Sähköllä toimivat bussit olisivat ympäristön kannalta paras vaihtoehto, mutta niiden kanssa lataaminen on vähintään samanlainen ongelma kuin henkilöautoissa. Entäpä jos busseja voisi ladata jotenkin ajon aikana? Korealaisten kehittämä tekniikka osoittaa, että tämä on täysin mahdollista.
Korean tieteen ja teknologian instituutti Kaist on kehittänyt induktioon eprustuvan tekniikan, jonka avulla linja-auton akusto latautuu niin paikallaan tai liikkeessä ollessaan. Autoa kutsutaan nimellä OLEV (online electric vehicle).
Tekniikkaa on testattu Kaistin kampuksella ja soulilaisessa huvipuistossa. Nyt kaksi OLEV-bussia on alkanut liikennöidä Gumin kaupungin linjoilla.
OLEV-bussi saa virtaa langattomasti Kaistissa kehitetyn SMFIR-tekniikan (Shaped Magnetic Field in Resonance) avulla. Tiehen on upotettu sähkökaapelit ja niiden päällä olevan ajoneuvon akku latautuu muuntamalla kaapeleiden tuottaman sähkömagneettisen kentän sähköksi. Muuntolaite on asennettu bussin lattiaan.
Kaistin mukaan kujettavasta reitistä tarvitsee kaapeloida vain 5-15 prosenttia. Tämä riittää lataamaan OLEV-bussin pientä akkua reitin kulkemista varten.
Kaistin mukaan tien kaapeloinnin tuottaman magneettikentän voimakkuus jää standardoidun 62,5 mG:n alle, eikä tekniikasta ole ihmisille haittaa. Tällä hetkellä SMFIR syöttää autoon 180 kilowatin sähkötehoa.
Ensi vuonna kokeilu laajenee niin, että Gumin kaupungin linjoille tulee 10 uutta OLEV-bussia.