Analog Devicesin kehittämä GMSL-teknologia avataan teollisuusstandardiksi uuden OpenGMSL-yhdistyksen kautta. Mukana laaja joukko autoteollisuuden ja puolijohdeteollisuuden suuria nimiä.
Autoteollisuus on siirtymässä kohti entistä älykkäämpiä järjestelmiä, kuten autonomista ajoa ja edistyneitä kuljettajaa avustavia järjestelmiä (ADAS). Näiden toteutus vaatii ajoneuvojen sisäverkoilta yhä nopeampaa ja luotettavampaa datansiirtoa. Tähän tarpeeseen vastaa uusi OpenGMSL Association, jonka tavoitteena on tehdä gigabitin sarjaväylästä (GMSL) avoin ja yleinen standardi ajoneuvojen sisäiseen tiedonsiirtoon.
OpenGMSL-standardi perustuu Analog Devicesin (ADI) kehittämään Gigabit Multimedia Serial Link -teknologiaan, joka on ollut markkinoilla jo pitkään ja osoittautunut erittäin luotettavaksi. Teknologiaa on toimitettu yli miljardiin piiriin, ja se on jo käytössä yli 25 autonvalmistajalla sekä 50 Tier-1-toimittajalla. Nyt tämä teknologia aiotaan avata koko teollisuuden käyttöön avoimen standardin muodossa. Tavoitteena on luoda yhteinen tekninen perusta, jonka avulla eri valmistajien järjestelmät ja komponentit voivat toimia saumattomasti yhteen.
OpenGMSL-standardin avulla halutaan parantaa laitteiden yhteentoimivuutta eri valmistajien välillä. Tämä tarkoittaa, että autovalmistajat ja toimittajat voivat käyttää toistensa komponentteja ilman, että yhteensopivuudesta tarvitsee erikseen huolehtia. Samalla kehityskustannukset laskevat, koska yritykset voivat rakentaa tuotteitaan avoimen ja yhteisesti hyväksytyn standardin varaan ilman tarvetta kehittää erillisiä, suljettuja ratkaisuja. Tämä nopeuttaa myös tuotekehitystä ja markkinoille pääsyä, koska komponentit ovat valmiiksi yhteensopivia ja testattuja. Lisäksi koko kehityksen tavoitteena on lisätä turvallisuutta ja parantaa käyttäjäkokemusta etenkin kriittisissä järjestelmissä, kuten ADAS-järjestelmissä ja ajoneuvojen viihdejärjestelmissä.
OpenGMSL-teknologian käyttökohteet ovat laajat. Ensinnäkin standardi on suunniteltu tukemaan autonomista ajamista, jossa ajoneuvon tarvitsee siirtää suuria määriä dataa reaaliaikaisesti kameroilta ja antureilta laskentayksiköille. Toiseksi teknologia sopii edistyneisiin kuljettajaa avustaviin järjestelmiin eli ADAS-järjestelmiin, jotka hyödyntävät videokuvaa ja anturidataa tehdäkseen nopeita päätöksiä liikenteessä. Kolmanneksi GMSL sopii infotainment-järjestelmiin, joissa tarvitaan korkeaa kaistanleveyttä, matalaa viivettä ja luotettavaa yhteyttä useiden näyttöjen, kameroiden ja äänentoistojärjestelmien välillä.
OpenGMSL Associationin perustajajäseniin kuuluu merkittävä määrä alan johtavia yrityksiä, jotka edustavat autoteollisuuden, puolijohdeteollisuuden ja testauslaitteistojen valmistuksen huippua. Analog Devices toimii teknologian alkuperäisenä kehittäjänä ja aloitteen veturina. Qualcomm Technologies tuo mukaan osaamisensa tehokkaiden, ajoneuvoihin soveltuvien piirisarjojen kehittämisessä. Hyundai Mobis on merkittävä toimija autoelektroniikan ja ajoneuvojärjestelmien toimittajana, ja DENSO Corporation on yksi maailman suurimmista Tier-1-toimittajista. Aptiv tunnetaan ajoneuvoteknologian edelläkävijänä, erityisesti ohjelmistojen ja sähköjärjestelmien saralla. GlobalFoundries tarjoaa puolestaan edistyneet valmistusalustat puolijohteille, joita tarvitaan nopeaan ja energiatehokkaaseen tiedonsiirtoon.
OpenGMSL Association toimii voittoa tavoittelemattomana yhdistyksenä, jolla on itsenäinen hallitus. Yhdistys ottaa vastaan uusia jäseniä globaalisti ja kannustaa laajaa osallistumista eri aloilta. Kaikki tuotteet, jotka halutaan toteuttaa OpenGMSL-standardin mukaisesti, tulevat vaatimaan virallisen yhteensopivuustestin läpäisemisen. Näin varmistetaan, että ekosysteemin laitteet todella toimivat keskenään ilman lisäyhteensopivuustyötä.
Jos tämä hanke onnistuu, gigabitin sarjaväylä voi nousta keskeiseksi rakennuspalikaksi tulevaisuuden autojen tiedonsiirrossa – aivan kuten CAN-väylä teki 1980-luvulla. OpenGMSL:stä voi tulla perusta, jonka päälle rakennetaan uuden sukupolven turvalliset, älykkäät ja viihdyttävät ajoneuvot.