ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Mystiikka pois valotutkasta!

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 24.03.2023
  • Devices
  • Embedded

Edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) ja autonominen ajo voivat onnistua, kun ajoneuvoa ympäröivä ympäristö tunnistetaan tehokkaasti autonomisen navigoinnin mahdollistaviin algoritmeihin. Tässä käytetään useita anturimenetelmiä, joiden tiedot yhdistetään yhteen täydentämään toisiaan ja tarjoamaan redundanssia. Näin jokainen tekniikka voi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja tarjota paremman yhdistetyn ratkaisun.

Artikkelin kirjoittaja Bahman Hadji toimii liiketoiminnan kehittäjänä onsemin autoelektroniikan anturien divisioonassa.

ADAS- ja robottiajoneuvoissa käytetään kolmea eri anturitekniikkaa: kameroita, tutkia ja lidareita eli valotukia. Jokaisella näistä antureista on omat vahvuutensa, ja yhdessä ne voivat muodostaa täydellisen anturisarjan, joka toimittaa tietoja autonomisten havaintoalgoritmien päätöksentekoon. Ne kertovat värin, intensiteetin, nopeuden ja syvyyden jokaiselle pisteelle näkymässä.

Kuva 1: Anturifuusio hyödyntää kunkin anturitekniikan eli modaliteetin vahvuuksia tarjotakseen täydelliset tiedot ajoneuvon ympäristöstä.

Näistä kolmesta tekniikasta lidar on kaupallistumassa nyt vauhdilla, vaikka ajatus valon käyttämisestä etäisyyden mittaamiseen on jo vuosikymmeniä vanha. Autoteollisuuden lidar-markkinoiden odotetaan kasvavan vuoden 2020 39 miljoonasta dollarista 1,75 miljardiin dollariin vuonna 2025 (Yole Développement, 2020), mikä perustuu pääasiassa kaikki kolme anturitekniikkaa vaativien autonomisten järjestelmien lisääntymisestä.

Markkinapotentiaali on niin suuri, että lidar-teknologian parissa työskentelee reilusti yli 100 yritystä ja kumulatiiviset investoinnit näihin yrityksiin ylittävät 1,5 miljardia dollaria jo vuoteen 2020 mennessä. Kun on näin paljon yhden teknologian parissa työskenteleviä yrityksiä, joiden ratkaisut eroavat esimerkiksi käytettävän valon aallonpituuden suhteen (esimerkiksi 905 ja 1550 nm), on väistämätöntä, että joku nousee voittajakasi ja markkinajohtajaksi. Tulemme näkemään myös keskittymistä, kuten kävi aiemmin esimerkiksi Ethernetin kohdalla.

Kun tarkastellaan lidar-teknologian käyttäjiä – autojen valmistajia sekä yrityksiä, jotka suunnittelevat ja rakentavat autonomisia robottiajoneuvoja ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen – tärkeimmiksi nousevat yritysten omat vaatimukset. Viime kädessä nämä yritykset haluavat toimittajien tarjoavan niille lidar-antureita, jotka ovat edullisia ja erittäin luotettavia ja jotka täyttävät etäisyyden ja havaitsemisen suorituskykyvaatimukset myös heikosti heijastavien kohteiden osalta. Yritykset eivät todennäköisesti välitä niin paljon siitä, millä tekniikalla anturit toteutetaan, jos toimittaja pystyy täyttämään suorituskyky- ja luotettavuusvaatimukset oikeilla kustannuksilla. Ja tämä johtaa tämänkin artikkelin keskiössä olevaan perustavanlaatuiseen kysymykseen: Mikä aallonpituus sopii lopulta parhaiten autoteollisuuden LiDAR-sovelluksiin?

