logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...
" "

Auto muuttuu, samoin tapamme ajatella autoa. Se sähköistyy ja tulee turvallisemmaksi. Tämä kiihdyttää puolijohteiden ja anturien määrän kasvua autoissa.

Autoteollisuus esitteli monet kasvonsa vuonna 2019. Vaikka toisaalta autoteollisuuden tuotanto hidastui maailmanlaajuisesti makrotaloudellisista syistä ja kauppajännityksistä johtuen, markkinoiden ja yleisemmin liikkuvuuden käsitteen muutos jatkui. Autoliiketoiminnan keskeiset bisnessuuntaukset pysyvät ennallaan ja vauhti kiihtyy edelleen. Ajoneuvojen tuotannon nykyisestä hidastumisesta huolimatta autoteollisuus pysyy pitkään yhtenä nopeimmin kasvavista puolijohdesektoreista. Sähköajoneuvojen yleistyminen ja turvallisuuden lisääminen kiihdyttävät edelleen mikropiirien ja anturien käyttöä.

Liikkuvuuden muutos jatkuu vuonna 2020. Toisaalta näemme kaupunkialueilla muutoksia, kuten kaupallisesti toimivia jakamispalveluita (e-skoottereista autoihin), mikä tekee ajoneuvon omistamisesta yhä vähemmän tärkeää, mikäli asuu kaupungissa. Tietyillä alueilla ja tilanteissa auto on siirtymässä puhtaasta omistusmallista kohti maksua matkaa kohti -mallia. Tämä suuntaus johtaa väistämättä siihen, että autoja käytetään entistä enemmän, mikä lisää tarvetta parantaa ajoneuvojen luotettavuutta aina viimeiseen komponenttiin saakka.

Puolijohteet ovat nyt kriittisiä komponentteja autojen valmistajille - ne ovat käynnissä olevan vallankumouksen avaintekijät ja edustavat merkittävää osaa ajoneuvon kustannuksista. Perinteinen toimitusketju on muuttumassa, kun alkuperäiset laitevalmistajat ja ensisijaiset toimittajat näkevät nyt hyötyä ja arvoa työskennellessään tiiviimmin puolijohdevalmistajien kanssa. Alemmalla, myös suunnittelijaan vaikuttavalla tasolla muutos on käynnissä. Voimansiirron jatkuva sähköistys ja siirtyminen kohti autonomisia ajoneuvoja vaikuttaa ajoneuvojen suunnitteluun, rakentamiseen, käyttöön ja kierrätykseen. Tämä lisää kysyntää puolijohderatkaisuille, jotka on suunniteltu erityisesti tälle kasvavalle sovellusalueelle.

Ajoneuvojen päästöjen vähentäminen jatkuu entistä nopeammin, jotta voidaan vastata yhä tiukempiin hallitusten määräyksiin. Ympäristökysymykset lisäävät myös kuluttajien tietoisuutta. Seuraavien vuosien aikana yli puolet maailmanlaajuisesti valmistetuista ajoneuvoista sähköistyy jollain tavalla ladattavista hybrideistä täyssähköisiin asti. Innovaatiot perinteisissä pii- ja laajan kaistaeron tekniikoissa auttavat parantamaan suorituskykyä ja vähentämään edelleen hiilidioksidipäästöjä, lisäämään sähköautojen kantamaa ja lyhentämään latausaikoja. Parannettu akkutekniikka ja kustannukset auttavat myös parantamaan ajoneuvojen suorituskykyä ja tekevät näistä ajoneuvoista edullisia suuremmalle kuluttajaryhmälle.

Tehokomponenttien kysyntä vuonna 2020 (ja sen jälkeen) kasvaa räjähdysmäisesti johtuen sähköistettyjen ajoneuvojen markkinoille tulosta. ON Semiconductor on johtava kehittäjä teknologioissa, jotka ovat olennaisia hybridi- ja sähköautojen tekniikan jatkuvalle kehitykselle. Superliitospohjaiset suurjännite-MOSFETit, piipohjaiset IGBT-piirit sekä piikarbidiin (SiC) ja galliumnitridiin (GaN) perustuvat tehotransistorit ovat tulossa vauhdilla markkinoille. ON Semiconductor on yksi harvoista yrityksistä, joka voi tarjota täysin riippumattoman, vertikaalisesti integroidun toimitusketjun (alustaista kokoonpanoihin, valmiisiin komponentteihin), jolla on maailmanlaajuinen ja laaja tuotantoverkko. Mukaan kuuluu äskettäin hankittu 300 millimetrin kiekkoja hyödyntävä laitos New Yorkin East Fishkillissä.

Toinen merkittävä tulossa oleva muutos on autojen autonomisuuden lisääntyminen. Pilottiprojektien määrän kasvaessa myös mahdollistavien tekniikoiden kehitys jatkuu. Vaikka emme voi odottaa näkevän tason 5 itsenäisiä ajoneuvoja vielä vuonna 2020, L2+- ja L2.5-ajoneuvojen markkinoille tuominen on nopeutumassa. Näillä ajoneuvoilla on tietyissä tilanteissa kyky toimia L4-autonomian tasoilla.

Autonomisten ajoneuvojen kehitystä ympäröivän ekosysteemin on myös laajennuttava. Ajoneuvot eivät ole enää kokoelma itsenäisiä alijärjestelmiä, vaan toisiinsa kytkettyjä toimintoja, jotka on suunniteltu toimimaan tiiviissä yhteistyössä. Datan on oltava kattavaa, kahdennettu, ja useille järjestelmille ja käyttäjille jaettua. Informaation on oltava saatavilla paikallisesti ja keskitetysti. Sitä käytetään kouluttamaan koneoppimisalgoritmeja ja samaan aikaan tekemään päätöksiä ajon aikana. Tiedot tuotetaan useilla antureilla – toisiaan täydentävillä ja kahdennetuilla. Tarve kasvaa kehittyneille antureille ja anturifuusioille, jotka antavat ajoneuvoille tarvitsemansa tiedon ympäristön paremman tuntemuksen kannalta. Tätä dataa jaetaan myös ulkoisesti muiden ajoneuvojen kanssa ja pilveen V2X-verkon kautta.

Tämä on välttämätöntä automatisoitujen ajoneuvojen luokissa L2+/2,5 - L5, koska ajoneuvot eivät vain tue tietoisiksi ympäristöstään, vaan ne voivat ja niiden edellytetäänkin toimivan ennakoimattomissa tieolosuhteissa. Tämä muutos ei tapahdu yön yli, mutta tätä visiota tukeva tekniikka on jo integroitu ajoneuvoihin automaatiotasojen 1 ja 2 aikaansaamiseksi. Näissä tekniikoissa keskitytään suurelta osin ympäristön havaitsemiseen ultraääni-, kamera-, tutka- ja LiDAR-antureiden avulla. ON Semiconductor kehittää ja hankkii aktiivisesti uusia anturitekniikoita vastaamaan tähän kasvavaan kysyntään, jonka ennustemme kiihtyvän vuoden 2020 aikana. Anturitekniikan luonnollinen, tämän hetken tutkimukseen perustuva kehitys mahdollistaa tulevaisuuden autonomian tasot.

Tapamme ajatella autoja on jo muuttumassa. Se muuttuu edelleen pyrkiessämme saavuttamaan Vision Zero -tavoitteen: maailman ilman liikennekuolemia, onnettomuuksia, vikoja ja päästöjä.

Autoteollisuuden seitsemänneksi suurimpana puolijohteiden toimittajana ON Semiconductor on sitoutunut monialaiseen Vision Zero -hankkeeseen, ja sen toimintaa ohjaa yhtiön oma Zero Defects -strategia. Tätä filosofiaa sovelletaan jokaisessa autoteollisuuden tuotteessa, jota suunnittelemme, valmistamme, toimitamme ja tuemme. Tehokomponenttien ja anturitekniikoiden globaalina johtajana mahdollistamme ajoneuvojen sähköistämisen ja ADAS- sekä autonomisten ajojärjestelmien kehittämisen jo tänään. ON Semiconductor jatkaa keskittymistä ja innovaatioiden tuomista virranhallintaan, ajoneuvoverkkoihin ja edistyneeseen anturointiin vuoden 2020 aikana ja lähitulevaisuudessa.

 

Kolumnin on kirjoittanut Joseph Notaro, joka vastaa ON Semiconductorilla autoteollisuuden tuotteiden strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä.

MORE NEWS

Realme näyttää, että kännykkäakuissa on paljon kehitettävää

Älypuhelinvalmistaja realme julkaisee ensi viikolla uudet realme 14 5G- ja realme 14T -mallit, jotka nostavat erityisesti akunkeston uudelle tasolle. Uutuusmallit on suunniteltu tarjoamaan poikkeuksellisen pitkän käyttöajan, ja ne haastavat kilpailijat keskiluokan älypuhelinmarkkinoilla.

EU:n Chips Act saa kovaa kritiikkiä: tavoitteet epärealistisia

Euroopan tilintarkastustuomioistuin on esittänyt voimakasta kritiikkiä EU:n puolijohdestrategiaa, eli niin sanottua Chips Actia, kohtaan. Tuoreessa raportissaan tuomioistuin toteaa, että ohjelman keskeinen tavoite – nostaa EU:n osuus kehittyneiden ja energiatehokkaiden puolijohteiden maailmanlaajuisesta tuotannosta 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä – on nykymenolla saavuttamattomissa.

