logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...
" "

Sähköauto on tulevaisuutta. Latausasemien vaatimukset muuttuvat kuitenkin nopeasti. Tietokonemoduuleilla niiden kehitys onnistuu nopeasti kuten saksalaisen RWE:n uusi eStation Combi -latausema osoittaa.

Kirjoittaja Reinhold Mühlich on MCS GmbH:n toimitusjohtaja. Hänellä on tutkinto elektroniikkasuunnittelusta ja tietotekniikasta. MCS:llä hän on työskennellyt vuodesta 1979 lähtien, ensin johtotehtävissä ja myöhemmin jakelusta vastaavana johtajana. Syyskuussa 2013 Mühlich nimitettiin toimitusjohtajaksi yhdessä Manfredo Mirabella Grecon kanssa.

Olemme tottuneet siihen, että tankkaamme automme polttoainetankin täyteen muutamassa minuutissa. Mutta miten on sähköauton kanssa? Sähköauton "tankki" on akku, joten puhumme energian tallennuslaitteesta, jonka lataaminen vie aikaa. MCS MICRONIC Computer Systeme GmbH ja RWE ovat yhdessä kehittäneet sähköauton latausaseman, jolla lataaminen on ultranopeaa. RWE eStation Combi -latausasema on varustettu congatecin conga-QA6/E680-1G -tietokonemoduulilla, ja se lataa sähköauton akun 22 kertaa nopeammin kuin mikä olisi mahdollista normaalista kodin pistorasiasta.

Polttomoottorilla varustettujen ajoneuvojen aika näyttää päättyvän, ainakin nykyisessä käyttötavassaan. Polttomoottori on hiilidioksidipäästöjensä takia päässyt ympäristönsuojelijoiden mustalle listalle. Kaupungeissa liikenne aiheuttaa hienojakoista ilmansaastetta ja monessa kaupungissa sisäistä liikennettä rajoitetaan ympäristöalueiden avulla. Pysäköinti on kallista kaupungeissa ja tilaa on vähän. Silti monessa kaupungissa sähköautoilla tarjotaan erityisesti niitä varten suunniteltuja latausasemia. Sähköautojen kuskien anneaan usein käyttää bussikaistoja, jotta he pääsisivät perille nopeammin.

Tutkimukset osoittavat, että kaksi kolmesta ihmisestä asuu megakaupungeissa vuonna 2050. Miten tällaiset jättikaupungit takaavat elämänlaadun ja turvaavat liikkuvuuden? Sähköautoliikenne voisi olla tärkeä tekijä , kun tulevaisuuden kaupunkeja luodaan.

Infraa sähköiselle liikkumiselle

Erityisesti taajamissa sähköautojen nykyinen kantama riittää tyypillisiin tarpeisiin. Autonvalmistajat tarjoavat jo laajan valikoiman sähköautoja pienistä kaupunkiautoista urheiluautoihin. Sähköauton soveltuminen jokapäiväiseen käyttöön edellyttää kuitenkin tehokasta infrastruktuuria. Kuljettajat haluavat sähköautonsa kantaman vastaavan sitä, mihin ovat polttomoottoriautoissa tottuneet.

RWE Group on työskennellyt sähköautojen parissa jo 1960-luvulta lähtien. RWE:n e-mobility -liiketoimintaryhmän tavoitteena on luoda latausjärjestelmä, joka on välttämätön sähköajoneuvojen yleistymisen kannalta. Yli 50 työntekijän voimalla ryhmä kehittää sähköautojen ratkaisuja tehokkaista latausasemista taustajärjestelmiin, joiden avulla latausasemat voidaan liittää älykkäisiin smart grid -sähköverkkoihin ja joiden avulla ajoneuvojen tunnistus tapahtuu automaattisesti. Yhdessä kumppaniensa kanssa RWE on kehittänyt 2-tyypin liittimen, josta on tullut standardi latausliitäntä useissa Euroopan maissa. Tavoitteena on lopulta Euroopan laajuinen, yhteensopiva ja autonvalmistajista riippumaton sähköautojen latausasemien verkosto. Yhdessä MCS:n kanssa RWE on kehittänyt ultranopean latausaseman, eStation Combin. Niitä tullaan asentamaaan huoltoasemille ja moottoriteiden levähdyspaikoille, kuljetusyrityksiin ja kaupunkialueille.

Enemmän kuin tavallinen tehonlähde

Ensinäkemällä latausasema vain yksinkertaisesti tuo sähköautoon uutta energiaa. Jokaisen auton akusto on kuitenkin omanlaisensa ja siksi niiden latauskonsepti on erilainen. Latausasema saa tämän tiedon autolta ja sovittautuu sen vaatimuksiin. Energia maksaa, joten lataus mitataan ja laskutetaan laskutusjärjestelmän kautta.

Asiakas haluaa nopeasti ymmärtää kuinka latausasemaa käytetään. Tämä edellyttää intuitiivista konekäyttöliittymää, jota ohjataan kosketusnäytöllä. Kaiken kaikkiaan latausasema kommunikoi auton, internetin, asiakkaan ja mahdollisesti muiden latausasemien kanssa. Latausasema sisältää paljon älyä ja on paljon enemmän kuin pelkkä "töpseli". Ulkona se on sateessa ja erilaisissa lämpötiloissa, ja asiakkaiden joskus kovankin kohtelun alaisena. Lainsäädäntö määrittelee tiukat tekniset keinot, joilla käyttäjiä suojataan vahingoilta.

eStation Combi vastaa kaikkiin näihin vaatimuksiin. Perinteisen AC-latauksen lisäksi asema tarjoaa ultranopean DC-latauksen. Suoramaksujärjestelmä mahdollistaa maksamisen pankki- tai luottokortilla tai tekstiviestillä, eikä mikään maksutavoista ole sidottu sopimukseen. Erityisen helppo maksuprosessi on RWE:n sähköautoasiakkaille, sillä heidät tunnistetaan automaattisesti AC-latauspisteessä pistä-ja-lataa -standardin (plug-and-charge) avulla. Älykäs latauskaapeli jakaa kaiken tarvittavan datan ajoneuvon ja latausaseman välillä. Käyttäjän autentikointi, lataaminen ja laskuttaminen ovat kaikki automaattisia prosesseja. Muut asiakkaat seuraavat intuitiivista, käyttäjää ohjaavaa menuvalikkoa 10-tuumaisella kosketusnäytöllä. Latausasema on roisketiivis IP-54 -standardin mukaisesti ja se on suunniteltu toimimaan -25 - +40 asteen lämpötiloissa.

Teollisuustietokone, maksujärjeselmä ja käyttöliittymä ovat koneohjaukseen keskittyvän MCS:n kehittämiä. Heidän maksujärjestelmiään, erityisesti kontaktoimatonta maksamista, on otettu käyttöön sään puolesta vaativimmissan olosuhteissa ympäri maailmaa. Esimerkiksi Dubaissa 4500 pysäköintimittaia on yhdistetty keskushallintajärjestelmään. Abu Dhabissa MCS:n järjestelmä pyörittää 800 parkkimittarin verkkoa.

eStation Combi tarvitsee tehokkaan prosessorin ja grafiikkatuen tehtävistään suoriutuakseen. MCS kehittää ja valmistaa räätälöityjä teollisuustietokonejärjestelmä, jotka perustuvat COM-moduuleihin (Computer-on-Module). Maksupäätteisiin, maksujärjestelmiin ja teollisuustietokoneisiin liittyvä osaamiskokonaisuus täydentää RWE:n teknisestä osaamista erinomaisesti.

Qseven -moduulikonsepti piirikortilla.

Valmis tulevaan moduulien avulla

Hyvät ideat kehittyvät, joten on odotettavissa, että eStation-latausaseman pitää vastata uusiin vaatimuksiin kun yhä useammat käyttäjät hyväksyvät sähköautojen ja e-liikkuvuuden idean. Kun näin tapahtuu, on taloudellisesti tärkeää pystyä toteuttamaan uuden vaatimukset ja käyttäjien ja operaattorien tarpeet nopeasti seuraavan polven järjestelmässä. Juuri tämän takia RWE ja MCS päättivät rakentaa tietokoneensa COM-tekniikan pohjalta.

COM-konsepti perustuu jo luonteeltaan tulevaisuuden skaalautuvuudelle. Useat valmistajat tukevat COM-standardia. COM-moduuli asennetaan peruslevylle (baseboard), jolta löytyvät kaikki sovelluskohtaiset toiminnot. Prosessorin lisäksi moduuli sisältää tarvittavat oheislaitteet ja teholähteen. COM-moduulin ja piirilevyn yhdistelmä tuo käyttöön sovelluskohtaisen laitteen, jonka laskentateho on uusinta tekniikkaa. Kun uusi sovellusidea vaatii enemmän laskentatehoa, laitevalmistaja yksinkertaisesti vaihtaa COM-moduulin tehokkaampaan. Tämä tekee uusien tuotteiden kehityksestä erittäin nopeaa ja helppoa.

Ajurit ja integrointi käyttöjärjestelmään pysyvät yleensä muuttumattomina, tai ne voidaan helposti modifioida moduulivalmistajan avulla. Laitevalmistajan tarvitsee vain kehittää sovelluksen toiminnot peruslevyllä. Tarvetta monimutkaiselle prosessorikehitykselle ei tule, sillä useat valmistajat tarjoavat laajan valikoiman standardiliittimeen istuvia prosessorimoduuleja. Niin kauan kuin vain standarditoimintoja käytetään, laitevalmistaja on moduulivalmistajasta riippumaton, ja vapaa käyttämään mitä tahansa moduulia. Tuotannosta poistuvien moduulien korvaaminen on helppoa. Kun katsotaan laitteen koko elinkaaren kustannuksia, valmistaja säästää rahaa koska komponenttien saatavuus on ennustettavaa ja taattu useiksi vuosiksi eteenpäin.

COM-moduulien valmistaja Congatec on erikoistunut käyttövalmiiden esikonfiguroitujen moduulien kehitykseen ja valmistukseen. Yhtiön teollisuusmoduulit ovat saatavilla pitkälle tulevaisuuteen.

 

conga-QA6 Qseven tietokonemoduuli, jossa prosessorin on Intelin Atom E600.

Miksi Congatecin moduuli conga-QA6/E680-1G kvalifioitui?

MCS kehittää ja valmistaa sovelluskohtaisia peruslevyjä erilaisille asiakkaille. RWE-projektiin MCS valitsi Congatecin moduulin conga-QA6/E680-1G. Se sopii erittäin hyvin ulkokäyttöön, sillä moduuli tukee laajaa lämpötila-aluetta -40 asteesta aina +85 asteeseen. Qseven-moduuli vakuutti MCS:n ja RWE:n matalalla tehonkulutuksellaan ja parantuneella grafiikasuorituskyvyllään. Moduulin maltillinen hinta Intelin Atom E600 -prosessorin kanssa vaikutti myös positiivisesti päätökseen. X86-alusta on tarjolla kellotaajuuksilla 600 megahertsistä 1,6 gigahertsiin. Tämä skaalautuvuus tarjoaa runsaat suorituskykyreservit tulevaisuuden kehitystä varten. Ylipäätään alusta tarjoaa riittävät suorituskyvyn vielä määrittelemättömille toiminnoille.

MORE NEWS

200 miljoonan käyttäjän avoin ODF täyttää 20 vuotta

Open Document Format (ODF), maailman ainoa laajasti käytetty avoin standardi toimistodokumenteille, on täyttänyt 20 vuotta OASIS-järjestön virallisena standardina. Yli 200 miljoonaa käyttäjää turvautuu ODF:ään arjessaan.

Realme näyttää, että kännykkäakuissa on paljon kehitettävää

Älypuhelinvalmistaja realme julkaisee ensi viikolla uudet realme 14 5G- ja realme 14T -mallit, jotka nostavat erityisesti akunkeston uudelle tasolle. Uutuusmallit on suunniteltu tarjoamaan poikkeuksellisen pitkän käyttöajan, ja ne haastavat kilpailijat keskiluokan älypuhelinmarkkinoilla.

EU:n Chips Act saa kovaa kritiikkiä: tavoitteet epärealistisia

Euroopan tilintarkastustuomioistuin on esittänyt voimakasta kritiikkiä EU:n puolijohdestrategiaa, eli niin sanottua Chips Actia, kohtaan. Tuoreessa raportissaan tuomioistuin toteaa, että ohjelman keskeinen tavoite – nostaa EU:n osuus kehittyneiden ja energiatehokkaiden puolijohteiden maailmanlaajuisesta tuotannosta 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä – on nykymenolla saavuttamattomissa.

C++ sopii piirien suunnitteluun, mutta ei aina

Diplomi-insinööri Sakari Lahden tuore väitöskirjatutkimus Tampereen yliopistosta osoittaa, että korkean tason synteesi voi jopa puolittaa piirien kehitystyöhön kuluvan ajan verrattuna manuaaliseen RTL-suunnitteluun. Erityisesti FPGA-pohjaisissa projekteissa HLS tarjoaa huomattavan tuottavuushyödyn, kun aikaa vievät mikroarkkitehtuurin yksityiskohdat jätetään automaattisen työkalun huoleksi.

Uudenlainen valoanturi kiihdyttää optisen datansiirron nopeuden jopa 10-kertaiseksi

Elektroniikka- ja materiaaliteknologiayhtiö TDK on esitellyt vallankumouksellisen uuden valoanturin, joka lupaa kiihdyttää optisen datansiirron nopeuden jopa kymmenkertaiseksi nykyisiin teknologioihin verrattuna. Kyseessä on Spin Photo Detector – niminen muunnoselementti, joka yhdistää optiikan, elektroniikan ja magneettisuuden täysin uudella tavalla.

Tämän piti olla melkein mahdotonta – Wi-Fi 7 tulee IoT-käyttöön

Synaptics on rikkonut odotuksia tuomalla Wi-Fi 7 -teknologian kevyisiin ja vähävirtaisiin IoT-laitteisiin. Yhtiön uusi Veros-sarjan piiri tarjoaa huippunopeuden, matalan latenssin ja monipuolisen yhdistettävyyden, mikä avaa uusia mahdollisuuksia älylaitteille.

Uusi eSIM tulee Telenorin IoT-verkkoon

Telenor IoT ottaa käyttöön uuden sukupolven SGP.32-eSIM-standardin syksyllä 2025, vahvistaen asemaansa edelläkävijänä teollisen IoT-yhteyksien hallinnassa. Uusi standardi tuo merkittäviä parannuksia skaalautuvuuteen, hallinnan helppouteen ja energiankulutuksen optimointiin verrattuna aiempiin eSIM-ratkaisuihin.

Olisiko UWB parempi kuulokkeisiin kuin Bluetooth?

UWB-teknologia, joka lähettää dataa nopeina purskeina erittäin laajalla taajuusalueella (3,1–10,6 GHz), tarjoaa useita etuja perinteiseen Bluetoothiin verrattuna. Siinä missä Bluetoothin parhaatkin koodekit, kuten aptX Lossless ja LDAC, jäävät 1–1,2 megabitin sekuntinopeuksiin, UWB voi teoriassa tarjota yli 100 Mbps siirtonopeuden jopa 10 metrin säteellä.

Click-lisäkortti tarkkaan moottorinohjaukseen

MIKROE on julkaissut uuden Power Step 2 Click -lisäkortin, joka tuo erittäin tarkan ja tehokkaan moottorinohjauksen osaksi mikroBUS-ekosysteemiä. Uutuus sopii vaativiin sovelluksiin, kuten robotiikkaan, lääkintälaitteisiin, antennien suuntaukseen sekä turvajärjestelmiin.

​Intelin uusi pomo laittaa tuulemaan – joka viides saa lähteä

Intel on ilmoittanut suunnittelevansa vähentävänsä jopa yli 20 prosenttia henkilöstöstään. San Francisco Chroniclen raportoimat vähennyksen olisivat samalla yhtiön historian suurin irtisanomisaalto.

Lenovo jäähdyttää GPT-laskentaa nesteellä

Lenovo on julkaissut uuden sukupolven tekoälyratkaisun, jossa yhdistyvät hyperkonvergoitu infrastruktuuri (HCI), generatiivinen tekoäly ja ensi kertaa myös nestejäähdytys. Yhtiön uusi ThinkAgile V4 -sarjan laitekokonaisuus esittelee maailman ensimmäisen nestejäähdytetyn HCI-alustan, jonka tavoitteena on tehostaa tekoälylaskentaa ja pienentää energiankulutusta jopa 25 prosentilla edellisiin sukupolviin verrattuna.

Ransomware kasvaa hurjaa vauhtia

Kiristyshaittaohjelmahyökkäysten määrä kasvoi alkuvuonna 2025 peräti 126 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kertoo Check Point Researchin tuore raportti. Tammi-maaliskuussa kiristyshaittaohjelmaryhmät ilmoittivat yhteensä 2289 uhrista – enemmän kuin koskaan aiemmin yhden vuosineljänneksen aikana.

Kalle Härkki on VTT:n uusi toimitusjohtaja

Tekniikan tohtori Kalle Härkki on nimitetty Teknologian tutkimuskeskus VTT:n uudeksi toimitusjohtajaksi 13.8.2025 alkaen. Härkki siirtyy VTT:lle Resand Oy:n toimitusjohtajan paikalta, jossa hän on työskennellyt vuodesta 2021 lähtien.

USBC-liitännästä aiempaa viileämpi

Brittiläinen tehonmuunnospiirejä kehittävä Pulsiv julkaisee uuden sarjan 65–70 W:n USB-C-moduuleja, jotka on kehitetty erityisesti asennettaviin sovelluksiin, kuten pistorasioihin, työpöytiin ja huonekaluihin. Nämä erittäin kompaktit ja täysin koottavat moduulit saavuttavat maailman alhaisimman käyttölämpötilan.

Joka neljännellä on tili, joka on murrettu heikon salasanan takia

Salasanojen huono hallinta jatkaa tietoturvariskien kasvattamista myös vuonna 2025. Tuoreen Panda Securityn tutkimuksen mukaan joka neljäs ihminen on kokenut tilimurtoja, joissa heikko salasana on ollut syynä.

Varjon 3D-maailmoja voi nyt luoda vaikka älypuhelimen kameralla

Varjo on julkaissut Teleport 2.0 -alustan, joka mullistaa tavan, jolla ammattilaiset voivat luoda korkealaatuisia 3D-maailmoja. Uusi versio mahdollistaa fotorealistisen 3D-taltioinnin millä tahansa kameralla – aina älypuhelimista droneihin – ilman raskaita fotogrammetriarvotyökaluja tai manuaalisia työnkulkuja.

Uudet moduulit tekevät Bluetoothista paremman

Bluetooth-teknologia ottaa ison harppauksen eteenpäin uusien moduulien myötä. Panasonic Industry Europe on julkaissut uuden PAN1783 Bluetooth Low Energy -moduulin, joka tuo markkinoille merkittäviä parannuksia äänenlaadun, virrankulutuksen ja monikäyttöisyyden saralla.

Canatulle tärkeä autoteollisuuden sertifiointi

Canatu on onnistuneesti uusinut tärkeän autoteollisuuden laatujärjestelmäsertifiointinsa, kun sen Vantaan tuotantolaitokselle on myönnetty jatkettu IATF 16949:2016 -sertifikaatti. Sertifiointi on voimassa vuoteen 2028 asti ja vahvistaa Canatun asemaa luotettavana toimittajana maailmanlaajuisessa autoteollisuudessa.

Raipe vienyt tekoälyä 6-0

Digian tekoäly on yrittänyt datan perusteella ennustaa Liigan voittajaa lähes ifk-maisella menestyksellä. Nyt Digia myöntää, että SaiPa on Raimo Helmisen luotsaamana yllättänyt niin tekoälyn kuin koko jääkiekkoyleisön. SaiPan mestaruuteen tekoäly ei vieläkään usko, vaan povaa mestariksi KalPaa.

Sähköauton akku lähes täyteen 18 minuutissa

Autoteollisuus otti merkittävän askeleen kohti seuraavan sukupolven sähköajoneuvoja, kun Stellantis ja Factorial Energy julkistivat onnistuneen validoinnin uudelle kiinteän elektrlyytin FEST-akkuteknologialle. Uudet 77Ah-akut tarjoavat 375 Wh/kg energiatiheyden ja mahdollistavat akun lataamisen täyteen vain 18 minuutissa.

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Lue lisää...

Kovaa käyttöä kestävät koneet voi ostaa palveluna

Kenttätyö vaatii kovia koneita – ja nyt ne saa palveluna. Panasonicin uusi Toughbook Mobile-IT As-A-Service (MaaS) -ratkaisu mullistaa tavan, jolla liikkuvaa työtä tukevat laitteet ja IT-palvelut hankitaan ja hallitaan. Ei enää isoja kertahankintoja, pitkiä IT-projekteja tai laitteiden elinkaaren miettimistä – nyt saat kaiken tarvittavan helposti ja kuukausimaksulla.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article