JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Formula 1 auto kulkee suht nopeasti ja sen anturien tuottamaa dataa seurataan reaaliajassa. Mutta miten tämä data saadaan siirtymään reaaliajassa varikolle analysoitavaksi? Wifi-tekniikalla, kertoo Forbes-lehden mielenkiintoinen artikkeli.

Forbes tapasi Mercedeksen F1-tallin edustajia Austinin kisan aikana. Tapaamisesta kertova artikkeli paljastaa, että Mersun autossa käytetään itse asiassa kahta eri wifi-tekniikkaa: normaalia 5 gigahertsin yhteyttä sekä lyhyemmillä yhteyksillä 60 gigahertsin ns. Wigig-tekniikkaa.

Radalla auto on varikolle yhteydessä 5 gigahertsin wifillä. Kyse ei kuitenkaan ole tekniikasta, joka olisi tulossa olohuoneen reitittimeen millään pikavauhdilla. Auto tuottaa giatavuja anturidataa kisan aikana ja se kaikki pitää saada välittömästi analysoitavaksi.

Kun auto kulkee yli 300 kilometriä tunnissa, vastaanottimessa pitää kompensoida vaihtuva doppler-ilmiö sekä auton lähestyessä että mennessä kauemmaksi. Mercedes ei paljasta, kuinka kauaksi heidän wifi-linkkinsä yltää, mutta Forbesina artikkelin mukaan ”yllättävän kauaksi”.

Kun auto tulee varikolle, 5 gigahertsin yhteyden rinnalle tulee 60 gigahertsin linkki. Sitä pitkin data saadaan kulkemaan 3-4 kertaa nopeammin.

F1-säännöt muuten kieltävät mobiiliyhteydet autosta varikolle, joten ainakaan näillä näkymin tulevat 5G-yhteydet eivät ole formuloihin tulossa. Tämä voi tietysti tulevaisuudessa muuttua.

Lue Forbesin artikkeli täällä.

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Mobiililaitteiden jännitenotkahdukset voidaan estää

Buck-boost-muuntimen hyödyntäminen esiregulaattorina mobiililaitteessa tarjoaa vakaasti säädetyn väyläjännitteen alijärjestelmien käyttöön. Esiregulaattori estää hetkelliset jännitenotkahdukset, kun akun napajännitteessä esiintyy vaihtelevan kuormavirran aiheuttamia jännitepudotuksia. Samalla se tarjoaa koko järjestelmälle entistä korkeamman hyötysuhteen.

Lue lisää...
 
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
ETN_fi Electronics integrated in wooden panels? See https://t.co/9VcZEajv4l @TactoTek
ETN_fi 60% of iPhone X users feel that Face ID is better than Touch ID. Have you found Face ID to be an adequate successor… https://t.co/I2Lkl2dHVV
ETN_fi AI-puhelin tulee jatkuvasti älykkäämmäksi. See https://t.co/8D1pMumaYH @HuaweiMobileFI
 
 

ny template