Ericssonin tuore tutkimus kertoo, että nykyään 72 prosenttia televisionkatselijoista katsoo videokuvaa mobiililaitteilla vähintään viikoittain. Lisäksi 42 prosenttia katselee ohjelmia myös kodin ulkopuolella. Perinteiseen televisionkatseluun puolestaan yhdistyy voimakkaasti multitasking.
Jo 75 prosenttia käyttää mobiililaitteita samaan aikaan kuin katselee TV:tä. Joka neljäs katselee älylaitteillaan muuta liikkuvaa kuvaa television katselun lomassa.
Television katselun trendit selviävät Ericsson ConsumerLabin vuosittaisesta kansainvälisestä TV And Media -tutkimuksesta, joka tehtiin nyt neljättä kertaa.
Ericssonin Broadcast Services -yksikön operatiivinen johtaja Joachim Bergmanin mukaan mobiili-TV:n alkuaikoina oletettiin sisällön käsittävän enimmäkseen ammattimaisesti tehtyjä lyhyitä videopätkiä. Nyt ihmiset kyllä katselevat videoita pätkissä, mutta pätkivätkin niitä itse katselemalla kokopitkiä TV-ohjelmia ja elokuvia.
- Ihmiset katsovat elokuvia silloin, kun heillä itsellä on siihen parhaiten aikaa. Kuluttajat myös määrittelevät television ja videokuvan käsitettä jatkuvasti uudelleen. Kun 82 prosenttia käyttää YouTubea tai vastaavia palveluita vähintään kuukausittain, voi miettiä, onko ruokaohjeiden katseleminen keittiössä verkosta käsin television katselua vai reseptin etsimistä, Bergkysyy.
Yli puolet tutkimukseen vastaajista pitää tietokonettaan ja internetyhteyttään erottamattomana osana television ja videon katseluaan.
- Mobiililaitteiden ja verkkoyhteyksien ansiosta katsojat voivat valikoida ja päättää, mitä, miten ja milloin he televisiota ja videokuvaa katsovat – samalla tavalla kuin käydessään ravintolassa, miksi onkin alettu puhua à la carte -TV-palveluista. Kuluttajat arvottavat à la carte TV -palvelun viidenneksi tärkeimmäksi asiaksi katselukokemuksessaan, kertoo Bergman.
Jopa myöhäiset omaksujat ovat nykyään kehittyneitä videokuvan katselijoita. 41 prosenttia 65–69-vuotiaista katselee ”streamattua” on-demand-TV- ja videomateriaalia – YouTube mukaan lukien – useammin kuin kerran viikossa.
Ericssonin tutkimus toteutettiin Brasiliassa, Chilessä, Espanjassa, Etelä-Koreassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Kanadassa, Kiinassa, Meksikossa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Taiwanissa, Venäjällä ja Yhdysvalloissa. Laajakaistan käyttäjien kanssa tehtiin kaikkiaan 30 kotihaastattelua neljässä suurkaupungissa ja 15 000 verkkohaastattelua.