ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Mystiikka pois valotutkasta!

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 24.03.2023
  • Devices
  • Embedded

Edistyneet kuljettajaa avustavat järjestelmät (ADAS) ja autonominen ajo voivat onnistua, kun ajoneuvoa ympäröivä ympäristö tunnistetaan tehokkaasti autonomisen navigoinnin mahdollistaviin algoritmeihin. Tässä käytetään useita anturimenetelmiä, joiden tiedot yhdistetään yhteen täydentämään toisiaan ja tarjoamaan redundanssia. Näin jokainen tekniikka voi hyödyntää omia vahvuuksiaan ja tarjota paremman yhdistetyn ratkaisun.

Artikkelin kirjoittaja Bahman Hadji toimii liiketoiminnan kehittäjänä onsemin autoelektroniikan anturien divisioonassa.

ADAS- ja robottiajoneuvoissa käytetään kolmea eri anturitekniikkaa: kameroita, tutkia ja lidareita eli valotukia. Jokaisella näistä antureista on omat vahvuutensa, ja yhdessä ne voivat muodostaa täydellisen anturisarjan, joka toimittaa tietoja autonomisten havaintoalgoritmien päätöksentekoon. Ne kertovat värin, intensiteetin, nopeuden ja syvyyden jokaiselle pisteelle näkymässä.

Kuva 1: Anturifuusio hyödyntää kunkin anturitekniikan eli modaliteetin vahvuuksia tarjotakseen täydelliset tiedot ajoneuvon ympäristöstä.

Näistä kolmesta tekniikasta lidar on kaupallistumassa nyt vauhdilla, vaikka ajatus valon käyttämisestä etäisyyden mittaamiseen on jo vuosikymmeniä vanha. Autoteollisuuden lidar-markkinoiden odotetaan kasvavan vuoden 2020 39 miljoonasta dollarista 1,75 miljardiin dollariin vuonna 2025 (Yole Développement, 2020), mikä perustuu pääasiassa kaikki kolme anturitekniikkaa vaativien autonomisten järjestelmien lisääntymisestä.

Markkinapotentiaali on niin suuri, että lidar-teknologian parissa työskentelee reilusti yli 100 yritystä ja kumulatiiviset investoinnit näihin yrityksiin ylittävät 1,5 miljardia dollaria jo vuoteen 2020 mennessä. Kun on näin paljon yhden teknologian parissa työskenteleviä yrityksiä, joiden ratkaisut eroavat esimerkiksi käytettävän valon aallonpituuden suhteen (esimerkiksi 905 ja 1550 nm), on väistämätöntä, että joku nousee voittajakasi ja markkinajohtajaksi. Tulemme näkemään myös keskittymistä, kuten kävi aiemmin esimerkiksi Ethernetin kohdalla.

Kun tarkastellaan lidar-teknologian käyttäjiä – autojen valmistajia sekä yrityksiä, jotka suunnittelevat ja rakentavat autonomisia robottiajoneuvoja ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen – tärkeimmiksi nousevat yritysten omat vaatimukset. Viime kädessä nämä yritykset haluavat toimittajien tarjoavan niille lidar-antureita, jotka ovat edullisia ja erittäin luotettavia ja jotka täyttävät etäisyyden ja havaitsemisen suorituskykyvaatimukset myös heikosti heijastavien kohteiden osalta. Yritykset eivät todennäköisesti välitä niin paljon siitä, millä tekniikalla anturit toteutetaan, jos toimittaja pystyy täyttämään suorituskyky- ja luotettavuusvaatimukset oikeilla kustannuksilla. Ja tämä johtaa tämänkin artikkelin keskiössä olevaan perustavanlaatuiseen kysymykseen: Mikä aallonpituus sopii lopulta parhaiten autoteollisuuden LiDAR-sovelluksiin?

