Murata on esitellyt maailman ensimmäisen hartsivaletun ja wire-bonding- eli lankabondausyhteensopivan NTC-termistorin. Sen tuoma tarkempi lämpötilanhallinta mahdollistaa pienemmät ja tehokkaammat moduulit sähköautoihin.
FTI-sarjan uusi termistori (FTN21XH502F0SRU) tuo sähköajoneuvojen lämpötilanhallintaan merkittävän teknisen harppauksen. Kyseessä on maailman ensimmäinen termistori, jossa yhdistyvät sekä hartsivalettu rakenne että wire-bonding-liitettävyys – kaksi ominaisuutta, joita ei aiemmin ole nähty yhdessä samassa komponentissa.
Tämä yhdistelmä tuo suunnittelijoille ennennäkemätöntä vapautta piirilevyjen suunnittelussa, erityisesti EV-inverttereissä ja DC-DC-muuntimissa. Termistori voidaan asentaa suoraan lähelle tehopuolijohteita ilman erillisiä anturialustoja, mikä vähentää piirilevyn kokoa ja lisää järjestelmän tiiviyttä.
FTI-sarjan termistori toimii luotettavasti jopa 175 °C lämpötilassa, mikä on yksi korkeimmista toiminta-alueista alalla. Tämä saavutetaan Muratan kehittämällä ulkoisella elektrodin kiinnitysteknologialla, joka takaa suorituskyvyn säilymisen kovissakin olosuhteissa. Tämä takaa toiminnan esimerkiksi sähkömoottorin tehoelektroniikan välittömässä läheisyydessä.
Tarkempi ja nopeampi lämpötilan mittaus suoraan puolijohteen vieressä mahdollistaa lämpömarginaalien kaventamisen järjestelmäsuunnittelussa. Tämä puolestaan avaa mahdollisuuksia käyttää pienempiä siruja tai vähentää rinnakkaisten komponenttien määrää, mikä tuo säästöjä sekä tilassa että kustannuksissa – ilman kompromisseja luotettavuudessa.
FTI-sarjan termistori on saatavilla kompaktissa 20x12 mm (0805 tuumaa) kotelossa. Se tarjoaa 5 kΩ:n vastuksen 25 °C:ssa ±1 % tarkkuudella. Lisätietoja täällä.