Autonomisten ajoneuvojen tai robottiautojen kehittämiseen liittyy yksi iso ongelma: jotta jokaisen mahdollisen skenaarion voisi luotettavasti testata, pitäisi autolla ajaa miljoonia, todennäköisesti kymmeniä miljoonia kilometrejä. Tämän takia simulointi on ainoa tapa varmistaa, että kaikki järjestelmät toimivat niin kuin pitää.
Mittauslaiteyritys Rohde & Schwarz on nyt esitellyt ensimmäisen simulaatioympäristön, jolla voidaan simuloida realistista näkymää liikenteestä. Radar Test System vie autojen tutkien ja esimerkiksi ADAS-järjestelmien testaamiseen uudelle tasolle.
Alusta koostuu kahdesta laitteesta. Etupäänä toimii QAT100-antennimatriisista ja tutkasignaalien kaikuja tuottavaa takapää on AREG800A. Kombon avulla voidaan ensimmäistä kerta simuloida sivuttaissuunnassa ajoneuvon eteen tulevia objekteja ilman, että välillä käydään mekaanisesti siirtämässä antennien asentoa.
QAT100-laitteisto koostuu 96 lähettävästä antennista. Kokonaiskaistanleveys on 4 gigahertsiä. Matriisi generoi puhdasta RF-energiaa, johon esimerkiksi ei tule simulaatiota haittaavia heijastuksia. Tutkakuviot generoidaan AREG800A-testerillä. Sillä voidaan monipuolisesti vaihdella näkymään tulevien objektien etäisyyttä, kokoa, nopeutta ja liikekulmaa.
Alusta on erittäin skaalautuva. Sillä voidaan simuloida perusajotilanne, jossa yksi objekti liikkuu kolmessa ulottuvuudessa. Jos halutaan simuloida vaikkapa kolme ajoneuvoa, voidaan etupäitä eli antennimatriiseja liittää lisää. Alustan avulla on siis mahdollista simuloida reaalista liikennetilannetta.