Amerikkalainen Salesforce tunnetaan tekoälyä hyödyntävistä asiakkuuksien ja myynnin hallintatyökaluistaan, mutta samoja ratkaisuja voidaan käyttää monilla muillakin alueilla. Kuten hallitussa työhön paluussa koronaepidemian hellittäessä, sanoo yhtiön Suomen maajohtaja Sami Lampinen.
Nämä työkalut Salesforce on paketoivat Work.com-palveluksi, jonka se julkisti toukokuun alussa. Work.com sisältää uusia sovelluksia aina kontaktien jäljityksestä ja henkilöstön hyvinvoinnin seurannasta hätätilanteiden hallintaan. Sovelluksilla on tarkoitus tukea julkisen ja yksityisen sektorin toimintaa COVID-19-pandemiassa.
Palvelussa johtajien käyttöön tulee komentokeskus (Command Center, kuvassa), joka antaa johtajille laajan näkymän työpaikoille paluun valmiuksista kaikilla toimipaikoilla ja jokaisen työntekijän ja kävijän osalta niin, että päätöksiä voi tehdä dataan perustuen.
Salesforce toi aiemmin markkinoille Salesforce Caren ensi vaiheen reaktiona COVID-19:lle. Se on kokoelma ilmaisia ratkaisuja (kolmen kuukauden ajan) yrityksille toiminnan vakauttamiseen kriisin alkuvaiheessa. Sami Lampisen mukaan palvelun valmistuminen oli todellinen taidonnäyte, sillä Salesforcen kehittäjiltä vei vain 18 päivää aikaa saattaa Salesforce Care tuotteeksi.
Nyt kun pandemia kehittyy ja talous alkaa käynnistyä uudelleen, edessä on monimutkaisempi palautumisvaihe. Work.com on suunniteltu auttamaan yrityksiä tässä uudessa tilanteessa.
Palvelussa voidaan myös jäljittää ihmisten kontakteja. Salesforcen mukaan tämä tapahtuu käsityönä turvallisella ja yksityisyyttä kunnioittavalla tavalla. Yksi ensimmäisiä tämän Contaxt Tracingin käyttäjiä oli New Yorkin osavaltio, jossa epidemia on ollut erittäin vaikea.
Work.com-palvelu visualisoi kaiken datan, jota saadaan yrityksen sisäisistä sovelluksista, henkilöstökyselyistä ja julkisista tietolähteistä pandemiaan liittyen. Data auttaa johtajia toimimaan nopeasti ja toisaalta kommunikoimaan tärkeät viestit henkilöstölle.
Uusi palvelu osoittaa jälleen, miten tärkeää datasta on tullut kaikessa liiketoiminnassa. Sami Lampinen allekirjoittaa tämän. – Moni käyttää CRM-järjestelmiä prosessien tai myynnin hallintaan, mutta analytiikkaa voidaan käyttää moneen muuhunkin kuin asiakashallintaan.
Work.com on vasta tulossa Salesforcen omaan sisäiseen käyttöön. Salesforce Carea käyttää jo yli 8000 yritystä eri puolilla maailmaa, joten potentiaalia on myös uudelle palvelulle. Siinä yritys voi esimerkiksi myöntää digitaalisia kulkulupia töihin palaaville koronarajoitusten hellittäessä.
Salesforce tarjoaa yrityksille ennen kaikkea alustan, jolla se voi tarjota uusia työkaluja työntekijöilleen. – Yritys määrittelee itse kysymykset koronatartunnasta, mahdollisista kontakteista tartunnan saaneiden ja töihin paluusta, Lampinen selventää.
Work.com pitää kirjaa yrityksen käytettävissä olevista resursseista. Kun esimerkiksi työpisteitä on pandemian aikana ja sen hellittäessä rajoitetusti käytössä, palvelu kertoo johtajalle, milloin työntekijä voisi palata töihin. Kyse on ennen kaikkea automaatiosta datan käytössä.
- Tällainen olisi valtavan työlästä ja hidasta perinteisenä excel-urakkana, Lampinen sanoo.
Work.com-palvelun eri työkaluista löytyy lisätietoa Salesforcen verkkosivuilta.
https://www.salesforce.com/company/news-press/press-releases/2020/05/salesforce-back-to-work/