Sähköautot vaativat tuekseen tiheää latausasemainfraa, vai vaativatko? Tampereen ammattikorkeakoulu ja MSc aikovat ratkaista ongelman liikkuvalla sähköautojen teholatausasemalla.
Liikkuva teholatausasema rakennetaan kahteen peräkärryyn, jotta yksittäisen vaunun paino ei nousisi liian suureksi ja liikkuminen latausaseman kanssa olisi joustavaa. Liikutettavassa järjestelmässä on tehokas 100 kilowattitunnin akku.
Liikkuva latausasema perustuu maaliskuussa 2018 alkaneeseen projektiin. Projektissa tarvitaan tehoelektroniikkaa, jotta sähkövirta saadaan siirrettyä oikeassa muodossa eri lähteistä haluttuun kohteeseen eli sähköautoihin. Tämän tarpeen täyttämiseksi järjestettiin kilpailutus. Voittajaksi selviytyi MSc, joka pienenä toimijana on ketterä ja jonka HESS-järjestelmän ominaisuudet vastaavat tarpeeseen.
Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa rakennettavan järjestelmänkään käyttö ei rajoitu pelkästään sähköiseen liikenteeseen. Liikuteltava energiavaraston ja MSc:n HESSin yhdistelmä tarjoaa käyttömahdollisuuksia esimerkiksi uusiutuvan sähköenergian varastointiin, kysyntäjoustoon, sähköverkon tehopiikkien leikkaamiseen ja saarekeverkon toteuttamiseen sähkökatkon tapauksessa. Tulevaisuudessa sähkön varastoinnilla voidaan taata esimerkiksi kotitalouksien sähköomavaraisuus pitkiksikin ajoiksi.