ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

ADAS-tekniikan historia, osa 3: Autot muuttuvat ohjelmoitaviksi

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 17.01.2023
  • Devices
  • Embedded
  • Software

Artikkelisarjan edellisissä osissa on valotettu eri ADAS-järjestelmien kehityskulkuja. Tässä sarjan päättävässä artikkelissa paneudutaan kuljettajan valvontaan ja vireystilan havainnointiin, jotka ovat erittäin tärkeässä osassa, kun tavoitteena on kokonaisvaltainen autonominen ajaminen. Sen lisäksi käsitellään ympäristön havainnointia ja peilien asettelua.

Artikkelin on kirjoittanut onsemin vanhempi sovellusmarkkinoinnin insinööri Dan Clement. Hän analysoi markkinoita ja trendejä sovellustasolta, luo teknisiä myynnin dokumentteja, kouluttaa, määrittelee järjestelmäratkaisuja ja osallistuu tuotteiden tiekarttojen suunnitteluun. Clementillä on takanaan yli 20 vuotta puolijohdealalla. Hänellä on sähköinsinöörin tutkinto Utahin yliopistosta.

Useimpien ADAS-järjestelmien tapaan myös ensimmäiset vireystilan ilmaisimet olivat toteutukseltaan mekaanisia eli kaistojen väliin ja pientareiden reunoihin asennettuja tärinäraitoja. Niiden vaikutuksesta saatiin ensimmäistä kertaa nukahtamisesta aiheutuneiden onnettomuuksien määrä merkittävästi laskemaan aikaisempaan verrattuna (NHTSA, 1998).

Yhdysvaltain kansallisen tieliikennehallinnon (NHTSA) vuonna 1998 julkaisemassa raportissa on paneuduttu kattavasti uneliaana tapahtuvan ajamisen vaikutuksiin. Raportti dokumentoi laboratorioissa ja ajoneuvoissa käytettäviä vireystilaa (uneliaisuutta) mittaavia työkaluja ajalta, jolloin oli yleistä mitata fysiologisia signaaleja uneliaisuustason määrittämiseksi. Valitettavasti käytännössä tämä toimi vain laboratorio-oloissa, koska jokainen henkilö jouduttiin tutkimaan ja data kalibroimaan yksilöllisesti. Raportissa kuitenkin todetaan, että tutkimustyön alla on myös ajoneuvossa sijaitsevat järjestelmät, kuten silmänvilkkeen ilmaisimet, ohjausliikkeitä seuraavat anturit ja kaistanvahtilaitteet (NHTSA, 1998). Näitä laitteita ei kuitenkaan ollut vielä tuolloin kaupallisesti saatavissa teknologian asettamien haasteiden takia (Dinges, 1995).

Ensimmäisenä tunnettuna elektronisena vireystilanilmaisimena voidaan pitää ohjauskulma-anturia. Ensimmäiset kaupalliset järjestelmät tulivat markkinoille 2000-luvun alussa. Ohjauskulma-anturi seuraa ohjauspyörän liikkeiden laajuutta ja nopeutta. Tämä tieto itsessään ei ole erityisen hyödyllistä. Mutta kun mukaan otetaan ohjelmistoalgoritmi, joka käyttää pyörimisliikkeestä saatua dataa yhdessä ajoneuvon nopeudesta, ajovakauden hallinnasta (mutkittelut ja kallistumiset) ja jopa kamerasta saatavan tiedon kanssa, saadaan muodostettua luotettava järjestelmä vireystilan arvioimista varten. Näille järjestelmille on tyypillistä, että ne ovat käyttökelpoisia ainoastaan suurilla ajonopeuksilla ja pienillä ohjausliikkeillä, koska paljon pysähdyksiä, kiihdytyksiä ja kääntymisiä sisältävä kaupunkiajo sekoittaa algoritmia.

Kyseiset järjestelmät kalibroivat jokaisen matkan alkuvaiheessa kuljettajalle soveltuvan lähtötilanteen matkareittiä varten. Bosch on monien mielestä tämän alan pioneeri ja yrityksen nettisivuilla on saatavissa tarkempia tietoja heidän ratkaisustaan, joka on varsin käyttökelpoinen. Nykyaikaiset ajoneuvot ovat kehittymässä kohti yhä suurempaa itseohjautuvuutta, jolloin kuljettajan ei tarvitse osallistua ajamiseen enää lainkaan. Jos ajoneuvo toimii täysin autonomisesti, ei kuljettajan vireystilan valvonnalla sinällään ole enää merkitystä.

Esiin on noussut uudenlainen ratkaisu, joka toimisi molemmissa tilanteissa oli sitten kysymyksessä ihmiskuljettajaa totteleva tai itseohjautuva ajoneuvo. Ratkaisulle on annettu nimeksi DMS-järjestelmä (driver monitoring system). DMS on ollut esillä jo 1990-luvun lopulta alkaen, mutta tuotteita on alkanut ilmaantua vasta 2020-luvulla. DMS perustuu konenäköön, kameraan ja laskentaan pohjautuvaan kasvojen ja silmien liikkeiden seurantaan kuljettajan tarkkaavaisuuden ja läsnäolon päättelemistä varten. Tähän pystyvien luotettavien algoritmien kehitystyö on vaatinut palon työtä. Lopun viitteissä mainitussa EE Timesin artikkelissa on tuotu esiin DMS:n kehityön haasteita (Barnden, 2021).

Euro NCAP valvoo nykyisin DMS-järjestelmiä. Saadakseen parhaimmat törmäyksenesto- ja turvallisuuspisteytykset uusissa ajoneuvoissa tulee olla DMS-järjestelmä vuoteen 2024 mennessä. Tarjolla on joitakin niin kalliimpia ja kuin halvempiakin erityisratkaisuja. Valitettavasti vain autonvalmistus on erittäin kustannustietoinen toimiala, eivätkä asiakkaatkaan halua maksaa kovin paljon ylimääräistä tällaisista ominaisuuksista.

Toinen trendi on laajentaa kuljettajan valvonta koskemaan myös matkustajien valvontaa, jolloin puhutaan OMS-järjestelmistä (occupant monitoring systems). Tämä ratkaisu kiinnostaa enemmän autonvalmistajia, koska ne voivat tehdä sillä rahaa osana mukavuutta ja viihtyvyyttä lisääviä ominaisuuksia. Kuljettajat voivat käyttää liike- ja kasvotunnistusta ajoasetustensa säätämisessä. Videopuhelut ja sosiaalisen median sovellukset ovat käytettävissä nettiyhteydellä varustettujen ajoneuvojen OMS-järjestelmissä. Osaksi OMS-järjestelmää voidaan yhdistää turvaominaisuuksia, kuten ilmaisun siitä onko lapsi jätetty ilman valvontaa ajoneuvon sisälle tai automaattisesti kytkemään tyhjien tai alle painorajan jäävien miehitettyjen istuinten turvatyynyt pois päältä. Turvasovellukset voivat käyttää OMS-järjestelmiä sisätilojen videovalvonnassa.

Perinteisessä DMS:ssä ja OMS:ssä käytettävät laitteistot ja optiikka ovat erilaisia. DMS:ssä käytetään tyypillisesti globaalilla sulkimella toteutettua lähi-infrapunakuvantamista ja OMS:ssä taas tyypillisesti käytetään pyörivää (rullaavaa) suljinta näkyvällä valolla. Autonvalmistajat haluavat yleisesti yhdistää DMS- ja OMS-järjestelmät DOMS-järjestelmäksi (driver and occupant monitoring systems), jotta saataisiin aikaiseksi kustannuksiltaan alempi ja kooltaan pienempi ratkaisu.

Kuva 1: OMS-ratkaisu (kuva: Business Wire).

