Yritysten hyödyntämä data on noussut generatiivisen tekoälyn myötä valokeilaan. Siellä paistattelevat myös tulevaisuuden osaajat, joita kaivataan tekoälyn mullistamiin uudenlaisiin työtehtäviin, kirjoittaa Kyndryl Finlandin maajohtaja Piia Hoffsten-Myllylä.
Elämme datataloudessa, ja datan merkitys kasvaa jatkuvasti lähes kaikissa organisaatioissa. Viimeisimmän sysäyksen datan voittokululle antaa generatiivinen tekoäly.
Ensimmäinen askel kohti organisaation tekoälyvalmiutta on datan järjestely ja kattavan datasuunnitelman tekeminen. Datan laatu vaikuttaa suoraan generatiivisen AI:n laatuun, ja siksi yrityksessä on varmistettava datan oikeellisuus ja vältettävä vinoumat. Vahva datapohja ja -arkkitehtuuri parantavat tiedon luotettavuutta ja laatua, mikä voi tuoda yritykselle merkittäviä liiketoimintahyötyjä.
Jotta generatiivisen tekoälyn ratkaisuja voi hyödyntää vastuullisesti, on sen taustalla oleviin malleihin kiinnitettävä huomiota. Ratkaisut on suunniteltava niin, että niiden takana olevat päätöksentekoprosessit sekä generatiivisen tekoälyn koulutuksessa käytettävän datan luonne ja lähteet ovat läpinäkyviä.
Avoin arkkitehtuuri parantaa näkyvyyttä ja kasvattaa bisneskriittisen datan luotettavuutta. Fiksu ratkaisu sallii datan helpon yhdistämisen ja integroinnin. Datan hallinta ja hyödyntäminen yksinkertaistuu.
Tavoitteena kannattaa pitää täydellistä näkymää dataan koko sen elinkaaren ajan.
Tekoälyn ja generatiivisen AI:n luomat liiketoimintamahdollisuudet ovat saaneet suomalaisyritykset hereille. EK:n tuoreen kyselyn mukaan alle puolet suomalaisyrityksistä käyttää tekoälyä. Silti valtaosa näkee sen merkittävänä kasvun ajurina liiketoiminnalle. Mitä suurempi yritys, sitä suurempi merkitys tekoälyllä on liiketoiminnan kehityksessä. 42 prosenttia kyselyyn vastanneista suunnitteleekin investointeja tekoälyratkaisuihin.
Organisaatioissa testataan ja pilotoidaan ahkerasti generatiivisia tekoälyratkaisuja. Uusia, aiempaa parempia sovelluskohteita syntyy jatkuvasti. Tekoäly parantaa tehokkuutta, tuottavuutta ja innovaatioita useilla eri toimialoilla. Yritykset hyötyvät esimerkiksi tekoälyn avustamasta prosessien automatisoinnista, datan analysoinnista ja päätöksentekoprosessien optimoinnista. Myös työntekijä- ja asiakaskokemus paranevat.
Henkilöstön kouluttaminen on juuri nyt avainasemassa. Generatiivisen tekoälyn valtava potentiaali ei toteudu, jos teknologiaa ei saada laajalti käyttöön eri työnkuluissa. Koulutus auttaa käyttämään työkaluja tehokkaasti ja valmentaa tekoälyn vastuulliseen käyttöön.
Teknologiainvestointien ja datan merkityksen kasvaessa tarvitsemme asiantuntijoita, jotka osaavat tulkita dataa kontekstuaalisesti. Työnimike Chief AI Officer on todellisuutta yhä useammassa suomalaisessakin organisaatiossa. CAIO vastaa yrityksen datan hallinnasta ja siitä, että generatiivinen tekoäly tukee liiketoiminnan tavoitteita.
Luotettavat kumppanit ovat avainasemassa organisaation matkalla kohti kattavaa tekoälyvalmiutta. Hyvä kumppani auttaa suunnittelemaan ja toteuttamaan organisaation tavoitteita parhaiten palvelevat ratkaisut. Samalla yritys voi kehittää tulevaisuuden IT-infrastruktuuriaan.
Kaiken ei tarvitse olla valmista kerralla. Tekoälymatka on hyvällä mallilla, kun liiketoiminnan tavoitteiden mukaiset käyttötapaukset on tunnistettu, vankka perusta rakennettu ja toiminnassa on vahva tulevaisuuteen suuntautuva liike.
Kolumni on ilmestynyt ETNdigi-lehdessä. Sitä pääset lukemaan täällä.