ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Jopa 10 ampeerin virtaa auton järjestelmiin

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 16.06.2021
  • Devices
  • Power

Autojen käyttömukavuutta on jo pitkään haluttu parantaa moottoroiduilla toiminnoilla. Kustannussyistä toteutukset ovat usein perustuneet harjallisiin tasavirtamoottoreihin. Viime aikoina harjattomat BLDC-moottorit ovat alkaneet valloittaa autosovelluksia. Toshiba tarjoaa tähän tarkoitukseen mikro-ohjaimen ja moottorin väliin sijoitettavan energiatehokkaan ohjauspiirin, johon on integroitu tarvittavat esiajurit ja H-siltaohjaimet.

Artikkelin kirjoittaja Klaus Neuenhüskes vastaa Toshiba Electronics Europen järjestelmä- ja sekasignaalipiirien markkinoinnista.

Pieni ylellisyys on aina paikallaan varsinkin silloin, kun kysymys on auton valinnasta. Autoilijat ovat jo pitkään päässeet nauttimaan sähköistämisen tarjoamista mukavuuksista, mikä monien kohdalla on alkanut ikkunalasien sähkötoimisista nostimista. Niiden avulla ikkunan saa auki tai kiinni vain nappia painamalla kammen veivaamisen sijasta.

Useiden kuljettajien jakamissa ajoneuvoissa turhauttavaa on aiemmin ollut tarve muuttaa istuimen lukuisia säätöjä aina kuskin vaihtuessa. Nykyään moottoriohjatuissa istuimissa on usein mukana integroitu muistitoiminto, jonka avulla jokainen kuljettaja voi palauttaa omat säätönsä ja päästä mukavaan ajoasentoon vain yhdellä kosketuksella. Ja tila-autoissa puolestaan perheen pienimmätkin voivat helposti avata ja sulkea raskaita liukuovia moottoriavusteisen toiminnan ansiosta.

Vaikka harjattomien tasavirtamoottorien (BLDC) tarjoamat edut ovat löytäneet tiensä jo lähes kaikkiin mahdollisiin moottoroituihin sovelluksiin, monia tässä käsiteltävistä ajoneuvojen sovelluskohteista toteutetaan edelleen myös harjallisilla DC-moottoreilla. Tämä johtuu siitä, että saavutettu käyttöiän ja energiatehokkuuden parannus ei aina riitä perusteluksi BLDC-moottorin valinnalle, joka vaatii monimutkaisempaa suunnittelua ja korkeampia kustannuksia.

Koko ajomatkan ajan jatkuvasti toimivalle bensapumpulle BLDC-ratkaisun tarjoama pitkä käyttöikä ja energiansäästö ovat ilmeisiä etuja. Mutta sellaiset moottorikäyttöiset sovellukset, joita käytetään koko matkan aikana ehkä kerran tai pari vain muutaman sekunnin ajan, voivat hyötyä harjallisten DC-moottorien yksinkertaisesta rakenteesta ja edullisesta hinnasta.

Kuva 1. Ajoneuvon DC-moottorien ohjausjärjestelmä jakautuu lukuisiin eri toimintoihin.

Tasavirtamoottorin ohjauselektroniikan suunnittelussa järjestelmien kehittäjiä hemmotellaan valinnanmahdollisuuksilla. Mikro-ohjain (MCU) sijaitsee ECU-yksikön ytimessä ja vastaanottaa tulosignaaleja CAN- tai LIN-väylän kautta muuntaen ne moottorien ohjaussignaaleiksi. Näiden lähtösignaalien on ohjattava tehokytkimiä (yleensä mosfettejä), jotka on kytketty H-sillan muotoon.

H-silta sallii moottorin pyörivän molempiin suuntiin ja ohjaa pyörimisnopeutta PWM-signaaleja (Pulse Width Modulation) hyödyntäen. Valitettavasti MCU:n logiikkalähdöt eivät suoraan kykene tuottamaan riittävästi tehoa näiden tehokytkimen hilaohjausta varten. Siksi tarvitaan myös hilaohjain, joka nostaa logiikkalähtöjen tehon MOSFET-transistorien ohjauksen vaatimalle tasolle.

Yksinkertaisin tapa luokitella näitä järjestelmiä on jakaa ne toimintojen mukaan: mikro-ohjain, esiajuri, H-silta (kuva 2). Koska suunnittelijoilla on kova paine luoda yhä kompaktimpia ja luotettavampia ratkaisuja, tarvitaan vaihtoehtoisia, pidemmälle integroituja lähestymistapoja.

Mikro-ohjaimen ja esiajurin integroiminen on yksi vaihtoehto. Sen haasteena on, että mikro-ohjaimen käyttämä ohjelmisto on yleensä jo valmiina saatavilla testattuna ja turvalliseksi hyväksyttynä. Näin ollen vaatimus ohjelmiston sovittamisesta ja uudelleensertifioinnista nousee esteeksi sujuvalle suunnittelulle.

Kuva 2. Tasavirtamoottorien ohjauksessa piiratkaisujen integrointi on järkevintä tehdä esiajurin ja H-sillan kesken, jolloin MCU-piirin valinta jää avoimeksi.

Koska mikro-ohjain on säilytettävä mukana, vaihtoehtona on käyttää moottorin ohjaukseen MCD-ajuria (Motor Control Driver), joka integroi esiajurin ja H-sillan. Kun tämä arkkitehtuuri on käytössä, alustan laajentaminen ei vaadi paljon mielikuvitusta, jotta käytettävissä olevasta kokoonpanosta saadaan tuki myös monimoottoriselle järjestelmälle räätälöityä MCD-ratkaisua hyödyntäen.

Integroitu H-silta esiajurin kera

Toshiban hiljattain esittelemät piirit TB9053FTG ja TB9054FTG perustuvat autoelektroniikan perinteisiin ratkaisuihin, jotka juontuvat 1970-luvulle. Nämä kaksikanavaiset DC-moottorien ohjainpiirit on valmistettu vankalla BiCD-teknologialla, joka yhdistää bipolaaristen, CMOS-pohjaisten ja DMOS-pohjaisten rakenteiden parhaat ominaisuudet.

Kumpikin piiri sisältää kaksi H-siltaa, jotka koostuvat N-kanavaisista DMOS-kytkimistä, niihin liittyvistä esiajureista sekä useista vaihtoehtoisista diagnoosi- ja ohjaustoiminnoista. Rakenne tukee kuluttajien yleistyviä vaatimuksia ymmärtää ajoneuvoon liittyvien ongelmien syyt tarkasti, ja lisäksi autojen OEM-valmistajat voivat nopeasti löytää mahdollisten toimintahäiriöiden lähteet.

Ohjainpiirit voivat toimia joko SMALL-tilassa, joka tukee enintään kahta 5 ampeerin moottoria, tai LARGE-tilassa, jolloin kanavia voidaan käyttää rinnakkain yhden jopa 10 A moottorin ohjaamiseen (kuva 3). BiCD-prosessi varmistaa, että tehokytkin pystyy tarjoamaan riittävän alhaisen resistanssipolun (290 mΩ @ Tj=150°C per lähtökanava) tehohäviön ja lämmöntuoton pitämiseksi minimissä. Tarvittavien ulkoisten komponenttien määrän minimoimiseksi esiajurien varauspumppuja varten tarvittavat kondensaattorit on integroitu piiriin. Rakenteen avulla voidaan saavuttaa jopa 100% pulssisuhde.

Kuva 3. TB905xFTG-ohjainpiiri pystyy SMALL-tilassa syöttämään enimmillään 5 ampeeria (per kanava) kahdelle moottorille tai LARGE-tilassa 10 A yhdelle moottorille.

Ohjaus voidaan toteuttaa mikro-ohjaimen PWM-lähdöillä. Neljällä integroidulla puolisillalla on erilliset PWM-tulolinjat, joita voidaan käyttää taajuusalueella 1 – 20 kHz. Kuolleen ajan lisäys käsitellään piirissä automaattisesti, ja loput piirinastat on tarkoitettu ohjaimen konfigurointia varten. Niillä voidaan myös sallia tai estää piirin toiminta. Tämä yksinkertainen ohjausliitäntä jättää kuitenkin suuren osan TB905xFTG-piirin ominaisuuksista hyödyntämättä.

Sarjamuotoinen SPI-liitäntä tarjoaa pääsyn monenlaisiin konfiguroinnin vaihtoehtoihin ja diagnostiikkatietoihin. Lisäksi useita piirejä voidaan ketjuttaa ohjaamaan moottoriryhmiä. Hakkurityyppisenä virranrajoituksen ohjauksena toteutettu ylivirtakynnys voidaan SMALL-tilassa asettaa välille 4,6 – 6,5 A ja LARGE-tilassa välille 9,2 – 13,0 A.

Moottorinohjainta voidaan myös käyttää pelkästään SPI-väylän kautta (kuva 4). Integroitu sisäinen 16 MHz oskillaattori ja PWM-ohjain vähentävät mikro-ohjaimen syöttämien signaalien lukumäärää. Vaikka mikro-ohjaimen yhtä kellolähtöä voidaan käyttää aikaperustana, sisäistä oskillaattoria voidaan käyttää varatoimena palautumistoiminnon (’limp home’) muodostamiseksi, jos ulkoisen kellosignaalin käyttö estyy jostain syystä.

Kuva 4. SPI-liitännän käyttö vähentää tarvittavien MCU-nastojen lukumäärää sisäisen oskillaattorin ja PWM-lohkojen ansiosta.

Koska tällaisissa sovelluksissa kulkee melko suuria virtoja, sähkömagneettisen yhteensopivuuden eli EMC-vaatimusten täyttäminen voi olla merkittävä haaste. Kehitysprosessin helpottamiseksi TB905xFTG-piiri tarjoaa portaittain seitsemän vaihtoehtoa kytkennän nousunopeuden ohjaamiseksi välillä 1,09 – 26,25 V/µs (kuva 5).

Johtavan tilan alhainen resistanssi auttaa pitämään lämmöntuotannon minimissä. Lämpötaloudeltaan parannellun koteloinnin ansiosta kaikki TB905xFTG-piirissä syntyvä lämpö häviää helposti. Ylimääräinen integroitu jäähdytyselementti antaa piirille alhaisen lämpövastusarvon, vain 0,67 °C/W. Tämän ansiosta pelkkä piirilevy riittää jäähdytyselementiksi monissa toteutuksissa.

TB905xFTG-piiri on pakattu jalattomaan 6x6 millin VQFN-koteloon (juotospisteet 0,5 mm välein), jossa hyödynnetään myös reunojen kautta juottuvaa WF-rakennetta (Wettable Flank). Sen ansiosta juotokset voidaan tarkastaa automaattisesti optisilla menetelmillä (AOI, Automated Optical Inspection).

 

Kuva 5. TB905xFTG-ohjainpiiri tarjoaa seitsemän eri nousunopeuden tasoa, mikä voi helpottaa EMC-vaatimusten täyttämistä.

Perinteisiä ratkaisuja käytetään yhä

Vaikka monet moottoroidut sovellukset ovat siirtymässä BLDC-moottorien hyödyntämiseen, autoteollisuudessa on edelleen paljon järjestelmiä, jotka yhä luottavat perinteisiin 12 voltin harjallisiin DC-moottoreihin suunnittelun yksinkertaisuuden ja alhaisten kustannusten vuoksi.

TB905xFTG:n kaltaisissa piireissä sovelletaan kuitenkin hyvin edistyksellistä prosessitekniikkaa (BiCD) vahvasti konfiguroitavan ja tehokkaan moottorinohjauksen aikaansaamiseksi. Ohjainpiirit täyttävät myös ajoneuvojen valmistuksen tiukat laatuvaatimukset samalla, kun ne antavat mahdollisuuden alustapohjaiseen lähestymistapaan, jonka avulla voidaan säilyttää nykyiset MCU-ratkaisut ja sertifioidut ohjelmistot. Kattavan diagnostiikkakyvyn ansiosta piirit integroituvat mainiosti myös uusimpiin älykkäisiin ajoneuvoalustoihin.

MORE NEWS

Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin

Rohde & Schwarz on tuonut markkinoille RF-tehosensorin, joka rikkoo pitkään voimassa olleen mittausteknisen rajan. Uusi NRP150T-lämpötehosensori mahdollistaa koaksiaalisen tehomittauksen yhdellä ja samalla liitännällä DC-tasolta aina 150 gigahertsiin saakka. Kyse ei ole yksittäisestä speksiparannuksesta, vaan muutoksesta tavassa, jolla erittäin korkeita taajuuksia on tähän asti ollut pakko mitata.

Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisen NRO:n operoimat SpaceX:n Starshield-satelliitit ovat herättäneet kysymyksiä mahdollisesta tietoliikennehäirinnästä. Satelliittitutkija Scott Tilley on havainnut, että jopa noin 170 Starshield-satelliittia on lähettänyt signaaleja taajuusalueella, jota käytetään normaalisti maanpäältä satelliitteihin suuntautuvaan uplink-liikenteeseen. Nyt signaalit näyttävät kulkevan päinvastaiseen suuntaan.

Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

Turkulainen Kovilta on kehittänyt neuromorfisen kuvakennopiirin, jossa osa konenäöstä tapahtuu jo itse sensorissa. Toisin kuin perinteinen kamera, piiri ei perustu peräkkäisten videoruutujen tallentamiseen, vaan reagoi muutoksiin näkökentässä – liikkeeseen, kontrasteihin ja ajallisiin eroihin – samaan tapaan kuin ihmisen silmän verkkokalvo.

RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti

Qualcomm vahvistaa selvästi vaihtoehtoista polkua Arm-riitojen varalle ostamalla RISC-V-prosessoreihin keskittyneen Ventana Micro Systemsin. Yhtiö ilmoitti yrityskaupasta eilen ja korosti, että Ventanan tiimi täydentää Qualcommin omaa RISC-V-kehitystä sekä sen customoitua Oryon-prosessoriarkkitehtuuria.

Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

Ruotsalaiset Ligna Energy ja Altris kehittävät maailman ensimmäistä ultraohutta natriumparistoa, joka on suunnattu erityisesti langattomiin elektroniikkalaitteisiin. Hanke on edennyt teolliseen pilotointiin, ja nyt se sai Vinnovalta rahoituksen tuotannon skaalaamiseen ja kaupallistamiseen.

PC-skoopin ohjelmisto tunnistaa häiriöt nyt paremmin

Pico Technology on julkaissut PicoScope 7 -ohjelmiston version 7.2, joka tuo PC-pohjaisiin oskilloskooppeihin joukon uudistuksia erityisesti signaalihäiriöiden havaitsemiseen. Merkittävin parannus on uusi Waveform Overlays -toiminto, joka näyttää useita kaappauksia päällekkäin ja muodostaa visuaalisen ”signaalivaipan” normaalille käyttäytymiselle. Poikkeamat, satunnaiset poikkeavuudet ja värinä paljastuvat nyt yhdellä silmäyksellä selvästi aiempaa tarkemmin.

ICEYE arvioidaan jo 2,4 miljardin euron arvoiseksi

ICEYE on noussut Euroopan avaruusteknologian kärkijoukkoon. Yhtiön tuore 150 miljoonan euron rahoituskierros, jota täydentää 50 miljoonan euron secondary-järjestely, nostaa sen arvostuksen jo 2,4 miljardiin euroon.

Tekoälyn takia yrityksiin kohdistuu jo yli 2 000 hyökkäystä viikossa

Check Point Researchin marraskuun 2025 globaali uhkaraportti osoittaa kyberhyökkäysten jatkavan kasvuaan. Organisaatioihin kohdistui kuukauden aikana keskimäärin 2 003 hyökkäystä viikossa, kolme prosenttia enemmän kuin lokakuussa ja neljä prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Taustalla vaikuttavat erityisesti kiristyshaittaohjelmien voimistuminen sekä generatiivisen tekoälyn lisäämät tietovuotoriskit.

Nordic laajentaa IoT-yhteydet maanpinnalta satelliitteihin

Nordic Semiconductor on laajentanut solukkoverkkoihin perustuvaa IoT-valikoimaansa satelliittiyhteyksiin uudella nRF9151 SMA -kehitysalustalla ja siihen julkaistulla modeemiohjelmistolla. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen askel kohti suoraa IoT-yhteyttä satelliitteihin, mikä avaa tuen NB-IoT NTN -tekniikalle, joka on määritelty 3GPP:n Rel.17-standardissa.

Fortinet: tekoäly murtautuu verkon aukkoihin jopa sekunneissa

Kyberrikollisten toimintamallit muuttuvat nopeasti teollisiksi prosesseiksi, joissa tekoäly ja automaatio lyhentävät hyökkäyksen läpiviennin aikajänteen päivistä minuutteihin – pahimmillaan sekunteihin. Fortinetin tuore 2026-uhkaennuste kuvaa tilanteen, jossa hyökkäysten nopeus muodostuu ensi vuoden tärkeimmäksi riskitekijäksi organisaatioille.

FAT ei enää riitä sulautetuissa

Sulautettujen laitteiden valmistuksessa käytettävät tiedostokuvat kasvavat nopeasti, kun tuotteisiin pakataan yhä suurempia ohjelmistopaketteja, AI-malleja ja kartta- tai konfiguraatiodatoja. Yksittäiset tiedostot voivat nykyään ylittää FAT32-järjestelmän neljän gigatavun rajan, ja samalla tallennusmuistit ovat siirtyneet kymmenistä gigatavuista satoihin. Tämä kasvattaa tarvetta joustavammille tiedostojärjestelmille sekä tehokkaille tuotantotyökaluille, jotka pystyvät käsittelemään entistä suurempia ja monimutkaisempia kokonaisuuksia.

Nvidia haluaa 1000-kertaistaa piirien suunnittelun tehokkuuden

Nvidia jatkaa aggressiivista investointitahtiaan piiri- ja tekoälyalan ytimeen. Yhtiö osti viime viikolla kahden miljardin dollarin arvosta uusia osakkeita EDA-jätti Synopsysista. Samalla käynnistyy strateginen yhteistyö, jonka tavoitteena on kiihdyttää Synopsysin ja sen kesällä ostaman Ansysin suunnittelu- ja simulointityökalujen suorituskykyä jopa 16-1000-kertaiseksi. Luit oikein, siis tuhatkertaiseksi.

AMD ahtoi sulautetun tehon pienempään tilaan

AMD on esitellyt uuden EPYC Embedded 2005 -prosessoreiden sarjan, joka tuo Zen 5 -arkkitehtuurin suorituskyvyn entistä pienempään ja energiatehokkaampaan sulautettuun pakettiin. Uutuus on suunniteltu tiukasti rajattuihin verkko-, tallennus- ja teollisuuslaitteisiin, joissa laskentateho, lämmöntuotto ja korttitila on optimoitava tarkasti.

Kuusi eurooppalaista mukana VTT:n NATO-kiihdyttämössä

VTT käynnistää tammikuussa 2026 Suomen ensimmäisen NATO DIANA -yrityskiihdyttämön, jonka teemana ovat tulevaisuuden viestintäteknologiat. Otaniemessä toteutettava ohjelma on osa liittokunnan laajaa DIANA-kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vauhdittaa kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä ja tuoda puolustuskäyttöön uutta tekniikkaa nykyistä nopeammin.

Hintaopas: RAM-muistien hinnat hurjassa kasvussa

RAM-muistien hinnat ovat ampaisseet Suomessa ennätykselliseen nousuun, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuore data. Viimeisen kolmen kuukauden aikana peräti 96 prosenttia kaikista RAM-tuotteista on kallistunut yli kymmenellä prosentilla ja keskimääräinen nousu on poikkeukselliset +168 prosenttia.

Bluetoothin kanavaluotaus edellyttää huolellista, räätälöityä antennisuunnittelua

Bluetooth 6.0 -standardin tuoma kanavaluotaus (Channel Sounding) muuttaa BLE-laitteiden etäisyysmittauksen perusteita. Uusi tekniikka mahdollistaa senttimetriluokan tarkkuuden ilman erillisiä UWB- tai millimetriaaltopiirejä, mutta samalla se nostaa antennille täysin uudenlaisia vaatimuksia.

Tria antaa Qseven-moduuleille pitkän eliniän

Tria Technologies on tuonut markkinoille kaksi uutta Qseven-moduulia, jotka pidentävät tämän suositun, mutta jo osin vanhentuneen COM-standardin elinkaarta jopa vuoteen 2034 – ja optiolla aina vuoteen 2039 saakka. Uudet TRIA-Q7-ASL- ja TRIA-Q7-ALN-moduulit perustuvat Intelin tuoreisiin Amston Lake- ja Alder Lake N -alustoihin, mikä tuo Q7-suunnitteluihin selvästi aiempaa enemmän suorituskykyä ilman tarvetta vaihtaa olemassa olevaa emolevyä.

Kevyempi 5G on sopiva useimpiin autoihin

Italialainen Marelli tuo autoihin kevyemmän 5G-tekniikan, joka lupaa ratkaista monta autoteollisuuden telematiikan kipukohtaa. Uusi 5G RedCap -ratkaisu tarjoaa 50 prosenttia suuremman datanopeuden ja noin puolet pienemmän viiveen kuin nykyinen 4G, mutta lähes samalla kustannustasolla. Tarkoitus on tarjota edullinen 5G-vaihtoehto juuri niille ajoneuvoille, jotka eivät tarvitse täyden 5G:n gigabittiluokan nopeuksia tai monimutkaista laitteistoa.

Renesas toi nopean Wi-Fin suosituille mikro-ohjaimilleen

Renesas laajentaa RA-mikro-ohjainperhettään merkittävällä tavalla tuomalla siihen yhtiön ensimmäiset Wi-Fi 6 -ratkaisut. Uudet RA6W1- ja RA6W2-piirit tuovat nopean kaksikaistaisen Wi-Fi-yhteyden suoraan MCU-arkkitehtuuriin, ja RA6W2 lisää samaan pakettiin myös Bluetooth LE -radion. Julkaisu on merkittävä etenkin IoT- ja kotiautomaatiosovelluksille, joissa Wi-Fi on perinteisesti ollut haasteellinen tekniikka suuren virrankulutuksensa vuoksi.

Qi2-lataus ottaa ison askeleen Samsungin tuella

Qi2-standardi on saanut Android-markkinoilla toistaiseksi viileän vastaanoton, mutta tilanne muuttuu nopeasti. Tuore vuoto vahvistaa, että Samsung ottaa täyden Qi2-tuen käyttöön tulevassa Galaxy S26 -sarjassaan, joten ensimmäistä kertaa magneettirengas integroidaan suoraan puhelimen runkoon. Samalla Samsung siirtyy uuden Qi 2.2 -teholuokan käyttöön, mikä nostaa langattoman latauksen nopeuden jopa 25 wattiin.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin
  • Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?
  • Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää
  • RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti
  • Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

NEW PRODUCTS

  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
 
 

Section Tapet