JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Teollisuuskohteiden infrastruktuuri on usein monesta palasta koostuva tilkkutäkki, jossa osallisina on monta eri suunnittelijaa, tilaajaa, toimittajaa ja käyttäjää. Kokonaisuuksien suunnittelussa tasapainotellaan usein sen välillä, tarvitaanko kohteeseen uniikeiksi räätälöityjä komponentteja vai pärjätäänkö standardiratkaisuilla.

- Suurissa kokonaisuuksissa käy joskus niin, että eri osa-alueiden suunnittelijat keskittyvät vain omaan tonttiinsa. Esimerkiksi koneen rungon suunnittelija ei välttämättä huomioi sitä, millaista elektroniikkaa koneeseen täytyy saada sijoitettua. Tästä seuraa ongelmia siinä vaiheessa, kun etsitään sopivaa koteloa, johon elektroniikka saataisiin sovitettua, pohtii Rittalin teollisuusratkaisujen myyntijohtaja Ville Davidsson.

Hänen mukaansa hankintapäälliköillä on usein omat toiveensa ja tuotantopäälliköillä omansa. -  Standardiratkaisut tuovat kustannustehokkuutta hankintavaiheessa, mutta alusta asti kustomoitujen komponenttien käyttäminen voi puolestaan helpottaa käyttöönottovaihetta, Davidsson kertoo.

Kahden ääripään väliltä Davidsson löytää kolmannen, välimallin vaihtoehdon. - Monissa tapauksissa kaikkein kustannustehokkainta on räätälöidä standardiratkaisu pienillä muokkauksilla omaan käyttötarkoitukseen sopivaksi. Komponentin toimittaja voi esimerkiksi aukottaa tai käyttää ennalta koottua massatuotettua koteloa. Näin tilaaja pääsee saman tien käsiksi puolivalmiiseen tuotteeseen ja voi keskittyä siihen, minkä itse osaa parhaiten, hän vertaa.

Davidssonin suosittelema standardivaihtoehdon kustomointi omiin tarpeisiin nopeuttaa toteutusta. - Alusta asti räätälöidyn komponentin toimitus saattaa tilanteesta riippuen kestää jopa pari kuukautta. Kevyesti kustomoitu standardituote puolestaan valmistuu noin kolmessa viikossa, laskeskelee Davidsson.

Rittalilla on Vantaalla oma verstas, jossa se pystyy räätälöimään komponenttitilaukset paikallisesti ja nopealla aikataululla. Oman kohteen infrastruktuurin suunnitteluun on saatavissa tukea asiantuntijalta. Lisäksi tarjolla on valmiita ohjelmistoja, joilla tilaaja voi itse suunnitella esimerkiksi kohteensa virranjakelun tai jäähdytyksen.

- Olen huomannut, että jos komponenttitoimittajan asiantuntija otetaan mukaan prosessiin konsultoimaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, toimitusaika saadaan optimoitua eikä ostopäätöksiä jouduta tekemään kiireessä.

- Konsultoinnin lisäksi esimerkiksi Rittalin ePlan-ohjelmisto virtaviivaistaa suunnittelua, sillä se sisältää valmiina standardikirjaston, jonka pohjalta valintoja on helppo lähteä tekemään, Davidsson neuvoo.

Kirjoittaja Ville Davidsson toimii Rittalilla teollisuusratkaisujen myyntijohtajana.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template