ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Piikarbidi takaa tehokkaan lisävirran

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 20.09.2022
  • Devices
  • Power

Piikarbidiin perustuvien MOSFETien käyttö sähköajoneuvojen lisätehoyksiköissä tarjoaa ylivoimaisia etuja piipohjaiseen IGBT-ratkaisuun verrattuna fyysisen koon, painon, energiatehokkuuden ja melun suhteen. Edut voidaan saavuttaa käyttäen kestäviä SiC MOSFET -kytkimiä, alhaisen induktanssin omaavia koteloita ja riittävän älykkäitä hilaohjaimia.

Artikkelin ovat kirjoittaneet Kevin Speer, Nitesh Satheesh ja Marc Rommerswinkel Microchip Technology -yhtiöstä. 

Kuluttajille suunnattujen ajoneuvojen sähköistymisen edetessä myös muut liikennemuodot seuraavat tätä makrotason kehitystä: raideliikenne, lentokoneet, jakeluautot, maastoajoneuvot ja monet muut. Kaikissa sähköistetyissä ajoneuvoissa on kaksi sähköjärjestelmää: voimansiirrosta vastaava TPU (Traction Power Unit) sekä lisätehoa syöttävä APU (Auxiliary Power Unit), joka antaa virtaa ajoneuvon kaikille muille osille, aina valaistuksesta ja ovista ilmastointiin ja pistorasioihin.

Toisin kuin kuluttajille suunnatuilla sähköautoilla, joilla korostuu pitkä toimintamatka yhdellä latauksella, muilla liikennemuodoilla voi olla toisenlaisia prioriteetteja, jotka voidaan ratkaista APU-yksikön parannuksilla. Esimerkiksi laajasta matkustamotilasta on hyötyä erityisesti kevyessä raideliikenteessä, koska vapaa tila mahdollistaa enemmän maksavia matkustajia.

Luotettavuus kentällä puolestaan on ensiarvoisen tärkeää kaivosajoneuvoissa, joiden seisokkien aiheuttamia menetyksiä saatetaan mitata miljoonissa euroissa päivää kohti. Ja kaikissa käyttötapauksissa matkustajien mukavuus on ratkaisevan tärkeää markkinoilla, joita palvelevat keskenään kilpailevat OEM-valmistajat, jotka hamuavat valikoivia ostajia.

Piipohjaisten IGBT-komponenttien suuret kytkentähäviöt ovat aiemmin estäneet kuljetusalan APU-yksiköiden parantelua. Rajoittaessaan kytkentätaajuutta IGBT-komponentit ovat määränneet lisätehoyksikön suurimpien komponenttien eli erotusmuuntajan ja jäähdytyselementin vähimmäiskoon. Piikarbidiin perustuvan SiC-kytkimen avulla erotusmuuntajan kokoa voidaan merkittävästi pienentää suorittamalla kytkintoiminta suuremmilla taajuuksilla. Kun kytkentähäviöt vähenevät 80% tai jopa enemmän, tarvittavat jäähdytyselementit kutistuvat vastaavasti.

Lisäksi APU-yksikön käyttämät kytkentätaajuudet voidaan valita ihmisen kuuloalueen ulkopuolelta, mikä eliminoi matkustajia rasittavan kimeän vinkumisen. Myös korkea hyötysuhde on välttämätön ominaisuus, koska APU toimii jatkuvasti ja usein vain kevyesti kuormitettuna. SiC-rakenteisen MOSFET-kytkimen johtavuushäviöt ovat kevyellä kuormalla merkittävästi pienemmät kuin IGBT-kytkimen.

SiC-kytkin käyttöön

SiC MOSFETin sitkeys laaja-alaisesti vaihtelevissa oloissa on olennainen seikka APU-yksiköille, jotka toimivat sekä mukavuustoimintojen että hätätilanteiden vaatimissa kuormitustilanteissa. On kuitenkin varmistettava: 1) MOSFETin hilaoksidin stabiilius, joka on tunnettu ongelma SiC-kytkimissä; 2) hilaoksidin käyttöikä; 3) MOSFETin runkodiodin stabiilius; ja 4) vikasietoisuus, esimerkiksi selviäminen syöksyvirroista ja oikosuluista.