C++ sopii piirien suunnitteluun, mutta ei aina

Diplomi-insinööri Sakari Lahden tuore väitöskirjatutkimus Tampereen yliopistosta osoittaa, että korkean tason synteesi voi jopa puolittaa piirien kehitystyöhön kuluvan ajan verrattuna manuaaliseen RTL-suunnitteluun. Erityisesti FPGA-pohjaisissa projekteissa HLS tarjoaa huomattavan tuottavuushyödyn, kun aikaa vievät mikroarkkitehtuurin yksityiskohdat jätetään automaattisen työkalun huoleksi.

Uudenlainen valoanturi kiihdyttää optisen datansiirron nopeuden jopa 10-kertaiseksi

Elektroniikka- ja materiaaliteknologiayhtiö TDK on esitellyt vallankumouksellisen uuden valoanturin, joka lupaa kiihdyttää optisen datansiirron nopeuden jopa kymmenkertaiseksi nykyisiin teknologioihin verrattuna. Kyseessä on Spin Photo Detector – niminen muunnoselementti, joka yhdistää optiikan, elektroniikan ja magneettisuuden täysin uudella tavalla.

Tämän piti olla melkein mahdotonta – Wi-Fi 7 tulee IoT-käyttöön

Synaptics on rikkonut odotuksia tuomalla Wi-Fi 7 -teknologian kevyisiin ja vähävirtaisiin IoT-laitteisiin. Yhtiön uusi Veros-sarjan piiri tarjoaa huippunopeuden, matalan latenssin ja monipuolisen yhdistettävyyden, mikä avaa uusia mahdollisuuksia älylaitteille.

Uusi eSIM tulee Telenorin IoT-verkkoon

Telenor IoT ottaa käyttöön uuden sukupolven SGP.32-eSIM-standardin syksyllä 2025, vahvistaen asemaansa edelläkävijänä teollisen IoT-yhteyksien hallinnassa. Uusi standardi tuo merkittäviä parannuksia skaalautuvuuteen, hallinnan helppouteen ja energiankulutuksen optimointiin verrattuna aiempiin eSIM-ratkaisuihin.

Olisiko UWB parempi kuulokkeisiin kuin Bluetooth?

UWB-teknologia, joka lähettää dataa nopeina purskeina erittäin laajalla taajuusalueella (3,1–10,6 GHz), tarjoaa useita etuja perinteiseen Bluetoothiin verrattuna. Siinä missä Bluetoothin parhaatkin koodekit, kuten aptX Lossless ja LDAC, jäävät 1–1,2 megabitin sekuntinopeuksiin, UWB voi teoriassa tarjota yli 100 Mbps siirtonopeuden jopa 10 metrin säteellä.

Click-lisäkortti tarkkaan moottorinohjaukseen

MIKROE on julkaissut uuden Power Step 2 Click -lisäkortin, joka tuo erittäin tarkan ja tehokkaan moottorinohjauksen osaksi mikroBUS-ekosysteemiä. Uutuus sopii vaativiin sovelluksiin, kuten robotiikkaan, lääkintälaitteisiin, antennien suuntaukseen sekä turvajärjestelmiin.

​Intelin uusi pomo laittaa tuulemaan – joka viides saa lähteä

Intel on ilmoittanut suunnittelevansa vähentävänsä jopa yli 20 prosenttia henkilöstöstään. San Francisco Chroniclen raportoimat vähennyksen olisivat samalla yhtiön historian suurin irtisanomisaalto.

Lenovo jäähdyttää GPT-laskentaa nesteellä

Lenovo on julkaissut uuden sukupolven tekoälyratkaisun, jossa yhdistyvät hyperkonvergoitu infrastruktuuri (HCI), generatiivinen tekoäly ja ensi kertaa myös nestejäähdytys. Yhtiön uusi ThinkAgile V4 -sarjan laitekokonaisuus esittelee maailman ensimmäisen nestejäähdytetyn HCI-alustan, jonka tavoitteena on tehostaa tekoälylaskentaa ja pienentää energiankulutusta jopa 25 prosentilla edellisiin sukupolviin verrattuna.

Ransomware kasvaa hurjaa vauhtia

Kiristyshaittaohjelmahyökkäysten määrä kasvoi alkuvuonna 2025 peräti 126 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kertoo Check Point Researchin tuore raportti. Tammi-maaliskuussa kiristyshaittaohjelmaryhmät ilmoittivat yhteensä 2289 uhrista – enemmän kuin koskaan aiemmin yhden vuosineljänneksen aikana.

Kalle Härkki on VTT:n uusi toimitusjohtaja

Tekniikan tohtori Kalle Härkki on nimitetty Teknologian tutkimuskeskus VTT:n uudeksi toimitusjohtajaksi 13.8.2025 alkaen. Härkki siirtyy VTT:lle Resand Oy:n toimitusjohtajan paikalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2021 lähtien.

USBC-liitännästä aiempaa viileämpi

Brittiläinen tehonmuunnospiirejä kehittävä Pulsiv julkaisee uuden sarjan 65–70 W:n USB-C-moduuleja, jotka on kehitetty erityisesti asennettaviin sovelluksiin, kuten pistorasioihin, työpöytiin ja huonekaluihin. Nämä erittäin kompaktit ja täysin koottavat moduulit saavuttavat maailman alhaisimman käyttölämpötilan.

Joka neljännellä on tili, joka on murrettu heikon salasanan takia

Salasanojen huono hallinta jatkaa tietoturvariskien kasvattamista myös vuonna 2025. Tuoreen Panda Securityn tutkimuksen mukaan joka neljäs ihminen on kokenut tilimurtoja, joissa heikko salasana on ollut syynä.

Varjon 3D-maailmoja voi nyt luoda vaikka älypuhelimen kameralla

Varjo on julkaissut Teleport 2.0 -alustan, joka mullistaa tavan, jolla ammattilaiset voivat luoda korkealaatuisia 3D-maailmoja. Uusi versio mahdollistaa fotorealistisen 3D-taltioinnin millä tahansa kameralla – aina älypuhelimista droneihin – ilman raskaita fotogrammetriarvotyökaluja tai manuaalisia työnkulkuja.

Uudet moduulit tekevät Bluetoothista paremman

Bluetooth-teknologia ottaa ison harppauksen eteenpäin uusien moduulien myötä. Panasonic Industry Europe on julkaissut uuden PAN1783 Bluetooth Low Energy -moduulin, joka tuo markkinoille merkittäviä parannuksia äänenlaadun, virrankulutuksen ja monikäyttöisyyden saralla.

Canatulle tärkeä autoteollisuuden sertifiointi

Canatu on onnistuneesti uusinut tärkeän autoteollisuuden laatujärjestelmäsertifiointinsa, kun sen Vantaan tuotantolaitokselle on myönnetty jatkettu IATF 16949:2016 -sertifikaatti. Sertifiointi on voimassa vuoteen 2028 asti ja vahvistaa Canatun asemaa luotettavana toimittajana maailmanlaajuisessa autoteollisuudessa.

Raipe vienyt tekoälyä 6-0

Digian tekoäly on yrittänyt datan perusteella ennustaa Liigan voittajaa lähes ifk-maisella menestyksellä. Nyt Digia myöntää, että SaiPa on Raimo Helmisen luotsaamana yllättänyt niin tekoälyn kuin koko jääkiekkoyleisön. SaiPan mestaruuteen tekoäly ei vieläkään usko, vaan povaa mestariksi KalPaa.

Sähköauton akku lähes täyteen 18 minuutissa

Autoteollisuus otti merkittävän askeleen kohti seuraavan sukupolven sähköajoneuvoja, kun Stellantis ja Factorial Energy julkistivat onnistuneen validoinnin uudelle kiinteän elektrlyytin FEST-akkuteknologialle. Uudet 77Ah-akut tarjoavat 375 Wh/kg energiatiheyden ja mahdollistavat akun lataamisen täyteen vain 18 minuutissa.

TSMC: CPU-sirut 1,4 nanometriin, RF-piirit neljään nanometriin

TSMC esitteli Pohjois-Amerikan teknologiaseminaarissaan seuraavan sukupolven A14-prosessinsa, joka vie prosessoritekniikan uudelle 1,4 nanometrin aikakaudelle. Samalla yhtiö julkisti myös uuden N4C RF -prosessin, joka tuo neljän nanometrin valmistustekniikan radioyhteyksiä hyödyntäviin siruihin.

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Lue lisää...

Kovaa käyttöä kestävät koneet voi ostaa palveluna

Kenttätyö vaatii kovia koneita – ja nyt ne saa palveluna. Panasonicin uusi Toughbook Mobile-IT As-A-Service (MaaS) -ratkaisu mullistaa tavan, jolla liikkuvaa työtä tukevat laitteet ja IT-palvelut hankitaan ja hallitaan. Ei enää isoja kertahankintoja, pitkiä IT-projekteja tai laitteiden elinkaaren miettimistä – nyt saat kaiken tarvittavan helposti ja kuukausimaksulla.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article