Ruotsalainen, tarkemmin Göteborgista kotoisin oleva Sensrad on kehittänyt tutkan, jota se kehuu valotutkaa eli lidaria paremmaksi ajoneuvokäytössä. Laite on nimeltään Hugin D1, ja sen kuoren alla ruotsalainen tutka- ja antenniosaaminen on yhdistetty israelilaisiin siruihin.
Hugin D1 on tarkoitettu ajoneuvoihin ankarissa ympäristöissä ja se voi auttaa kuljettajaa, mutta se voidaan myös integroida itseohjautuviin järjestelmiin. Yhtiön mukaan tutka on tällä hetkellä ylivoimainen yksityiskohtien ja resoluution suhteen, mikä tekee siitä paremman vaihtoehdon kuin lidar vaikeissa ympäristöissä, joissa on pölyä, pimeyttä, savua tai sumua.
Sensrad on irtautunut konsulttiyhtiö Qamcomista, joka sijoitti tutkaosaamisensa yritykseen. Erikoisantennitekniikka tulee göteborgilaiselta Gapwavesilta, joka osti pienemmän osan yhtiöstä vuosi sitten.
Tutkapiirit on kehittänyt israelilainen innovaatioyritys Arbe, joka antaa kohteen sijainnin lisäksi myös suhteellisen nopeuden. Tästä johtuu nimitys 4D, jossa neljäs ulottuvuus voidaan nähdä aikana.
Järjestelmä luo yksityiskohtaisen pistepilven ympäristöstä ja voi erottaa staattiset ja liikkuvat kohteet. Ensimmäiset asiakkaat ovat testanneet tutkajärjestelmää jo jonkin aikaa, mutta nyt se on valmis lanseerattavaksi laajemmalle yleisölle.
Tutka toimii 76 - 81 GHz taajuudella ja pystyy havaitsemaan kohteita, kuten jalankulkijoita 50 senttimetrin ja 300 metrin väliseltä etäisyydeltä. Resoluutio on 10 senttimetriä. Tutka kattaa 100 astetta vaakatasossa ja 30 astetta korkeussuunnassa.