Yleiskatsaus

Ensiksi on välttämätöntä ymmärtää lidar-järjestelmän anatomia, joka voidaan toteuttaa erilaisilla arkkitehtuureilla. Koherentti lidar, jota kutsutaan taajuusmoduloiduksi jatkuvaksi aalloksi (FMCW), sekoittaa lähetetyn lasersignaalin heijastuneen valon kanssa laskeakseen kohteiden etäisyyden ja nopeuden. FMCW tarjoaa joitain etuja, mutta se on edelleen suhteellisen harvinainen verrattuna yleisimpään lidar-toteutukseen eli suoran lentoajan mittaamiseen perustuvaan dToF-lidariin. Siinä mitataan etäisyyttä kohteeseen mittaamalla, kuinka kauan kestää, että valonlähteestä lähetetty hyvin lyhyt valopulssi heijastuu kohteesta ja palautuu tunnistimen havaitsemaksi. Valon nopeuden avulla lasketaan suoraan etäisyys kohteeseen käyttämällä yksinkertaista matemaattista kaavaa, joka ottaa huomioon ajan, nopeuden ja etäisyyden. Tyypillisessä dToF-järjestelmässä on kuusi laitteistotoimintoa, vaikka aallonpituuden valinta vaikuttaa lähinnä lähetys- ja vastaanottotoimintoihin.

Kuva 2: Lohkokaavio tyypillisestä dToF-järjestelmästä, jossa vihreät osat edustavat joitakin onsemin toimittamien tuotteiden painopistealueita.

Alla olevassa taulukossa on luettelo eri lidar-valmistajista, jotka vaihtelevat tunnetuista autoteollisuuden suurista järjestelmätoimittajista startupeihin eri puolilla maailmaa. Markkinaraporttien ja julkisten tietojen perusteella suurin osa näistä yrityksistä käyttää lidar-laitteitaan ns. NIR-alueella eli lähellä infrapuna-aallonpituuksia (NIR) lyhyen aallon infrapuna-aallonpituuksien (SWIR) sijaan. Vaikka FMCW:n parissa työskentelevät SWIR-alueen lidareita kehittävät toimittajat rajoittuvat näihin aallonpituuksiin, useimmat niistä, joilla on suora lentoaika-toteutus, voivat toteuttaa järjestelmän NIR-aallonpituuksilla. Tähän riittäisi, että ne hyödyntäisivät olemassa olevia IP-lohkoja keilanmuodostuksen ja signaalinkäsittelyn kaltaisiin toimintoihin.

 

Taulukko 1. Luettelo lidar-valmistajista, joiden tuotteet toimivat NIR- ja SWIR-aallonpituuksilla.

Koska suurin osa näistä valmistajista on valinnut NIR-aallonpituudet, on pohdittava, miksi ne ovat päätyneet tähän valintaan ja mitä seurauksia sillä on. Keskustelun ytimessä on perusfysiikka, joka liittyy lidarissa käytettyjen komponenttien valo- ja puolijohdemateriaalien ominaisuuksiin.

Lidar-järjestelmän laserin laukaisemien fotonien - jotka on tarkoitettu kimpoamaan esineistä ja ilmaisimen vastaanottamiksi - on kilpailtava auringosta tulevien ympäristön fotonien kanssa. Auringon säteilyn spektriä tarkasteltaessa ja ilmakehän absorptio huomioon ottaen säteilyvoimakkuudessa on tietyillä aallonpituuksilla "kuoppia", jotka vähentäisivät järjestelmän kohinana esiintyvien fotonien määrää.

Aallonpituudella 905 nm auringon säteilyn määrä on noin 3 kertaa suurempi kuin 1550 nm:ssä, mikä tarkoittaa, että NIR-järjestelmän on selviydyttävä suuremmasta määrästä anturia mahdollisesti häiritsevää kohinaa. Mutta tämä on vain yksi tekijöistä, jotka on otettava huomioon valittaessa lidar-järjestelmän aallonpituutta.

Kuva 3: Ilmakehän valon absorptio johtaa selkeisiin huippuihin säteilyssä.

