Göteborgilaisessa Chalmersin teknisessä korkeakoulussa on yhdessä kiinalaistutkijoiden kanssa kehitetty materiaali, joka tekee kiinteään elektrolyyttiin perustuvasta akusta vakaan ja kasvattaa sen energiatiheyden 10-kertaiseksi. Innovaatio voi mullistaa esimerkiksi sähköautojen akut.
Akussa elektrolyytin tehtävä on kuljettaa ioneita +- ja -napojen välillä, kun akun virtaa käytetään tai kun siihen ladataan lisää energiaa. Kiinteä elektrolyytti olisi nykyisiä liuoksia parempia ratkaisu, mutta tähän asti on ollut vaikea kehittää rakennetta, jossa kiinteä elektrolyytti ei turmelisi anodia ja katodia käytön aikana.
Chalmersin ja Xi´an Jiaotong -yliopiston tutkijoiden yhteistyönä on kehitetty keraaminen, nanopartikkeleista koostuva LAGP-materiaali (Li1.5Al0.5Ge1.5(PO4)3). Kyse on pehmeästä kalvosta anodin ja elektrolyytin välillä. Se tekee rakenteesta vakaan ja kasvattaa akun energiatiheyden jopa 10-kertaiseksi.
Mikä parasta, kalvo on hyvin yksinkertaista asentaa akkurakenteeseen. Ruotsalaistutkijat kuvaavat prosessia yhtä yksinkertaiseksi kuin voin levittäminen leivälle. Sen koostumus vastaa pitkälti jääkaappikylmää voita ja se voidaan levittää yksinkertaisella työkalulla.
Chalmersin fysiikan professori Aleksandar Matic arvioi, että nämä kiinteän elektrolyytin akut tulevat markkinoille viiden vuoden kuluessa. Tutkimukseen voi tutustua Advanced Functional Materials -lehdessä.