ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Seuraava autosi ajaa Ethernetillä

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 10.03.2025
  • Devices
  • Embedded
  • Networks

Autoteollisuus on siirtymässä yhteen Ethernet-pohjaiseen selkärankaan. Tämä muutos mahdollistaa ajoneuvojen jakamisen "vyöhykkeisiin", joista kukin voi kommunikoida tehokkaasti keskitetyssä laskentaympäristössä IP-pohjaisen ja yleisesti käytössä olevan Ethernet-verkon kautta.

Nykyautojen monimutkaisuus ja innovaatiot heijastavat laajempia teknologian kehitysaskelia. Tämän päivän ajoneuvot toimivat korkean suorituskyvyn laskenta-alustoina, jotka käsittelevät valtavia tietomääriä ja toimivat kuin liikkuvat datakeskukset. Nämä ajoneuvot yhdistävät useita alajärjestelmiä, jotka luottavat saumattomaan tiedonvaihtoon mahdollistamaan automaation, kommunikoiden fyysisen maailman kanssa erilaisten sensoreiden ja toimilaitteiden avulla.

Perinteisesti nämä alajärjestelmät ovat hyödyntäneet kommunikaatioteknologioita, jotka on optimoitu tiettyihin tehtäviin, mikä on johtanut erityisiin laitearkkitehtuureihin. Jokainen toiminnallinen alue vaati oman sovelluskohtaisen viestintäväylänsä tiedonsiirtoon, minkä vuoksi tarvittiin yhdyskäytävätietokoneita muuntamaan tietoa eri järjestelmien välillä. Koska käytössä oli jopa 20 eri verkkostandardia, tämä lähestymistapa lisäsi merkittävästi monimutkaisuutta. Autonvalmistajat etsivätkin yksinkertaisempaa ratkaisua, joka yhtenäistäisi koko ajoneuvon viestintäinfrastruktuurin.

SIIRTYMINEN ETHERNET-POHJAISIIN VYÖHYKEARKKITEHTUUREIHIN

Vastauksena tähän haasteeseen autoteollisuus on siirtymässä yhteen Ethernet-pohjaiseen selkärankaan. Tämä muutos mahdollistaa ajoneuvojen jakamisen "vyöhykkeisiin", joista kukin voi kommunikoida tehokkaasti keskitetyssä laskentaympäristössä IP-pohjaisen ja yleisesti käytössä olevan Ethernet-verkon kautta. Yhteistyössä IEEE:n kanssa autonvalmistajat ovat auttaneet määrittelemään fyysisen kerroksen standardin, joka vaatii vain yhden tasapainoisen johdinparin aiemmin käytettyjen monien johdinparien sijaan.

Siirtyminen Ethernet-pohjaisiin vyöhykearkkitehtuureihin merkitsee merkittävää edistysaskelta ajoneuvosuunnittelussa ja toiminnallisuudessa. Ottamalla käyttöön yhden yhtenäisen viestintäteknologian autonvalmistajat voivat yksinkertaistaa ajoneuvon sisäistä verkkoa, vähentäen monimutkaisuutta ja kustannuksia, jotka liittyvät useiden eri viestintästandardien hallintaan. Tehokkuuden lisäksi tämä muutos parantaa ajoneuvon suorituskykyä ja luo perustan kehittyneemmille toiminnoille.

YHTENÄISEN DATAKEHYKSEN EDUT

Yhtenäinen datakehys (data framework) mahdollistaa ajoneuvon toimintojen ja järjestelmien ohjelmistopohjaisuuden, mikä vähentää viiveitä ja monimutkaisuutta. Kun kyberturvallisuuden merkitys kasvaa, standardoidut todennus- ja salausmenetelmät varmistavat verkon osallistujien ja datan suojauksen. Aiemmat viestintäväylät eivät sisältäneet sisäänrakennettuja turvaominaisuuksia, mikä vaati hajanaisia ja epäyhtenäisiä keinoja turvallisuusuhkien torjumiseksi.

Turvallisuuden ja tehokkuuden lisäksi yhtenäinen tietorakenne yksinkertaistaa uusien teknologioiden ja ominaisuuksien integrointia. Koska autoteollisuus etenee muun muassa autonomisen ajamisen, sähköautojen (EV) ja verkottuneiden autojen teknologioissa, tämä standardointi varmistaa, että uudet innovaatiot voidaan sujuvasti sisällyttää olemassa oleviin arkkitehtuureihin. Lopputuloksena on yhtenäisempi ja tulevaisuuden tarpeisiin valmis ajoneuvoalusta.

 

Tässä artikkeli kokonaisuudessaan. Koko ETNdigi-lehti löytyy verkossa täältä. 

 

YOUR NEXT CAR WILL RUN ON ETHERNET

The automotive industry is transitioning to a single Ethernet-based backbone. This shift enables vehicles to be divided into "zones," each of which can interact efficiently with a centralized computing platform via an IP-based, ubiquitous Ethernet network.

Henry Muyshondt
Microchip Technology

The complexity and innovation of modern automobiles reflect broader advancements in technology. Today’s vehicles function as high-performance computing platforms, processing vast amounts of data and acting as datacenters on wheels. These vehicles integrate multiple subsystems that rely on seamless information exchange to enable automation, interacting with the physical world through an array of sensors and actuators.

Traditionally, these subsystems employed communication technologies optimized for specific functions, resulting in domain-specific hardware architectures. Each domain required its own application-specific communication bus to transfer data, necessitating the use of gateway computers to translate information between different systems. With as many as 20 networking standards in use, this approach led to significant complexity. Automakers sought a more streamlined solution—one that would unify communication infrastructure across the vehicle.

TRANSITION TO ETHERNET-BASED ZONAL ARCHITECTURES

In response to this challenge, the automotive industry is transitioning to a single Ethernet-based backbone. This shift enables vehicles to be divided into "zones," each of which can interact efficiently with a centralized computing platform via an IP-based, ubiquitous Ethernet network. By collaborating with the IEEE, automakers helped define a physical layer standard requiring only a single balanced pair of wires, rather than the multiple pairs historically used in Ethernet installations. Figure 1 illustrates the evolution from domain-specific architectures to zonal architectures with a centralized computing platform.

Figure 1. Networking Megatrend: From Domain-Specific to Zonal Architecture.

This transition to Ethernet-based zonal architectures marks a significant advancement in automotive design and functionality. By adopting a single communication technology, automakers can simplify the vehicle’s internal network, reducing the complexity and cost associated with managing multiple communication standards. Beyond efficiency, this transformation enhances vehicle performance and lays the groundwork for more advanced capabilities.

BENEFITS OF A COMMON DATA FRAMEWORK

A unified data framework enables vehicle functions and systems to be software-defined, reducing latency and complexity. As cybersecurity concerns grow, standardized authentication and encryption mechanisms ensure that network participants and data remain protected. Previous communication buses lacked built-in security features, requiring disparate and inconsistent approaches to mitigate security threats.

Beyond security and efficiency, a common data framework simplifies the integration of new technologies and features. As the automotive industry advances in areas such as autonomous driving, electric vehicles (EVs), and connected car technology, this standardization ensures that new innovations can be smoothly incorporated into existing architectures. The result is a more cohesive, future-ready vehicle platform.

SIMPLIFIED SOFTWARE UPGRADES

A unified network infrastructure simplifies software upgrades by allowing updates to be deployed through a single standardized approach. Previously, different data links required distinct update methodologies, increasing complexity. The ability to deliver seamless software upgrades represents a major advantage for the automotive industry.

As vehicles become increasingly software-driven, frequent updates and enhancements become essential. A common network enables over-the-air (OTA) updates, allowing automakers to deploy new features, resolve issues, and enhance performance remotely, without requiring customers to visit a dealership. This improves customer experience, reduces maintenance costs, and minimizes vehicle downtime.

BRIDGING THE DIGITAL AND PHYSICAL WORLDS

Ethernet has been a cornerstone of digital communication for decades, with IEEE® specifications published over 40 years ago. Traditionally, it was used for transferring large volumes of data between computers. However, the interface between the digital computing environment and the physical automotive world remained hardware-dependent and domain-specific. To address this gap, 10BASE-T1S Ethernet was developed.

