Sähköautojen ja latausinfran kehitykseen on investoitu valtavia summia rahaa. Tämän vuoden ensimmäinen puolisko oli kuitenkin iso pettymys. Autojen myyntimäärä koko Euroopassa laski, eikä latausverkostoja rakenneta entiseen tahtiin. Kotimainen menestystarina Kempower otti sekin iskua alkuvuonna.
Kempower ilmoitti heinäkuussa aloittavansa muutosneuvottelut DC-latureiden globaalin kysynnän hidastumisen takia. Yhtiö hakee kulurakenteeseensa 10 prosentin säästöä ja valtaosa mahdollisista henkilövähennyksistä kohdistuu Suomeen. Työntekijöitä yhtiöllä on Suomessa 675 ja ulkomailla 232.
Kyse ei ole vain yhdestä latauslaitteita valmistavan yrityksen hetkellisistä ongelmista. Euroopan automarkkinoita seuraava JATO Dynamics raportoi, että sähköautojen kysyntä hidastui koko Euroopassa alkuvuonna. Tämän näkyi suurten valmistajien eli Teslan ja Volkswagenin uusien tilausten kutistumisena. BMW ja kiinalaiset valmistajat nostivat osuuksiaan ja tammi-kesäkuussa joka viides Euroopassa myyty sähköauto oli valmistettu Kiinassa.
Euroopan komission päätös lätkäistä kiinalaisille sähköautoille jopa 37,6 prosentin rangaistustullit toi lisää epävarmuutta koko markkinaan. Päätös vaikuttaa väistämättä niin, että autokannan sähköistyminen hidastuu. Tämä vaikuttaa osaltaan jopa autoilun päästöjen vähentymiseen.
Autonvalmistajat näyttävät nekin menettäneen uskonsa sähköauton autuaaksi tekevään voimaan. Useampi valmistaja on kertonut lisäävänsä taas panostuksia polttomoottorien kehitykseen. Mercedes-Benz ilmoitti vastikään 14 miljardin euron tuotekehitysohjelmasta, jonka avulla polttomoottori pidetään hengissä pitkälle 2030-luvulle. Volkswagen kertoi puolestaan kesäkuussa investoivansa 60 miljardia euroa polttomoottorien kehitykseen. Näyttää ilmeiseltä, ettei polttomoottoriautojen myyntikielto Euroopassa ole tulossa voimaan lähiaikoina.
Tammi-kesäkuussa Euroopassa rekisteröitiin 6,85 miljoonaa uutta henkilöautoa, siis reilut miljoona autoa joka kuukausi. Määrä oli 4 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin.