Amerikkalaisessa Penn Staten yliopistossa on kehitetty mullistava tekniikka, joka avulla sähköauton akkuun voidaan ladata riittävästi virtaa 200 mailin eli yli 300 kilometrin ajomatkaa varten vain kymmenessä minuutissa.
Kun valtaosa ajomatkoista on lyhyitä matkoja kaupunkiympäristössä, tutkijoiden kehittämä tekniikka poistaisi useimmilta esteet siirtyä sähköautoiluun.
Sähkötekniikan Joule-tiedelehdessä julkaistussa artikkelissa tutkijat kuvaavat tarkemmin ATM-tekniikkaansa (asymmetric temperature modulation). Kyse on lyhyesti sanottuna siitä, että akkua ladataan korkeammassa lämpötilassa kuin missä sitä käytetään.
Penn Staten tutkijoiden mukaan lataaminen 60 asteen lämpötilassa tuottaa akustoon riittävästi virtaa 200-300 mailin ajoa varten. Tässä lämpötilassa akku heikkenisi huomattavan nopeasti, mutta sen jäähdyttäminen nopeasti huoneenlämpötilaan kasvattaa elinikää merkittävästi.
Tutkijoiden mukaan kehitetyllä lataustekniikalla akku kestää jopa 2500 lataus-purkaussykliä. Tämä tarkoittaa puolen miljoonan mailin ajomatkaa eli riittävästi useimpien automallien eliniän kannalta. Latauslämpötilan nostaminen 60 asteeseen parantaa selvästi grafiitin kykyä liikuttaa litiumioneita ja sen diffuusio-ominaisuuksia sekä elektrolyytin johtavuutta.