Hilaoksidin yhtenäisyys

Jos tehokytkimen kynnysjännite muuttuu, myös laitteen suorituskyky muuttuu (esim. on-resistanssi kasvaa), mikä johtaa järjestelmän virheelliseen toimintaan ja mahdollisesti APU-yksikön vikaantumiseen. Kuvasta 1 nähdään, että tuotantolaatuisten SiC MOSFETien kynnysjännitteessä Vth ei voi havaita mitään merkittävää muutosta 1000 tunnin rasituksen jälkeen 175 asteen lämpötilassa.

Kuva 1. Tuotantolaatuisten SiC MOSFETien kynnysjännite ennen ja jälkeen negatiivisen (vas.) ja positiivisen (oik.) hilajännitteen aiheuttaman 1000 tunnin rasituksen korkeassa lämpötilassa.

Hilaoksidin käyttöikää voidaan ennustaa kiihdyttämällä vikanäytteiden ottamista käyttäen kohotettua lämpötilaa ja sähkökenttää. Aktivointienergia erotetaan kullekin vikamuodolle ja Arrhenius-yhtälöä käytetään ekstrapoloimaan oksidin käyttöikä (kuva 2). Tuotantolaatuisen SiC MOSFETin hilaoksidi voi kestää yli 100 vuotta vahvassa rasituksessa, mikä lisää luottamusta APU-yksikön rutiininomaiseen ja luotettavaan toimintaan vielä suunnitellun käyttöiän jälkeenkin.

Kuva 2. Esimerkki Microchipin tuotantolaatuisen SiC MOSFETin hilaoksidin ekstrapoloidusta käyttöiästä.

Runkodiodin vakaus

Toisin kuin IGBT-transistori, SiC MOSFET voi johtaa käänteistä virtaa hyödyntäen sisäistä runkodiodiaan. Joissakin komponenteissa tämä diodi heikkenee ajan myötä, mikä johtaa kasvavaan RDS,on-resistanssiin ja suunniteltua voimakkaampaan kuumenemiseen.

Kuvassa 3 nähdään runkodiodin I/V-käyrät ja MOSFETin johtavan tilan nielu-lähde-resistanssi RDS,on useiden tuntien myötäsuuntaisen vakiovirtarasituksen jälkeen [1]. Eri toimittajien välillä on suuria eroja. Yhden toimittajan komponentissa oli havaittavissa oleva heikkeneminen ja toisesta tuli käyttökelvoton. Valituissa kytkimissä ei saisi näkyä havaittavaa muutosta. Vakaan runkodiodin omaavan SiC MOSFETin käyttö parantaa luotettavuutta ja alentaa kustannuksia eliminoimalla rinnakkaisen käänteisdiodin tarpeen.

Kuva 3. Nielu-lähde-resistanssi RDS,on kaupallisesti saatavilla SiC MOSFETeilla ennen ja jälkeen rasituksen. Käyrät paljastavat kolmen eri toimittajan sisäisen runkodiodin laadunvaihtelut [1].

Oikosulun ja syöksyvirran sieto

Ajoneuvoissa käytettävät APU-yksiköt ovat herkkiä erilaisille vikatilanteille ja ne vaativat SiC MOSFETin, joka on suunniteltu kestämään turvallisesti näiden tapahtumien läpi ja ylläpitämään tasaista suorituskykyä ennen ja jälkeen vikatilanteiden.

Oikosulunsieto kuvaa MOSFETin kykyä selviytyä välittömästä DC-linkin oikosulusta nielu-lähde-napojen välillä. MOS-kanavat vahvistuvat, jolloin oikein suunniteltu komponentti voi jakaa huippuvirrat turvallisesti koko MOSFET-sirun alueelle.

Kuvassa 4 on esitetty tuotantolaatuisten SiC MOSFETien oikosulun sietoajat (SCWT). Microchipin komponentilla aika on 3 – 14 mikrosekuntia ja riippuu tasavirtapiirin jännitteestä sekä käytettävästä VGS -arvosta. Tämä riittää monille kaupallisesti saataville hilaohjaimille. Seuraavassa jaksossa kuvattu edistyksellinen ohjain lisää järjestelmän älykkyyttä oikosulun havaitsemisessa.

