Apple esitteli uudessa iPhone 6s -mallissa kosketusohjauksen, jota se nimittää 3D-kosketukseksi. Englantilainen TouchNetix tuo nyt samanlaisen toiminnallisuuden teollisuuden kosketusnäyttöihin. - Meidän pressScreen-tekniikkamme on tosin paremmin toteutettu, kehuu TouchNetixin toimitusjohtaja Chris Ard.
Ardin mukaan iPhonen 3D-kosketus on tehty ”typerämmin” kuin heidän omansa. Siinä on näyttöön integroitu tiiviskanavainen ylimääräinen kapasitanssi mittaava kerros. Näyttö aistii kahta eri painallusvoimaa, koska kapasitanssille saadaan näin kaksi eri raja-arvoa.
- Applen ratkaisussa ei saada selvitettyä kosketuksen sijaintitietoa eikä painamisasteita voida lisätä. Lisäksi ratkaisu on rajattu aika pienille näytöille.
TouchNetixin pressScreen-tekniikassa näytön reunalle lisätään paineanturi, joka on täysin koteloitu. Tekniikka skaalautuu suurillekin näytöille. Sen avulla voidaan esimerkiksi suurentaa yhtä kohtaa kartasta (zoom in) ja toteuttaa ns. mouse-over-toiminto eli siinä voidaan viedä sormi linkin päälle ja avata sieltä avautuvasta valikosta jokin kohde.
Lyhyesti sanottuna TouchNetix tuo teollisuuspaneeleihin kosketusnäytön, joka on toiminnallisesti parempi kuin yhdestäkään älypuhelimesta tällä hetkellä löytyy. Missä vaiheessa tämä tekniikka sitten löytää tiensä Applen tai Samsungin kännykkään?
- Ei ikinä. Jätämme kännykät niille, jotka haluavat myydä tuotteitaan valmistajille ilman voittoa, Ard napauttaa.
TouchNetixin tausta on Atmelissa, jonka maxTouch-piirit kehittänyt tiimi lähti omaksi yrityksekseen vuonna 2010. Sitä ennen sama porukka työskenteli Quantum Researchilla, jonka Atmel osti vuonna 2008. Useamman vuoden ajan Atmel nappasikin kännyköiden kosketusnäyttöjen suunnitteluvoittoja melkein viikoittain.
Kaikki alkoi tietenkin Applen ensimmäisestä iPhonesta vuonna 2007. Chris Ard uskoo, että alunperin tarkoitus oli tuoda markkinoille suurempinäyttöinen iPad. - Avasimme ensimmäinen iPhonen ja sen näytössä kapasitiivinen anturiverkko oli niin tiheä, että se oli taatusti suunniteltu suuremmalle ruudulle. Maailman ei kuitenkaan ollut vielä valmis iPadille, jonka lanseeraamista viivytettiin vielä kolmen vuoden ajan.