Ultralaajakaistainen UWB-tekniikka on löytämässä uutta elämää monissa sovelluksissa. Sitä käytetään esimerkiksi objektien tarkkaan paikannukseen ja autonovien turva-avaamiseen. Nyt belgialaisessa IMEC-tutkimuslaitoksessa on kehitetty tekniikka, joka tekee UWB:stä tarkemman ja huomattavasti vähemmän teho kuluttavan.
Leuwenissa sijaitsevassa tutkimuskeskuksessa on tutkittu UWB-tekniikkaa jo yli 15 vuoden ajan. Nyt laitoksessa on kehitetty seuraavan sukupolven UWB-tekniikkaa, joka yltää alle 10 senttimetrin paikannustarkkuuteen haastavissa ympäristöissä ja kuluttaa 10 kertaa vähemmän virtaa kuin nykyiset toteutukset.
IMEC:n UWB-verkkojen tutkimusohjelman johtaja Christian Bachmannin mukaan UWB on tähän asti kuluttanut liikaa virtaa. – Myös piirien koko ja niiden kustannukset ovat olleet kielteisiä tekijöitä tekniikan omaksumiselle.
IMEC:n uusi UWB-piiri kuluttaa lähetyksessä tehoa alle 4 milliwattia ja vastaanotossa 20 milliwattia. Lukemat ovat jopa 10 kertaa parempia kuin nykypäivän toteutuksissa.
IMEC:n radio on täysin IEEE 802.15.4z -standardin mukainen. Tähän standardiin perustuvat myös uudet UWB-sovellushankkeet, kuten Car Connectivity Consortiumin (CCC) ja Fine Ranging – eli FiRa-tekniikan käyttö.
10 sentin alle menevä tarkkuus perustuu koneoppimiseen. Algoritmien avulla sijainnin määritystä voidaan merkittävästi tehostaa haastavissa ympäristöissä. Tämän ansiosta UWB tuottaa esimerkiksitehtaissa riittävän tarkan sijaintitiedon jopa robotiikan tarpeisiin.