Kuva 4. Tuotantolaatuisten SiC MOSFETien oikosulun sietoaika.

Syöksyvirran kestävyys on vieläkin vaativampaa: kuormitusvirta syöksyy äkillisesti MOSFETiin, mikä pakottaa nielu-lähde-jännitteen nousemaan läpilyöntiarvoon asti. Toisin kuin oikosulussa, MOS-kanavat eivät vahvistu ja syöksyvirta pakkautuu sirun reunoille sekä saattaa komponentin nopeasti sallitun lämpenemisen raja-alueelle.

Toistuvaa lukittumatonta induktiivista kytkentää (R-UIS) käytetään syöksyvirran kestävyyden arviointiin. Kuva 5 esittää kaupallisten SiC MOSFETien ajasta riippuvaa dielektristä läpilyöntiä (TDDB, Time-Dependent Dielectric Breakdown) ennen ja jälkeen 100 000 R-UIS-syklin. Monet komponenttien toimittajat ovat onnistuneet säilyttämään oksidikerroksen lujuuden riittävänä, mutta Microchipin kytkimen jopa nelinkertainen sietokyky ja RDS,on-resistanssin sekä nielu-lähde-vuodon stabiilius vahvistavat SiC MOSFETin kykyä selvitä turvallisesti kaikkein vaativimmissa sähköisissä ylikuormitustilanteissa.

Kuva 5. Ajasta riippuva dielektrinen läpilyönti ennen ja jälkeen toistuvan syöksyvirtahäiriön neljän eri toimittajan kaupallisella SiC MOSFETilla.

Alhainen koteloinduktanssi nopeuttaa

Yhdessä suurten nousu- ja laskunopeuksien kanssa ongelmalliset hajainduktanssit aiheuttavat sähköjärjestelmään kasvavia kytkentähäviöitä, liian suuria ylijännitteitä, EMI-häiriöitä ja mahdollisia APU-yksiköiden vikoja. Vaadittavat ennaltaehkäisevät toimenpiteet MOSFETien nopeuden hidastamiseksi voivat saada suunnittelijat miettimään, mitä piikarbidin arvolupaukselle on tapahtunut.

Microchipin kehittämä alhaisen induktanssin omaava SP6LI-kotelo osoittaa, kuinka nämä ongelmat voidaan ratkaista. Vaihehaaroitettu rakenne lisää vain alle 3 nanohenryn parasiittisen induktanssin tehosilmukkaan. Sisäinen layout-optimointi on tehty identtisen ajoituksen ja virranjaon varmistamiseksi. Lämmönkäsittelykykyä voidaan parantaa käyttämällä piinitridipohjaista keramiikkaa (saatavissa myös alumiininitridi), ja pohjalevymateriaalin vaihtoehtoja ovat kupari ja AlSiC.

Ulkoisesti teholiitännät mahdollistavat alhaisen induktanssin kytkennän DC-linkkiin ja optimaalisen rinnakkaisuuden molempiin suuntiin. SP6LI-kotelon avulla suunnittelijat voivat käyttää SiC MOSFETia entistä suuremmilla kytkentänopeuksilla, paremmalla hyötysuhteella ja alhaisemmalla EMI-häiriötasolla. Näin voidaan kutistaa APU-yksikön kokoa samalla, kun eliminoidaan EMI-häiriöihin liittyvät viat.

Hilaohjain pitää APU:n raiteilla

APU-yksikön suorituskyky ja luotettavuus voidaan myös optimoida käyttämällä ohjelmoitavia digitaalisia hilaohjaimia, jotka mahdollistavat ylitysjännitteiden ja kytkentähäviöiden hienosäädön lennossa. Tämän ansiosta suunnittelijat voivat pienentää APU-yksiköiden kustannuksia ja kokoa entistä alhaisemmalla jännitteellä toimivilla komponenteilla ja pienemmillä jäähdytyselementeillä – ja eliminoida työtunnit erikokoisten hilavastusten parissa juotin kourassa.

