logotypen
 
 

IN FOCUS

IP suojaan ulkoiseen muistiin

Monet markkinoilla olevat mikro-ohjaimet tarjoavat tallennuskapasiteettia muutamien megatavujen verran, mikä vaikuttaa merkittävästi tuotteen hintaan. Sopiva vaihtoehtoinen ratkaisu on käyttää ulkoista muistia, jota voidaan hankkia suuremmissa määrissä selvästi edullisempaan hintaan ja useilla eri kapasiteettivaihtoehdoilla – yleensä muutamasta megatavusta satoihin megatavuihin.

Lue lisää...

Auto muuttuu, samoin tapamme ajatella autoa. Se sähköistyy ja tulee turvallisemmaksi. Tämä kiihdyttää puolijohteiden ja anturien määrän kasvua autoissa.

Autoteollisuus esitteli monet kasvonsa vuonna 2019. Vaikka toisaalta autoteollisuuden tuotanto hidastui maailmanlaajuisesti makrotaloudellisista syistä ja kauppajännityksistä johtuen, markkinoiden ja yleisemmin liikkuvuuden käsitteen muutos jatkui. Autoliiketoiminnan keskeiset bisnessuuntaukset pysyvät ennallaan ja vauhti kiihtyy edelleen. Ajoneuvojen tuotannon nykyisestä hidastumisesta huolimatta autoteollisuus pysyy pitkään yhtenä nopeimmin kasvavista puolijohdesektoreista. Sähköajoneuvojen yleistyminen ja turvallisuuden lisääminen kiihdyttävät edelleen mikropiirien ja anturien käyttöä.

Liikkuvuuden muutos jatkuu vuonna 2020. Toisaalta näemme kaupunkialueilla muutoksia, kuten kaupallisesti toimivia jakamispalveluita (e-skoottereista autoihin), mikä tekee ajoneuvon omistamisesta yhä vähemmän tärkeää, mikäli asuu kaupungissa. Tietyillä alueilla ja tilanteissa auto on siirtymässä puhtaasta omistusmallista kohti maksua matkaa kohti -mallia. Tämä suuntaus johtaa väistämättä siihen, että autoja käytetään entistä enemmän, mikä lisää tarvetta parantaa ajoneuvojen luotettavuutta aina viimeiseen komponenttiin saakka.

Puolijohteet ovat nyt kriittisiä komponentteja autojen valmistajille - ne ovat käynnissä olevan vallankumouksen avaintekijät ja edustavat merkittävää osaa ajoneuvon kustannuksista. Perinteinen toimitusketju on muuttumassa, kun alkuperäiset laitevalmistajat ja ensisijaiset toimittajat näkevät nyt hyötyä ja arvoa työskennellessään tiiviimmin puolijohdevalmistajien kanssa. Alemmalla, myös suunnittelijaan vaikuttavalla tasolla muutos on käynnissä. Voimansiirron jatkuva sähköistys ja siirtyminen kohti autonomisia ajoneuvoja vaikuttaa ajoneuvojen suunnitteluun, rakentamiseen, käyttöön ja kierrätykseen. Tämä lisää kysyntää puolijohderatkaisuille, jotka on suunniteltu erityisesti tälle kasvavalle sovellusalueelle.

Ajoneuvojen päästöjen vähentäminen jatkuu entistä nopeammin, jotta voidaan vastata yhä tiukempiin hallitusten määräyksiin. Ympäristökysymykset lisäävät myös kuluttajien tietoisuutta. Seuraavien vuosien aikana yli puolet maailmanlaajuisesti valmistetuista ajoneuvoista sähköistyy jollain tavalla ladattavista hybrideistä täyssähköisiin asti. Innovaatiot perinteisissä pii- ja laajan kaistaeron tekniikoissa auttavat parantamaan suorituskykyä ja vähentämään edelleen hiilidioksidipäästöjä, lisäämään sähköautojen kantamaa ja lyhentämään latausaikoja. Parannettu akkutekniikka ja kustannukset auttavat myös parantamaan ajoneuvojen suorituskykyä ja tekevät näistä ajoneuvoista edullisia suuremmalle kuluttajaryhmälle.

Tehokomponenttien kysyntä vuonna 2020 (ja sen jälkeen) kasvaa räjähdysmäisesti johtuen sähköistettyjen ajoneuvojen markkinoille tulosta. ON Semiconductor on johtava kehittäjä teknologioissa, jotka ovat olennaisia hybridi- ja sähköautojen tekniikan jatkuvalle kehitykselle. Superliitospohjaiset suurjännite-MOSFETit, piipohjaiset IGBT-piirit sekä piikarbidiin (SiC) ja galliumnitridiin (GaN) perustuvat tehotransistorit ovat tulossa vauhdilla markkinoille. ON Semiconductor on yksi harvoista yrityksistä, joka voi tarjota täysin riippumattoman, vertikaalisesti integroidun toimitusketjun (alustaista kokoonpanoihin, valmiisiin komponentteihin), jolla on maailmanlaajuinen ja laaja tuotantoverkko. Mukaan kuuluu äskettäin hankittu 300 millimetrin kiekkoja hyödyntävä laitos New Yorkin East Fishkillissä.

Toinen merkittävä tulossa oleva muutos on autojen autonomisuuden lisääntyminen. Pilottiprojektien määrän kasvaessa myös mahdollistavien tekniikoiden kehitys jatkuu. Vaikka emme voi odottaa näkevän tason 5 itsenäisiä ajoneuvoja vielä vuonna 2020, L2+- ja L2.5-ajoneuvojen markkinoille tuominen on nopeutumassa. Näillä ajoneuvoilla on tietyissä tilanteissa kyky toimia L4-autonomian tasoilla.

Autonomisten ajoneuvojen kehitystä ympäröivän ekosysteemin on myös laajennuttava. Ajoneuvot eivät ole enää kokoelma itsenäisiä alijärjestelmiä, vaan toisiinsa kytkettyjä toimintoja, jotka on suunniteltu toimimaan tiiviissä yhteistyössä. Datan on oltava kattavaa, kahdennettu, ja useille järjestelmille ja käyttäjille jaettua. Informaation on oltava saatavilla paikallisesti ja keskitetysti. Sitä käytetään kouluttamaan koneoppimisalgoritmeja ja samaan aikaan tekemään päätöksiä ajon aikana. Tiedot tuotetaan useilla antureilla – toisiaan täydentävillä ja kahdennetuilla. Tarve kasvaa kehittyneille antureille ja anturifuusioille, jotka antavat ajoneuvoille tarvitsemansa tiedon ympäristön paremman tuntemuksen kannalta. Tätä dataa jaetaan myös ulkoisesti muiden ajoneuvojen kanssa ja pilveen V2X-verkon kautta.

Tämä on välttämätöntä automatisoitujen ajoneuvojen luokissa L2+/2,5 - L5, koska ajoneuvot eivät vain tue tietoisiksi ympäristöstään, vaan ne voivat ja niiden edellytetäänkin toimivan ennakoimattomissa tieolosuhteissa. Tämä muutos ei tapahdu yön yli, mutta tätä visiota tukeva tekniikka on jo integroitu ajoneuvoihin automaatiotasojen 1 ja 2 aikaansaamiseksi. Näissä tekniikoissa keskitytään suurelta osin ympäristön havaitsemiseen ultraääni-, kamera-, tutka- ja LiDAR-antureiden avulla. ON Semiconductor kehittää ja hankkii aktiivisesti uusia anturitekniikoita vastaamaan tähän kasvavaan kysyntään, jonka ennustemme kiihtyvän vuoden 2020 aikana. Anturitekniikan luonnollinen, tämän hetken tutkimukseen perustuva kehitys mahdollistaa tulevaisuuden autonomian tasot.

Tapamme ajatella autoja on jo muuttumassa. Se muuttuu edelleen pyrkiessämme saavuttamaan Vision Zero -tavoitteen: maailman ilman liikennekuolemia, onnettomuuksia, vikoja ja päästöjä.

Autoteollisuuden seitsemänneksi suurimpana puolijohteiden toimittajana ON Semiconductor on sitoutunut monialaiseen Vision Zero -hankkeeseen, ja sen toimintaa ohjaa yhtiön oma Zero Defects -strategia. Tätä filosofiaa sovelletaan jokaisessa autoteollisuuden tuotteessa, jota suunnittelemme, valmistamme, toimitamme ja tuemme. Tehokomponenttien ja anturitekniikoiden globaalina johtajana mahdollistamme ajoneuvojen sähköistämisen ja ADAS- sekä autonomisten ajojärjestelmien kehittämisen jo tänään. ON Semiconductor jatkaa keskittymistä ja innovaatioiden tuomista virranhallintaan, ajoneuvoverkkoihin ja edistyneeseen anturointiin vuoden 2020 aikana ja lähitulevaisuudessa.

 

Kolumnin on kirjoittanut Joseph Notaro, joka vastaa ON Semiconductorilla autoteollisuuden tuotteiden strategiasta ja liiketoiminnan kehityksestä.

MORE NEWS

Maailman ensimmäisessä MEMS-kompassissa ei ole liikkuvia osia

Ranskalainen teknologiayritys SBG Systems on esitellyt maailman ensimmäisen MEMS-pohjaisen gyrokompassin, joka kykenee määrittämään suunnan ilman GNSS-apua ja täysin ilman liikkuvia osia. Tämä inertianavigoinnin läpimurto avaa uuden luvun tarkassa ja kompaktissa paikannuksessa, erityisesti merenkulun ja robotiikan sovelluksissa.

Cadence demosi eurooppalaisvoimin kehitettyä ajoneuvojen SoC-piiriä

Euroopassa pitäisi vähentää riippuvuutta sekä kiinalaisesta että amerikkalaisesta tekniikasta. Muutaman viikon takaisilla Nürnbergin Embedded World -messuilla nähtiinkin tähän suuntaan kasvavia versoja. Esimerkiksi Cadence ja saksalainen Dream Chip Technologies esittelivät uuden sukupolven älykkään SoC-järjestelmäpiirin ajoneuvosovelluksiin.

LUMI-tekoälytehdas on yksi ensimmäisiä Euroopassa

LUMI-tekoälytehdas avaa uuden luvun eurooppalaisessa tekoälyn kehityksessä yhdistämällä huipputeknologian, asiantuntijuuden ja yhteistyön ainutlaatuiseksi kokonaisuudeksi. Tekoälyhubin fyysiset tilat sijoittuvat Espoon Otaniemeen Aalto-yliopiston yhteyteen, ja laskennan ydin toimii Kajaanissa, missä nykyinen LUMI-supertietokone tarjoaa maailmanluokan suorituskykyä tekoälykehitykselle.

Jyväskylän ylioppilaskylään maailman nopein opiskelijanetti

Kotimainen valokuituyhtiö Lounea toteutti Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan Soihtu-asuntoihin huippumodernit nettiyhteydet. Opiskelijakylä nousi kerralla maailman kärkeen tarjoamalla asukkailleen poikkeuksellisen nopeat verkkoyhteydet. 

Painetun elektroniikan tutkija TactoTekin teknologiajohtajaksi

Oululaistaustainen elektroniikkayhtiö TactoTek on nimittänyt tekniikan tohtori Pälvi Apilon uudeksi teknologiajohtajakseen. Apilo on ollut osa TactoTekin asiantuntijatiimiä vuodesta 2018 ja toiminut viimeksi yhtiön ennakoinnin ja tutkimuksen johtajana.

