viime vuoden trendi toistuu. Vuosi sitten ystävänpäivänä Telia esti 44 000 huijauspuhelua – lähes kolminkertaisesti verrattuna helmikuun keskimääräiseen päivälukuun. Huijauspuhelut on usein naamioitu näyttämään kotimaisilta numeroilta, vaikka ne todellisuudessa tulevat ulkomailta.
Telian turvallisuusasiantuntija Kristian Westerstråhle varoittaa, että erityisesti teemapäivät, kuten ystävänpäivä, voivat lisätä huijarien aktiivisuutta. - Ystävänpäivän kaltainen hyväntuulinen ja viestinnällisesti aktiivinen teemapäivä on otollista maaperää myös huijausyrityksille, hän sanoo.
Huijauspuheluiden tavoitteena on taloudellinen hyöty. Yleisiä menetelmiä ovat takaisinsoittohuijaukset, joissa uhria houkutellaan soittamaan kalliiseen ulkomaannumeroon, sekä sosiaalisen manipulaation keinoin tehdyt petokset, joissa huijari esittäytyy esimerkiksi viranomaisena ja pyrkii saamaan haltuunsa pankkitunnuksia tai muita arkaluonteisia tietoja.
- Vaikka puhelimeen on edelleen turvallista vastata, kannattaa olla tarkkana. Henkilökohtaisia tietoja, kuten pankkitunnuksia, ei tule koskaan luovuttaa puhelimitse, Westerstråhle muistuttaa.