Lisätyn kytkennän vaikutus nähdään kuvassa 6. Toisin kuin perinteinen sammutus (vasemmalla), lisätyn kytkennän sammutusvaihe alkaa 20 voltin jännitteellä, siirtyy käyttäjän ohjelmoimalle välitasolle tietyn viiveen ajaksi, ja päätyy lopuksi off-tilaan -5V. Vaikutukset ovat vähäisiä SP6LI-kotelon poikkeuksellisen alhaisen hajainduktanssin ansiosta. Muualla on julkaistu vastaavia mittaustuloksia, joissa nähdään selvempiä vaikutuksia [2,3]. Lisäksi oikosulkutilanteet saadaan lisätyn kytkennän ansiosta pysäytettyä nopeasti, mikä alentaa huippujännitettä 60% ja vastaavasti virtaa 10% (kuva 7).

Kuva 6. Graafinen käyttöliittymä ohjelmoitavalle AgileSwitch-hilaohjaimelle sekä sammutuksen aaltomuodot, kun käytetään perinteistä kytkentää (vasemmalla) ja lisättyä kytkentää (oikealla).

 

Kuva 7. Demonstraatio osoittaa, kuinka lisätty kytkentä (oikealla) voi vähentää huippujännitettä ja huippuvirtaa oikosulkutapahtuman aikana verrattuna perinteiseen kytkentään (vasemmalla).

Täydellinen SiC-järjestelmäratkaisu

Halutessaan virtaviivaistaa kehitystyötä aina kaksiosaisen pulssin evaluoinnista massatuotantoon asti, suunnittelijat tarvitsevat kehityssarjoja, jotka yhdistävät kaikki kolme ajoneuvojen APU-yksiköiden osaa kokonaisvaltaiseksi SiC-järjestelmäratkaisuksi: kestävät SiC-tehokytkimet, alhaisen hajainduktanssin omaavat tehokotelot ja älykkäät hilaohjaimet. Kuva 8 osoittaa, kuinka Microchipin kehityssarjan tarjoama ratkaisu voidaan sijoittaa APU-yksikön piirikaavioon.

Kuva 8. Ehdotus vaihesiirretyn täyssillan toteutukseksi Microchipin kehityssarjan ASDAK+ avulla kuljetusalan APU-yksikön DC-DC-osassa. [4]

Ylivoimaisia etuja

SiC MOSFETien käyttö ajoneuvojen lisätehoyksiköissä tarjoaa ylivoimaisia etuja piipohjaiseen IGBT-ratkaisuun verrattuna APU-yksikön koon, painon energiatehokkuuden ja melun suhteen. Nämä edut voidaan kuitenkin saavuttaa vain korkealla kenttätason luotettavuudella käyttäen kestäviä SiC MOSFET -komponentteja, alhaisen induktanssin omaavia koteloita ja riittävän älykästä hilaohjainta hallitsemaan piikarbidin ketterää suorituskykyä.

Suunnittelijat voivat näin ratkaista kuljetusalan lisätehoyksiköiden suunnitteluhaasteet kokonaisvaltaisilla SiC-järjestelmäratkaisuilla, jotka samalla vähentävät APU-yksiköiden kokoa, melua ja kenttävikoja.

 

Viitteet

[1] Agarwal, A. and Kang, M., private communication, 2020.

[2] Speer, K., Satheesh, N., Kashyap, A., and Bontemps, S., “Streamlined SiC Development With a Total System Solution,” IEEE Power Electronics Magazine, Vol. 7, No. 4, pp. 28-35, 2020.

[3] Satheesh, N., Robins, C., and Fender, A., “The State of Intelligent SiC MOSFET Gate Drivers,” Bodo’s Power Systems, pp. 30-33, February 2018.

[4] Satheesh, N., “Silicon carbide MOSFETs: Handle with care,” in Proc. Applied Power Electronics Conference (APEC), San Antonio, Texas, USA, 2018.

[5] Hayashiya, H. and Kondo, K., “Recent Trends in Power Electronics Applications as Solutions in Electric Railways,” IEEJ Transactions on Electrical and Electronic Engineering, vol. 15: 632-645, 2020.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet