Joka toinen vuosi järjestettävät Teknologia-messut ovat nyt takana. Järjestäjä Messukeskus hehkutti sitä, miten tapahtuma kasvatti suosiotaan edelliskerrasta, joka koronan takia järjestettiin toukokuussa 2022. Totuus on, että messuilla on edessään vakava mietinnän paikka.
Tällä kertaa kolmipäiväiseen tapahtumaan tutustui 12 216 ammattilaista ja mukana oli 400 näytteilleasettajaa. Puolitoista vuotta sitten luvut olivat reilu 8000 ja 377. Vertailu edelliskertaan kuitenkin antaa väärän kuvan, sillä vuonna 2019 ennen koronaa vierailta oli vielä 15 000.
Totuus on, että tiistai ja torstai olivat hyvin hiljaisia päiviä. Osastoilla oli hiljaista, vaikka suuren messuhallin alaa oli kutistettu ja osastoja oli pakattu tiiviimpään. Keskiviikko oli reilusti yli 6000 kävijällä kohtuullinen, mutta takavuosien ryntäystä ei nähty silloinkaan. Viideltä osastoilla alkanut juomatarjoilu ja Erika Wikman vaikuttivat varmasti.
Messujen veteraanit muistelivat kaihoisasti vanhaa Elkomia, jolloin uusia komponentteja käytiin ihmettelemässä suurin joukoin. Nyt elektroniikka on kutistunut pieneksi lohkoksi messuilla. Suurimmat maahantuojat loistavat lähinnä poissaolollaan.
Automaation osuus Teknologiassa on kasvanut kerta toisena jälkeen ja nyt se on jo selvästi suurin osa näyttelyä. Tässä ei sinänsä ole mitään vikaa. Suomi on vahva automaatiomaa ja tekoälyn myötä sen merkitys tulee vain kasvamaan. Robotiikan näkyvyys messuilla kasvaa myös, mutta ala edistyy tällä hetkellä melko hitaasti. Mitään mullistavaa ei messuilla nyt nähty.
Kun halvinkin neliö messulattialla maksaa yli satasen – valmiin osaston neliön hinta on yli kolminkertainen - kyse on firmojen kannalta merkittävästä investoinnista. Sille pitäisi löytää katetta vähintään lukuisten asiakaskontaktien eli ”liidien” muodossa. Toiset kehuivat saatujen liidien määrää, toisten mielestä niitä ei saatu.
Messuohjelmaa pitää taasen kiittää, iso osa esityksistä oli varsin mielenkiintoisia. Toki mukana oli paljon tuoteorientoituneita esityksiä, mutta niillekin näytti oma yleisönsä löytyvän.
Järjestäjän kannalta tilanne on joka tapauksessa se, että kävijämäärän käyrä osoittaa tasaisesti alaspäin. Nykyvauhdilla jäädään ensi kerralla eli marraskuussa 2025 alle 10 000 kävijän. Kun enää ei voida tuoda lisää uusia sektoreita mukaan tapahtumaan, on aika miettiä konseptia uusiksi. Ehkäpä kannattaisi ottaa mallia vaikkapa Slushista, joka järjestetään samassa paikassa kolmen viikon kuluttua.
Kuva: Messukeskus