Tiedon valtaväylistä Pohjoismaissa vastaava GlobalConnect ottaa käyttöön kehittyneen tekoälypohjaisen valvontajärjestelmän. Yhtiö investoi ScienceLogicin alustan käyttöönottoon, jonka avulla voidaan reaaliaikaisesti seurata verkon toimintaa ja ratkaista ongelmia ennen kuin ne ehtivät vaikuttaa käyttäjiin.
GlobalConnectin verkon kautta kulkee jopa puolet kaikesta Pohjoismaihin tulevasta ja sieltä lähtevästä datasta. Uuden tekoälyalustan avulla yhtiö voi korvata useita vanhoja järjestelmiä yhdellä kokonaisuudella, joka tuo nopeutta, läpinäkyvyyttä ja ennakoivuutta asiakaspalveluun ja viankorjaukseen.
– Uuden alustan ansiosta voimme tarjota asiakkaillemme entistäkin häiriöttömämmän kokemuksen. Tekoäly tunnistaa ja ratkaisee ongelmia jo ennen kuin ne vaikuttavat toimintaan, kertoo GlobalConnectin teknologia- ja operatiivinen johtaja Uffe Tomasson.
ScienceLogicin toimittama järjestelmä tulee käyttöön GlobalConnectin verkko-operaatiokeskuksessa, josta valvotaan yli 245 000 kilometrin pituista tietoliikenneverkkoa. Järjestelmä osaa havaita viat automaattisesti, analysoi ne tekoälyn avulla ja ohjaa tarvittavat toimenpiteet, kuten kenttähenkilöstön lähettämisen tai laitteiden vaihdon. Asiakkaille tarjotaan jatkuvasti päivittyvää tietoa tilanteesta reaaliaikaisesti joko asiakasportaalin tai API-rajapintojen kautta.
Uusi alusta korvaa lukuisia manuaalisia prosesseja ja tarjoaa samalla jatkuvaa tilannekuvaa verkon kunnosta ja suorituskyvystä. Tekoäly ehdottaa myös parannuksia tehokkuuden ja skaalautuvuuden tueksi.
ScienceLogicin tuotepäällikkö Michael Nappi korostaa, että kumppanuus GlobalConnectin kanssa tuo teknologiaa, joka auttaa asiakkaita vähentämään seisokkiaikaa ja keventämään IT-resursseihin kohdistuvaa painetta. - Laajamittainen valvonta on avain nopeaan reagointiin ja häiriöiden ennakointiin. Tekoäly ja automaatio muuttavat tapaamme hallita IT-palveluita, Nappi toteaa.
GlobalConnect alkaa ottaa järjestelmää käyttöön vaiheittain vuoden 2025 aikana.