JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CSI-2 on yleisesti älypuhelimissa käytettävä MIPI-allianssin kehittämä kameraväylä. Uuden toisen polven standardin myötä väylä laajenee käyttöön esimerkiksi IoT-laitteissa ja robottilennokeissa. Todellinen tavoite on kuitenkin autojen ADAS-kamerajärjestelmät.

Aiempaan verrattuna uudessa CSI-2-väylässä on paranneltu esimerkiksi signaali-kohina-suhdetta sekä dynaamista alaa. Myös väylän väriavaruutta on paranneltu. Ominaisuudet spivat nimenomaan paremman kuvan tuottamiseen autojen ADAS-järjestelmissä.

MIPI Alliance on myös pienentänyt väylän latenssi. Tätä tarvitaan, kun väylää pitkin siirretään prosessoreille dataa niin tutkista, lidareista kuin ultraäänianturiesta. Käytännössä vaatimus ADAS-järjestelmissä on anturidatan reaaliaikainen prosessointi.

Vanha CSI-2-väylä tuki neljää virtuaalikanavaa, kun uudessa niiden määrä on nostettu 32:een. Tämä tarkoittaa turvallisuustason nousua, kun ADAS-järjestelmä pystyy fuusioimaan dataa useammista antureista. Ajoneuvon kolarointi on entistä epätodennäköisempää.

 
 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

CMOS-anturi valtaa konenäön

Vaikka CCD-kuvakennot saattavat edelleen olla välttämättömiä joissakin erikoissovelluksissa, CMOS-pohjaiset kuva-anturit valtaavat konenäkösovelluksia kiihtyvään tahtiin. Ne tuovat teollisuuden kuvannusjärjestelmiin uuden luokan suorituskykyä ja toiminnallisuutta.

Lue lisää...
 
 

ny template