Yleiskatsaus

Ensiksi on välttämätöntä ymmärtää lidar-järjestelmän anatomia, joka voidaan toteuttaa erilaisilla arkkitehtuureilla. Koherentti lidar, jota kutsutaan taajuusmoduloiduksi jatkuvaksi aalloksi (FMCW), sekoittaa lähetetyn lasersignaalin heijastuneen valon kanssa laskeakseen kohteiden etäisyyden ja nopeuden. FMCW tarjoaa joitain etuja, mutta se on edelleen suhteellisen harvinainen verrattuna yleisimpään lidar-toteutukseen eli suoran lentoajan mittaamiseen perustuvaan dToF-lidariin. Siinä mitataan etäisyyttä kohteeseen mittaamalla, kuinka kauan kestää, että valonlähteestä lähetetty hyvin lyhyt valopulssi heijastuu kohteesta ja palautuu tunnistimen havaitsemaksi. Valon nopeuden avulla lasketaan suoraan etäisyys kohteeseen käyttämällä yksinkertaista matemaattista kaavaa, joka ottaa huomioon ajan, nopeuden ja etäisyyden. Tyypillisessä dToF-järjestelmässä on kuusi laitteistotoimintoa, vaikka aallonpituuden valinta vaikuttaa lähinnä lähetys- ja vastaanottotoimintoihin.

Kuva 2: Lohkokaavio tyypillisestä dToF-järjestelmästä, jossa vihreät osat edustavat joitakin onsemin toimittamien tuotteiden painopistealueita.

Alla olevassa taulukossa on luettelo eri lidar-valmistajista, jotka vaihtelevat tunnetuista autoteollisuuden suurista järjestelmätoimittajista startupeihin eri puolilla maailmaa. Markkinaraporttien ja julkisten tietojen perusteella suurin osa näistä yrityksistä käyttää lidar-laitteitaan ns. NIR-alueella eli lähellä infrapuna-aallonpituuksia (NIR) lyhyen aallon infrapuna-aallonpituuksien (SWIR) sijaan. Vaikka FMCW:n parissa työskentelevät SWIR-alueen lidareita kehittävät toimittajat rajoittuvat näihin aallonpituuksiin, useimmat niistä, joilla on suora lentoaika-toteutus, voivat toteuttaa järjestelmän NIR-aallonpituuksilla. Tähän riittäisi, että ne hyödyntäisivät olemassa olevia IP-lohkoja keilanmuodostuksen ja signaalinkäsittelyn kaltaisiin toimintoihin.

 

Taulukko 1. Luettelo lidar-valmistajista, joiden tuotteet toimivat NIR- ja SWIR-aallonpituuksilla.

Koska suurin osa näistä valmistajista on valinnut NIR-aallonpituudet, on pohdittava, miksi ne ovat päätyneet tähän valintaan ja mitä seurauksia sillä on. Keskustelun ytimessä on perusfysiikka, joka liittyy lidarissa käytettyjen komponenttien valo- ja puolijohdemateriaalien ominaisuuksiin.

Lidar-järjestelmän laserin laukaisemien fotonien - jotka on tarkoitettu kimpoamaan esineistä ja ilmaisimen vastaanottamiksi - on kilpailtava auringosta tulevien ympäristön fotonien kanssa. Auringon säteilyn spektriä tarkasteltaessa ja ilmakehän absorptio huomioon ottaen säteilyvoimakkuudessa on tietyillä aallonpituuksilla "kuoppia", jotka vähentäisivät järjestelmän kohinana esiintyvien fotonien määrää.

Aallonpituudella 905 nm auringon säteilyn määrä on noin 3 kertaa suurempi kuin 1550 nm:ssä, mikä tarkoittaa, että NIR-järjestelmän on selviydyttävä suuremmasta määrästä anturia mahdollisesti häiritsevää kohinaa. Mutta tämä on vain yksi tekijöistä, jotka on otettava huomioon valittaessa lidar-järjestelmän aallonpituutta.

Kuva 3: Ilmakehän valon absorptio johtaa selkeisiin huippuihin säteilyssä.