Linuxista tulee parempi pelaajille

Linux-kernelin tuore 6.14-päivitys lupaa merkittäviä suorituskykyparannuksia Windows-pelejä pelaaville Linux-käyttäjille. Ytimeen on tuotu parannettu NTsync-ajuri, jonka ansiosta Wine- ja Proton-yhteensopivuuskerrosten kautta ajettavat pelit voivat hyötyä jopa satojen prosenttien teholisästä tietyissä tilanteissa.

Eficoden aprillijuttu oli hieno

Yli 600 koodaajan ohjelmistotalo Eficode päätti tänä vuonna aprillipäivän kunniaksi viedä kehittäjähuumorin uudelle tasolle julkaisemalla kuvitteellisen SUAMI-järjestelmän – Single Unified AI Metrics Indicator – joka mittaa kehittäjien tuottavuutta sielunmaiseman, eksistentiaalisen ahdistuksen ja astrologian avulla.

Maksupäätteen kosketusnäyttö vaatii vahvan tietoturvan

Kosketusnäyttö on olennainen osa jokaista nykyaikaista maksujärjestelmää ja myyntipisteen POS-päätettä (point of sale terminal). Sen tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Taivuteltavien älypuhelimien markkina kutistuu ensimmäistä kertaa

Taivuteltavien älypuhelimien maailmanlaajuinen markkina kutistuu tänä vuonna ensimmäistä kertaa historiassaan, kertoo Counterpoint Researchin tuore ennuste. Vuonna 2025 odotetaan neljän prosentin laskua, mikä katkaisee segmentin tähän asti kasvaneen trendin.

Tekoäly havaitsee poikkeamat avaruudessa

AMD on julkistanut uuden avaruuskelpoisen järjestelmäpiirin, Versal AI Edge XQRVE2302:n. Se vie tekoälypäättelyn (AI inferencing) avaruuteen. Piiri on nyt saavuttanut Class B -luokituksen, joka perustuu Yhdysvaltain puolustusvoimien MIL-PRF-38535-standardin vaatimuksiin.

Julkinen Wi-Fi altistaa hakkereille – silti miljoonat ottavat riskin

Julkiset Wi-Fi-verkot löytyvät lähes jokaisesta kahvilasta, junasta ja lentokentältä. Ne houkuttelevat nopeaan nettiyhteyteen liikkeellä ollessa, mutta uuden globaalin tutkimuksen mukaan kyseessä on digitaalinen miinakenttä. Kyberturvayhtiö NordVPN:n teettämä kysely paljastaa, että 69 % matkustajista on huolissaan kyberuhkista matkan aikana – ja pelko on perusteltu.

Uudenlainen fotonitutka sopii moneen käyttöön

Belgialainen mikroelektroniikan tutkimusorganisaatio IMEC on kehittänyt uraauurtavan tutkajärjestelmän, joka voi mullistaa niin autoteollisuuden kuin terveydenhuollonkin tarkan havainnoinnin ratkaisut. Kyseessä on maailman ensimmäinen fotoniikkaan pohjautuva, koherenttiin signaalinjakeluun kykenevä 144 gigahertsin tutkajärjestelmä.

Kvanttivallankumous yhdellä sirulla

Oak Ridge National Laboratory (ORNL) on saavuttanut merkittävän virstanpylvään matkalla kohti kvantti-internettiä. Tutkijoiden kehittämä uusi siru yhdistää ensimmäistä kertaa keskeiset kvanttifotoniikan toiminnot yhdelle piirille.

Amazon maksaa Nokian videopatenttien käytöstä

Amazon ja Nokia ovat päässeet sopuun patenttikiistassaan, ja Amazon maksaa jatkossa Nokialle korvauksia yhtiön videoteknologioiden käytöstä. Sopimus kattaa Nokian multimedia- ja videopatenttien hyödyntämisen Amazonin suoratoistopalveluissa, kuten Prime Videossa, sekä yhtiön suoratoistolaitteissa.

Rohde laajensi EMI-testausta 7,125 gigahertsiin

Saksalainen Rohde & Schwarz on laajentanut sähkömagneettisten häiriöiden (EMI) mittausratkaisujen tarjontaansa julkistamalla uudet R&S EPL1001 ja R&S EPL1007 -testivastaanottimet. Uutuudet esitellään virallisesti EMV 2025 -messuilla Stuttgartissa maaliskuussa, ja ne ovat tilattavissa vuoden 2025 toisella neljänneksellä.

Datakeskuksen teholähteeltä vaaditaan entistä enemmän

Uusi 80 PLUS Ruby -sertifiointi nostaa energiatehokkuuden vaatimukset uudelle tasolle, ja Navitas Semiconductor on ensimmäisten joukossa vastannut huutoon. Yritys esitteli APEC 2025 -messuilla uuden sukupolven teholähderatkaisujaan, jotka paitsi täyttävät, myös ylittävät Ruby-sertifikaatin kriteerit.

Pitäisikö peliohjaimen olla 20-30 kertaa nykyistä nopeampi?

Bluetooth ja Wi-Fi ovat olleet vuosikymmenten ajan vakiovalinnat langattomissa kuulokkeissa, peliohjaimissa ja oheislaitteissa. Nyt tilanne muuttuu nopeasti: yhdysvaltalainen Spark Micro tuo markkinoille UWB-pohjaisen (Ultra-Wideband) ratkaisun, joka tarjoaa huomattavasti paremman vasteajan, tiedonsiirtonopeuden ja energiatehokkuuden.

Sirutuotantoon investoidaan enemmän, TSMC kärjessä

Puolijohdealan investoinnit kääntyvät kasvuun vuonna 2025 TSMC:n ja Micronin vetämänä. Semiconductor Intelligence -tutkimusyhtiön mukaan puolijohdeteollisuuden pääomamenot (CapEx) laskivat 5 prosenttia vuonna 2024, ollen yhteensä 155 miljardia dollaria. Vuonna 2025 investointien ennustetaan kuitenkin nousevan jälleen 160 miljardiin dollariin eli kolme prosenttia suuremmaksi kuin viime vuonna.

Muutaman vuoden päästä puhumme läppärillemme

 

Kuvittele, että avaat läppärisi aamulla – ja juttelet sille. Et enää naputtele kysymyksiä hakukoneeseen, vaan sanot: “Laadi minulle tiivistelmä tästä raportista.” Ja läppärisi vastaa, kuin avustaja. Tämä ei ole enää scifiä, vaan teknologiaa, jonka korealainen puolijohdeyritys Deepx lupaa tuoda markkinoille muutamassa vuodessa.

Britit vaativat Applea asentamaan takaoven iCloudiin

Iso-Britannian hallitus on esittänyt vaatimuksen Applelle luoda takaovi yhtiön iCloud-palveluun, jotta viranomaiset voisivat päästä käsiksi käyttäjien salattuihin tietoihin. Vaatimus perustuu maan Investigatory Powers Act 2016 -lakiin, jota ollaan nyt päivittämässä entistä laajemmilla valvontavaltuuksilla.

Maksupäätteen kosketusnäyttö vaatii vahvan tietoturvan

Kosketusnäyttö on olennainen osa jokaista nykyaikaista maksujärjestelmää ja myyntipisteen POS-päätettä (point of sale terminal). Sen tietoturvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.

Lue lisää...

Mihin sulautetut ovat matkalla?

 

Mikä ohjaa innovoimista sulautettujen järjestelmien markkinoilla vuonna 2025. Tria Technologiesin toimitusjohtaja Thomas Staudinger antaa oman näkemyksensä siitä, mihin sulautetut ovat menossa.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
article