Formula 1 -sarjan tietävät kaikki ja Formula 2 ja Formula E ovat autourheilun harrastajille tuttuja, mutta opiskelijoiden oma sarja Formula Student on Suomessa hieman tuntemattomampi ainakin suurelle yleisölle. Sarja on kuitenkin tärkeä nuorille ajoneuvosuunnittelijalupauksille. Viime vuosina sähköautoja rakentavien tiimien määrä on sarjassa kasvanut selvästi.
Formula Student -sarjassa opiskelijajoukkueet suunnittelevat ja rakentavat oman formulatyyppisen kilpa-auton, jolla kilpaillaan aika-ajoissa ja 22 kilometrin endurance-kisassa. Kilpailuja järjestetään eri puolilla maailmaa Australiasta Eurooppaan. Suomesta sarjaan on osallistuttu Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa pidettyihin kilpailuihin.
Koska sarjan tarkoituksena on antaa opiskelijoille kokemusta ajoneuvosuunnittelusta, kilpailussa on huomattava painoarvo suunnitteluratkaisujen pisteytyksellä. Pelkkä nopeus ei siis ratkaise voittajaa. - Tiimissä oppii paljon asioita joista ei koulussa puhutakaan, kertoo Teemu Korhonen Metropolia Motorsport -tiimistä.
Suomalaisia mukana
Kilpailuihin on voinut vuodesta 2010 asti osallistua myös sähköformulalla. Sähköautoissa moottoriteho on rajoitettu 80 kilowattiin. Polttomoottoriautoissa rajoitus on hoidettu 20 millisellä imuilman kuristimella.
Metropolia-ammattikorkeakoulun tiimi Helsingistä on osallistunut kilpailuihin jo vuodesta 2001. - Tällöin osallistuttiin pelkkään suunnittelukisaan. Ensimmäinen auto meiltä osallistui heti seuraavana vuonna”, kertoo Metropolia Motorsport -tiimin päällikköKristian Helin.
Vuonna 2013 tiimi osallistui kisoihin ensimmäistä kertaa sähköautolla. Sähkötiimien suosio onkin lisääntynyt tasaisesti. - Vuonna 2010 oli ensimmäistä kertaa mahdollisuus osallistua sähköautolla. Polttomoottoritiimejä on sarjassa tänä vuonna noin 500, ja sähkötiimejä sata, Helin jatkaa.
Suomalaistiimejä on osallistunut muualtakin. Tampereen ammattikorkeakoulun Tampere UAS Motorsport -tiimi kilpaili tänä vuonna Britanniassa, Saksassa ja Baltic Openissa.
Menestystä Metropolialle
Metropolia Motorsportin huippuhetkiä on ollut vuoden 2011 Unkarin kisojen kokonaisvoitto ja 2012 kokonaisvoitto Kanadassa. Viron Baltic Open -kisoissa tänä vuonna tiimin sähköauto oli kokonaispisteissä paras.
Sarjassa ei lasketa kokonaisvoittajia kuten vaikkapa Formula 1 -kilpailuissa, vaan kisat ovat itsenäisiä tapahtumiaan.
Artikkelin kirjoittaja Vesa Linja-Aho työskentelee lehtorina Metropolia-ammattikorkeakoulussa.