ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

May # TME square
TMSNet  advertisement
ETNdigi
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Anturin rooli kasvaa sähköautoissa

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 20.09.2023
  • Devices
  • Power

Uusimmat anturit eivät ainoastaan auta estämään ajoneuvojen tulipaloja tehokkaammin kuin koskaan, vaan ne myös auttavat vastaamaan sähköajoneuvojen markkinoita hallitseviin ajokantamahaasteisiin. Pian anturit tekevät vielä paljon enemmän.

Artikkelin on kirjoittanut Jérémie Piro, joka toimii LEM-yhtiössä BMS- eli akunhallintajärjestelmien globaalina tuotepäällikkönä.

Aina kun sähköajoneuvoista keskustellaan, ykkösaiheeksi nousee matka, joka niillä voidaan ajaa yhdellä latauksella. Vaikka täydellä tankilla kuljettu matka on useimmille bensiini- tai dieselajoneuvon ostajille ostokriteerien listan loppupäässä, sähköautojen kohdalla se on kärjessä.

Tämä on erikoista, koska keskimääräinen automatka on noin 15 kilometriä. Tästä huolimatta kuljettajat väittivät äskettäisessä tutkimuksessa, että he odottivat sähköautolta noin 600 kilometrin kantamaa yhdellä latauksella. Tällä hetkellä tämä ei ole läheskään mahdollista useimmilla täyteen ladatuilla litiumioniakustolla varustetulla sähköautolla.

Tämä korostaa autoalan selkeää ongelmaa. Sähköautoissa käytetty tekniikka on täysin erilaista kuin ostajien tuntema ja vertailut polttomoottoriin ovat virheellisiä.

On toinenkin kriteeri, joka ohjaa yhä enemmän ihmisten sähköajoneuvojen valintoja: turvallisuus. Tulevina vuosina sen merkityksen odotetaan kasvavan yhä tärkeämmäksi.

Miksi turvallisuudesta on tullut niin tärkeä kysymys? Syy on yksinkertainen. Sähköautot on suunniteltava latautumaan nopeammin, jotta ne täyttäisivät aiemmin kuvatut vaatimukset, joten ajoneuvojen järjestelmät joutuvat käsittelemään korkeampaa virtaa ja korkeampia jännitteitä, mikä vaatii suurempaa eristystä. Autoteollisuudessa vallitsee todellinen huoli – olipa kyse sitten OEM-valmistajista, sähköajoneuvojen laturien valmistajista tai latauspisteiden operaattoreista – että vaikka on elintärkeää tarjota kaikki kuljettajien etsimät edut, kaikkien mahdollisten sähköiskujen tai tulipalojen välttäminen on asetettava ehdottomasti etusijalle.

Autoalan merkittävä haaste vuonna 2023 ja sen jälkeen tulee olemaan suorituskyvyn, tarkkuuden, hiilijalanjäljen ja turvallisuuden sovittaminen yhteen.

Lataustila, terveydentila

Tämän kehityksen hallinnan keskiössä on jokaiseen sähköautoon asennettu akunhallintajärjestelmä (BMS). Ajoneuvon akun pääkomponenttina BMS täyttää kuljettajalle kaksi olennaista vaatimusta. Ensinnäkin se arvioi lataustilan (SoC, state-of-charge), joka on sähköauton akun varaustaso suhteessa sen kapasiteettiin. Tämä määrittää ajomatkan, jonka ajoneuvo voi saavuttaa. Toiseksi BMS hallitsee akun kuntoa (SoH, state-of-health) sisäisellä turvatoiminnolla, joka on suunniteltu estämään vuodot tai tulipalo. Mitä tarkempia nämä arviot ovat – ja niiden on selvästikin oltava niin tarkkoja kuin mahdollista – sitä onnellisempia autoilijat ovat, kun he välttyvät sekä ajomatkaa että turvallisuutta koskevalta ahdistukselta.

Jotta BMS-järjestelmä voisi suorittaa nämä elintärkeät toiminnot, siinä on oltava luotettavat anturielementit. Ei ole yllättävää, että minkä tahansa BMS:n avainkomponentteina virta-anturit ovat käyneet läpi merkittäviä muutoksia sähköautosektorin vaatimusten kasvaessa.

Asiakkaidensa mukana tällä matkalla LEM on äskettäin kehittänyt kolmannen sukupolven CAB-anturisarjan erittäin tarkkojen lataustilaa kuvaavien lukujen toimittamiseen. Suorituskykyinen premium-anturin CAB-sarja kehitettiin ensimmäisen kerran BMS-järjestelmiin 12 vuotta sitten, ja se on kehittynyt asiakkaiden vaatimusten muuttuessa. Ensimmäinen malli edusti läpimurtoteknologiaa, joka mahdollisti tarkempien virranmittausten saavuttamisen eliminoimalla magneettisen poikkeaman, ja kontaktiton virranmittaus oli myös suuri etu. Seuraava malli tunnettiin korkeammasta virta-alueestaan (300A - 500A) ja parantuneesta turvallisuustasostaan.

CAB 1500 - sarjan uusin tulokas

Uusin tulokas CAB-anturien sarjaan on huippuluokan CAB 1500, jonka laajennettu virta-alue on jopa ±1500A. Toiminnallisen turvallisuuden kannalta tämä ASIL (automotive safety integrity level) C -piiri on ISO26262-standardin mukainen ja mahdollistaa redundantin virranmittauksen käyttämällä vain yhtä BMS:n virta-anturia parin sijaan kahden sisäisen riippumattoman kanavan ansiosta. CAB 1500:n turvallisuuden hallintaa varten sisäänrakennetut sähköiset ominaisuudet sisältävät ylivirran havaitsemisen, sisäisen virhearvon ollessa asetettu arvoon 1, kun virta on yli 1600 A. Muita ominaisuuksia ovat turvallisuustavoitteen rikkomisen ilmaisu, joka on asetettu arvoon 1 (riippuen analogisten ja digitaalisten kanavien välisistä uskottavuustarkistustuloksista), sekvenssilaskuri ja CRC-tarkistus päästä päähän viestinnän suojausta varten.

Plug-and-play -tyyppinen CAB 1500 tarjoaa mahdollisuuden kolminkertaistaa virta-alue samassa fyysisessä koossa, ja se tarjoaa luokkansa parhaan 0,5 % tarkkuuden lämpötila-alueella -40 °C … +85 °C. Sen äärimmäisen pienen poikkeaman lisäksi, joka mahdollistaa tarkan coulomb-laskennan varaustilan arvioinnissa, uusi anturi käyttää toimintaan vaikuttamatonta (non-intrusive) mittausperiaatetta ja tarjoaa täyden galvaanisen eristyksen ja yhteensopivuuden 800 V:n sovellusten kanssa. Muita CAB 1500:n keskeisiä ominaisuuksia ovat asennusmahdollisuus virtakiskoon tai paneeliin sekä unipolaarinen +12 V akkuvirtasyöttö.

Lisäksi vuota mittaava anturipää on valmistettu induktiokelasta, joka yhdistää erittäin korkean läpäisevyyden alhaiseen remanenssiin (Hc), mikä varmistaa nopean siirtymisen lineaarisen ja kylläisen tilan välillä. Tämä on ihanteellinen tekniikka korkean suorituskyvyn BMS-järjestelmiin, koska se tarjoaa luokkansa parhaan resoluution (jopa 0,1 prosenttia), luokkansa parhaan tarkkuuden (Ip max & poikkeama), häiritsemättömän mittauksen ja eristyksen 2,5 kV asti ja pienen virrankulutuksen shunttipohjaisiin tekniikoihin verrattuna.

Alan parhaat akunhallinnan anturit

Pitkän BMS-virrantunnistuksen kokemuksen avulla LEM on pyrkinyt luomaan joukon ratkaisuja, jotka ovat teknisesti ja taloudellisesti optimoituja. Yhtiö kehittää teknologiaa jatkuvasti pidemmälle, jotta OEM-valmistajat ja muut sähköajoneuvojen toimijat voivat kehittää tuotteita, jotka eivät ainoastaan täytä tämänhetkisiä vaatimuksia, vaan myös vievät niitä eteenpäin sähköajoneuvojen käyttäjille ja lisäävät ympäristöä mahdollisimman vähän rasittavien ajoneuvojen käyttöä nyt ja tulevaisuudessa.

Yhdistämällä asiantuntemusta ja kokemusta BMS-kehittäjien auttamisesta ratkaisemaan heidän kohtaamiaan lukuisia haasteita, LEM uskoo, että integroimalla edistyksellisimmät nykyiset anturit uusiin tuotesuunnitelmiinsa insinöörit pääsevät markkinoiden kehityksen kärkeeen. Kun anturit kehittyvät älykkäämmiksi, kehittäjät voivat sisällyttää niihin kehittyneempiä ohjelmistoja, jotka helpottavat suurempien tietomäärien keräämistä ja käsittelyä yhdessä laitteessa. Samaan aikaan suunnittelijat antavat asiakkailleen mahdollisuuden tuoda markkinoilla niin suorituskyvyn, kustannusten kuin turvallisuuden kannalta parhaita sähköautoja.

Ennakoimalla korkeamman turvallisuustason tarpeen LEM työskentelee nyt aktiivisesti kahden uuden konseptin parissa, joiden juuret ovat tiiviissä keskustelussa OEM-valmistajien kanssa ja yrityksen markkinatuntemuksesta. Ensimmäinen konsepti sisältää pääasiassa ominaisuuksien määrän kasvattamista, kun anturista tulee monikäyttöinen ja se ottaa käyttöön laajemman joukon erilaisia tekijöitä akun katkaisuyksikössä. Kun virta-anturi perinteisesti havaitsi vain akun virran, sen odotetaan nyt myös valvovan akun jännitettä eri paikoissa sekä havaitsevan mahdolliset kuumat kohdat. Lisäominaisuudet, kuten pyrofuse-suojan sulakkeen laukaisu ylivirran sattuessa tai korkeajännitekotelon eristyksen valvonta sen varmistamiseksi, että akun ja auton alustan massan välillä on todellinen eristys, ovat myös tulossa suosituiksi. Itse asiassa tällainen trendi muuttaa nykyisen anturin BMS:n anturikeskukseksi.

Toinen konsepti, jonka parissa LEM:n insinöörit työskentelevät, perustuu kahteen eri teknologiaan virran havaitsemiseksi. Shuntin ja Hall-anturin yhdistäminen yhteen pakkaukseen ei ehkä ole vallankumouksellista, mutta se on erittäin kilpailukykyinen ratkaisu, koska siinä LEM voi hyötyä 50-vuotisesta kokemuksestaan avoimen silmukan tunnistusratkaisuissa ja tuoreen uuden ASIC:n yhdistelmästä. Tällä menetelmällä voidaan saavuttaa erittäin korkeat tarkkuustasot redundantilla polulla. Tällaista konseptia voidaan käyttää erillisenä moduulina tai monipisteanturimoduulin lisäksi tarjoamalla optimoidun ja vankan anturipään, joka on helposti yhteensopiva korkeimman turvallisuustason ASIL D -vaatimusten kanssa.

Kvanttihyppy

Yhteenvetona voidaan todeta, että autoalan vaatimukset huutavat yhä nopeampaa teknologista kehitystä ja jotkut toimijat ovat jatkuvasti jäljessä tässä kilpajuoksussa. Ikävä kyllä vaatimukset tulevat vain vaikeammiksi ja haastavammiksi, joten niihin on vain vastattava, Ainoa tapa onnistua tässä on omaksua sellainen tekniikka, jonka avulla he voivat saavuttaa kvanttihypyn markkinoilla. Sähköajoneuvojen alan edistyksen ytimessä ovat virta-anturit, jotka toimivat osana kehittyneitä akunhallintajärjestelmiä. Ne vievät sähköajoneuvot aivan uudelle tasolle.

Tulevaisuudessa virta-anturista tulee tärkeä osa BMS:n älykkyyttä, jossa kaikki data on siirrettävä BMS:ään kerralla. Kustannukset ja mekaaninen integrointi ovat keskeisiä tekijöitä markkinoiden edetessä, koska BMS-järjestelmästä ja akusta on tultava pienempiä ja kevyempiä. LEM on valmis toimittamaan markkinoille ratkaisuja, jotka maksimoivat akunhallintajärjestelmien suorituskyvyn nopeasti kehittyvillä sähköautomarkkinoilla.

MORE NEWS

Nokiassa kehitetty 3D-kuvantaminen kaupallistetaan

Nokia ja sijoitusyhtiö Celesta Capital ovat julkistaneet uuden terveysteknologia-alalle tulevan startupin, joka on irrotettu Nokia Bell Labsista. Astranu-yrityksen tavoitteena on mullistaa korvasairauksien diagnostiikka hyödyntämällä Nokian kehittämää integroitua optista koherenssitomografiaa (iOCT).

USA kielsi kokonaan Huawein tekoälyprosessorien käytön

Yhdysvaltain kauppaministeriö on asettanut täyden kiellon Huawein kehittyneiden tekoälyprosessorien käytölle, mikä merkitsee merkittävää kovennusta teknologian vientivalvontaan liittyvissä toimissa Kiinaa vastaan.

Kioxian uusin tuo yritystallennukseen isoja parannuksia

Kioxia on julkistanut uuden CM9-sarjan SSD-levyt, jotka tuovat merkittäviä edistysaskeleita yritystason tallennusratkaisuihin. Uutuus perustuu PCIe 5.0 -liitäntään ja NVMe 2.0 -protokollaan, ja se on suunniteltu erityisesti vastaamaan nykyaikaisten tietojenkäsittelysovellusten kuten tekoälyn, koneoppimisen ja suurteholaskennan kasvaviin vaatimuksiin.

Ohjelmistokehittäjien kimppuun hyökättiin LinkedInissä

Tietoturvayritys Palo Alto Networksin tutkimusryhmä Unit 42 kertoo, että Pohjois-Korean valtiollisen tuen saama hakkeriryhmä Slow Pisces on käynnistänyt uudenlaisen kyberhyökkäyksen. Se kohdistuu erityisesti kryptovaluutta-alan ohjelmistokehittäjiin. Ryhmä esiintyy LinkedInissä rekrytoijina ja käyttää aidolta vaikuttavia koodaushaasteita levittääkseen haittaohjelmia.

Kumpi valita: kide vai MEMS-oskillaattori?

ETN - Technical articleOletko koskaan miettinyt miten kokonaiskustannukset eroavat käyttäessäsi kideresonaattoria tai MEMS-oskillaattoria? Tämä kysymys ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen valintaprosessissa, koska kide näyttäisi olevan hinnaltaan niin paljon halvempi – ainakin pintapuolisesti tarkasteltuna. Vaikka kiteiden yksikkökustannukset ovat yleensä oskillaattoreita halvempia, niin kokonaiskustannuksia laskettaessa tilanne näyttääkin aivan toiselta.

Huawei näyttää, että älykelloissa on vielä tilaa innovaatioille

Huawei on esitellyt uuden sukupolven älykelloja, jotka osoittavat, että älykellojen kehitys ei ole suinkaan pysähtynyt – päinvastoin. Uusi Watch 5 sekä muodikkaat ja monipuoliset Watch Fit 4- ja Fit 4 Pro - uutuudet osoittavat, että markkinoilla on yhä tilaa aidolle innovaatiolle niin teknologian, muotoilun kuin hinnan suhteen.

EU ryhtyi julkaisemaan haavoittuvuuksien tietokantaa

Euroopan unioni on ottanut käyttöön uuden EU:n haavoittuvuustietokannan (European Vulnerability Database, EUVD), jonka tavoitteena on parantaa kyberturvallisuutta koko unionin alueella. Tietokannan ylläpidosta vastaa Euroopan kyberturvallisuusvirasto ENISA, ja se on osa laajempaa NIS2-direktiivin toimeenpanoa.

Tästä valmis alusta anturifuusion kehittämiseen

Rutronik System Solutions on julkaissut uuden RAB7 Sensorfusion -sovitinkortin, joka tarjoaa valmiin ja monipuolisen kehitysalustan anturifuusiota hyödyntäviin sovelluksiin. Alusta on suunniteltu erityisesti ympäristö- ja liikeanturien arviointiin ja prototypointiin.

Tekoälystä tulee tärkeä kumppani piirilevysuunnitteluun

Elektroniikan monimutkaistuessa myös piirilevysuunnittelu kohtaa yhä tiukempia haasteita. Nopeammat siirtoväylät, pienemmät komponentit ja kasvavat luotettavuusvaatimukset vaativat suunnittelijoilta enemmän – mutta aikaa ja resursseja on yhä vähemmän. Näihin paineisiin vastataan yhä useammin tekoälyllä, joka siirtyy avustavasta roolista kohti aktiivista suunnittelukumppanuutta.

Suomalainen ihmeprosessori näyttää täyttävän lupauksensa

Flow Computingin kehittämä rinnakkaislaskentaan erikoistunut prosessoriteknologia on ottanut merkittävän askeleen kohti kaupallistamista. Yrityksen kehittämä Parallel Processing Unit (PPU) – eli rinnakkaisprosessointiyksikkö – on nyt saavuttanut täyden toiminnallisuuden: sen avulla tavallisia ohjelmia voidaan nopeuttaa jopa satakertaisiksi.

HD-siirtymä piikitti televisiomyynnissä

Teräväpiirtoon siirtyminen on kiihdyttänyt televisiomyynnin poikkeukselliseen kasvuun Suomessa. Elektroniikka- ja kodinkonekaupan yhdistys ETKOn mukaan huhtikuussa 2025 rikottiin ennätyksiä, kun myyntiin meni lähes 70 000 televisiota. Määrä on nelinkertainen määrä vuoden 2024 huhtikuuhun verrattuna.

Raspberry Pi OS päivittyi uuteen versioon

Raspberry Pi Foundation on julkaissut uuden version suositusta Raspberry Pi OS -käyttöjärjestelmästä. Tämä päivitys jää todennäköisesti viimeiseksi, joka perustuu Debianin bookworm-versioon — seuraava suuri päivitys siirtyy uuteen trixie-julkaisuun kesällä 2025.

Nokia toimittaa IoT-runkoverkon norjalaisoperaattorille

Norjalainen mobiilioperaattori Com4, joka kuuluu kansainväliseen Wireless Logic -konserniin, on valinnut Nokian toimittamaan uuden 5G-runkoverkon tukemaan maailmanlaajuisia IoT-palveluita. Kyse on SA- eli ns. toisen polven Standalone-verkosta.

Tämä tuli puskista – Kontron alkaa valmistaa congatecin moduuleja

Sulautetun tekniikan kentällä koettiin yllättävä liike, kun Kontron ja congatec ilmoittivat aloittavansa yhteistyön Computer-on-Modules (COM) -ratkaisujen valmistuksessa. Kontron tulee jatkossa valmistamaan congatecin suunnittelemia moduuleja, mikä on huomionarvoista, sillä yritykset ovat aiemmin profiloituneet kilpailevina toimijoina COM-markkinalla.

Anritsu paranteli antennihuoltajan työkalua

Mittauslaitevalmistaja Anritsu on päivittänyt suositun Site Master -sarjan kenttätestereitään tuomalla niihin Vector Network Analyzer (VNA)- ja Vector Voltmeter (VVM) -toiminnot. Uudet MS2085A- ja MS2089A-mallit tekevät antenni- ja RF-järjestelmien huollosta ja virityksestä aiempaa monipuolisempaa ja tehokkaampaa.

Siemens näyttää mallia: piirisuunnittelun on pakko tukeutua tekoälyyn

IC-suunnittelu kohtaa yhä vakavampia haasteita: piirit kehittyvät kohti 3D-arkkitehtuureja, chiplettejä ja ohjelmistopohjaisia järjestelmiä, mutta pätevistä suunnittelijoista ja verifioijista on huutava pula. Samanaikaisesti bugien löytäminen ennen valmistusta vaikeutuu, ja yhä useampi projekti myöhästyy tai epäonnistuu jo ensimmäisessä silikoni-iteraatiossa.

