ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 22.04.2025
  • Devices
  • Power

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Artikkelin kirjoittaja Florent Balboni toimii sveitsiläisessä LEM-yhtiössä sähköajoneuvojen latauksen ja mittaamiseen globaalina tuotepäällikkönä. 

Euroopassa hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteeksi kuorma-autoille on asetettu 45 prosenttia vuoteen 2030 ja 90 prosenttia vuoteen 2040 mennessä, mikä tarkoittaa erittäin kovia vähennysvaatimuksia. Tätä haastetta pyritään ratkaisemaan erilaisilla tekniikoilla kuten vedyllä ja nesteytetyllä kaasulla, joissa sähköistäminen on tärkeässä osassa ja nopeasti hyödynnettävissä henkilöautoja varten kehitetyillä tekniikoilla ja prosesseilla. Tämän seurauksena merkittävät kuorma-autovalmistajat ovat asteittain siirtymässä sähkökäyttöisiin kuorma-autoihin, jolloin syntyy tarvetta erityisesti pitkän matkan liikenteelle sopivasta latausinfrastruktuurista.

Vuodesta 2024 lähtien eri puolilla Eurooppaa on julkistettu ehdotelmia, joilla taattaisiin latausinfrastruktuurin tehokas kattavuus sähkörekkojen liikennöintiä varten seuraten AFIR:n (Alternative Fuel Infrastructure Regulation) asettamia kattavuustavoitteita. Tämä mahdollistaa rahti- ja logistiikkayritysten helpomman siirtymisen sähkörekkoihin, missä Amazon on näyttänyt esimerkkiä tuomalla Euroopan kuljetuskalustoonsa yli 200 pitkän matkan sähkörekkaa – jo aikaisemmin sen kuljetuskalusto Pohjois-Amerikassa käsitti sähkörekkoja vastaanottajan määränpään toimitusvaiheen kuljetuksia varten. Tämän tyyppiset julkistukset tulevat yleistymään laajemmin lähitulevaisuudessa.

Raskaiden ajoneuvojen sähköistämisstrategian menestys riippuu monista tekijöistä kuten sähkörekkojen kokonaiskustannuksista, tehokkaan latausinfrastruktuurin sijoittelun laajuudesta teiden varsille, latauskustannusten kohtuullisuudesta ja sähkörekoille tarkoitettujen suurten akkujen painotoleranssien kehittymisestä. Jälkimmäiseen liittyen EU-komission Weight and Dimension (W&G) -direktiiviehdotuksessa kaavaillaan painorajojen nostoa 2-4 tonnilla dieselrekkoihin verrattuna. On erittäin tärkeää tässä herkässä siirtymisvaiheessa, että yhteistyö teollisuuden, standardointielinten ja poliitikkojen välillä toimii määrätietoisesti ja saumattomasti.

Sähkörekkojen lataaminen

Sähkörekkojen kysynnän ja kehitystyön lisääntyminen edellyttää soveltuvaa latausinfrastruktuuria, joka vastaa erilaisiin käyttötarkoituksiin. Koska sähkörekkojen akut ovat kookkaita – Mercedes eActrosin 600 kWh:n akku on kapasiteetiltaan kymmenenkertainen sähköhenkilöautoon verrattuna – sähkörekat vaativat ensisijaisesti DC-latauksen kapasiteettia ja nopeutta, jotta saavutetaan riittävän lyhyet latausajat (kuva 1). Sähköhenkilöautoissa puolestaan käytetään sekä AC- että DC-latausta.

 

Kuva 1: AC- ja DC-latauksen keskimääräiset ajat.

Latausaika riippuu käyttötapauksesta, koska varikolla tai määränpääkohteessa aikaa on käytettävissä paljon enemmän kuin reitin varrella (kuva 2). Varikolla yliyön tapahtuva sähkörekan lataus voi kestää 6-8 tuntia, jolloin riittää 200-400 kW:n latausteho. Tähän soveltuvat sähköhenkilöautojen käytössä jo hyväksi havaitut Combined Charging Systems (CCS) -järjestelmät. Tällöin useampi CCS-järjestelmä voi jakaa tehoa, mikä on tärkeä tekijä, kun halutaan tasapainottaa ja hallita suuren sähkörekkamäärän lataamista ja optimoida latausjärjestelmän kokonaiskustannuksia.

Kuva 2: Tyypillinen kaukoliikenteen sähkörekan kulkema matka.

Tilanne on kuitenkin hankalampi tien varren latauspisteissä. EU on määritellyt, että rekkakuskin tulee pitää jokaisen 4,5 tunnin ajorupeaman jälkeen vähintään 45 minuutin lepotauon, joka aika siis olisi käytettävissä sähkörekan akun lataukseen. Jotta kaukoliikenteen rekan suuret akut saataisiin nopeasti ladatuksi, hyvin suuri latausteho on tarpeen. Tarvitaan yli yhden megawatin Megawatt Charging Systems (MCS) -järjestelmiä, mikä asettaa lataustekniikalle ja sähkönsiirtoverkolle monia haasteita liittyen lataustekniikoiden lämpökuormiin ja sähköverkkojen tehon kulutuspiikkeihin.