10BASE-T1S Ethernet employs a multidrop bus architecture, utilizing a single pair of wires as a backbone. Sensors and actuators connect directly to this wire, eliminating the need for Ethernet switches to link multiple devices. When data needs to be transmitted to higher-speed interconnections, a simple switch with a 10BASE-T1S port and higher-speed ports facilitates the transfer. Because every device on an Ethernet network uses the same frame format, there is no need for specialized translation gateways.

The introduction of 10BASE-T1S Ethernet represents a pivotal milestone in automotive networking. By providing a standardized and efficient means of connecting sensors and actuators, it enables real-time data exchange between digital and physical vehicle components. This technology enhances responsiveness and coordination among vehicle systems. Figure 2 illustrates the concept of zonal versus domain architectures.

Figure 2. Zonal vs. Domain Architectures.

REAL-WORLD APPLICATION: DEMONSTRATION

To highlight the practical benefits of 10BASE-T1S Ethernet, Microchip Technology developed a demonstration showcasing how this technology facilitates seamless communication between various sensors and actuators within a vehicle. The demonstration incorporates pressure, proximity, and light sensors, capturing real-world data that is processed by a centralized computing platform. The processed data then controls motors, fans, lights, and displays, creating a dynamic interaction between the digital and physical realms.

A video of this demonstration is available on YouTube (https://youtu.be/nD1c3eLYp7M). Figure 3 provides a visual representation of the demonstrator setup.

Figure 3. Multi-Sensor and Actuator Demonstrator.

This demonstration underscores the versatility of 10BASE-T1S Ethernet and its potential to simplify vehicle communication systems. By leveraging a single multidrop bus operating on a single pair of wires, the technology removes the need for dedicated Ethernet switches to connect multiple sensors and actuators. As data flows through the network, a simple switch with a 10BASE-T1S port can interface with higher-speed connections while preserving the standardized Ethernet frame format across the entire system.

MONUMENTAL BENEFITS FOR AUTOMAKERS

Adopting a unified protocol for most vehicle functions presents significant advantages for automakers. Traditionally, manufacturers had to support multiple application-specific standards. Each model year introduces advancements in Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), requiring new cameras, radar, ultrasound sensors, and, in the future, lidar. Additionally, updates to infotainment and navigation systems, along with improvements in other vehicle components, often require extensive hardware changes.

Modern vehicles may contain up to 40 different wiring harnesses, dozens or even hundreds of Electronic Control Units (ECUs), and miles of cabling that can weigh up to 250 lbs. The variety of cables necessary for different applications also creates challenges related to electromagnetic compatibility (EMC), as each application has distinct requirements.

Transitioning to a unified protocol simplifies the vehicle’s internal architecture, reducing the number of wiring harnesses and ECUs required. This, in turn, decreases weight, complexity, and associated maintenance costs while enhancing reliability and overall vehicle performance.

MEETING FUTURE DEMANDS

As modern vehicles evolve, they will rely on hundreds of millions of lines of code—far surpassing today’s 100 million lines. To support this growing complexity, the industry is shifting toward an Ethernet-based zonal electronic/electrical (E/E) architecture. This approach consolidates sensors into a single link from the zonal gateway to the backbone and central computing platform.

The transition to an Ethernet-based zonal E/E architecture is essential for supporting the increasing complexity of modern vehicles. As the number of sensors, actuators, and electronic systems continues to grow, a scalable and efficient network infrastructure becomes critical. Ethernet provides the bandwidth and flexibility needed to handle the vast amounts of data generated by these systems, ensuring that the vehicle can operate smoothly and efficiently.

As the industry continues to evolve, the adoption of Ethernet-based architectures will play a crucial role in shaping the future of automotive technology, ensuring that vehicles remain connected, efficient, and innovative. What began as a concept for a unified vehicle communication architecture is now on the cusp of becoming a reality. Some vehicles on the road today already use Ethernet for their IT architecture, and models featuring the new zonal architecture that extends to the physical-digital interface will soon enter production. This approach not only simplifies vehicle design but also opens the door to new possibilities for software-driven innovation, as functions that were once defined by hardware can now be implemented and updated through software.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet