Avoimen RISC-V-arkkitehtuurin suosio on kasvanut hurjaa vauhtia, eikä enää löydy monia sulautetun elektroniikan alueita, joissa sitä ei käytettäisi. Kiinalaiset DeepComputing ja Xcalibyte ovat nyt ottaneet seuraavan askeleen: ne alkavat myydä RISC-V-pohjaista kannettavaa tietokonetta.
Maailman ensimmäisessä RISC-V-läppärissä on neliytiminen suoritin, joka on valmistettu 12 nanometrin prosessissa, 16 gigatavua LPDDR4-mmuistua ja jopa 256 gigatavua tallennustilaa. Videon pyörittämiseen on dedikoitu GPU-prosessori ja tekoälyä prosessoi NPU-suoritin.
ROMA-nimellä myytävän koneen pitäisi toimia useimmilla RISC-V-käskykantaa tuleville Linux-käyttöjärjestelmillä.
Konetta tullaan tiettävästi myymään vain sata kappaletta. Se on enemmänkin kuriositeetti, mutta samalla jättimäinen askel koko RISC-V-ekosysteemille ja Berkeleyssä kehitetylle avoimelle suoritinarkkitehtuurille.
Perovskiittikalvoista puhutaan paljon aurinkokennojen kehityksessä. Kyse on periaatteessa edullisesti valmistettavasta mineraalikalvosta, jonka lisääminen kennorakenteeseen parantaa kennon hyötysuhdetta. Ruotsalaisen Evolarin kalvolla tandem- eli kaksikerrosrakenne generoi auringonvalosta 25 prosenttia enemmän sähköä.
Norjalainen Nordic Semiconductor tunnetaan erityisesti teollisuuden langattomien IoT-piirien toimittajana. Yhtiön mobiiliverkon tuotteet suunnitellaan Oulussa käytännössä entisten nokialaisten toimesta. Nyt Nordic on laajentanut wifi-piireihin.
Digi- ja väestötietovirasto kertoo, että digitaalinen henkilökortti etenee. Digitaalisen henkilöllisyyden varmistava mobiilisovellus on tarkoitus ottaa käyttöön ensi vuonna. Sovelluksen toteutus etenee vauhdilla Digi- ja väestötietoviraston ja poliisin yhteistyönä ja valmius käyttöönottoon on reilun puolen vuoden päästä.
Mobiililaitteiden laturien tehossa mennään koko ajan ylöspäin. Nyt ”USA:n suosituimmaksi telakointiasemien brändiksi” itseään tituleeraava HYPER on lanseerannut sekä HyperJuice-laturin että varavirtalähteen, joiden kummankin maksimiteo on jo 245 wattia. Laitteet perustuvat nykytyyliin galliumnitridi-pohjaisiin GaN-komponentteihin.
Metsäkonevalmistaja Ponsse ottaa yhdessä Epecin kanssa ison loikan tulevaisuuteen. Yhtiöt ovat esitelleet sähköisen metsäkoneen. PONSSE EV1 on vasta konsepti ja tulee kaupallisesti saataville myöhemmin, mutta laitteisto on kurkistus tulevaisuuteen ja askel kohti kestävää metsänhoitoa.
RISC-V-arkkitehtuuri tunkee itseään jatkuvasti uusille alueille. Nyt on vuorossa ajoneuvojen vaativin ja turvakriittisin osa eli turvajärjestelmät. asialla ovat RISC-V-prosessorien pioneeri Andes Technology ja RTOS-käyttöjärjestelmiä kehittävä Green Hills Software.
Tesla yrittää innokkaasti tuoda täysautomaattista autopilottia autoihinsa. Ohjelmisto näyttää olevan jonkinlaisessa pysyvässä beetatilassa, eivätkä uusimmat uutiset nopeuta tekniikan tuomista laajaan käyttöön.
Sähköautoon liittyvää latausahdistusta yritetään nyt helpottaa monella tapaa. Kiinalainen Xpeng Motorsin ratkaisu on hypernopea lataus. Uusi S4-laturi syöttää yhtiön G9-malliin viidessä minuutissa tarpeeksi virtaa 200 kilometrin ajomatkaa varten. Käytännössä autonlataus lähestyy älypuhelimen pikalatausta.
Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.
Kiinalainen Xiaomi on kommentoinut Check Point Researchin löytämiä, yhtiön älypuhelimien mobiilimaksusovellukseen liittyviä haavoittuvuuksia. Yhtiön mukaan haavoittuvuus ei vaikuta laitteiden turvallisuuteen. Taustalla oleva Wechat Pay -mobiilimaksusovellus ei ole Suomessa laajasti käytössä.
Kaikkialla maailmassa halutaan päästä hiilidioksidipäästöissä nettonollan tasolle. Teollisuus voisi olla tässä edelläkävijänä. Hyödyntämällä Teollisuus 4.0 -konseptia valmistajat voivat yhdistää lukuisia eri tekniikoita liiallisten hiilidioksidipäästöjen ja turhan energiankäytön vähentämiseen. Yhdessä ne tukevat tavoitetta, joka mahdollistaa nettonollatasoisen toiminnan.
Elektroniikan suunnittelijat ovat usein haluttomia harkitsemaan sovelluskohtaisesti räätälöityjä liitäntäratkaisuja ennen kuin on selvää, ettei muita vaihtoehtoja juuri ole. Tämä johtuu suurelta osin yleisestä näkemyksestä, että sovelluskohteeseen räätälöidyt liittimet ovat kalliita ja että kustomointi tuo projektiin kohtuuttomia viiveitä. Lisäksi usein katsotaan, että vain yhteen valmistajaan luottaminen on riskialtista. Näillä kolmella yleisellä käsityksellä on vain vähän tai ei lainkaan todellista perustaa, vakuuttaa liitinvalmistaja Nicomaticin Phil McDavitt.