Tavanomainen sähkörekan latausaseman tarjoama teho on välillä 2-8 MW, kun siinä on useita CCS- ja MCS-tyypin latauspisteitä (kuva 3). Varikolla tapahtuvan latauksen tavoin reitin varrella tapahtuva lataus perustuu tehon vuorottaiseen jakeluun. Käytettäessä dynaamista vuorottelua latauspisteissä voidaan säätää tehoa jaettavaksi kuhunkin ajoneuvoon perustuen niiden lukumäärään tietyllä latausasemalla ja vaadittavaan palveluntarpeeseen. Tällä tavoin voidaan tasapainottaa käytettävissä olevien latauspisteiden kokonaismäärää ja saatavissa olevaa lataustehon kokonaismäärää latausaseman pitkän aikavälin capex-investointien hallitsemiseksi. Esimerkiksi latausasemassa voi olla useita MCS- ja CCS-latauspisteitä, mutta täysi teho on saatavissa latauspisteestä ainoastaan silloin, kun tietty määrä sähkörekkoja kytketään järjestelmään.

Kuva 3: Sähkörekkojen latausasema koostuu tyypillisesti yhdistelmästä useita CCS- ja MCS-latauspisteitä.

Tehonmittauksen ratkaisut sähkörekkojen latauksessa

Kaikissa tehonlataustilanteissa käyttäjien on voitava luottaa siihen, että sähkörekkojen kuluttama teho mitataan tarkasti ja laskutetaan oikein. Tehonmittauksella mahdollistetaan oikeudenmukainen ja läpinäkyvä toiminta loppukäyttäjille ja kolmansille osapuolille kuten sähkörekkojen omistajille ja latausinfrastruktuurin operaattoreille. Kokonaiskustannukset ovat merkittävässä asemassa etenkin sähkörekkojen yhteydessä, jolloin tarkasti mitattavalla kWh-laskutuksella on merkitystä haluttaessa tukea siirtymistä sähköiseen liikenteeseen.

DC-tehonmittaus pikalatauksessa mittaa tarkasti kulutetun tehon säädösten ja määräysten mukaisesti. Nämä järjestelmät tavallisesti kompensoivat tehohäviöt, joita esimerkiksi latauskaapelit aiheuttavat, mittauspisteen sijaitessa tyypillisesti sähkörekan lataustulossa turvallisuussyistä.

Säädösten mukaisesti määritelty tehonmittaus on tässä tärkeää, koska tällä tavoin varmistetaan suorituskyky ja suojataan loppukäyttäjiä mahdollisilta virheiltä tehon laskutuksessa. Euroopassa on säädetty jo vuosia sitten määräyksiä kuten Eichrecht 1 Saksassa, no 22.00.570.001.1 Ranskassa ja EU:n laajuinen mittauslaitedirektiivi 2014/32/EU. Pohjois-Amerikassa vastaavia määräyksiä on esimerkiksi California/National Type Evalution Program (CTEP/NTEP).

Hyödynnä LEM:n kokemuksia

Yli 50 vuoden kokemuksella ja toiminnalla sähkömittauksen alalla LEM on tunnettu toimija sähköautojen latauksen ja tehonmittauksen alueilla. Sähköautojen lataussektorin ollessa vielä syntyvaiheessaan LEM kartoitti ja tunnisti sovellusalueen kehitystarpeet, joiden ratkaisijana yhtiöstä on tullut luotettu ja tunnustettu yhteistyökumppani, joka ensimmäisenä kehitti Euroopan ja Pohjois-Amerikan määräysten mukaisen pikalatausasemiin soveltuvan DC-laskutusmittarin. Lisäksi LEM on solminut vahvat suhteet monien testaus- ja sertifiointialan sidosryhmien kanssa, mikä on mahdollistanut latausinfrastruktuurin vaivattoman levittäytymisen samalla konseptilla eri alueille.

Läheisessä yhteistyössä sääntelyviranomaisten ja sähköautojen pikalaturien valmistajien kanssa LEM on ollut johtavassa asemassa kehittämässä DC-tehonmittausta. Se on tehnyt pioneerityötä olemalla mukana säädäntätyössä puoltamassa sellaisia sertifikaatteja kuten MID 2014/32/EU DC-latausta varten ja aikaansaamassa sertifikaatteja kalibrointimääräyksille Ranskan ja Saksan markkinoita varten. Se pystyy myös vastaamaan nopeasti Pohjois-Amerikan markkinoiden tarpeisiin tuotevalikoimallaan, josta löytyy tehokkaita ratkaisuja täyttämään CTEP/NTEP:n asettamat vaatimukset sähköautojen DC-pikalatureille.

