Lähivuosina matkaamme simuloituihin maailmoihin. Simulaatioita käytetään jo kilpa-autojen rakentamiseen, sään ennustamiseen ja osakemarkkinoiden mallintamiseen. Simulaatioiden käyttöä rajoittaa toteutuksen vaikeus sekä tehokkaan laitteiston ja erikoisosaajien tarve. Esimerkiksi lentokoneen siiven dynamiikan yhden sekunnin simulaatio voi vaatia jopa 150 teratavua dataa, kirjoittaa Amazonin teknologiajohtaja Werner Vogels.
Simuloinnit ja digitaaliset kaksoset ovat kypsyneet hitaasti vuosien ajan, mutta vaikutukset ovat vielä olleet rajallisia. Vuonna 2023 avautuu kuitenkin uusi aikakausi pilven valtavan mittakaavan ja helpon saavutettavuuden ansiosta. Tämä mahdollistaa uusia käyttötapauksia, joita fyysiset rajoitukset eivät sido.
Äskettäin lanseerattu AWS SimSpace Weaver on ensimmäinen simulaatiotekniikka, jonka avulla melkein mitä tahansa maailmassamme voidaan simuloida. Simulaatiot auttavat tekemään parempia päätöksiä. Voimme kurkistaa tulevaisuuteen ja nähdä ponnistelujemme vaikutukset ilman tarvetta odottaa.
Innovaatioiden nopeaa nousua ennakoidaan myös 3D-ympäristöjen vaatimaan laskentaan. Yritykset rakentavat jo erikoislaitteita ja käyttävät pilviteknologioita luodakseen 3D-malleja lähes mistä tahansa ympäristöstä. Pian sama onnistuu pelkällä mobiililaitteella. Tällainen teknologian demokratisoituminen inspiroi uutta innovaatioaaltoa arkkitehtuurin, rakentamisen, kiinteistöpalveluiden ja vähittäiskaupan aloilla. Staattiset 2D-tuotekuvat korvataan 3D-malleilla, joita kuluttaja voi käännellä ja sijoittaa olohuoneeseen yhtä saumattomasti kuin verkkoselaimessa nykyään.
Vogels ennustaa myös, että vuonna 2023 konenäön ja syväoppimisen kaltaisten tekniikoiden käyttöönotto mullistaa toimitusketjuja maailmanlaajuisesti. Itseajavat ajoneuvot, autonominen varastonhallinta ja simulaatiot johtavat uuteen älykkään logistiikan aikakauteen.
Muutos alkaa itse tavaroiden valmistuksesta ja tuotantoprosessien virtaviivaistamisesta. Älykkäissä tehtaissa IoT-anturit yleistyvät, ja koneoppimista käytetään paitsi laite- ja konevikojen ennustamiseen myös niiden estämiseen. Tuloksena on vähemmän seisokkeja ja tasaisempaa tuotantoa. Toisenlainen haaste on tuotteiden toimittaminen ympäri maailmaa. Maiden ja valtamerten halki kulkevat digitaaliset, pilvipohjaiset rahtiverkot tarjoavat reaaliaikaista tietoa, jonka avulla liikenteenharjoittajat voivat optimoida kuljetusreittejä ja reagoida esimerkiksi laitevikoihin ja säähäiriöihin.
Itseajavien rekkojen mahdollistamat autonomiset kuljetukset aiheuttavat vaikutuksia välittömästi. Ihmiskuljettaja voi viettää ratin takana vain määrätyn ajan ennen kuin hajamielisyys ja väsymys aiheuttavat vaaraa. Itseajava rekka voi olla tien päällä ilman pakollisia lepotaukoja eikä koskaan ole väsynyt, kärsimätön tai hajamielinen. Tuotteet saapuvat perille nopeammin, turvallisemmin ja tehokkaammin. Varastoissa taas autonomisten robottien voimin tapahtuva toimituserien keräily, tilausten lajittelu ja automaattinen pakkaus yleistyvät. Robotiikassakin hyödynnetään yhä enemmän tekoälyä ja konenäköä.
Vogels ennustaa myös tiettyyn tarkoitukseen tehtyjen sirujen käytön lisääntyvän nopeasti vuonna 2023. Tämän seurauksena innovaatiovauhti kiihtyy. Työkuormat hyödyntävät laitteiston optimointia, joka maksimoi suorituskyvyn, pienentää energiankulutusta ja kustannuksia. Kuluttajatuotteissa räätälöidyt prosessorit saavat jo aikaan merkittäviä harppauksia kannettavista tietokoneista matkapuhelimiin ja puetettaviin laitteisiin. Yrityssovelluksissa ja -järjestelmissä on perinteisesti pidemmät elinkaaret, mutta tilanne muuttuu ripeästi.
AWS:llä olemme viime vuosina sijoittaneet rutkasti sirusuunnitteluun. Tämä johtuu siitä, että asiakkaiden pilvessä ajamat työkuormat voivat olla tehokkaampia käytettäessä tiettyihin käyttötapauksiin varta vasten kehitettyjä prosessoreita.
Vogelsin alkuperäinen kirjoitus löytyy täältä.