Tuulivoimaloita suunnitellaan ja rakennetaan edelleen kiihtyvällä vauhdilla. Väärin sijoitettuna voimalat voivat aiheuttaa pahojakin häiriöitä sekä televisiolähetyksiin että mobiiliyhteyksiin. VTT:n kehittämät menetelmät auttamaan pienentämään näitä ongelmia.
VTT:n tutkimusprojektissa kehitetyillä menetelmillä ja työkaluilla voidaan etsiä tuulivoimaloille optimaalinen sijanti niin, että voimalat vaikuttavat mahdollisimman vähän televisio- ja mobiiliyhteyksiin.
Tuulivoimalan digivaikutukset eroavat merkittävällä tavalla suuren rakennuksen vaikutuksista. Voimalan lavat synnyttävät pyöriessään tuulen suunnasta ja voimakkuudesta riippuvan dynaamisen vaikutuksen, jonka arviointiin on aiemmin ollut vähän työkaluja. Normaalin rakennuksen vaikutukset ovat pelkästään staattisia.
Myös staattiset vaikutukset voivat tuulivoimalassa olla normaalia rakennusta suuremmat, koska voimalat ovat huomattavasti muita rakennuksia korkeampia ja niitä on yleensä samalla alueella useita.
Nyt kehitettyjä ratkaisuja voivat energiayhtiöiden lisäksi hyödyntää myös operaattorit, jotka rakentavat matkaviestin- tai televisioverkkoja olemassa olevien tuulivoimaloiden lähelle. Uudet ratkaisut auttavat selvittämään esimerkiksi lisätukiasemien tai televisioalilähettimien tarpeen etukäteen.
Luotettavat mittausmenetelmät ovat arvokkaita myös siksi, että tuulivoimaloiden vaikutuksista ja laajuudesta on ollut hyvin erilaisia näkemyksiä. Kansalaiset ovat tehneet entistä enemmän vikailmoituksia Viestintävirastolle, mobiilioperaattoreille ja televisiolähetysverkon omistavalle Digita Oy:lle alueilla, joille on rakennettu tuulipuistoja.
- Menetelmien avulla on mahdollista todentaa vaikutuksia ja siten selvittää todellisia syitä, jotta mahdollisten haittojen aiheuttaja voidaan tunnistaa ja sen vaikutuksia pienentää, sanoo johtava tutkija Markku Sipilä VTT:ltä.
Uudet ratkaisut tuovat siis helpotusta sekä kuluttajille, operaattoreille että viranomaisille. Digivaikutuksia voidaan ehkäistä entistä paremmin jo tuulivoimaloiden ja viestintäverkkojen suunnitteluvaiheessa. Tämä voi tuoda huomattavia taloudellisia säästöjä, sillä suunnitelmien korjaaminen jälkikäteen on yleensä kalliimpaa kuin asioiden huomioiminen suunnitteluvaiheessa. Häiriöiden väheneminen leikkaa myös asiakaspalvelussa syntyviä kustannuksia.