Anturit

Lidar-järjestelmän fotonien havaitsemisesta vastaavat komponentit ovat erityyppisiä valonilmaisimia, joten on tärkeää selittää, miksi ne voivat koostua erilaisista, havaittavasta aallonpituudesta riippuvista puolijohdemateriaaleista. Puolijohteessa kaistaero (bandgap) erottaa valenssi- ja johtavuuskaistat, ja fotonit tarjoavat energiaa, joka auttaa elektroneja ylittämään tämän kaistaeron ja tekemään puolijohteesta johtavan, mikä luo valovirran. Jokaisen fotonin energia on suhteessa sen aallonpituuteen ja puolijohteen kaistaero sen herkkyyteen. Siksi tarvitaan erilaisia puolijohdemateriaaleja havaittavan valon aallonpituuden mukaan.

Pii, joka on yleisin ja halvin valmistettava puolijohde, reagoi näkyviin ja NIR-aallonpituuksiin noin 1000 nanometriin asti. SWIR-alueen ylittävien aallonpituuksien havaitsemiseksi voidaan tarvita eksoottisempia ryhmän III/V puolijohteita, jotta indium-gallium-arsenidin (InGaAs) kaltaiset materiaalit pystyvät havaitsemaan nämä valon aallonpituudet 1000 nanometristä 2500 nanometriin.

Ensimmäiset lidarit käyttivät PIN-valodiodeja antureina. PIN-valodiodeissa ei ole luontaista vahvistusta ja sen seurauksena ne eivät pysty havaitsemaan heikkoja signaaleja helposti. Avalanche- eli APD-valodiodit ovat tärkein nykylidareissa käytetty anturityyppi, ja ne tarjoavat kohtuullisen vahvistuksen. APD-diodien on kuitenkin toimittava myös lineaarisessa tilassa PIN-valodiodien tapaan, jotta niihin voidaan integroida signaalin fotonien saapumisesta. Yksittäisissä APD-diodeissa on valmistuksesta johtuen paljon epätasaisuuksia ja ne vaativat erittäin korkeita esijännitteitä.

Uusimmat anturityypit, joita käytetään yhä enemmän lidar-laitteissa, on rakennettu yhden fotonin avalanche-diodeihin (SPAD), joilla on erittäin suuri vahvistus. Ne pystyvät tuottamaan mitattavissa olevan virran ulostulon jokaisesta havaitusta fotonista. Pii-valomonistimet (SiPM) ovat piipohjaisten SPAD-laitteiden ryhmiä, joiden lisäetuna on, että ne pystyvät erottamaan yksittäiset fotonit useista fotoneista generoidun signaalin amplitudin perusteella.

Kuva 4: Erityyppiset valonilmaiset, joita käytetään signaalien havaitsemiseen lidarissa.

Jos palataan takaisin kysymykseen aallonpituuksista, kaikki tämän tyyppiset valoilmaisimet voidaan rakentaa piille (NIR-ilmaisua varten) tai III/V-puolijohteilla (SWIR-ilmaisua varten). Toisaalta valmistettavuus ja kustannukset ovat avainasemassa teknologian kannattavuuden kannalta, ja CMOS-piirien sopimusvalmistajat eli foundryt mahdollistavat tällaisten antureiden edullisen valmistuksen suurissa volyymeissä. Tämä on ensisijainen syy siihen, miksi SiPM-antureiat käytetään lidareissa yhä enemmän, niiden mahdollistaman paremman suorituskyvyn lisäksi.

Vaikka SWIR-alueelle on edeleen tarjolla APD- ja SPAD-ilmaisimia, niitä on vaikea integroida lukulogiikkaan, koska prosessit eivät ole piipohjaisia. Lopuksi SWIR-alueen III/V-pohjaisia SPAD-matriiseja ja valomonistimia (SiPM:n kaltaisia) ei ole vielä kaupallistettu, joten anturien saatavuus suosii NIR-aallonpituuksia.

Tämä on ensimmäinen osa kaksiosaisesta lidarin tekniikkaa käsittelevästä artikkelista. Toinen osa ilmestyy huhtikuussa.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet