ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Anturin rooli kasvaa sähköautoissa

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 20.09.2023
  • Devices
  • Power

Uusimmat anturit eivät ainoastaan auta estämään ajoneuvojen tulipaloja tehokkaammin kuin koskaan, vaan ne myös auttavat vastaamaan sähköajoneuvojen markkinoita hallitseviin ajokantamahaasteisiin. Pian anturit tekevät vielä paljon enemmän.

Artikkelin on kirjoittanut Jérémie Piro, joka toimii LEM-yhtiössä BMS- eli akunhallintajärjestelmien globaalina tuotepäällikkönä.

Aina kun sähköajoneuvoista keskustellaan, ykkösaiheeksi nousee matka, joka niillä voidaan ajaa yhdellä latauksella. Vaikka täydellä tankilla kuljettu matka on useimmille bensiini- tai dieselajoneuvon ostajille ostokriteerien listan loppupäässä, sähköautojen kohdalla se on kärjessä.

Tämä on erikoista, koska keskimääräinen automatka on noin 15 kilometriä. Tästä huolimatta kuljettajat väittivät äskettäisessä tutkimuksessa, että he odottivat sähköautolta noin 600 kilometrin kantamaa yhdellä latauksella. Tällä hetkellä tämä ei ole läheskään mahdollista useimmilla täyteen ladatuilla litiumioniakustolla varustetulla sähköautolla.

Tämä korostaa autoalan selkeää ongelmaa. Sähköautoissa käytetty tekniikka on täysin erilaista kuin ostajien tuntema ja vertailut polttomoottoriin ovat virheellisiä.

On toinenkin kriteeri, joka ohjaa yhä enemmän ihmisten sähköajoneuvojen valintoja: turvallisuus. Tulevina vuosina sen merkityksen odotetaan kasvavan yhä tärkeämmäksi.

Miksi turvallisuudesta on tullut niin tärkeä kysymys? Syy on yksinkertainen. Sähköautot on suunniteltava latautumaan nopeammin, jotta ne täyttäisivät aiemmin kuvatut vaatimukset, joten ajoneuvojen järjestelmät joutuvat käsittelemään korkeampaa virtaa ja korkeampia jännitteitä, mikä vaatii suurempaa eristystä. Autoteollisuudessa vallitsee todellinen huoli – olipa kyse sitten OEM-valmistajista, sähköajoneuvojen laturien valmistajista tai latauspisteiden operaattoreista – että vaikka on elintärkeää tarjota kaikki kuljettajien etsimät edut, kaikkien mahdollisten sähköiskujen tai tulipalojen välttäminen on asetettava ehdottomasti etusijalle.

Autoalan merkittävä haaste vuonna 2023 ja sen jälkeen tulee olemaan suorituskyvyn, tarkkuuden, hiilijalanjäljen ja turvallisuuden sovittaminen yhteen.

Lataustila, terveydentila

Tämän kehityksen hallinnan keskiössä on jokaiseen sähköautoon asennettu akunhallintajärjestelmä (BMS). Ajoneuvon akun pääkomponenttina BMS täyttää kuljettajalle kaksi olennaista vaatimusta. Ensinnäkin se arvioi lataustilan (SoC, state-of-charge), joka on sähköauton akun varaustaso suhteessa sen kapasiteettiin. Tämä määrittää ajomatkan, jonka ajoneuvo voi saavuttaa. Toiseksi BMS hallitsee akun kuntoa (SoH, state-of-health) sisäisellä turvatoiminnolla, joka on suunniteltu estämään vuodot tai tulipalo. Mitä tarkempia nämä arviot ovat – ja niiden on selvästikin oltava niin tarkkoja kuin mahdollista – sitä onnellisempia autoilijat ovat, kun he välttyvät sekä ajomatkaa että turvallisuutta koskevalta ahdistukselta.

Jotta BMS-järjestelmä voisi suorittaa nämä elintärkeät toiminnot, siinä on oltava luotettavat anturielementit. Ei ole yllättävää, että minkä tahansa BMS:n avainkomponentteina virta-anturit ovat käyneet läpi merkittäviä muutoksia sähköautosektorin vaatimusten kasvaessa.

Asiakkaidensa mukana tällä matkalla LEM on äskettäin kehittänyt kolmannen sukupolven CAB-anturisarjan erittäin tarkkojen lataustilaa kuvaavien lukujen toimittamiseen. Suorituskykyinen premium-anturin CAB-sarja kehitettiin ensimmäisen kerran BMS-järjestelmiin 12 vuotta sitten, ja se on kehittynyt asiakkaiden vaatimusten muuttuessa. Ensimmäinen malli edusti läpimurtoteknologiaa, joka mahdollisti tarkempien virranmittausten saavuttamisen eliminoimalla magneettisen poikkeaman, ja kontaktiton virranmittaus oli myös suuri etu. Seuraava malli tunnettiin korkeammasta virta-alueestaan (300A - 500A) ja parantuneesta turvallisuustasostaan.

CAB 1500 - sarjan uusin tulokas

Uusin tulokas CAB-anturien sarjaan on huippuluokan CAB 1500, jonka laajennettu virta-alue on jopa ±1500A. Toiminnallisen turvallisuuden kannalta tämä ASIL (automotive safety integrity level) C -piiri on ISO26262-standardin mukainen ja mahdollistaa redundantin virranmittauksen käyttämällä vain yhtä BMS:n virta-anturia parin sijaan kahden sisäisen riippumattoman kanavan ansiosta. CAB 1500:n turvallisuuden hallintaa varten sisäänrakennetut sähköiset ominaisuudet sisältävät ylivirran havaitsemisen, sisäisen virhearvon ollessa asetettu arvoon 1, kun virta on yli 1600 A. Muita ominaisuuksia ovat turvallisuustavoitteen rikkomisen ilmaisu, joka on asetettu arvoon 1 (riippuen analogisten ja digitaalisten kanavien välisistä uskottavuustarkistustuloksista), sekvenssilaskuri ja CRC-tarkistus päästä päähän viestinnän suojausta varten.

Plug-and-play -tyyppinen CAB 1500 tarjoaa mahdollisuuden kolminkertaistaa virta-alue samassa fyysisessä koossa, ja se tarjoaa luokkansa parhaan 0,5 % tarkkuuden lämpötila-alueella -40 °C … +85 °C. Sen äärimmäisen pienen poikkeaman lisäksi, joka mahdollistaa tarkan coulomb-laskennan varaustilan arvioinnissa, uusi anturi käyttää toimintaan vaikuttamatonta (non-intrusive) mittausperiaatetta ja tarjoaa täyden galvaanisen eristyksen ja yhteensopivuuden 800 V:n sovellusten kanssa. Muita CAB 1500:n keskeisiä ominaisuuksia ovat asennusmahdollisuus virtakiskoon tai paneeliin sekä unipolaarinen +12 V akkuvirtasyöttö.

Lisäksi vuota mittaava anturipää on valmistettu induktiokelasta, joka yhdistää erittäin korkean läpäisevyyden alhaiseen remanenssiin (Hc), mikä varmistaa nopean siirtymisen lineaarisen ja kylläisen tilan välillä. Tämä on ihanteellinen tekniikka korkean suorituskyvyn BMS-järjestelmiin, koska se tarjoaa luokkansa parhaan resoluution (jopa 0,1 prosenttia), luokkansa parhaan tarkkuuden (Ip max & poikkeama), häiritsemättömän mittauksen ja eristyksen 2,5 kV asti ja pienen virrankulutuksen shunttipohjaisiin tekniikoihin verrattuna.

Alan parhaat akunhallinnan anturit

Pitkän BMS-virrantunnistuksen kokemuksen avulla LEM on pyrkinyt luomaan joukon ratkaisuja, jotka ovat teknisesti ja taloudellisesti optimoituja. Yhtiö kehittää teknologiaa jatkuvasti pidemmälle, jotta OEM-valmistajat ja muut sähköajoneuvojen toimijat voivat kehittää tuotteita, jotka eivät ainoastaan täytä tämänhetkisiä vaatimuksia, vaan myös vievät niitä eteenpäin sähköajoneuvojen käyttäjille ja lisäävät ympäristöä mahdollisimman vähän rasittavien ajoneuvojen käyttöä nyt ja tulevaisuudessa.

Yhdistämällä asiantuntemusta ja kokemusta BMS-kehittäjien auttamisesta ratkaisemaan heidän kohtaamiaan lukuisia haasteita, LEM uskoo, että integroimalla edistyksellisimmät nykyiset anturit uusiin tuotesuunnitelmiinsa insinöörit pääsevät markkinoiden kehityksen kärkeeen. Kun anturit kehittyvät älykkäämmiksi, kehittäjät voivat sisällyttää niihin kehittyneempiä ohjelmistoja, jotka helpottavat suurempien tietomäärien keräämistä ja käsittelyä yhdessä laitteessa. Samaan aikaan suunnittelijat antavat asiakkailleen mahdollisuuden tuoda markkinoilla niin suorituskyvyn, kustannusten kuin turvallisuuden kannalta parhaita sähköautoja.

Ennakoimalla korkeamman turvallisuustason tarpeen LEM työskentelee nyt aktiivisesti kahden uuden konseptin parissa, joiden juuret ovat tiiviissä keskustelussa OEM-valmistajien kanssa ja yrityksen markkinatuntemuksesta. Ensimmäinen konsepti sisältää pääasiassa ominaisuuksien määrän kasvattamista, kun anturista tulee monikäyttöinen ja se ottaa käyttöön laajemman joukon erilaisia tekijöitä akun katkaisuyksikössä. Kun virta-anturi perinteisesti havaitsi vain akun virran, sen odotetaan nyt myös valvovan akun jännitettä eri paikoissa sekä havaitsevan mahdolliset kuumat kohdat. Lisäominaisuudet, kuten pyrofuse-suojan sulakkeen laukaisu ylivirran sattuessa tai korkeajännitekotelon eristyksen valvonta sen varmistamiseksi, että akun ja auton alustan massan välillä on todellinen eristys, ovat myös tulossa suosituiksi. Itse asiassa tällainen trendi muuttaa nykyisen anturin BMS:n anturikeskukseksi.

Toinen konsepti, jonka parissa LEM:n insinöörit työskentelevät, perustuu kahteen eri teknologiaan virran havaitsemiseksi. Shuntin ja Hall-anturin yhdistäminen yhteen pakkaukseen ei ehkä ole vallankumouksellista, mutta se on erittäin kilpailukykyinen ratkaisu, koska siinä LEM voi hyötyä 50-vuotisesta kokemuksestaan avoimen silmukan tunnistusratkaisuissa ja tuoreen uuden ASIC:n yhdistelmästä. Tällä menetelmällä voidaan saavuttaa erittäin korkeat tarkkuustasot redundantilla polulla. Tällaista konseptia voidaan käyttää erillisenä moduulina tai monipisteanturimoduulin lisäksi tarjoamalla optimoidun ja vankan anturipään, joka on helposti yhteensopiva korkeimman turvallisuustason ASIL D -vaatimusten kanssa.

Kvanttihyppy

Yhteenvetona voidaan todeta, että autoalan vaatimukset huutavat yhä nopeampaa teknologista kehitystä ja jotkut toimijat ovat jatkuvasti jäljessä tässä kilpajuoksussa. Ikävä kyllä vaatimukset tulevat vain vaikeammiksi ja haastavammiksi, joten niihin on vain vastattava, Ainoa tapa onnistua tässä on omaksua sellainen tekniikka, jonka avulla he voivat saavuttaa kvanttihypyn markkinoilla. Sähköajoneuvojen alan edistyksen ytimessä ovat virta-anturit, jotka toimivat osana kehittyneitä akunhallintajärjestelmiä. Ne vievät sähköajoneuvot aivan uudelle tasolle.

Tulevaisuudessa virta-anturista tulee tärkeä osa BMS:n älykkyyttä, jossa kaikki data on siirrettävä BMS:ään kerralla. Kustannukset ja mekaaninen integrointi ovat keskeisiä tekijöitä markkinoiden edetessä, koska BMS-järjestelmästä ja akusta on tultava pienempiä ja kevyempiä. LEM on valmis toimittamaan markkinoille ratkaisuja, jotka maksimoivat akunhallintajärjestelmien suorituskyvyn nopeasti kehittyvillä sähköautomarkkinoilla.

MORE NEWS

Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin

Rohde & Schwarz on tuonut markkinoille RF-tehosensorin, joka rikkoo pitkään voimassa olleen mittausteknisen rajan. Uusi NRP150T-lämpötehosensori mahdollistaa koaksiaalisen tehomittauksen yhdellä ja samalla liitännällä DC-tasolta aina 150 gigahertsiin saakka. Kyse ei ole yksittäisestä speksiparannuksesta, vaan muutoksesta tavassa, jolla erittäin korkeita taajuuksia on tähän asti ollut pakko mitata.

Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?

Yhdysvaltain tiedusteluviranomaisen NRO:n operoimat SpaceX:n Starshield-satelliitit ovat herättäneet kysymyksiä mahdollisesta tietoliikennehäirinnästä. Satelliittitutkija Scott Tilley on havainnut, että jopa noin 170 Starshield-satelliittia on lähettänyt signaaleja taajuusalueella, jota käytetään normaalisti maanpäältä satelliitteihin suuntautuvaan uplink-liikenteeseen. Nyt signaalit näyttävät kulkevan päinvastaiseen suuntaan.

Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää

Turkulainen Kovilta on kehittänyt neuromorfisen kuvakennopiirin, jossa osa konenäöstä tapahtuu jo itse sensorissa. Toisin kuin perinteinen kamera, piiri ei perustu peräkkäisten videoruutujen tallentamiseen, vaan reagoi muutoksiin näkökentässä – liikkeeseen, kontrasteihin ja ajallisiin eroihin – samaan tapaan kuin ihmisen silmän verkkokalvo.

RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti

Qualcomm vahvistaa selvästi vaihtoehtoista polkua Arm-riitojen varalle ostamalla RISC-V-prosessoreihin keskittyneen Ventana Micro Systemsin. Yhtiö ilmoitti yrityskaupasta eilen ja korosti, että Ventanan tiimi täydentää Qualcommin omaa RISC-V-kehitystä sekä sen customoitua Oryon-prosessoriarkkitehtuuria.

Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

Ruotsalaiset Ligna Energy ja Altris kehittävät maailman ensimmäistä ultraohutta natriumparistoa, joka on suunnattu erityisesti langattomiin elektroniikkalaitteisiin. Hanke on edennyt teolliseen pilotointiin, ja nyt se sai Vinnovalta rahoituksen tuotannon skaalaamiseen ja kaupallistamiseen.

PC-skoopin ohjelmisto tunnistaa häiriöt nyt paremmin

Pico Technology on julkaissut PicoScope 7 -ohjelmiston version 7.2, joka tuo PC-pohjaisiin oskilloskooppeihin joukon uudistuksia erityisesti signaalihäiriöiden havaitsemiseen. Merkittävin parannus on uusi Waveform Overlays -toiminto, joka näyttää useita kaappauksia päällekkäin ja muodostaa visuaalisen ”signaalivaipan” normaalille käyttäytymiselle. Poikkeamat, satunnaiset poikkeavuudet ja värinä paljastuvat nyt yhdellä silmäyksellä selvästi aiempaa tarkemmin.

ICEYE arvioidaan jo 2,4 miljardin euron arvoiseksi

ICEYE on noussut Euroopan avaruusteknologian kärkijoukkoon. Yhtiön tuore 150 miljoonan euron rahoituskierros, jota täydentää 50 miljoonan euron secondary-järjestely, nostaa sen arvostuksen jo 2,4 miljardiin euroon.

Tekoälyn takia yrityksiin kohdistuu jo yli 2 000 hyökkäystä viikossa

Check Point Researchin marraskuun 2025 globaali uhkaraportti osoittaa kyberhyökkäysten jatkavan kasvuaan. Organisaatioihin kohdistui kuukauden aikana keskimäärin 2 003 hyökkäystä viikossa, kolme prosenttia enemmän kuin lokakuussa ja neljä prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Taustalla vaikuttavat erityisesti kiristyshaittaohjelmien voimistuminen sekä generatiivisen tekoälyn lisäämät tietovuotoriskit.

Nordic laajentaa IoT-yhteydet maanpinnalta satelliitteihin

Nordic Semiconductor on laajentanut solukkoverkkoihin perustuvaa IoT-valikoimaansa satelliittiyhteyksiin uudella nRF9151 SMA -kehitysalustalla ja siihen julkaistulla modeemiohjelmistolla. Kyseessä on yhtiön ensimmäinen askel kohti suoraa IoT-yhteyttä satelliitteihin, mikä avaa tuen NB-IoT NTN -tekniikalle, joka on määritelty 3GPP:n Rel.17-standardissa.

Fortinet: tekoäly murtautuu verkon aukkoihin jopa sekunneissa

Kyberrikollisten toimintamallit muuttuvat nopeasti teollisiksi prosesseiksi, joissa tekoäly ja automaatio lyhentävät hyökkäyksen läpiviennin aikajänteen päivistä minuutteihin – pahimmillaan sekunteihin. Fortinetin tuore 2026-uhkaennuste kuvaa tilanteen, jossa hyökkäysten nopeus muodostuu ensi vuoden tärkeimmäksi riskitekijäksi organisaatioille.

FAT ei enää riitä sulautetuissa

Sulautettujen laitteiden valmistuksessa käytettävät tiedostokuvat kasvavat nopeasti, kun tuotteisiin pakataan yhä suurempia ohjelmistopaketteja, AI-malleja ja kartta- tai konfiguraatiodatoja. Yksittäiset tiedostot voivat nykyään ylittää FAT32-järjestelmän neljän gigatavun rajan, ja samalla tallennusmuistit ovat siirtyneet kymmenistä gigatavuista satoihin. Tämä kasvattaa tarvetta joustavammille tiedostojärjestelmille sekä tehokkaille tuotantotyökaluille, jotka pystyvät käsittelemään entistä suurempia ja monimutkaisempia kokonaisuuksia.

Nvidia haluaa 1000-kertaistaa piirien suunnittelun tehokkuuden

Nvidia jatkaa aggressiivista investointitahtiaan piiri- ja tekoälyalan ytimeen. Yhtiö osti viime viikolla kahden miljardin dollarin arvosta uusia osakkeita EDA-jätti Synopsysista. Samalla käynnistyy strateginen yhteistyö, jonka tavoitteena on kiihdyttää Synopsysin ja sen kesällä ostaman Ansysin suunnittelu- ja simulointityökalujen suorituskykyä jopa 16-1000-kertaiseksi. Luit oikein, siis tuhatkertaiseksi.

AMD ahtoi sulautetun tehon pienempään tilaan

AMD on esitellyt uuden EPYC Embedded 2005 -prosessoreiden sarjan, joka tuo Zen 5 -arkkitehtuurin suorituskyvyn entistä pienempään ja energiatehokkaampaan sulautettuun pakettiin. Uutuus on suunniteltu tiukasti rajattuihin verkko-, tallennus- ja teollisuuslaitteisiin, joissa laskentateho, lämmöntuotto ja korttitila on optimoitava tarkasti.

Kuusi eurooppalaista mukana VTT:n NATO-kiihdyttämössä

VTT käynnistää tammikuussa 2026 Suomen ensimmäisen NATO DIANA -yrityskiihdyttämön, jonka teemana ovat tulevaisuuden viestintäteknologiat. Otaniemessä toteutettava ohjelma on osa liittokunnan laajaa DIANA-kokonaisuutta, jonka tavoitteena on vauhdittaa kaksoiskäyttöteknologioiden kehitystä ja tuoda puolustuskäyttöön uutta tekniikkaa nykyistä nopeammin.

Hintaopas: RAM-muistien hinnat hurjassa kasvussa

RAM-muistien hinnat ovat ampaisseet Suomessa ennätykselliseen nousuun, kertoo hintavertailupalvelu Hintaoppaan tuore data. Viimeisen kolmen kuukauden aikana peräti 96 prosenttia kaikista RAM-tuotteista on kallistunut yli kymmenellä prosentilla ja keskimääräinen nousu on poikkeukselliset +168 prosenttia.

Bluetoothin kanavaluotaus edellyttää huolellista, räätälöityä antennisuunnittelua

Bluetooth 6.0 -standardin tuoma kanavaluotaus (Channel Sounding) muuttaa BLE-laitteiden etäisyysmittauksen perusteita. Uusi tekniikka mahdollistaa senttimetriluokan tarkkuuden ilman erillisiä UWB- tai millimetriaaltopiirejä, mutta samalla se nostaa antennille täysin uudenlaisia vaatimuksia.

Tria antaa Qseven-moduuleille pitkän eliniän

Tria Technologies on tuonut markkinoille kaksi uutta Qseven-moduulia, jotka pidentävät tämän suositun, mutta jo osin vanhentuneen COM-standardin elinkaarta jopa vuoteen 2034 – ja optiolla aina vuoteen 2039 saakka. Uudet TRIA-Q7-ASL- ja TRIA-Q7-ALN-moduulit perustuvat Intelin tuoreisiin Amston Lake- ja Alder Lake N -alustoihin, mikä tuo Q7-suunnitteluihin selvästi aiempaa enemmän suorituskykyä ilman tarvetta vaihtaa olemassa olevaa emolevyä.

Kevyempi 5G on sopiva useimpiin autoihin

Italialainen Marelli tuo autoihin kevyemmän 5G-tekniikan, joka lupaa ratkaista monta autoteollisuuden telematiikan kipukohtaa. Uusi 5G RedCap -ratkaisu tarjoaa 50 prosenttia suuremman datanopeuden ja noin puolet pienemmän viiveen kuin nykyinen 4G, mutta lähes samalla kustannustasolla. Tarkoitus on tarjota edullinen 5G-vaihtoehto juuri niille ajoneuvoille, jotka eivät tarvitse täyden 5G:n gigabittiluokan nopeuksia tai monimutkaista laitteistoa.

Renesas toi nopean Wi-Fin suosituille mikro-ohjaimilleen

Renesas laajentaa RA-mikro-ohjainperhettään merkittävällä tavalla tuomalla siihen yhtiön ensimmäiset Wi-Fi 6 -ratkaisut. Uudet RA6W1- ja RA6W2-piirit tuovat nopean kaksikaistaisen Wi-Fi-yhteyden suoraan MCU-arkkitehtuuriin, ja RA6W2 lisää samaan pakettiin myös Bluetooth LE -radion. Julkaisu on merkittävä etenkin IoT- ja kotiautomaatiosovelluksille, joissa Wi-Fi on perinteisesti ollut haasteellinen tekniikka suuren virrankulutuksensa vuoksi.

Qi2-lataus ottaa ison askeleen Samsungin tuella

Qi2-standardi on saanut Android-markkinoilla toistaiseksi viileän vastaanoton, mutta tilanne muuttuu nopeasti. Tuore vuoto vahvistaa, että Samsung ottaa täyden Qi2-tuen käyttöön tulevassa Galaxy S26 -sarjassaan, joten ensimmäistä kertaa magneettirengas integroidaan suoraan puhelimen runkoon. Samalla Samsung siirtyy uuden Qi 2.2 -teholuokan käyttöön, mikä nostaa langattoman latauksen nopeuden jopa 25 wattiin.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Koaksiaalinen tehomittaus venyy 150 gigahertsiin
  • Häiritsivätkö Muskin satelliitit tietoliikennettä tahallaan?
  • Turkulaisyrityksen neuromorfinen piiri matkii silmää
  • RISC-V on selvästi Qualcommin takaportti
  • Ruotsalaiset kehittivät maailman ensimmäisen ultraohuen natriumpariston

NEW PRODUCTS

  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
 
 

Section Tapet