ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

ADAS-tekniikan historia, osa 3: Autot muuttuvat ohjelmoitaviksi

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 17.01.2023
  • Devices
  • Embedded
  • Software

Artikkelisarjan edellisissä osissa on valotettu eri ADAS-järjestelmien kehityskulkuja. Tässä sarjan päättävässä artikkelissa paneudutaan kuljettajan valvontaan ja vireystilan havainnointiin, jotka ovat erittäin tärkeässä osassa, kun tavoitteena on kokonaisvaltainen autonominen ajaminen. Sen lisäksi käsitellään ympäristön havainnointia ja peilien asettelua.

Artikkelin on kirjoittanut onsemin vanhempi sovellusmarkkinoinnin insinööri Dan Clement. Hän analysoi markkinoita ja trendejä sovellustasolta, luo teknisiä myynnin dokumentteja, kouluttaa, määrittelee järjestelmäratkaisuja ja osallistuu tuotteiden tiekarttojen suunnitteluun. Clementillä on takanaan yli 20 vuotta puolijohdealalla. Hänellä on sähköinsinöörin tutkinto Utahin yliopistosta.

Useimpien ADAS-järjestelmien tapaan myös ensimmäiset vireystilan ilmaisimet olivat toteutukseltaan mekaanisia eli kaistojen väliin ja pientareiden reunoihin asennettuja tärinäraitoja. Niiden vaikutuksesta saatiin ensimmäistä kertaa nukahtamisesta aiheutuneiden onnettomuuksien määrä merkittävästi laskemaan aikaisempaan verrattuna (NHTSA, 1998).

Yhdysvaltain kansallisen tieliikennehallinnon (NHTSA) vuonna 1998 julkaisemassa raportissa on paneuduttu kattavasti uneliaana tapahtuvan ajamisen vaikutuksiin. Raportti dokumentoi laboratorioissa ja ajoneuvoissa käytettäviä vireystilaa (uneliaisuutta) mittaavia työkaluja ajalta, jolloin oli yleistä mitata fysiologisia signaaleja uneliaisuustason määrittämiseksi. Valitettavasti käytännössä tämä toimi vain laboratorio-oloissa, koska jokainen henkilö jouduttiin tutkimaan ja data kalibroimaan yksilöllisesti. Raportissa kuitenkin todetaan, että tutkimustyön alla on myös ajoneuvossa sijaitsevat järjestelmät, kuten silmänvilkkeen ilmaisimet, ohjausliikkeitä seuraavat anturit ja kaistanvahtilaitteet (NHTSA, 1998). Näitä laitteita ei kuitenkaan ollut vielä tuolloin kaupallisesti saatavissa teknologian asettamien haasteiden takia (Dinges, 1995).

Ensimmäisenä tunnettuna elektronisena vireystilanilmaisimena voidaan pitää ohjauskulma-anturia. Ensimmäiset kaupalliset järjestelmät tulivat markkinoille 2000-luvun alussa. Ohjauskulma-anturi seuraa ohjauspyörän liikkeiden laajuutta ja nopeutta. Tämä tieto itsessään ei ole erityisen hyödyllistä. Mutta kun mukaan otetaan ohjelmistoalgoritmi, joka käyttää pyörimisliikkeestä saatua dataa yhdessä ajoneuvon nopeudesta, ajovakauden hallinnasta (mutkittelut ja kallistumiset) ja jopa kamerasta saatavan tiedon kanssa, saadaan muodostettua luotettava järjestelmä vireystilan arvioimista varten. Näille järjestelmille on tyypillistä, että ne ovat käyttökelpoisia ainoastaan suurilla ajonopeuksilla ja pienillä ohjausliikkeillä, koska paljon pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja kääntymisiä sisältävä kaupunkiajo sekoittaa algoritmia.

Kyseiset järjestelmät kalibroivat jokaisen matkan alkuvaiheessa kuljettajalle soveltuvan lähtötilanteen matkareittiä varten. Bosch on monien mielestä tämän alan pioneeri ja yrityksen nettisivuilla on saatavissa tarkempia tietoja heidän ratkaisustaan, joka on varsin käyttökelpoinen. Nykyaikaiset ajoneuvot ovat kehittymässä kohti yhä suurempaa itseohjautuvuutta, jolloin kuljettajan ei tarvitse osallistua ajamiseen enää lainkaan. Jos ajoneuvo toimii täysin autonomisesti, ei kuljettajan vireystilan valvonnalla sinällään ole enää merkitystä.

Esiin on noussut uudenlainen ratkaisu, joka toimisi molemmissa tilanteissa oli sitten kysymyksessä ihmiskuljettajaa totteleva tai itseohjautuva ajoneuvo. Ratkaisulle on annettu nimeksi DMS-järjestelmä (driver monitoring system). DMS on ollut esillä jo 1990-luvun lopulta alkaen, mutta tuotteita on alkanut ilmaantua vasta 2020-luvulla. DMS perustuu konenäköön, kameraan ja laskentaan pohjautuvaan kasvojen ja silmien liikkeiden seurantaan kuljettajan tarkkaavaisuuden ja läsnäolon päättelemistä varten. Tähän pystyvien luotettavien algoritmien kehitystyö on vaatinut palon työtä. Lopun viitteissä mainitussa EE Timesin artikkelissa on tuotu esiin DMS:n kehityön haasteita (Barnden, 2021).

Euro NCAP valvoo nykyisin DMS-järjestelmiä. Saadakseen parhaimmat törmäyksenesto- ja turvallisuuspisteytykset uusissa ajoneuvoissa tulee olla DMS-järjestelmä vuoteen 2024 mennessä. Tarjolla on joitakin niin kalliimpia ja kuin halvempiakin erityisratkaisuja. Valitettavasti vain autonvalmistus on erittäin kustannustietoinen toimiala, eivätkä asiakkaatkaan halua maksaa kovin paljon ylimääräistä tällaisista ominaisuuksista.

Toinen trendi on laajentaa kuljettajan valvonta koskemaan myös matkustajien valvontaa, jolloin puhutaan OMS-järjestelmistä (occupant monitoring systems). Tämä ratkaisu kiinnostaa enemmän autonvalmistajia, koska ne voivat tehdä sillä rahaa osana mukavuutta ja viihtyvyyttä lisääviä ominaisuuksia. Kuljettajat voivat käyttää liike- ja kasvotunnistusta ajoasetustensa säätämisessä. Videopuhelut ja sosiaalisen median sovellukset ovat käytettävissä nettiyhteydellä varustettujen ajoneuvojen OMS-järjestelmissä. Osaksi OMS-järjestelmää voidaan yhdistää turvaominaisuuksia, kuten ilmaisun siitä onko lapsi jätetty ilman valvontaa ajoneuvon sisälle tai automaattisesti kytkemään tyhjien tai alle painorajan jäävien miehitettyjen istuinten turvatyynyt pois päältä. Turvasovellukset voivat käyttää OMS-järjestelmiä sisätilojen videovalvonnassa.

Perinteisessä DMS:ssä ja OMS:ssä käytettävät laitteistot ja optiikka ovat erilaisia. DMS:ssä käytetään tyypillisesti globaalilla sulkimella toteutettua lähi-infrapunakuvantamista ja OMS:ssä taas tyypillisesti käytetään pyörivää (rullaavaa) suljinta näkyvällä valolla. Autonvalmistajat haluavat yleisesti yhdistää DMS- ja OMS-järjestelmät DOMS-järjestelmäksi (driver and occupant monitoring systems), jotta saataisiin aikaiseksi kustannuksiltaan alempi ja kooltaan pienempi ratkaisu.

Kuva 1: OMS-ratkaisu (kuva: Business Wire).

Onsemin valikoimassa on tehokkaita kuva-antureita uudenlaisen ratkaisun mahdollistamiseksi, jolloin yhdellä pyörivän sulkimen kuva-anturilla voidaan toteuttaa sekä DMS- että OMS-sovellukset samassa paketissa hyvin toimivaa ja kustannustehokasta DOMS-ratkaisua varten.

Yhtenä ongelmana on se, että DMS asennetaan tavallisimmin ohjauspyörän pylvääseen tai kojelautaan, kun taas OMS:n paras sijoituspaikka on peruutuspeilin yläpuolella tai tukipilareissa. Vaikka suunnittelu onkin monimutkaisempaa, on käymässä selväksi, että molemmat voidaan yhdistää kustannustehokkaasti. Monet autonvalmistajat ovat ryhtyneet asentamaan koko DOMS-ratkaisun käsittäviä paneeleita katonrajaan, tavallisimmin peruutuspeilin yhteyteen.