Onsemin valikoimassa on tehokkaita kuva-antureita uudenlaisen ratkaisun mahdollistamiseksi, jolloin yhdellä pyörivän sulkimen kuva-anturilla voidaan toteuttaa sekä DMS- että OMS-sovellukset samassa paketissa hyvin toimivaa ja kustannustehokasta DOMS-ratkaisua varten.

Yhtenä ongelmana on se, että DMS asennetaan tavallisimmin ohjauspyörän pylvääseen tai kojelautaan, kun taas OMS:n paras sijoituspaikka on peruutuspeilin yläpuolella tai tukipilareissa. Vaikka suunnittelu onkin monimutkaisempaa, on käymässä selväksi, että molemmat voidaan yhdistää kustannustehokkaasti. Monet autonvalmistajat ovat ryhtyneet asentamaan koko DOMS-ratkaisun käsittäviä paneeleita katonrajaan, tavallisimmin peruutuspeilin yhteyteen.

Surround-näkymä ja peilien sijoittelu

Ajoneuvon ulkopuolelle sijoitettavat surround-kamerat ovat näkyvän valon kameroita, jotka parantavat kuljettajan näköpiiriä peruutus- ja parkkeeraustilanteissa. Tavallisimmin käytetään neljää kameraa: yhtä edessä, yhtä takana, kahta kyljissä olevaa kameraa. Kaikissa kameroissa on laajakulmaobjektiivi ja ne tuottavat kalansilmätyyppistä kuvaa. Kuvankäsittelyn ja edistyneiden algoritmien avulla neljä kuvaa yhdistetään ajoneuvon kuvaan. Tuloksena on kojelaudan näytöllä lintuperspektiivistä esitetty kuva, jossa jäljitellään ajoneuvon yläpuolella olevan kameran kuvaamaa täydellistä näkymää ympäristöstä kuljettajan avuksi. Vastaavia järjestelmiä kutsutaan myös monisuuntanäkymän (omni view) tai 360 asteen näkymän järjestelmiksi.

Kuva 2: Esimerkki surround-näkymäjärjestelmästä (kuva: ExtremeTech).

Ensimmäinen surround-näkymäjärjestelmässä varustettu ajoneuvo oli vuonna 2007 esitelty Infinityn ja Nissasin yhteistyön tulos Infinity EX35. Alkuperäinen järjestelmä tarjosi pelkästään lintuperspektiivinäkymän, mutta uudemmat järjestelmät tarjoavat useita näkymiä etenkin kalliimman hintaluokan ajoneuvoissa.

Kun surround-näkymäjärjestelmään yhdistetään ajoneuvon eri puolille ripoteltuja ultraääniantureita, saadaan järjestelmä, joka toimii tehokkaana törmäysten estäjänä ja helpottaa pysäköintiä ahtaisiin tiloihin. Ultraäänianturien avulla voidaan kuljettajaa myös varoittaa lähestyvistä jalankulkijoista tai liikkuvista kohteista.

Jotkut edistyneemmät järjestelmät antavat näkymän myös konepellin läpi tai jopa hinauksessa olevan perävaunun taakse. Tätä toisinaan kutsutaan röntgennäkymäksi.

Pysäköintiavustuksen lisäksi kyljissä olevia sivukameroita voidaan käyttää perinteisten sivupeilien sijaan ajon aikana. Koska kamerat ovat kooltaan hyvin pieniä, voidaan myös sivupeilien kokoa pienentää, jolloin ajoneuvon aerodynaamiset ominaisuudet paranevat ja polttoainetta säästyy 4 % kilometrillä tai sähköauton tapauksessa ajokilometrit lisääntyvät vastaavasti.

Koska monet autoilijat ovat tottuneet fyysisesti toimivien sivupeilien käyttöön, he saattavat vierastaa teknisesti toimivia peilejä korvaavia järjestelmiä. Toinen hidaste tässä asiassa on eräiden maiden vaatimus, että sivupeilit tulee asentaa varajärjestelmäksi, jolloin edellä mainittu aerodynaaminen etu menetetään. Tästä syystä arvioidaan, että kamerapeilien yleistyminen on hitaampaa kuin surround-näkymän (Howard, 2014).

Ohjelmoitavat ajoneuvot

Ohjelmistoilla määriteltävät ajoneuvot ovat osoitus siitä massiivisesta muutoksesta, joka autosuunnittelussa on käynnissä. Valtava määrä tutkimusta ja kehitystyötä on satsattu itseohjautuvan ajoneuvon toteuttamista varten etenkin viimeisten kuluneiden kymmenen vuoden aikana. Kaikkien anturien ohjelmoiminen tukemaan ajoneuvon itseohjautuvaa ajamista edellyttää niin paljon tietojenkäsittelytehoa, että on ollut tarpeen tehdä merkittäviä muutoksia tapaan ohjata ja käyttää ajoneuvojärjestelmiä ja antureita.

Vuoteen 2015 saakka laajalle levinnyt lähestymistapa oli liittää CAN- tai LIN-verkoilla omilla paikallisprosessoreilla ja ohjelmistoilla varustetut moduulit toisiinsa. Ajoneuvojen ja sen sisältämien järjestelmien tullessa yhä monimutkaisemmiksi alkoi ilmetä tarvetta entistä keskitetymmälle ohjelmoinnille ja verkon ohjainyksikköjen merkitys väheni. Esimerkiksi jos halutaan yhdistää kaikki mahdolliset anturitulot, käsitellä dataa ja lähettää komentoja useille erilaisille turvajärjestelmille ADAS-toimintojen suorittamista varten, tarvitaan ADAS-ohjain. Datanopeudet ovat myös lisääntymässä ja tarvitaan nopeampien datansiirtoprotokollien käyttöönottoa. Lopulta tarvitaan keskitettyä tietojenkäsittelyä, jotta suoriudutaan siitä valtavasta määrästä prosessointitehoa, jota tarvitaan itseohjautuvan ajamisen ja edistyneiden järjestelmien toiminnan mahdollistamiseksi (Morris, 2021).

Kuva 3: Ajoneuvojen verkkoarkkitehtuurien kehitys on edennyt vasemmalla olevasta väyläarkkitehtuurista keskellä olevaan verkko-ohjainarkkitehtuuriin ja edelleen kohti oikealla olevaa keskitettyä tietojenkäsittelyä (Kuva: EE Times ja Siemens Digital).

Matkapuhelimien kehityskulun tavoin kuluttajat ovat kiinnostuneita digitalisista ominaisuuksista ja ohjelmistopäivitysten mahdollistamasta pidemmästä käyttöiästä. Tämä malli on myös autonvalmistajien mieleen, koska heiltä vaaditaan nopeita langattomasti suoritettavia ohjelmistopäivityksiä uusien ominaisuuksien käyttöönottoa ja ohjelmointivirheiden korjaamista varten. Uusia ominaisuuksia kehittämällä autonvalmistajilla on mahdollisuus saada lisää tulovirtaa huoltojen ja tilausten yhteydessä.

Koko autoelektroniikka-alan teollisuus on käymässä samanlaista kehityskulkua ja tunnustelee mitä uusia bisnesmalleja olisi tarjolla kilpakumppanien ja OEM-valmistajien kesken. Jotkut autoalan yritykset ilmoittavat julkisesti olevansa enemmän ohjelmistoyhtiöitä kuin autoyhtiöitä. Ja toki on mainittava, että vaikka Tesla aloitti teknologiayhtiönä vuonna 2003, se aloitti ensimmäisten Roadster-autojen tuotannon vuonna 2008 (Reed, 2020).

Virtuaalinen ja lisätty todellisuus

Suuren mielenkiinnon kohteena tätä nykyä ovat virtuaalitodellisuus, lisätty todellisuus ja metaversumina tunnettu Web 3.0. Metaversumi on netin 3D-versio, jossa kaikella on digitaalinen kaksonen ja jossa on mahdollista aikaansaada täysin uudenlaisia elämyksellisiä, immersiivisiä ja yhteistoiminnallisia kokemuksia.

Markkinoilla on jo olemassa tuulilasinäytöllä varustettuja ajoneuvoja. Nämä HUD-näytöt (head-up display) mahdollistavat, että suuret määrät digitaalista sisältöä voidaan esittää kuljettajalle lisättyä todellisuutta hyödyntäen, esimerkiksi 3D-navigointinäkymät projisoituna tai vaikkapa 3D-videopuhelujen heijastaminen tuulilasiin. Tai vaikkapa 3D-sääennusteita?

On mahdollista, että lasinen tuulilasi tullaan äärimmäisessä tapauksessa korvaamaan yhtenäisellä etuyksiköllä. Lasisen tuulilasin paikalla tulisi olemaan täysin virtuaalisilla näytöillä varustetut valtavat näyttöruudut. Kun ajoneuvot saavuttavat tason 5 itseohjautuvuuden, perinteisille tuulilaseille ei ole enää mitään tarvetta.

Nissan esittämää näkemystä voi ihailla täällä.

Kuva 4: Näkymättömästä näkyväksi Nissanin näkemyksen mukaan.

Yhteenveto

Tässä artikkelisarjassa on esitetty katsaus alkaen alkuaikojen mekaanisesta nopeudensäätimestä Speedostat-järjestelmästä, jatkuen mekaanisten ADAS-järjestelmien kehittymiskulusta sähköisiksi ja siitä edelleen pitkän kehityskaaren kautta kohti ohjelmallisesti määriteltäviä ajoneuvoja ja täydellistä itseohjautuvuutta sekä metaversumin upottamista ajoneuvoon.

Autoalalla ollaan siirtymässä sähköisiin ja digitaalisiin ratkaisuihin ja teknologia muuttuu nopeasti. Samalla kun nyt mielenkiinnon kohteena ovat uudenlaiset ratkaisumallit ja muunnelmat, on hyödyllistä myös tarkastella, mitä aikaisemmin on saatu aikaiseksi ja minkälainen kehityskulku on ollut mitä upeimmilla järjestelmillä, joita pidämme nykyisin itsestään selvyytenä.

Autoalan ja ADAS-järjestelmien merkittävänä toimittajana onsemi on halunnut tarjota tämän artikkelisarjan lukijoiden iloksi. Lisää tietoa yhtiön ADAS-ratkaisuista on saatavissa täällä. 

Viitteet

Barnden, C. (2021, May 13). Busting Myths of Driver Monitoring Systems. Retrieved from EE Times: https://www.eetimes.com/busting-myths-of-driver-monitoring-systems/

Dinges, D. (1995). An Overview of Sleepiness and Accidents. J. Sleep Res. 4, Suppl. 2, 4-14. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/j.1365-2869.1995.tb00220.x

Howard, B. (2014, July 18). What are car surround view cameras, and why are they better than they need to be?, Part Two. Retrieved from Extreme Tech: https://www.extremetech.com/extreme/186160-what-are-surround-view-cameras-and-why-are-they-better-than-they-need-to-be/2

Morris, B. (2021, March 29). EE Times. Retrieved from E/E Architecture Considerations for AV Development: https://www.eetimes.com/e-e-architecture-considerations-for-av-development/

NHTSA. (1998). Drowsy Driving and Automobile Crashes. n/a: n/a. Retrieved 11 30, 2021, from https://rosap.ntl.bts.gov/view/dot/1661

Reed, E. (2020, October 5). History of Tesla: Timeline and Facts. Retrieved from TheStreet: https://www.thestreet.com/technology/history-of-tesla-15088992

Unknown. (2021, December 1). Invisible-to-Visible (I2V). Retrieved from Nissan Motor Corporation: https://www.nissan-global.com/EN/TECHNOLOGY/OVERVIEW/i2v.html

Unknown. (2021, December 1). Software-Defined Vehicles - A forthcoming Industrial Evolution. Retrieved from Deloitte: https://www2.deloitte.com/cn/en/pages/consumer-business/articles/software-defined-cars-industrial-revolution-on-the-arrow.html

MORE NEWS

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

Androidissa paikattiin kaksi vakavaa haavoittuvuutta

Google on julkaissut joulukuun Android-turvapäivitykset, jotka paikkaavat yhteensä yli sata haavoittuvuutta eri järjestelmäkomponenteissa. Merkittävimpiä ovat kaksi vakavaa zero-day-haavoittuvuutta, joiden Google arvioi olleen jo kohdennetun hyväksikäytön kohteena.

Lue tämä, jos suunnittelet sähköautojen tehoelektroniikkaa

Rutronik ja Bosch ovat julkaisseet uuden teknisen dokumentin, joka avaa poikkeuksellisen yksityiskohtaisesti seuraavan sukupolven piikarbiditekniikkaa. Paperi kattaa kaiken MOSFET-arkkitehtuurista kiekkokokoluokan muutokseen ja kosmisen säteilyn aiheuttamien vikojen hallintaan.

Verkkohuijarit veivät suomalaisilta viime vuonna lähes 63 miljoonaa euroa

Tuoreiden Traficomin, poliisin ja Digi- ja väestötietoviraston tilastojen mukaan suomalaisilta yritettiin huijata viime vuonna yli 107 miljoonaa euroa, ja rikolliset onnistuivat viemään siitä suuren osan. Pankkien torjuntatoimet estivät vahingoista noin 44,3 miljoonaa euroa, mutta kansalaisille syntyneet tappiot nousivat silti 62,9 miljoonaan euroon.

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Huoltoyritys paikansi Teslan akkuongelmat Kiinaan

Kroatialainen sähköautokorjaamo EV Clinic on herättänyt keskustelua sosiaalisessa mediassa väittämällä, että suurin osa sen havaitsemista Tesla Model 3 ja Model Y -akkuvioista liittyy nimenomaan Kiinassa valmistettuihin LG Energy Solutionin 2170-kennoihin. Yrityksen mukaan ongelmia esiintyy erityisesti niin sanotuissa ”Covid-kauden” 2020–2021 tuotantoerissä, joita käytettiin Shanghain tehtaalla koottujen pitkän kantaman Model 3 ja Model Y -mallien akuissa.

Nordic trimmasi BLE-radion – bioanturien toiminta-aika pitenee merkittävästi

Nordic Semiconductor on esitellyt uuden nRF54LV10A-järjestelmäpiirin, joka on suunniteltu erityisesti erittäin pieniin, paristokäyttöisiin lääketieteellisiin antureihin. Uutuus tuo selvästi aiempaa alemman virrankulutuksen ja ratkaisee yhden Bluetooth Low Energy -laitteiden sitkeimmistä ongelmista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Arduino UNO Q mullistaa kehitysalustan

ETN - Technical articleArduino UNO Q:n lanseeraus herätti syystäkin innostusta: kyseessä on ensimmäinen Arduino UNO -perheen kortti, jossa yhdistyvät mikroprosessori ja mikro-ohjain. UNO Q on vakuuttava uusi laitteistoalusta, joka tulee tutussa Arduino-ystävällisessä muodossa. Sen Debian-pohjaista Linuxia ajava prosessori, reaaliaikaiset ohjausominaisuudet ja uusi tehokas Arduino-kehitysympäristö avaavat käyttäjille mahdollisuuden rakentaa huomattavasti aiempaa kehittyneempiä sovelluksia.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön
  • Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle
  • Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän
  • Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu
  • Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet