JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Formula 1 auto kulkee suht nopeasti ja sen anturien tuottamaa dataa seurataan reaaliajassa. Mutta miten tämä data saadaan siirtymään reaaliajassa varikolle analysoitavaksi? Wifi-tekniikalla, kertoo Forbes-lehden mielenkiintoinen artikkeli.

Forbes tapasi Mercedeksen F1-tallin edustajia Austinin kisan aikana. Tapaamisesta kertova artikkeli paljastaa, että Mersun autossa käytetään itse asiassa kahta eri wifi-tekniikkaa: normaalia 5 gigahertsin yhteyttä sekä lyhyemmillä yhteyksillä 60 gigahertsin ns. Wigig-tekniikkaa.

Radalla auto on varikolle yhteydessä 5 gigahertsin wifillä. Kyse ei kuitenkaan ole tekniikasta, joka olisi tulossa olohuoneen reitittimeen millään pikavauhdilla. Auto tuottaa giatavuja anturidataa kisan aikana ja se kaikki pitää saada välittömästi analysoitavaksi.

Kun auto kulkee yli 300 kilometriä tunnissa, vastaanottimessa pitää kompensoida vaihtuva doppler-ilmiö sekä auton lähestyessä että mennessä kauemmaksi. Mercedes ei paljasta, kuinka kauaksi heidän wifi-linkkinsä yltää, mutta Forbesina artikkelin mukaan ”yllättävän kauaksi”.

Kun auto tulee varikolle, 5 gigahertsin yhteyden rinnalle tulee 60 gigahertsin linkki. Sitä pitkin data saadaan kulkemaan 3-4 kertaa nopeammin.

F1-säännöt muuten kieltävät mobiiliyhteydet autosta varikolle, joten ainakaan näillä näkymin tulevat 5G-yhteydet eivät ole formuloihin tulossa. Tämä voi tietysti tulevaisuudessa muuttua.

Lue Forbesin artikkeli täällä.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template