Anturit

Lidar-järjestelmän fotonien havaitsemisesta vastaavat komponentit ovat erityyppisiä valonilmaisimia, joten on tärkeää selittää, miksi ne voivat koostua erilaisista, havaittavasta aallonpituudesta riippuvista puolijohdemateriaaleista. Puolijohteessa kaistaero (bandgap) erottaa valenssi- ja johtavuuskaistat, ja fotonit tarjoavat energiaa, joka auttaa elektroneja ylittämään tämän kaistaeron ja tekemään puolijohteesta johtavan, mikä luo valovirran. Jokaisen fotonin energia on suhteessa sen aallonpituuteen ja puolijohteen kaistaero sen herkkyyteen. Siksi tarvitaan erilaisia puolijohdemateriaaleja havaittavan valon aallonpituuden mukaan.

Pii, joka on yleisin ja halvin valmistettava puolijohde, reagoi näkyviin ja NIR-aallonpituuksiin noin 1000 nanometriin asti. SWIR-alueen ylittävien aallonpituuksien havaitsemiseksi voidaan tarvita eksoottisempia ryhmän III/V puolijohteita, jotta indium-gallium-arsenidin (InGaAs) kaltaiset materiaalit pystyvät havaitsemaan nämä valon aallonpituudet 1000 nanometristä 2500 nanometriin.

Ensimmäiset lidarit käyttivät PIN-valodiodeja antureina. PIN-valodiodeissa ei ole luontaista vahvistusta ja sen seurauksena ne eivät pysty havaitsemaan heikkoja signaaleja helposti. Avalanche- eli APD-valodiodit ovat tärkein nykylidareissa käytetty anturityyppi, ja ne tarjoavat kohtuullisen vahvistuksen. APD-diodien on kuitenkin toimittava myös lineaarisessa tilassa PIN-valodiodien tapaan, jotta niihin voidaan integroida signaalin fotonien saapumisesta. Yksittäisissä APD-diodeissa on valmistuksesta johtuen paljon epätasaisuuksia ja ne vaativat erittäin korkeita esijännitteitä.

Uusimmat anturityypit, joita käytetään yhä enemmän lidar-laitteissa, on rakennettu yhden fotonin avalanche-diodeihin (SPAD), joilla on erittäin suuri vahvistus. Ne pystyvät tuottamaan mitattavissa olevan virran ulostulon jokaisesta havaitusta fotonista. Pii-valomonistimet (SiPM) ovat piipohjaisten SPAD-laitteiden ryhmiä, joiden lisäetuna on, että ne pystyvät erottamaan yksittäiset fotonit useista fotoneista generoidun signaalin amplitudin perusteella.

Kuva 4: Erityyppiset valonilmaiset, joita käytetään signaalien havaitsemiseen lidarissa.

Jos palataan takaisin kysymykseen aallonpituuksista, kaikki tämän tyyppiset valoilmaisimet voidaan rakentaa piille (NIR-ilmaisua varten) tai III/V-puolijohteilla (SWIR-ilmaisua varten). Toisaalta valmistettavuus ja kustannukset ovat avainasemassa teknologian kannattavuuden kannalta, ja CMOS-piirien sopimusvalmistajat eli foundryt mahdollistavat tällaisten antureiden edullisen valmistuksen suurissa volyymeissä. Tämä on ensisijainen syy siihen, miksi SiPM-antureiat käytetään lidareissa yhä enemmän, niiden mahdollistaman paremman suorituskyvyn lisäksi.

Vaikka SWIR-alueelle on edeleen tarjolla APD- ja SPAD-ilmaisimia, niitä on vaikea integroida lukulogiikkaan, koska prosessit eivät ole piipohjaisia. Lopuksi SWIR-alueen III/V-pohjaisia SPAD-matriiseja ja valomonistimia (SiPM:n kaltaisia) ei ole vielä kaupallistettu, joten anturien saatavuus suosii NIR-aallonpituuksia.

Tämä on ensimmäinen osa kaksiosaisesta lidarin tekniikkaa käsittelevästä artikkelista. Toinen osa ilmestyy huhtikuussa.

MORE NEWS

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin
  • CES vie älylasit uuteen aikakauteen
  • Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin
  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet