Virtuaalitodellisuus on tehnyt itseään alun perin tunnetuksi pelimaailman kautta. Tekniikka ja sen tukemat ratkaisut on otettu käyttöön myös koulutuksessa ja uusien työntekijöiden perehdyttämisessä. Näin tekee esimerkiksi parvekelasituksia tekevä Lumon vantaalaisen Softabilityn ohjelmistoilla.
Softabilityn Lumonille toteuttamassa parvekelasien asennukseen liittyvässä VR-sovelluksessa tarkoitus oli nimenomaan tehostaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä, päivittää kokeneiden työntekijöiden tietoja ja yhtenäistää asennustapoja. Sovellus toteutettiin Meta Quest 2 VR-laseille.
Lumonin VR-sovelluksessa lähdettiin liikkeelle parvekelasien asennuksesta, mutta teknologiaa on mahdollista hyödyntää myös muiden työtehtävien perehdyttämiseen liittyen vaikkapa asiakaspalveluun tai työturvallisuuteen. Uudet työntekijät joutuvat seuraamaan kokeneempien asentajien työskentelyä pitkään ennen kuin heidän voi antaa asentaa laseja itsenäisesti.
Virtuaalitodellisuus mahdollistaa kustannustehokkaan tavan harjoitella todellisia työtilanteita. Lumonin koulutussovelluksessa perehdytettävä käy kohta kohdalta parvekelasiasennuksen työvaiheet läpi. Maisema ja työolot ovat luotu todenmukaisiksi ja ne jäljittelevät oikeaa rakennuksen parveketta, josta työkalut voivat jopa ”pudota” asentajan ollessa huolimaton. Sen lisäksi, että käyttäjä näkee työohjeet kussakin vaiheessa, hänen tulee tarttua oikeisiin työkaluihin, käyttää niitä oikein ja kuitata vaihe tehdyksi. Näin saadaan käyttäjälle mahdollisimman mukaansatempaava kokemus ja parempi muistijälki harjoittelemastaan työstä.
Kun todellista työtilannetta päästään harjoittelemaan mahdollisimman realistisesti, työn suorittaminen on todennäköisesti nopeampaa, työn jälki laadukkaampaa ja huolimattomuusvirheitä sattuu vähemmän. Perehdyttäminen on tehokkaampaa, kun resursseja kuluu vähemmän ja perehdytettävä pystyy harjoittelemaan paikasta ja ajasta riippumattomasti. Mikä parasta, harjoitteluun tarvitaan vain VR-lasit, Meta Quest 2 -tapauksessa langattomat sellaiset, ja ympärille hieman tilaa, ettei liikkuessa käyttäjä törmää mihinkään.
Softabilityn ratkaisumyynnistä vastaava Mikko Luukkonen kertoo, että XReach-ratkaisu tarvitsee etätukipäässä tuekseen vain selaimen sekä uudehkon mobiilialustan laitteessa. Kentälle vidoekuva siirtyy sujuvasti, jos käytössä on vähintään 3G-yhteys. - Tätä alhaisimmilla nopeuksilla tuemme puhelinkeskustelua, kuvien ja pienien tiedostojen (PDF) lähettämistä sekä chattia, Luukkonen sanoo.
Käyttöön tulevat dokumentit sijaitsevat Microsoftin Azure-pilvessä. - Esimerkiksi asiakkaamme Sandvik kaivostoiminnassa Azure-datakeskuksia neljällä eri mantereella ja nämä synkronoivat datan keskenään automaattisesti.
Data on mahdollista tallentaa myös paikallisesti, mutta toistaiseksi kukaan Softabilityn asiakas ei ole näin tehnyt. Eikä tälle liene jatkossakaan tarvetta, onhan Microsoftilla datakeskus nykyään myös Suomessa.
Softabilityn XR-sovellukset toteutetaan peleistä tutulla Unity-moottorilla. Sovellukset räätälöidäään ja ne voidaan kääntää useille eri laitteille. - Mobiiliin Android/iOS, verkkoselaimelle (WebGL), VR-laseille kuten Meta Quest 2 (ja joukko muita), Microsoftin Hololens 2:lle sekä ChromeBookille, Luukkonen luettelee.