ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
42 43 44 45 46 # rohde wallpaper left
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Avoin koodi ei ole ilmaista

Vuosikymmenten ajan avoimen lähdekoodin ohjelmistot ovat olleet modernin tietotekniikan hiljainen moottori. Jokainen mobiilisovellus, yritysjärjestelmä ja tekoälykehys rakentuu niiden varaan. Mutta kun maailmanlaajuinen kysyntä ohjelmistoinfrastruktuurille kasvaa, yksi karu totuus käy väistämättömäksi: avoin lähdekoodi ei ole ilmaista.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

Nov # TME square 1 halv nov
+++
TMSNet  advertisement
ETNdigi
---
 CW 43, CW 44, CW 45, CW 46, CW 47 # square
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

Sähköllä voi lentää

Tietoja
Julkaistu: 25.11.2024
  • Devices
  • Power

Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.

Lentokoneissa on useita lennon ohjaimia, jotka auttavat sitä liikkumaan maassa ja ilmassa. Lentokone pyörii kallistuksessa samalla kun se liikkuu vaaka-, pysty- ja sivusuunnassa. Neljä perusliikettä (suora ja vaakasuora lento, käännökset, nousut ja laskut) ovat tärkeimmät liikkeet, jotka ohjaavat lentokonetta kuuden lennon liikkeen kautta. Maalla peräsintä käytetään lentokoneen rullaamiseen vasemmalle, oikealle tai suoraan. Ilmassa käytetään sekä ensisijaisia ​​lennonohjaimia että toissijaisia ​​lennonohjaimia.

Ensisijaiset lennonohjaimet koostuvat peräsimestä, jolla ohjataan suuntaa pystyakselilla, hissistä, jolla ohjataan nousua ylös ja alas sivuakselilla, ja siivekkeestä, joka ohjaa kaltevuutta tai kääntää lentokonetta pituusakselia pitkin, jotka koordinoivat peräsintä ja elevaattoria. tarpeen mukaan.

Toissijaiset kevyet säätimet koostuvat verhoilusta, läpäistä ja spoilerista. Ajokulman ohjauspintoja tarvitaan kompensoimaan ohjaajan antamat vakiopaineet. Kallistusmomentteja voi syntyä myös siivekkeiden, laskutelineiden ja muiden vastusta tuottavien laitteiden, kuten spoilerien, aukaisemisesta ja sisäänvetämisestä.

Ensisijaiset lennonohjaimet ovat välttämättömiä ja siksi myös nimi, kun taas toissijaiset lennonohjaimet auttavat tehostamaan lentokoneen liikettä ilmassa tarkemmalla ohjauksella. Lisäksi toimilaite suorittaa monia muita tehtäviä, nimittäin jäänpoistoa, laskutelineen käyttöä, sähköoven avaamista ja jäänpoistoa.

Artikkeli löytyy uudesta ETNdigi-lehdestä. Alla se on kokonaisuudessaan.

FLY WITH ELECTRICITY

Traditionally, aircraft have used hydraulic actuators to maneuver primary and secondary flight controls, landing gear, braking systems, and deicing systems. The electrification of the aerospace sector is driving a transition from hydraulic actuators to power electronics drives to reduce weight, complexity, and maintenance requirements while improving reliability.

Amit Gole, Microchip Technology

Airplanes have several flight controls that help it to maneuver on land and in the air. An airplane rotates in bank, pitch, and yaw while also moving horizontally, vertically and laterally. The four fundamentals (straight-and-level flight, turns, climbs and descents) are the principal maneuvers that control the airplane through the six motions of flight. On land, the rudder is used to taxi  the airplane left, right or straight. In the air, both primary flight controls and secondary flight controls are used. Primary flight controls consist of rudder to control the yaw, along the vertical axis, elevator to control the pitch up and down along the lateral axis, and aileron to control the bank or to turn the airplane along the longitudinal axis, which coordinate rudder and elevator as necessary.

Secondary slight controls consist of trim, flaps and spoiler. Trim control surfaces are required to offset any constant flight control pressure inputs provided by the pilot. Pitching moments may also be generated by extension and retraction of flaps, landing gear and other drag producing devices, such as spoilers.

Primary flight controls are a must and hence the name while secondary flight controls help to enhance the motion of the airplane in the air with finer control.

In addition, there are many other tasks that are performed by the actuator namely deicing, landing gear operation, power door opening and deicing.

The flight controls get active as the plane gains speed in the air and encounters a large amount of force. To move these surfaces, pneumatic actuators were used in the early 20th century. Around the 1930s, aircraft started using hydraulic actuators. These hydraulic actuators consist of centralized hydraulic reservoir, filters, pumps and incompressible liquid to move the actuators with aircraft engine directly driving the hydraulic pumps. These actuators eventually moved to electro-hydraulic actuators that maintained the centralized hydraulic fluid reservoir, while electric motor being used to drive the centralized hydraulic pumps. Most of the old generation aircraft in service use this technology. The key issue with this central hydraulic system is maintenance, plumbing, frequence changes in filters, higher weight, bulkier systems and higher energy consumption.

With the invention of actuation technology there is a transition from traditional hydraulic systems (EH) to Electrohydraostatic actuators (EHA), Electrical back up hydraulic actuators (EBHA) and Electromechanical Actuators (EMA) with the end goal  to replace the central hydraulic system with Fly by Wire (FBW) to reduce system weight, power consumption, complexity and maintenance all while improving reliability.

Electro hydrostatic actuation (EHA): Electro hydrostatic actuation (EHA) system eliminates the need for central hydraulic systems These systems use electric power for aircraft flight control-surface actuation that results in reduced aircraft weight, efficient power consumption, and improved maintainability.

EHA systems are power-by-wire actuation systems that utilize aircraft electric power for flight control surface actuation. These systems are highly energy efficient and provide an overall weight benefit to the aircraft. EHA technology is power-on-demand actuation that results in reduced overall aircraft power consumption. EHAs result in improved maintainability since there are no hydraulic connections between actuation equipment and the vehicle system.EHAs consist of a fixed displacement, high speed, reversible pump driven by a brushless DC electric motor. Actuator position is controlled by the pump rotation direction and actuator piston velocity is controlled by pump rotational speed. The actuator output force is a function of the electric motor output torque.

Electrical backup hydraulic actuation (EBHAs): EBHA system is like that of EHA Systems. However, it is generally used to provide back up for the central hydraulic systems and has similar advantages as those of EHA.

Electromechanical actuation (EMAs): EMA systems are power by wire system that eliminates the need for central hydraulic systems, as well as any sort of hydraulic elements because of its use of mechanical actuators. Electric motor is dedicated and located at each mechanical actuator on the aircraft. These type of actuators remove the use of pumps and instead use mechanical gearbox or similar arrangement powered by an electric motor. This mechanical gearbox drives rotary to liner conversion to move the flight controls.

Types of Actuators, Transition to EHA and EMA is the first step in decarbonization.

The key benefit of this transition from centralized hydraulics systems to EHA/EBHA and EMA includes but is not limited to significant weight savings, increased performance, enhanced safety due to improved reliability in demanding conditions, reduced maintenance cost and lower operating life cycle costs. All these factors together reduce the carbon footprints of the airplane. The bigger the airplane the more significant  the benefits. This transition needs rugged, reliable, cost efficient, compact power electronics drive to run the motors that in turn drive the actuators.

As aircraft evolve to More Electric Aircraft (MEA) and eventually to fully electric aircraft, actuation systems will be one of the first systems that is likely to get electrified. This gives us the opportunity to provide solutions for applications including but not limited to commercial, cargo and smaller training aircraft, in addition to the defense sector, eVTOL, drones and multi-copters.

There are multiple growth drivers that enable the demand for actuation electrification:

  • Electrification of commercial and cargo airplanes
  • Growth in passenger traffic
  • Fleet modernization
  • Electrification of military and defense airplanes
  • Fully electric/H2/hybrid smaller aircraft
  • Electric VTOL (EVTOL) use for public and cargo transfer
  • Drones and multi-copter usage for service and agriculture

Some of the key forecasts and analyses from the commercial aviation market reinforce the potential for an expanding electric actuation market.

Fleet modernization: Airlines will require the latest, most efficient and lowest-emission aircraft. As of the year 2022, only 25% of the commercial fleet has been electrified.

Passenger Traffic: Passenger traffic is expected to grow at 3.6% from 2019 to 2041 and will increase the number of aircraft to satisfy this demand.

New generation planes: By 2041, the new generation of airplanes will represent more than 95% of the fleet. Since these planes will use electrical actuation instead of hydraulic, the demand is likely to be higher. When compared to 2021, only 20% of the fleet represented new planes.

Market segments and growth drivers.

In summary, there is a demand of more than 40,000 new airplanes considering both growth ( >23,000) and replacement ( > 17,000) by 2042.

To enable this transition, the capability to integrate  different power electronic components  for functions like  motion of power control but also to provide configurability, standardization, modularity, and reliability to meet the aerospace standards.

POWER MODULE

The actuator generates a translational motion in the forward and reverse direction, which gets converted into rotational motion for flight controls. To replace the traditional hydraulic system with power electronics, we need to have several capabilities. Depending on the nature of flight control, the configurations could be mandatory or optional.

The power range of the typical actuator ranges up to 25 kW for operating pressure of 5000 Psig with stroke length of 10 inches. These ratings vary depending on the applications but provide a very generic rating that is commonplace in the aviation industry. The DC link voltages are primarily 270V and 540V. The electric motor switching frequency varies between ~2 to 10KHZ. Due to the higher voltage involved it is important to have fully isolated module with enhanced thermal capabilities to provide low power loss and high efficiency to enable smaller weight and footprints. It is essential to have 650V to 700V power modules for 270V DC link and 1200V for 540V with the ability to provide derivatives up to 1700V, if required.

Both Hybrid SiC (IGBT + SiC D) and SiC  are recommended to provide optionality to the customer. For relatively high frequency, full SiC, including SiC MOSFETs and Schottky diodes, helps to reduce switching losses while hybrid SiC balances the benefits versus cost when the Fsw is relatively lower. The low junction to case thermal resistance and Silicon Nitride (Si3N4) substrate improves the thermal performance of the module. Use of Aluminum-Silicon Carbide (AlSiC) baseplate further reduces the weight while extending the reliability of the solution. This results in high-power density, which helps to shrink the size and weight of the solution, thereby allowing greater power density in the given area. This is a critical differentiator in aerospace applications. Lower thermal losses reduce the cooling requirements and improve the overall efficiency of the converter, impacting the power consumption positively.

The Integrated Actuation Power Modules need to have very low package inductance. The rate of change of current  (di/dt) could be substantially higher due to high switching frequency (Fsw). This high di/dt with higher stray inductance results in higher overall inductance and higher voltage overshot during the switch turn-off. [V overshoot = V & L di/dt]. Having lower overshoot improves the ruggedness of the power module.

It is also important to have temperature monitoring that can be easily implemented to control temperature conditions and improve protection. Monitoring of DC bus, Inverter, and solenoid current with feedback to control circuity enhances durability of the power module.

To comply with the high standards of aviation, qualification as per DO-160G for flight conditions like Low/High temperature cycling, cold start up, altitude of 50,000 feet, cold temperature  -55 Deg C, humidity, shock s and vibrations ), highly accelerated life testing (HALT), RoHS, partial discharge test and AS9100 adherence are key.

FULLY INTEGRATED ACTUATION SOLUTION

While most of the customers can design their own driving circuitry compatible with power module, having fully integrated solution for actuations provides an all- in-one solution minimizing the design efforts, cost associated with projects, accelerates time-to- market, complexity and lack of flexibility associated with system designing for MEA actuation.

The gate driver board should provide the PWM signal to the power module based on the inputs from higher level system. This may include all the switches of the inverter, solenoid drive, soft starter and brake switch. Apart from providing the gate signals, the driver should be able to provide isolation and continuous monitoring of following parameters and provides output to LVDS:

  • DC link bus voltage
  • DC link bus current
  • Phase current output of inverter
  • Solenoid current
  • Temperature of power module

The driver board should have the voltage across the shunts in power module and provide current measurement signals as isolated differential output for phase current, bus current and solenoid current. The driver board should also measure the DC link bus voltage and provide an isolated differential voltage output.

In normal operation, the driver board would receive PWM switching signal inputs from a higher–level system and provides the gate–drive signals to the power module to control the functioning of three-phase inverter bridge switch, solenoid switch, soft–start switch and brake switch.

MICROCHIP´S INTEGRATED ACTUATION SOLUTION

Microchip’s cost-effective, plug-and-play Integrated Actuation Power Solution combines a Hybrid Power Drive (HPD) and a compatible driver board that provides intelligence, scalability, design flexibility, reliability, faster time-to-market and high-power density for aircraft power system applications in MEA, cargo planes, small planes, defense avionics, electric Vertical Takeoff and Landing (eVTOL) aircraft, drones and multicopper. The HPD modules range from 5 kVA to 20 kVA and have the same footprint.

These modules include a three-phase inverter with temperature and output current measurements and options for a brake chopper, solenoid drive and soft starter. They can be configured with Silicon (Si) or Silicon Carbide (SiC) switches. The isolated gate driver board can manage the intricacies of driving MOSFETs and Insulated-Gate Bipolar Transistors (IGBTs) at a higher switching frequency. The press-fit connector enables the board to be attached easily to the top of the HPD module in accordance with DO-160 and AS9100 standards for the aerospace industry. You can also order an HPD module and a driver PCB assembly separately for design freedom and adaptability.

KEY BENEFITS OF MICROCHIP´S SOLUTION
  • High level of integration and flexibility -Includes inverter, brake chopper, solenoid drive, soft starter, thermal sensors, telemetry outputs and gate driver board
  • Modular and adaptable SiC/IGBT solution with nominal DC link up to 540 VDC and power rating up to 20 kVA
  • Isolated gate drive board with shoot-through detection, multiple protections and high-speed Low-Voltage Differential Signaling (LVDS)
  • Cost-effective, high-reliability and rugged solution
  • High power density with reduced weight, smaller footprint, optimized design, and efficient semiconductors
  • Faster time to market -Easy-to-use modular design with integrated functionality reduces the number of components and testing requirements
  • Flight-proven standard and custom solutions available up to 1700 V

 

 

 

 

 

MORE NEWS

5G-satelliittiyhteys validoitiin ensimmäistä kertaa kokonaan

Rohde & Schwarz ja Samsung ovat ensimmäiset, jotka ovat validoineet satelliittien kautta kolmena 5G- eli NR-NTN-verkon (Non-Terrestrial Network) testit kaikissa kolmessa 3GPP:n määrittelemässä kategoriassa (RF eli radiotaajuus-, RRM- eli radioresurssi- ja PCT- eli protokollatestaus). Validointi vie satelliittipohjaisen 5G:n askeleen lähemmäs kaupallista käyttöönottoa.

Muista osallistua ETNdigi-kisaan - voita OnePlussan älypuhelin

Vielä ehdit osallistua marraskuun alussa ilmestyneen ETNdigi-lehden lukijakisaan. Lue lehti, valitse mielestäsi paras artikkeli ja postaa vastauksesi osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Vastannaiden kesken arvotaan OnePlus Nord 5CE -älypuhelin. Tämä kisa päätyy marraskuun lopussa.

Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta

TDK-Lambdan i7A -sarjan uudet ei-erotetut buck-muuntimet eli hakkuritehonlähteet tuottavat jopa 1000 wattia ja 80 ampeerin virran. Teho on peräti 82 prosenttia enemmän kuin aiemmissa sarjan malleissa. Koko on edelleen 1/16-brick eli noin 3,3 × 2,3 × 1,3 senttimetriä. TDK:n mukaan kyseessä on sen historian tehokkain 1/16-brick-muunnin

Kiinalaisakku lupaa 350 wattituntia kiloa kohti

Kiinalaislehtien mukaan Dongfeng Motor on tuomassa markkinoille kiinteän elektrolyytin akun, jonka energiatiheys nousee jo lukemaan 350 wattituntia kiloa kohti. Jos luvut pitävät paikkansa, kyseessä olisi yksi maailman tehokkaimmista akkukennoista.

Pian jokaisessa uudessa autossa on viisi tutkaa

Autoteollisuuden tutkamarkkinat ovat siirtymässä uuteen vaiheeseen, jossa Kiina on ottamassa johtavan roolin sekä järjestelmä- että piiritasolla. Yole Groupin tuore Automotive Radar 2025 -raportti ennustaa, että maan oma teollisuus nousee seuraavien vuosien aikana merkittäväksi tekijäksi tutkateknologian kehityksessä.

OnePlus 15:n myynti myöhästyy USA:ssa yllättävästä syystä

OnePlussan tuore lippulaivamalli OnePlus 15 on saapunut markkinoille, mutta sen myynti Yhdysvalloissa on joutunut odottamattomalle tauolle. Syynä ei ole tekninen ongelma tai logistiikkaviive, vaan maan hallinnon osittainen sulku, joka on pysäyttänyt viranomaisten normaalin toiminnan.