Eroon RGB-suotimista – uusi tekniikka mullistaa kamerat kaikissa laitteissa

Eyeo, uusi spin-off belgialaisesta tutkimuslaitos imecistä, on kehittänyt mullistavan kameratekniikan, joka uhkaa tehdä perinteisistä RGB-värisuotimista historiaa. Yritys on onnistunut kolminkertaistamaan kuvakennon valoherkkyyden ja murtamaan nykyisten kameroiden fyysiset rajat uudella värinjakotekniikalla, joka ei enää suodata valoa pois vaan ohjaa sen tehokkaasti eri väreihin. Tämä läpimurto voi muuttaa perustavanlaatuisesti kameroiden toimintaa niin älypuhelimissa, VR-laseissa kuin turvalaitteissakin.

AMD:n uusin lyö Intelille luun kurkkuun

AMD on julkaissut uuden EPYC 4005 -sarjan palvelinprosessorit, jotka mullistavat edullisten ja keskiluokan palvelinratkaisujen pelikentän. Sarja perustuu uuteen Zen 5 -arkkitehtuuriin, tuo huipputason ominaisuuksia alempaan hintaluokkaan, ja haastaa Intelin vastaavat prosessorit kaikilla osa-alueilla.

Jättirahoitus GenAI-softakehitykseen

Business Finland on myöntänyt Jyväskylän yliopistolle merkittävän, 840 000 euron rahoituksen tutkimushankkeelle, jonka tavoitteena on tutkia generatiivisen tekoälyn (GenAI) hyödyntämistä ohjelmistokehityksen eri vaiheissa. Hanke kantaa nimeä Generative AI for the Software Development Life Cycle, ja sen kokonaisbudjetti Jyväskylän yliopiston osalta on 1,2 miljoonaa euroa, josta 30 prosenttia katetaan yliopiston omarahoituksella.

Raidejokerin lähestymisestä varoitetaan sanallisesti

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki on käynnistänyt vuoden mittaisen pilottikokeilun, jossa testataan uudenlaista varoitusjärjestelmää Viikin pikaraitiotien ylityspaikalla. Järjestelmä varoittaa jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä äänimerkein että sanallisesti lähestyvästä raidejokerin junasta.

ETNdigi 1/2025 is out
19 # puffbox ettan till tme native
May # sajt tme mobilbox
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kumpi valita: kide vai MEMS-oskillaattori?

ETN - Technical articleOletko koskaan miettinyt miten kokonaiskustannukset eroavat käyttäessäsi kideresonaattoria tai MEMS-oskillaattoria? Tämä kysymys ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen valintaprosessissa, koska kide näyttäisi olevan hinnaltaan niin paljon halvempi – ainakin pintapuolisesti tarkasteltuna. Vaikka kiteiden yksikkökustannukset ovat yleensä oskillaattoreita halvempia, niin kokonaiskustannuksia laskettaessa tilanne näyttääkin aivan toiselta.

Lue lisää...

OPINION

Selain on yritysten tietoturvan sokea piste

Yritykset nojaavat yhä enemmän verkkoselaimiin päivittäisessä työssään, mutta samalla altistuvat vakaville tietoturvauhille. NordLayerin kyberturva-asiantuntijan mukaan perinteiset selaimet muodostavat tietoturvan sokean pisteen, jota on vaikea valvoa ja suojata – erityisesti pienemmissä organisaatioissa, sanoo NordLayerin asiantuntija Edvinas Buinovskis.

Lue lisää...

 


TERVETULOA
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

  • Nokiassa kehitetty 3D-kuvantaminen kaupallistetaan
  • USA kielsi kokonaan Huawein tekoälyprosessorien käytön
  • Kioxian uusin tuo yritystallennukseen isoja parannuksia
  • Ohjelmistokehittäjien kimppuun hyökättiin LinkedInissä
  • Kumpi valita: kide vai MEMS-oskillaattori?

NEW PRODUCTS

  • Tästä valmis alusta anturifuusion kehittämiseen
  • Nopeutuvat signaalit vaativat parikaapelilta yhä enemmän
  • Uudet moduulit tekevät Bluetoothista paremman
  • Pieni poweri syöttää tiukasti säädeltyä tehoa tekoälykameralle
  • Ledivalojen hallinta täysin yhdelle sirulle
 
 

Section Tapet