Spin-off -yritys Dispelix Oy kaupallistaa VTT:llä kehitetyn näytön, joka tuo visuaalisen informaation suoraan teräväpiirtokuvana käyttäjän näkökenttään osaksi silmälasien linssiä. Tämä mahdollistaa sen, että älylasit voivat korvata jopa älypuhelimen tai tabletin säilyttäen samalla näkymän ympäröivään maailmaan.
Kuluttajan ulottuvilla nykyisiin älylaseihinkin integroitava tuote on arviolta jo vuoden kuluessa. Nyt kehitetyille näytöille on rajattomasti sovelluskohteita kuluttaja- ja ammattikäytössä.
Ensimmäiset käyttökohteet teknologialle löytyvät kuntoilun, työn ja moottoriurheilun piiristä. Uuden näytön ansiosta ei enää tarvitse katsoa sykettä kellosta, vaan syke, navigointi ja aktiviteettitieto näkyvät suoraan urheilulaseista käyttäjälle.
Uudenlainen näyttö sopii myös yrityssovelluksiin. Älysilmälasien avulla työn tehokkuus kasvaa, sillä vaativissa olosuhteissa voidaan työskennellä molemmat kädet vapaina ja työntekijää voidaan perehdyttää työhön sen edetessä. Uusia sovelluskohteita Dispelixin näyttöteknologialle ja älysilmälaseille löytyy muun muassa terveydenhoidosta, valmistus- ja prosessiteollisuudesta sekä logistiikasta.
Teknologia perustuu valojohdeoptiikkaan, jonka ansiosta näytöt voidaan valmistaa kevyiksi ja ohuiksi, vain yhden millimetrin paksuisiksi elementeiksi joko lasille tai muoville. Ohuuden lisäksi teknologian etuja ovat suuri ja korkealaatuinen virtuaalinen kuva ja erinomainen läpinäkyvyys. Näyttöelementti on lisäksi vapaasti muotoiltavissa ja sopii massavalmistukseen.
Dispelixin toimitusjohtaja Antti Sunnarin mukaan virtuaalikuvan koko vastaa 60 tuuman TV:tä kolmen metrin etäisyydeltä katseltuna.
Dispelix kerää parhaillaan rahoitusta ja rakentaa yrityskumppaniverkostoa kaupallistamisen vauhdittamiseksi. Näytöt ovat jo nyt massavalmistettavia, ja yrityksen tavoitteena on tehdä ensimmäiset asiakastoimitukset vuoden 2016 aikana.
Lisätyn todellisuuden markkinoiden arvellaan olevan 150 miljardia dollaria vuonna 2020. Tästä optiikan osuus on arviolta 1,5 miljardia dollaria.