Yhä useammassa autossa mekaaniset ja hydrauliset ohjausjärjestelmät korvataam elektronisilla ohjaimilla. Näiden piirien täytyy täyttää ankarimmat turvallisuusvaatimukset myös silloin, kun puhutaan kustannustehokkaista eli edullisemmista ratkaisuista.
Belgialainen Melexis on esitellyt MLX90427-anturin magneettisten asentoanturien valikoimaansa. Piiri on räätälöity sulautettuihin asentoanturisovelluksiin, jotka vaativat korkeaa toiminnallista turvallisuustasoa. Sen lisäksi, että kustannustehokas MLX90427 tarjoaa asiakkaille immuniteetin hajakenttiä vastaan ja vankan EMC-kestävyyden, siinä on SPI-lähtö, jossa on 4 erilaista tilaa.
Kun automarkkinat korostavat yhä enemmän ohjausjärjestelmien digitalisointia ajoneuvojen sähköistämisen ja kehittyneiden autonomisten ominaisuuksien helpottamiseksi, antureille asetetut vaatimukset kehittyvät. Innovaatioissa, kuten steer-by-wire-järjestelmissä, joissa ohjauspyörän ja ohjaustelineen välillä ei ole mekaanista yhteyttä, asentoanturit ovat kriittinen komponentti, jonka on osoitettava poikkeuksellista luotettavuutta, toiminnallista turvallisuutta ja tarkkuutta. Vaatimukset sähköajoneuvojen antureille ovat kohonneet, mikä edellyttää erinomaista EMC-kestävyyttä ja hajakenttien sietokykyä.
MLX90427 on Melexisin seuraavan sukupolven magneettisen sijainnin tunnistava IC-piiri, joka on suunniteltu vastaamaan autoteollisuuden nykyisiä ja tulevia teknisiä vaatimuksia. MLX90427:n ytimessä on kolmiakselinen Hall-anturielementti, joka on herkkä kolmelle IC:hen kohdistetulle vuontiheyden komponentille (Bx, By ja Bz), mikä mahdollistaa minkä tahansa sen lähellä olevan magneetin liikkeen tarkan havaitsemisen.
Anturielementtiä tukevat analogia-digitaalimuunnin (ADC), vankka digitaalinen signaaliprosessori (DSP) signaalinkäsittelyä varten ja lähtöasteen ajuri SPI-signaalin ulostuloa varten.
MLX90427 on suunniteltu sulautettuihin paikka-anturisovelluksiin, ja siinä on nopea full-duplex -tyyppinen SPI-lähtö kommunikointia varten isäntä-mikro-ohjaimen kanssa ja 14-bittinen lähtö. MLX90427 on saatavilla SOIC8-koteloituna nyt toukokuusta alkaen. Kahden sirun täysin redundantti versio TSSOP16-kotelossa julkaistaan vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä. Lisätietoja täällä.