Surround-näkymä ja peilien sijoittelu

Ajoneuvon ulkopuolelle sijoitettavat surround-kamerat ovat näkyvän valon kameroita, jotka parantavat kuljettajan näköpiiriä peruutus- ja parkkeeraustilanteissa. Tavallisimmin käytetään neljää kameraa: yhtä edessä, yhtä takana, kahta kyljissä olevaa kameraa. Kaikissa kameroissa on laajakulmaobjektiivi ja ne tuottavat kalansilmätyyppistä kuvaa. Kuvankäsittelyn ja edistyneiden algoritmien avulla neljä kuvaa yhdistetään ajoneuvon kuvaan. Tuloksena on kojelaudan näytöllä lintuperspektiivistä esitetty kuva, jossa jäljitellään ajoneuvon yläpuolella olevan kameran kuvaamaa täydellistä näkymää ympäristöstä kuljettajan avuksi. Vastaavia järjestelmiä kutsutaan myös monisuuntanäkymän (omni view) tai 360 asteen näkymän järjestelmiksi.

Kuva 2: Esimerkki surround-näkymäjärjestelmästä (kuva: ExtremeTech).

Ensimmäinen surround-näkymäjärjestelmässä varustettu ajoneuvo oli vuonna 2007 esitelty Infinityn ja Nissasin yhteistyön tulos Infinity EX35. Alkuperäinen järjestelmä tarjosi pelkästään lintuperspektiivinäkymän, mutta uudemmat järjestelmät tarjoavat useita näkymiä etenkin kalliimman hintaluokan ajoneuvoissa.

Kun surround-näkymäjärjestelmään yhdistetään ajoneuvon eri puolille ripoteltuja ultraääniantureita, saadaan järjestelmä, joka toimii tehokkaana törmäysten estäjänä ja helpottaa pysäköintiä ahtaisiin tiloihin. Ultraäänianturien avulla voidaan kuljettajaa myös varoittaa lähestyvistä jalankulkijoista tai liikkuvista kohteista.

Jotkut edistyneemmät järjestelmät antavat näkymän myös konepellin läpi tai jopa hinauksessa olevan perävaunun taakse. Tätä toisinaan kutsutaan röntgennäkymäksi.

Pysäköintiavustuksen lisäksi kyljissä olevia sivukameroita voidaan käyttää perinteisten sivupeilien sijaan ajon aikana. Koska kamerat ovat kooltaan hyvin pieniä, voidaan myös sivupeilien kokoa pienentää, jolloin ajoneuvon aerodynaamiset ominaisuudet paranevat ja polttoainetta säästyy 4 % kilometrillä tai sähköauton tapauksessa ajokilometrit lisääntyvät vastaavasti.

Koska monet autoilijat ovat tottuneet fyysisesti toimivien sivupeilien käyttöön, he saattavat vierastaa teknisesti toimivia peilejä korvaavia järjestelmiä. Toinen hidaste tässä asiassa on eräiden maiden vaatimus, että sivupeilit tulee asentaa varajärjestelmäksi, jolloin edellä mainittu aerodynaaminen etu menetetään. Tästä syystä arvioidaan, että kamerapeilien yleistyminen on hitaampaa kuin surround-näkymän (Howard, 2014).

Ohjelmoitavat ajoneuvot

Ohjelmistoilla määriteltävät ajoneuvot ovat osoitus siitä massiivisesta muutoksesta, joka autosuunnittelussa on käynnissä. Valtava määrä tutkimusta ja kehitystyötä on satsattu itseohjautuvan ajoneuvon toteuttamista varten etenkin viimeisten kuluneiden kymmenen vuoden aikana. Kaikkien anturien ohjelmoiminen tukemaan ajoneuvon itseohjautuvaa ajamista edellyttää niin paljon tietojenkäsittelytehoa, että on ollut tarpeen tehdä merkittäviä muutoksia tapaan ohjata ja käyttää ajoneuvojärjestelmiä ja antureita.

Vuoteen 2015 saakka laajalle levinnyt lähestymistapa oli liittää CAN- tai LIN-verkoilla omilla paikallisprosessoreilla ja ohjelmistoilla varustetut moduulit toisiinsa. Ajoneuvojen ja sen sisältämien järjestelmien tullessa yhä monimutkaisemmiksi alkoi ilmetä tarvetta entistä keskitetymmälle ohjelmoinnille ja verkon ohjainyksikköjen merkitys väheni. Esimerkiksi jos halutaan yhdistää kaikki mahdolliset anturitulot, käsitellä dataa ja lähettää komentoja useille erilaisille turvajärjestelmille ADAS-toimintojen suorittamista varten, tarvitaan ADAS-ohjain. Datanopeudet ovat myös lisääntymässä ja tarvitaan nopeampien datansiirtoprotokollien käyttöönottoa. Lopulta tarvitaan keskitettyä tietojenkäsittelyä, jotta suoriudutaan siitä valtavasta määrästä prosessointitehoa, jota tarvitaan itseohjautuvan ajamisen ja edistyneiden järjestelmien toiminnan mahdollistamiseksi (Morris, 2021).

Kuva 3: Ajoneuvojen verkkoarkkitehtuurien kehitys on edennyt vasemmalla olevasta väyläarkkitehtuurista keskellä olevaan verkko-ohjainarkkitehtuuriin ja edelleen kohti oikealla olevaa keskitettyä tietojenkäsittelyä (Kuva: EE Times ja Siemens Digital).

Matkapuhelimien kehityskulun tavoin kuluttajat ovat kiinnostuneita digitalisista ominaisuuksista ja ohjelmistopäivitysten mahdollistamasta pidemmästä käyttöiästä. Tämä malli on myös autonvalmistajien mieleen, koska heiltä vaaditaan nopeita langattomasti suoritettavia ohjelmistopäivityksiä uusien ominaisuuksien käyttöönottoa ja ohjelmointivirheiden korjaamista varten. Uusia ominaisuuksia kehittämällä autonvalmistajilla on mahdollisuus saada lisää tulovirtaa huoltojen ja tilausten yhteydessä.

Koko autoelektroniikka-alan teollisuus on käymässä samanlaista kehityskulkua ja tunnustelee mitä uusia bisnesmalleja olisi tarjolla kilpakumppanien ja OEM-valmistajien kesken. Jotkut autoalan yritykset ilmoittavat julkisesti olevansa enemmän ohjelmistoyhtiöitä kuin autoyhtiöitä. Ja toki on mainittava, että vaikka Tesla aloitti teknologiayhtiönä vuonna 2003, se aloitti ensimmäisten Roadster-autojen tuotannon vuonna 2008 (Reed, 2020).

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus

Suuren mielenkiinnon kohteena tätä nykyä ovat virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus ja metaversumina tunnettu Web 3.0. Metaversumi on netin 3D-versio, jossa kaikella on digitaalinen kaksonen ja jossa on mahdollista aikaansaada täysin uudenlaisia elämyksellisiä, immersiivisiä ja yhteistoiminnallisia kokemuksia.

Markkinoilla on jo olemassa tuulilasinäytöllä varustettuja ajoneuvoja. Nämä HUD-näytöt (head-up display) mahdollistavat, että suuret määrät digitaalista sisältöä voidaan esittää kuljettajalle lisättyä todellisuutta hyödyntäen, esimerkiksi 3D-navigointinäkymät projisoituna tai vaikkapa 3D-videopuhelujen heijastaminen tuulilasiin. Tai vaikkapa 3D-sääennusteita?

On mahdollista, että lasinen tuulilasi tullaan äärimmäisessä tapauksessa korvaamaan yhtenäisellä etuyksiköllä. Lasisen tuulilasin paikalla tulisi olemaan täysin virtuaalisilla näytöillä varustetut valtavat näyttöruudut. Kun ajoneuvot saavuttavat tason 5 itseohjautuvuuden, perinteisille tuulilaseille ei ole enää mitään tarvetta.

Nissan esittämää näkemystä voi ihailla täällä.

Kuva 4: Näkymättömästä näkyväksi Nissanin näkemyksen mukaan.

Yhteenveto

Tässä artikkelisarjassa on esitetty katsaus alkaen alkuaikojen mekaanisesta nopeudensäätimestä Speedostat-järjestelmästä, jatkuen mekaanisten ADAS-järjestelmien kehittymiskulusta sähköisiksi ja siitä edelleen pitkän kehityskaaren kautta kohti ohjelmallisesti määriteltäviä ajoneuvoja ja täydellistä itseohjautuvuutta sekä metaversumin upottamista ajoneuvoon.

Autoalalla ollaan siirtymässä sähköisiin ja digitaalisiin ratkaisuihin ja teknologia muuttuu nopeasti. Samalla kun nyt mielenkiinnon kohteena ovat uudenlaiset ratkaisumallit ja muunnelmat, on hyödyllistä myös tarkastella, mitä aikaisemmin on saatu aikaiseksi ja minkälainen kehityskulku on ollut mitä upeimmilla järjestelmillä, joita pidämme nykyisin itsestään selvyytenä.

Autoalan ja ADAS-järjestelmien merkittävänä toimittajana onsemi on halunnut tarjota tämän artikkelisarjan lukijoiden iloksi. Lisää tietoa yhtiön ADAS-ratkaisuista on saatavissa täällä. 

Viitteet

Barnden, C. (2021, May 13). Busting Myths of Driver Monitoring Systems. Retrieved from EE Times: https://www.eetimes.com/busting-myths-of-driver-monitoring-systems/

Dinges, D. (1995). An Overview of Sleepiness and Accidents. J. Sleep Res. 4, Suppl. 2, 4-14. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1365-2869.1995.tb00220.x

Howard, B. (2014, July 18). What are car surround view cameras, and why are they better than they need to be?, Part Two. Retrieved from Extreme Tech: https://www.extremetech.com/extreme/186160-what-are-surround-view-cameras-and-why-are-they-better-than-they-need-to-be/2

Morris, B. (2021, March 29). EE Times. Retrieved from E/E Architecture Considerations for AV Development: https://www.eetimes.com/e-e-architecture-considerations-for-av-development/

NHTSA. (1998). Drowsy Driving and Automobile Crashes. n/a: n/a. Retrieved 11 30, 2021, from https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/1661

Reed, E. (2020, October 5). History of Tesla: Timeline and Facts. Retrieved from TheStreet: https://www.thestreet.com/technology/history-of-tesla-15088992

Unknown. (2021, December 1). Invisible-to-Visible (I2V). Retrieved from Nissan Motor Corporation: https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/i2v.html

Unknown. (2021, December 1). Software-Defined Vehicles - A forthcoming Industrial Evolution. Retrieved from Deloitte: https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/consumer-business/articles/software-defined-cars-industrial-revolution-on-the-arrow.html

MORE NEWS

Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin

NXP:n mukaan kyberturvallisuus ei ole enää vain autojen tai IT-järjestelmien asia, vaan se on nopeasti nousemassa keskeiseksi turvallisuuskysymykseksi myös moottoripyörissä, skoottereissa ja muissa kevyissä sähköajoneuvoissa. Sähköistyminen, langaton yhteys ja ohjelmistopohjaiset toiminnot ovat tuoneet kaksipyöräisiin ominaisuuksia, jotka vielä muutama vuosi sitten kuuluivat vain henkilöautoihin – ja samalla myös uusia kyberuhkia.

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin

Rohde & Schwarz on tuonut markkinoille RF-tehosensorin, joka rikkoo pitkään voimassa olleen mittausteknisen rajan. Uusi NRP150T-lämpötehosensori mahdollistaa koaksiaalisen tehomittauksen yhdellä ja samalla liitännällä DC-tasolta aina 150 gigahertsiin saakka. Kyse ei ole yksittäisestä speksiparannuksesta, vaan muutoksesta tavassa, jolla erittäin korkeita taajuuksia on tähän asti ollut pakko mitata.

Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisen NRO:n operoimat SpaceX:n Starshield-satelliitit ovat herättäneet kysymyksiä mahdollisesta tietoliikennehäirinnästä. Satelliittitutkija Scott Tilley on havainnut, että jopa noin 170 Starshield-satelliittia on lähettänyt signaaleja taajuusalueella, jota käytetään normaalisti maanpäältä satelliitteihin suuntautuvaan uplink-liikenteeseen. Nyt signaalit näyttävät kulkevan päinvastaiseen suuntaan.

Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

Turkulainen Kovilta on kehittänyt neuromorfisen kuvakennopiirin, jossa osa konenäöstä tapahtuu jo itse sensorissa. Toisin kuin perinteinen kamera, piiri ei perustu peräkkäisten videoruutujen tallentamiseen, vaan reagoi muutoksiin näkökentässä – liikkeeseen, kontrasteihin ja ajallisiin eroihin – samaan tapaan kuin ihmisen silmän verkkokalvo.

RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti

Qualcomm vahvistaa selvästi vaihtoehtoista polkua Arm-riitojen varalle ostamalla RISC-V-prosessoreihin keskittyneen Ventana Micro Systemsin. Yhtiö ilmoitti yrityskaupasta eilen ja korosti, että Ventanan tiimi täydentää Qualcommin omaa RISC-V-kehitystä sekä sen customoitua Oryon-prosessoriarkkitehtuuria.

Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

Ruotsalaiset Ligna Energy ja Altris kehittävät maailman ensimmäistä ultraohutta natriumparistoa, joka on suunnattu erityisesti langattomiin elektroniikkalaitteisiin. Hanke on edennyt teolliseen pilotointiin, ja nyt se sai Vinnovalta rahoituksen tuotannon skaalaamiseen ja kaupallistamiseen.

PC-skoopin ohjelmisto tunnistaa häiriöt nyt paremmin

Pico Technology on julkaissut PicoScope 7 -ohjelmiston version 7.2, joka tuo PC-pohjaisiin oskilloskooppeihin joukon uudistuksia erityisesti signaalihäiriöiden havaitsemiseen. Merkittävin parannus on uusi Waveform Overlays -toiminto, joka näyttää useita kaappauksia päällekkäin ja muodostaa visuaalisen ”signaalivaipan” normaalille käyttäytymiselle. Poikkeamat, satunnaiset poikkeavuudet ja värinä paljastuvat nyt yhdellä silmäyksellä selvästi aiempaa tarkemmin.

ICEYE arvioidaan jo 2,4 miljardin euron arvoiseksi

ICEYE on noussut Euroopan avaruusteknologian kärkijoukkoon. Yhtiön tuore 150 miljoonan euron rahoituskierros, jota täydentää 50 miljoonan euron secondary-järjestely, nostaa sen arvostuksen jo 2,4 miljardiin euroon.

Tekoälyn takia yrityksiin kohdistuu jo yli 2 000 hyökkäystä viikossa

Check Point Researchin marraskuun 2025 globaali uhkaraportti osoittaa kyberhyökkäysten jatkavan kasvuaan. Organisaatioihin kohdistui kuukauden aikana keskimäärin 2 003 hyökkäystä viikossa, kolme prosenttia enemmän kuin lokakuussa ja neljä prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Taustalla vaikuttavat erityisesti kiristyshaittaohjelmien voimistuminen sekä generatiivisen tekoälyn lisäämät tietovuotoriskit.

Nordic laajentaa IoT-yhteydet maanpinnalta satelliitteihin

Nordic Semiconductor on laajentanut solukkoverkkoihin perustuvaa IoT-valikoimaansa satelliittiyhteyksiin uudella nRF9151 SMA -kehitysalustalla ja siihen julkaistulla modeemiohjelmistolla. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen askel kohti suoraa IoT-yhteyttä satelliitteihin, mikä avaa tuen NB-IoT NTN -tekniikalle, joka on määritelty 3GPP:n Rel.17-standardissa.

Fortinet: tekoäly murtautuu verkon aukkoihin jopa sekunneissa

Kyberrikollisten toimintamallit muuttuvat nopeasti teollisiksi prosesseiksi, joissa tekoäly ja automaatio lyhentävät hyökkäyksen läpiviennin aikajänteen päivistä minuutteihin – pahimmillaan sekunteihin. Fortinetin tuore 2026-uhkaennuste kuvaa tilanteen, jossa hyökkäysten nopeus muodostuu ensi vuoden tärkeimmäksi riskitekijäksi organisaatioille.

FAT ei enää riitä sulautetuissa

Sulautettujen laitteiden valmistuksessa käytettävät tiedostokuvat kasvavat nopeasti, kun tuotteisiin pakataan yhä suurempia ohjelmistopaketteja, AI-malleja ja kartta- tai konfiguraatiodatoja. Yksittäiset tiedostot voivat nykyään ylittää FAT32-järjestelmän neljän gigatavun rajan, ja samalla tallennusmuistit ovat siirtyneet kymmenistä gigatavuista satoihin. Tämä kasvattaa tarvetta joustavammille tiedostojärjestelmille sekä tehokkaille tuotantotyökaluille, jotka pystyvät käsittelemään entistä suurempia ja monimutkaisempia kokonaisuuksia.

Nvidia haluaa 1000-kertaistaa piirien suunnittelun tehokkuuden

Nvidia jatkaa aggressiivista investointitahtiaan piiri- ja tekoälyalan ytimeen. Yhtiö osti viime viikolla kahden miljardin dollarin arvosta uusia osakkeita EDA-jätti Synopsysista. Samalla käynnistyy strateginen yhteistyö, jonka tavoitteena on kiihdyttää Synopsysin ja sen kesällä ostaman Ansysin suunnittelu- ja simulointityökalujen suorituskykyä jopa 16-1000-kertaiseksi. Luit oikein, siis tuhatkertaiseksi.

AMD ahtoi sulautetun tehon pienempään tilaan

AMD on esitellyt uuden EPYC Embedded 2005 -prosessoreiden sarjan, joka tuo Zen 5 -arkkitehtuurin suorituskyvyn entistä pienempään ja energiatehokkaampaan sulautettuun pakettiin. Uutuus on suunniteltu tiukasti rajattuihin verkko-, tallennus- ja teollisuuslaitteisiin, joissa laskentateho, lämmöntuotto ja korttitila on optimoitava tarkasti.

Kuusi eurooppalaista mukana VTT:n NATO-kiihdyttämössä

VTT käynnistää tammikuussa 2026 Suomen ensimmäisen NATO DIANA -yrityskiihdyttämön, jonka teemana ovat tulevaisuuden viestintäteknologiat. Otaniemessä toteutettava ohjelma on osa liittokunnan laajaa DIANA-kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vauhdittaa kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä ja tuoda puolustuskäyttöön uutta tekniikkaa nykyistä nopeammin.

Hintaopas: RAM-muistien hinnat hurjassa kasvussa

RAM-muistien hinnat ovat ampaisseet Suomessa ennätykselliseen nousuun, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuore data. Viimeisen kolmen kuukauden aikana peräti 96 prosenttia kaikista RAM-tuotteista on kallistunut yli kymmenellä prosentilla ja keskimääräinen nousu on poikkeukselliset +168 prosenttia.

Bluetoothin kanavaluotaus edellyttää huolellista, räätälöityä antennisuunnittelua

Bluetooth 6.0 -standardin tuoma kanavaluotaus (Channel Sounding) muuttaa BLE-laitteiden etäisyysmittauksen perusteita. Uusi tekniikka mahdollistaa senttimetriluokan tarkkuuden ilman erillisiä UWB- tai millimetriaaltopiirejä, mutta samalla se nostaa antennille täysin uudenlaisia vaatimuksia.

Tria antaa Qseven-moduuleille pitkän eliniän

Tria Technologies on tuonut markkinoille kaksi uutta Qseven-moduulia, jotka pidentävät tämän suositun, mutta jo osin vanhentuneen COM-standardin elinkaarta jopa vuoteen 2034 – ja optiolla aina vuoteen 2039 saakka. Uudet TRIA-Q7-ASL- ja TRIA-Q7-ALN-moduulit perustuvat Intelin tuoreisiin Amston Lake- ja Alder Lake N -alustoihin, mikä tuo Q7-suunnitteluihin selvästi aiempaa enemmän suorituskykyä ilman tarvetta vaihtaa olemassa olevaa emolevyä.

Kevyempi 5G on sopiva useimpiin autoihin

Italialainen Marelli tuo autoihin kevyemmän 5G-tekniikan, joka lupaa ratkaista monta autoteollisuuden telematiikan kipukohtaa. Uusi 5G RedCap -ratkaisu tarjoaa 50 prosenttia suuremman datanopeuden ja noin puolet pienemmän viiveen kuin nykyinen 4G, mutta lähes samalla kustannustasolla. Tarkoitus on tarjota edullinen 5G-vaihtoehto juuri niille ajoneuvoille, jotka eivät tarvitse täyden 5G:n gigabittiluokan nopeuksia tai monimutkaista laitteistoa.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille
  • Kyberturva tulee seuraavaksi moottoripyöriin
  • Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle
  • Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin
  • Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

NEW PRODUCTS

  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
 
 

Section Tapet