VTT ja teknologiayhtiö ToolTech ovat kehittäneet tekoälypohjaisen sensorijärjestelmän, joka parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta haastavissa ympäristöissä – aina sumuisista rautateistä pölyisiin kaivoksiin. Uusi järjestelmä kykenee havaitsemaan esteet, kuten ihmiset ja eläimet, jopa 200 metrin etäisyydeltä ja ilmoittamaan niistä ajoneuvon kuljettajalle reaaliajassa.
Innovaatio yhdistää tutka- ja lämpökamerateknologiaa, satelliittipaikannusta ja kehittynyttä tekoälyä. Sen avulla junat voidaan pysäyttää ajoissa – jopa norsun ilmestyessä raiteille – ja liikennöinti onnistuu entistä turvallisemmin myös lähes olemattomassa näkyvyydessä.
Järjestelmää on testattu Intian rautateillä, joilla eläinten ja ihmisten läsnäolo radalla aiheuttaa merkittäviä turvallisuusuhkia, erityisesti talven sumuisina kuukausina. Testitulosten perusteella junien turvallista matkanopeutta voidaan nostaa selvästi nykyisestä, vain noin 20 km/h tasosta, samalla kun onnettomuuksia saadaan vähennettyä.
- Intian testitulokset osoittavat, että teknologia parantaa turvallisuutta dramaattisesti. Potentiaalia on myös Euroopassa ja Yhdysvalloissa – esimerkiksi Saksassa ja Kaliforniassa on jopa sata sumuista päivää vuodessa, sanoo VTT:n tutkimusryhmän vetäjä Matti Kutila.
Anturijärjestelmä on parhaillaan The Automotive Research Association of Indian (ARAI) arvioitavana, ja sen käyttöönotosta vastaa Intian valtion rautatieyhtiö Indian Railways.
Teknologiaa voidaan soveltaa myös kaivosteollisuudessa, jossa äärimmäiset sääolosuhteet aiheuttavat tuotantokatkoksia ja turvallisuusriskejä. Sensorijärjestelmän ansiosta työkoneiden käyttöaste paranee, seisokkien määrä vähenee ja tuotanto tehostuu.
VTT ja ToolTech Europe Oy suunnittelevat teknologian viemistä myös muille kehittyville markkinoille ja hakevat kehitysprojektille rahoitusta Business Finlandilta.