Yhdysvallat asetti viime viikolla 25 prosentin tuontitullit useista maista tuotaville autoille ja varaosille. Presidentti Trumpin hallinnon ilmoittamat laajat tuontitullit ovat tuomassa autoalalle uudenlaisia haasteita. Vaikka toimenpiteet on nimellisesti suunnattu vahvistamaan kotimaista teollisuutta, tuoreen analyysin mukaan myös Yhdysvaltain omat jättivalmistajat – General Motors, Ford ja Stellantis – ovat merkittävästi alttiita tullien vaikutuksille.
Vuonna 2024 nämä ns. Detroitin "Big Three" myivät yhteensä noin 1,85 miljoonaa tuontiautoa Yhdysvalloissa, mikä vastasi 13 prosenttia niiden globaalista kokonaismyynnistä. Pelkästään General Motorsin osalta tuontiautojen osuus koko konsernin myynnistä oli 18 prosenttia – enemmän kuin millään muulla maailman viidestä suurimmasta autonvalmistajasta.
JATO Dynamicsin analyytikko Felipe Munozin mukaan tilanne on paradoksaalinen. - Tullien pitäisi suojella kotimaisia valmistajia, mutta ne osuvat pahiten juuri niihin, joilla ei ole riittävää globaalia tuotantoverkostoa.
JATO Dynamicsin mukaan vuonna 2024 Yhdysvalloissa myytiin 16,1 miljoonaa uutta henkilöautoa, joista noin 6,3 miljoonaa tuotiin ulkomailta – erityisesti Meksikosta, Kanadasta, EU:sta, Isosta-Britanniasta, Japanista ja Koreasta. Nämä kaikki maat ovat nyt tullien piirissä. Lisäksi toukokuun 3. päivästä 2025 alkaen tullit laajenevat myös ulkomailla valmistettuihin auton varaosiin, mikä uhkaa nostaa huoltokustannuksia ja hidastaa toimitusketjuja.
Vaikka USA:n kotimaiset valmistajat kärsivät, myöskään ulkomaiset merkit eivät säästy. Volkswagen Groupin myynnistä Yhdysvalloissa jopa 80 prosenttia koostuu tuontiautoista. Toyotan, Hondan ja Nissanin kohdalla vastaava luku on pienempi, mutta tuontiriippuvuus on silti merkittävä.
Erityisen haavoittuvaisia ovat merkit kuten Mazda ja Subaru, joiden myynti on vahvasti keskittynyt Yhdysvaltoihin. Subarun osalta Yhdysvaltojen osuus koko globaalista myynnistä oli peräti 71 prosenttia vuonna 2024 – vaikka osa autoista valmistetaan Indianan tehtaalla, merkittävä osa tuodaan edelleen ulkomailta.
Analyytikkojen mukaan useat valmistajat – kuten Volkswagen, Hyundai-Kia, Mercedes-Benz, Toyota ja Stellantis – saattavat joutua kiihdyttämään investointeja Yhdysvaltoihin säilyttääkseen kilpailukykynsä.
- Yhdysvallat on liian suuri markkina jättää väliin. Nyt alkaa kilpajuoksu siitä, kuka pystyy nopeimmin siirtämään tuotantoaan Yhdysvaltoihin ja sopeutumaan uusiin kauppapoliittisiin realiteetteihin, Munox päättää.