Maaliskuussa 2014 kadonneen Malaysia Airlinesin MH370-lento on reilussa puolessa vuodess saanut aikaan sen, että lentokoneiden jatkuvaan seuraamiseen on myönnetty taajuudet. Kansainvälinen televiestintäliitto ITU ilmoittaa, että taajuusalue 1087,7-1092,3 megahertsiä on varattu tähän tehtävään.
Aiemmin näitä ADS-B-taajuuksia (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) on käytytty lentokoneiden ja maa-asemien väliseen tiedonsiirtoon LOS-yhteyksillä (line-of-sight) eli linkki toimii, kun lentokoneen ja maa-aseman välillä on näköyhteys. Lentokoneiden jatkuvaan seurantaan taajuudet asetettiin käynnissä olevassa WRC15-radiokokouksessa.
Lentokoneiden liikkeitä on 1940-luvulta lähtien seuratta lähinnä tutkien välityksellä. ADS-B on ollut tarkempi järjestelmä, mutta se on ollut rajoitettu maa-alueille ja rannikoiden läheisyyteen. 70 prosenttia maapallon pinta-alasta on ollut ADS-B:n ulottumattomissa.
Vuonna 2017 ADS-B-vastaanottimet satelliiteissa tulevat siirtämään ADS-B-signaalit kaikista maapallon lennossa olevista lentokoneista lennonjohtotorneihin kaikkialla maailmassa. Tämä tekee kaikkien ADS-B-lähettimellä varustettujen lentokoneiden liikedatasta käytännössä reaaliaikaista.
Ratkaisun avulla lentokoneita voidaan seurata avomerellä, aavikoilla, napaseuduilla ja vuoristoissa, joissa koneet ovat tähän asti olleet tutkan näkökentän ulkopuolella.
Sen lisäksi, että järjestelmä lisää tietoa lentokoneiden liikkeistä voidaan sen avulla optimoida koneiden lentoreittejä. Tämän avulla voidaan myös säästää koneiden polttoainekuluissa.
Kuvassa näkyy Rochelle Avionicsin ADS-B-lähetin. Yhdysvalloissa jokaiseen lentokoneeseen pitää asentaa lähetin viimeistään vuonna 2020.