Varautumista korostavasta Jaakko Walleniuksesta vuoden turvallisuusjohtaja

Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius on valittu Vuoden turvallisuusjohtajaksi 2025. Hänet palkittiin pitkäjänteisestä työstään suomalaisen kokonaisturvallisuuden ja kriittisen infrastruktuurin suojaamisen edistämiseksi.

OnePlus 15 voi olla tähän asti tehokkain Android-puhelin

OnePlus lupaa suorituskyvylle uutta tasoa uusimmalla lippulaivallaa ja Geekbench-lukemat tukevat väitettä. Lopullinen totuus selviää vasta pidemmässä käytössä, mutta ensituntuma on selvä: OnePlus 15 on tällä hetkellä yksi markkinoiden nopeimmista ja kokonaisuutena vakuuttavimmista Android-puhelimista.

DIMECC: Yhdessä ohjelmistoja voi kehittää 600 kertaa nopeammin

Suomi tavoittelee maailman kärkipaikkaa tekoälyn ja ohjelmistokehityksen yhdistämisessä. DIMECC Oy:n ja Tampereen yliopiston GPT Labin vetämä SW4E-ekosysteemi esittelee uuden AI Sandbox -konseptin, joka voi heidän mukaansa tehdä tekoälyvetoisesta ohjelmistokehityksestä jopa 600 kertaa nopeampaa – ja samalla vastuullisempaa.

Ethernet ulottuu pian auton joka kulmaan

Autoteollisuuden siirtyessä kohti zonal-arkkitehtuuria Ethernet valtaa nopeasti alaa ajoneuvojen sisäisessä tietoliikenteessä. Uusimpana askelena tähän suuntaan Microchip Technology on julkistanut LAN866x-piiriperheen, joka tuo 10BASE-T1S Ethernetin aivan auton reunalaitteisiin kuten antureihin, valoihin ja erilaisiin toimilaitteisiin.

Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia

STMicroelectronics on julkaissut uuden e-fuse-tekniikkaan perustuvan älykkään sulakeohjaimen, joka suojaa auton sähköjärjestelmää jopa kymmenen kertaa perinteistä sulaketta nopeammin.

Pieni koodivirhe kaatoi AWS:n palvelut ja aiheutti satojen miljoonien tappiot

Amazon Web Servicesin (AWS) laaja verkkohäiriö pysäytti lokakuussa suuren osan internetistä ja aiheutti satojen miljoonien, jopa miljardien dollarien menetykset ympäri maailmaa. Häiriön taustalla oli tietotekniikkaprofessorin mukaan todennäköisesti pieni koodivirhe, joka levisi automaation kautta valtavaan infrastruktuuriin.

Sormenjälki korvaa salasanat

Synaptics ja Qualcomm yhdistävät voimansa kehittääkseen salasanattomia tunnistautumisratkaisuja tekoälyä hyödyntäville PC-laitteille ja mobiililaitteille. Yhteistyö tähtää erityisesti salasanattomaan kirjautumiseen eli passwordless authentication -ratkaisuihin, joissa käyttäjän tunnistus tapahtuu biometrisesti ilman salasanaa.

Nokia kaksinkertaistaa datakeskusten kytkimien nopeuden

Nokia on esitellyt uuden sukupolven datakeskuskytkimiä, jotka tuplaavat suorituskyvyn ja tuovat tekoälyn osaksi verkkojen hallintaa. Uudet 7220 IXR-H6 -kytkimet yltävät jopa 102,4 terabitin sekuntinopeuteen ja tukevat 1,6 terabitin Ethernet-liitäntöjä, mikä vastaa kasvaviin tekoälylaskennan ja agenttipohjaisten AI-sovellusten asettamiin vaatimuksiin.

Varoittava esimerkki: Älä luota tekoälyyn tietoturva-asiantuntijana

Cybernewsin toimittaja Ernestas Naprys halusi yksinkertaistaa ja suojata kotiverkkonsa: käyttää HTTPS-salausta ja omia verkkotunnuksia, jotta palvelut kuten pfSense, TrueNAS ja Plex olisivat turvallisemmin saavutettavissa. Apua hän haki tekoälyavustajilta eli ChatGPT:ltä, Gemini Prolta ja Claude 4.5:ltä.

Tutkijat kehittivät superkondensaattorin grafeenista

Monashin yliopiston ja RMIT-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uudenlaisen grafeenipohjaisen superkondensaattorin, joka yhdistää korkean energian ja tehotiheyden poikkeuksellisen pieneen kokoon. Uusi rakenne voi mullistaa pienten ja tehokkaiden energialähteiden kehityksen esimerkiksi kannettaviin laitteisiin, sähköajoneuvoihin ja IoT-sovelluksiin.

Langaton kamera istuu tv-tuotantoon, jos se on privaatissa 5G-verkossa

Yle, Nokia ja Digita ovat testanneet, miten 5G-privaattiverkko soveltuu televisiotuotantoon. Kokeilu toteutettiin Elämäni Biisi -ohjelman yhteydessä, jossa perinteisen kaapeliyhteyden rinnalle tuotiin langaton kamera. Kamera siirsi kuvaa 5G-verkon yli suoraan studion monitorointiin ja tallennukseen.

Renesas kiihdyttää DRAM-muisteja merkittävästi

Renesas Electronics on esitellyt markkinoiden ensimmäisen kuudennen sukupolven rekisterikellopiirin (Registered Clock Driver, RCD) DDR5-palvelinmuistimoduuleille. Uusi piiri nostaa DRAM-muistien datansiirtonopeuden ennätykselliseen 9600 megasiirtoon sekunnissa (MT/s), mikä on noin kymmenen prosenttia nopeampi kuin edeltävä, 8800 megasiirtoon sekunnissa yltänyt Gen5-versio.

Suomalaisyrityksiin hyökätään keskimäärin 787 kertaa viikossa

Suomalaisorganisaatioihin kohdistuu keskimäärin 787 kyberhyökkäystä viikossa, selviää Check Point Software Technologiesin tuoreesta Global Threat Intelligence -raportista. Määrä on 14 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten, mutta Suomi pysyy edelleen aktiivisena kohteena maailmanlaajuisessa kyberuhkien kentässä.

Flash kurkottaa 321 kerrokseen

Eteläkorealainen muistijätti SK hynix valmistautuu ottamaan ison askeleen NAND-markkinoilla. DealSiten mukaan yhtiö aikoo aloittaa 321-kerroksisen QLC (Quad-Level Cell) NAND -muistin toimitukset vuoden 2026 jälkipuoliskolla. Samalla yhtiö pyrkii kasvattamaan NAND-liiketoimintansa osuutta, jota on aiemmin pidetty DRAM-muistiin nähden toissijaisena segmenttinä.

ETNdigi 1/2025 is out
 CW 43, CW 44, CW 45, CW 46, CW 47 # mobilbox
2025  # mobox för wallpaper
Nov # sajt tme mobilbox 1 halv nov
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Tekoäly mullistaa nyt maatalouden

ETN - Technical articleMaanviljely on parhaillaan suuren teknisen murroksen keskellä, jota jotkut kutsuvat nimellä Farming 4.0. Tätä muutosta vauhdittavat autonomiset koneet, joissa on runsaasti tunnistavia ja prosessoivia piirejä. Nämä koneet keräävät ja analysoivat dataa, jonka perusteella voidaan reaaliaikaisesti tehdä päätöksiä tuottavuuden, tehokkuuden, ympäristökestävyyden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi.

Lue lisää...

OPINION

Nvidia-sopimus voi olla Nokialle lottovoitto

Nokia on solminut miljardiluokan yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen tekoälypiirejä ja -palvelimia kehittävän Nvidian kanssa kehittääkseen niin sanottua tekoälypohjaista mobiiliverkkoa. Tämän AI-RAN-tekniikan pitäisi olla keskeinen moottori, joka vauhdittaa siirtymää 5G:stä 6G:hen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • 5G-satelliittiyhteys validoitiin ensimmäistä kertaa kokonaan
  • Muista osallistua ETNdigi-kisaan - voita OnePlussan älypuhelin
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Kiinalaisakku lupaa 350 wattituntia kiloa kohti
  • Pian jokaisessa uudessa autossa on viisi tutkaa

NEW PRODUCTS

  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
  • Lediohjain ilman riviäkään koodia
  • Melexis esitteli ensimmäisen kaksikanavaisen induktiivisen anturipiirin
  • Vähemmän energiaa haaskaava USB-C-laturi lääkinnällisiin laitteisiin
 
 
42 43 44 45 46 # rohde wallpaper right

Section Tapet