Suunniteltuna helpottamaan integrointia monimutkaisiin ja modulaarisiin sähköautojen pikalatureihin LEM:n DC-laskutusmittareiden (DCBM) valikoimassa on ratkaisuja sekä DC-pikalataukseen että määränpään DC-latausjärjestelmiin. Tällaisia ovat LEM:n DCBM 400/600 ja DCBM 100, joihin on integroitu tarkka mittaus ja monitorointi. Reaaliaikainen data, tehoa kuvaava data ja lain vaatima data näytetään loppukäyttäjälle ja välitetään sähköauton latausohjaimelle selkeiden ja monipuolisten kommunikointiliittymien kautta. Mihin tahansa enimmillään 600 A:n ja 1000 V:n DC-pikalatausasemaan soveltuvina DCBM-mittarit varmistavat turvallisen tiedonsiirron, tarkan laskutuksen, yhteydet taustajärjestelmään ja nopean varmentamisprosessin määräystenmukaisuudesta.

Eichrechtin ja 2014/32/EU MID-direktiivin sekä Ranskan no 22.00.570.001.1 -määräysten lisäksi LEM:n DCBM-laitteet ovat myös seuraavien määräysten mukaisia: EN 50470-1:2006, EN 50470-3:2006, PTB-A 50.7, PTB-A 20.1, CISPR32 Class-B emission, IEC 61000-6-2:2016, IEC 61000-6-3:2016, UL 61010-1, CAN/CSA-C22.2 No. 61010-1 ja UL94-V0, mikä varmistaa DCBM-mittarien käyttökelpoisuuden kaikkialla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. LEM:n DCBM-laitteita on jo asennettu runsaasti eri puolille Eurooppaa, missä niillä on tärkeä rooli DC-latauksen alueella.

Tie aukeaa sähkörekoille

Kuten edellä on todettu, sähkörekkojen latausinfrastruktuurissa tarvitaan erityisiä määräyksiä, jotka liittyvät varikolla ja tien varrella tapahtuvaan lataukseen, useiden CCS- ja MCS-latausjärjestelmien tehon vuorottaiseen jakeluun, jotta erilaisten käyttötilanteiden asettamat vaatimukset toteutuvat tehokkaasti, turvallisesti ja taloudellisesti. Laadukas mittaus on tällöin ratkaisevassa osassa, koska se linkittyy suoraan sähkörekkasektorilta saataviin kustannussäästöihin, sillä mikä tahansa poikkeama mittaustarkkuudessa suurteholatauksen vaativissa olosuhteissa tuo vääristymää laskutettavan tehon kustannuksiin.

LEM laajentaa jatkuvasti tuotevalikoimaansa tukeakseen sähkörekkojen latausinfrastruktuurin kehittymistä. Esimerkiksi DC-mittausratkaisuja sovitetaan varikolla tapahtuvan latauksen erityisvaatimuksiin kuten tiedonsiirtokaapeleita, jotka soveltuvat ilmajohtolinjaa pitkin tapahtuvaan lataukseen. Tämä mahdollistaa mittausanturien asentamisen etäällä sijaitseviin linjastoihin niin, että käyttäjä kuitenkin näkee näytöltä lataustiedot. Tämä ratkaisu soveltuu sekä uusiin että saneerattaviin asennuksiin.

LEM kehittää uuden sukupolven modulaarisia tuotteita, joiden virta-arvo on enimmillään 1500 A ja toimintalämpötila-alue on -40 - +85 ºC, ja jotka soveltuvat MCS-sovelluksiin. Tällöin varmistetaan, että latausjärjestelmä, jossa on sekä CCS- että MCS-latauspisteitä, hyötyy luotettavasta ja laadukkaasta tehonmittausjärjestelmästä vaativissa sovelluksissa missä tahansa toimintaympäristössä.

Uusi tuotevalikoima käsittää täydelliset tehonmittauksen ja -monitoroinnin palvelut, joihin kuuluvat allekirjoitettu ja autentikoitu data, reaaliaikainen data kuten lämpötilamittaus ja huolto sekä ohjelmistopäivitykset. LEM:n uuteen valikoimaan kuuluu sähkörekkojen latausasemia luotettavine ja kestävine tehonmittaus- ja -monitorointiratkaisuineen, joilla varmistetaan loppukäyttäjille ja latausoperaattoreille oikein tapahtuva turvallinen tehonkulutukseen perustuva laskutus.

Matka on alkamassa

Matka kohti hiilivapaita pitkän matkan kuljetuksia ja siirtyminen sähkörekkoihin on juuri nyt käynnistymässä, ja alusta alkaen mittaustarkkuus ja käytettävien ratkaisujen varmatoimisuus ovat elintärkeitä asioita. Näin varmistetaan onnistuneet toteutukset luotettavaan DC-pikalatauksen infrastruktuuriin, joka soveltuu raskaille ajoneuvoille ja sähkörekoille, mahdollistaen pitkän matkan kuljetukset vähillä päästöillä. Tehonmittaus on ratkaiseva tekijä, jolla varmistetaan latauskustannusten valvonta luotettavasti. Toimintavarmojen, testattujen ja sertifioitujen ratkaisujen käyttö on ainoa tie, jolla operaattorit voivat laajentaa infrastruktuuria ja tehdä pohjatyötä tulevaisuutta varten.

MORE NEWS

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin
  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet