JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Yhdysvaltain maanteiden turvallisuutta valvova viranomainen NTSB (National Transportation Safety Board) on julkistanut alustavan raporttinsa Über-robottiauton kuolemaan johtaneesta kolarista Arizonan Tempessä. Tutkimusten mukaan auton alle jäänyt nainen ylitti moottoritietä pimeässä, oli pukeutunut tummiin vaatteisiin ja hänen verestään löytyi jäämiä metamfetamiinista ja marihuanasta.

Tutkimusten mukaan polkupyörää taluttanut nainen ei katsonut Über-Volvoon ennen kuin juuri ennen törmäystä. NTSB:n mukaan testiajoneuvo oli varustettu etu- ja takakameroilla, tutkilla, LiDareilla, navigointiantureilla sekä prosessointi ja tallennusyksiköllä. Lisäksi autossa oli monia Volvon normaaleja turvaratkaisuja kuten törmäyksenestojärjestelmä. Volvon omat toiminnot otetaan testiautossa pois käytöstä vain, kun auto siirtyy tietokoneen hallintaan.

Raportin mukaan autoa ohjanneen järjestelmän data paljastaa, että auton tutka ja LiDar-järjestelmät havaitsivat naisen kuusi sekuntia ennen törmäystä, kun Volvo liikkui 43 mailin tuntinopeudella (69 km/h). Järjestelmä luokitteli naisen tunnistamattomaksi ajoneuvoksi ja sen jälkeen polkupyöräksi, jolla oli useita oletettuja kulkureittejä.

1,3 sekuntia ennen törmäystä Über-Volvon järjestelmä määritteli, että törmäyksen välttämiseksi vaaditaan hätäjarrutus. Überin mukaan hätäjarrutus ei ole mahdollista, kun auto on tietokoneen ohjauksessa, koska tällä halutaan estää epäloogisia ajoliikkeitä. Tarkoitus on, että auton kuljettaja puuttuu tällöin peliin ja toimii tilanteen edellyttämällä tavalla. Järjestelmää ei ole suunniteltu varoittamaan kuljettajaa.

Datan perusteella autossa mukana ollut operaattori tarttui rattiin ja ryhtyi jarruttamaan alle sekunnin päässä törmäyksestä. Naisoperaattori sanoi, ettei hänen mukaan olleet kaksi älypuhelinta olleet käytössä tapauksen sattuessa. Kaikki robottiajojärjestelmät toimivat tilanteessa normaalisti, eikä järjestelmä antanut ulos mitään vikadiagnostiikkaa.

Koska Volvo ei saanut hätäjarruttaa itse, se törmäsi naiseen 39 mailin tuntinopeudella (lähes 63 km/h) kohtalokkain seurauksin.

NTSB:n alustava raportti ei ota mitään kantaa kolarin syyllisyyskysymyksiin.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

IoT-suunnittelusta demokraattisempaa – avoimen koodin korteilla ja yhteisöjen tuella

Avoimen koodin ohjelmistojen rinnalle ovat tulossa avoimen koodin laitteistot ja kortit. Niiden ja suunnittelijayhteisöjen avulla yhä useampi rakentelija voi saada IoT-suunnittelunsa valmiiksi tuotteeksi asti.

Lue lisää...
 
ETN_fi Langaton anturi kertoo betonin kosteuden https://t.co/QF085IazLJ @MatoEngineering @japikas @FinnBuild
ETN_fi Phoenix Contact ostaa kaksi saksalaista yritystä: SKS Kontakttechnik keskittyy sähkömekaniikkaan, Pulsotronic GmbH… https://t.co/AfQDWxGQ6x
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
 
 

ny template