ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Säilytä yksityisyys sisätilapaikannuksessa

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 16.05.2024
  • Devices
  • Embedded

Yksi modernin teknologian sovellusten suurista trendeistä on koneet, jotka vaativat ympäristön tuntemista. Tämä voidaan tehdä kamera-antureilla, mutta niiden yksityisyyden säilyttäminen huolestuttaa monia. Suunnittelijat pohtivat vaihtoehtoisia tekniikoita, kuten millimetrialueen tutkaa.

Kirjoittaja Mark Patrick, Mouser Electronics

Käyttötapauksoa on paljon, ja ne kattavat kaiken autoteollisuudesta teollisuuteen, ja kuluttajakäyttöön. On selvää, että liikkuvien laitteiden (droonit, autot, automatisoidut ohjatut ajoneuvot, kotirobotit vain muutamia mainitakseni) on kyettävä havaitsemaan esteet ja muut ajoneuvot ja reagoimaan niihin, kun taas staattisten esineiden on oltava tietoisia lähellä olevista asioista. Esimerkiksi rakennuksissa käytetään läsnäolotunnistinta energiankäytön hallintaan, ja ajoneuvojen ohjaamoita valvotaan yhä enemmän turvallisuussyistä.

Osa tästä johtuu kestävän kehityksen vaatimuksista. Ihmisten läsnäolon havaitseminen rakennuksessa mahdollistaa valaistuksen ja muiden resurssien käytön vain silloin, kun se on todella välttämätöntä, mikä säästää arvokasta energiaa ja alentaa käyttökustannuksia. Mukavuus on toinen tekijä, joka lisää tarvetta tehtäviin, kuten oven avaamiseen, kun henkilö liikkuu sitä kohti.

Tehtaissa robotteja otetaan yhä enemmän osaksi työvoimaa. Tämä ihmisten ja robottien välinen tiivis yhteistyö tuo mukanaan monia etuja tuotoksissa, mutta aiheuttaa turvallisuusongelmia. Jos robotti (staattinen tai liikkuva) pystyy havaitsemaan lähellä olevia ihmisiä, liikettä voidaan rajoittaa väliaikaisesti ja turvallisuutta voidaan parantaa.

Ajoneuvoissa matkustajien lukumäärän, heidän sijaintinsa ja niiden likimääräisen koon ja painon tunteminen mahdollistaa oikeanlaisten turvatyynyjen laukeamisen sopivalla voimalla. Tämä varmistaa, että laukaisu on hyödyllinen äkillisen pysähdyksen aikana eikä vahingoita matkustajia. Euro NCAP vie ajoneuvon matkustajien valvontaa eteenpäin erityisesti sellaisilla alueilla kuin lasten läsnäolon havaitseminen.

Yksi läsnäolotunnistuksen tärkeimmistä komponenteista on anturi. Yleisiä näiden antureiden takana olevia tekniikoita ovat valon muuntaminen sähköksi (esim. kamera-anturit), passiivinen infrapuna ja mmWave-radiotaajuus.

Alla on ETNdigi-lehdessä ilmestynyt artikkeli kokonaisuudessaan. Lehteä pääsee lukemaan täällä.

 

HOW TO MAINTAIN PRIVACY IN INDOOR TRACKING

One of the major trends in modern technology applications is machines that require awareness of their surroundings. This can be done with image sensors, but there are concerns in how they maintain privacy. Designers are looking to alternative technologies such as mmWave radar.

The use cases are very broad, encompassing everything from automotive to industrial, consumer, and more. Clearly, things that move (drones, automobiles, automated guided vehicles, domestic robots, to name just a few) need to be able to detect and react to obstacles and other vehicles, while static objects need to be aware of things in their vicinity. For example, buildings use presence detection to control energy usage, and vehicle cabins are increasingly being monitored for safety reasons.

Some of this is being driven by the desire for sustainability. Detecting the presence of humans in a building allows lighting and other resources to be used only when it is truly necessary, saving valuable energy and reducing operating costs. Convenience is another driver, spurring the need for tasks such as opening a door when a person is moving towards it.

In factories, robots are increasingly being incorporated into the workforce. This close co-operation between humans and robots brings many benefits in output but creates safety concerns. If a robot (static or mobile) can detect humans nearby, then movement can be restricted temporarily and safety can be enhanced.

In vehicles, knowing the number of occupants, where they are, and their approximate size and weight allows for the correct airbags to be deployed with appropriate force. This ensures that the deployment is beneficial during a sudden stop and does not injure the passengers. Euro NCAP1 is pushing vehicle occupant monitoring forward, especially in areas such as detecting the presence of children.

One of the most important components in presence detection is a sensor. Common technologies behind these sensors include converting light to electricity (e.g., image sensors), passive infrared, and mmWave radio band.

THE ISSUE(S) WITH IMAGE SENSORS

With the number of small, high-performance, high-resolution image sensors currently available, this seems to be a natural technology to use to detect obstacles in the environment, including the presence of humans. There are limitations to this technology—primarily the need for line-of-sight vision and the inability to identify a disguised human (e.g., a small child under a blanket in a vehicle)— but from a technical perspective, the performance is more than adequate.

However, the greatest drawback with image sensors lies in the privacy concerns that they generate. For most applications, it is only necessary to detect that a human is present. Image sensors can detect which human is present – and then store that data for all time. So, to meet the need for presence detection and tracking without creating privacy concerns, designers are looking to alternative technologies such as mmWave radar.

LIMITATIONS OF EXISTING SOLUTIONS

For years, passive infrared (PIR) technology has been a popular method of detecting humans for applications such as automated lighting or security alarms. The PIR sensor detects a change in the infrared energy when a human moves into range and if a pre-set threshold is exceeded, the light is switched or alarm activated.

There are a few limitations with PIR technology, including a relatively short range that requires more sensors to be deployed. It struggles to detect humans that stand still or move very slowly and, if PIR is used outdoors, weather can render it almost useless. As it requires a direct line of sight, it is also very obtrusive.

MMWAVE RADAR FOR ACCURATE PRESENCE DETECTION

Although more complex to implement, mmWave radar offers several advantages over PIR. Since it is based on the well-understood Doppler principle, it can detect motion as well as the speed and direction of an object. Also, because it does not require infrared energy, it can detect inanimate objects. The ability to detect speed and direction allows for more intelligent decisions to be made. For example, with mmWave, a door would only open if a person is walking towards it, not walking past it.

Figure 1: Automatic doors can be operated more intelligently with motion and direction detection (Source: Texas Instruments. Redrawn by Mouser Electronics).

The operating distance for mmWave ranges from a few centimetres to hundreds of metres, allowing full coverage with a single sensor in many applications. It can also operate through thin coverings such as plasterboard (drywall), meaning that it can be deployed unobtrusively within buildings.

APPLICATIONS AND DESIGN SUPPORT

In building automation, mmWave technology can enhance convenience and security as well as reduce operating costs through controlling facilities such as lighting, heating and air conditioning based upon the presence of people. Unlike image sensors, as mmWave does not capture video, it has no privacy concerns and can be used in sensitive areas such as toilets or changing areas.

Within the automotive sector, mmWave is proving to be a useful technology for in-cabin presence detection (CPD) within vehicles. Detecting visible humans and estimating their size is well within the capability of the technology and, with this data, airbags can be deployed only where needed and at an appropriate force, thereby ensuring passenger safety.

In-vehicle CPD is increasing in importance and many technologies can detect the presence of a visible child that has been left behind. However, the precision of mmWave technology, for example, even allows the detection of babies left under a blanket by detecting the motion due to breathing and / or the heartbeat.

Texas Instruments' mmWave sensors are used in automotive advanced driver-assistance systems (ADAS) for long- and short-range applications, allowing the vehicle to be aware of its surroundings. The advanced CMOS single-chip sensors reduce design size by combining the RF front-end with a digital signal processor (DSP) and microcontroller (MCU), allowing for the detection of complex urban scenes and other road users.

The technology is also important in industrial applications, where it is used for detecting presence and liquid levels as well as guidance for warehouse robots and.

Figure 2: mmWave technology has multiple applications within the industrial sector (Source: Mouser Electronics).

While the technology may be unfamiliar to some designers, there are several tools available aimed to ease the design process. The MM5D91-00 from Jorjin Technologies Inc. is a presence detection sensor module based upon 60GHz mmWave technology. The convenient device includes one transmit antenna, three receive antennas, and a powerful Arm Cortex-M4F processor system. 

GESTURE RECOGNITION

As is the case with many innovative technologies, mmWave radar is opening up new applications. For example, gesture recognition is replacing physical control panels with virtual human-machine interfaces (HMIs). Here, a person can place a hand in front of the sensor and then move it in pre-defined patterns as an input to the system. Actions are often intuitive with a flat palm indicating ‘stop’ or the rotating of a hand to move a virtual dial, increasing or decreasing a parameter such as volume.

Gesture recognition offers a few benefits, depending on where and how it is used. In automotive applications, safety and convenience are the primary advantages as drivers do not have to find a small button while driving, allowing them to keep their eyes on the road. As there is no contact between the person and the HMI, it is also more hygienic—a benefit in healthcare and catering applications, among others.

With the increasing number of small devices coming onto the market, gesture recognition also helps designers reduce the space taken up by physical HMI buttons and dials. As the device is updated to add additional functionality, new gestures can also be added to keep pace.

The market for this technology is relatively new; Global Market Insights2 estimated that gesture recognition in the automotive sector alone was valued at US$644 million in 2022). The anticipated adoption and value of the technology is recognised by the predicted 18.2% CAGR, which will value the market at US$3.25 billion by 2032.

CONCLUSION

Awareness of surroundings is key in allowing machines to have greater autonomy to move or recognise approaching hazards. While image sensors can be used for this, many people are concerned about the privacy aspects as humans can be identified and tracked.

Alternative technologies, such as mmWave radar, can provide the necessary situational awareness while eliminating privacy issues as they do not record images of faces. In fact, unlike many image sensors, 60GHz mmWave radar can operate over distances of less than 100m and in poor weather conditions, making it a preferred solution for many designers.

 

 


REFERENCES

1 - https://www.euroncap.com/en/vehicle-safety/the-ratings-explained/safety-assist/occupant-status-monitoring/

2 - https://www.gminsights.com/industry-analysis/automotive-gesture-recognition-market

 

 

MORE NEWS

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?
  • Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet