ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Avoin koodi ei ole ilmaista

Vuosikymmenten ajan avoimen lähdekoodin ohjelmistot ovat olleet modernin tietotekniikan hiljainen moottori. Jokainen mobiilisovellus, yritysjärjestelmä ja tekoälykehys rakentuu niiden varaan. Mutta kun maailmanlaajuinen kysyntä ohjelmistoinfrastruktuurille kasvaa, yksi karu totuus käy väistämättömäksi: avoin lähdekoodi ei ole ilmaista.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

Nov # TME square 1 halv nov
+++
TMSNet  advertisement
ETNdigi
---
 CW 43, CW 44, CW 45, CW 46, CW 47 # square
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Kupariepoksi suojaa autojen MLCC-osat vaurioilta

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 15.11.2024
  • Devices

Keraamiset monikerroskondensaattorit joutuvat tosi koville autojen elektroniikkajärjestelmissä. Vaurioiden ehkäisemiseksi niissä on aiemmin käytetty hopeaepoksiin perustuvia pehmeitä päätyliitoksia, mutta ongelmana on silloin ollut hopean vaeltaminen. SEMCOn eli Samsung Electro-Mechanicsin kehittämä kupariepoksiin perustuva ratkaisu eliminoi sekä halkeamien/oikosulkujen syntymisen että metallin kulkeutumisen.

Autoteollisuus on tunnettu tiukoista standardeistaan ajoneuvojen testaamisessa. Vain laadukkaimmat elektroniset komponentit pystyvät täyttämään näiden rankkojen testien asettamat vaatimukset. Testit tehdään yleensä erittäin ankarissa ympäristöoloissa.

Ajoneuvon kosteustestaus on eheystutkimus, jossa kartoitetaan kaikki elektroniset järjestelmät, jotka sisältävät keraamisia monikerroskondensaattoreita (MLCC), joissa yleensä käytetään hopeaepoksista valmistettuja pehmeitä päätyliitoksia.

Jotta kondensaattorit läpäisisivät erittäin vaativan testin, suunnittelijoiden kannattaa omaksua aiempaa parempi MLCC-strategia. SEMCO (Samsung Electro-Mechanics Co) on kehittänyt tähän optimaalisen ratkaisun, joka sisältää täysin uudenlaisen vaihtoehdon pehmeisiin päätyliitoksiin.

Pehmeät päätyliitokset parantavat autoelektroniikassa laajalti käytettyjen hauraiden Class II -luokan MLCC-kondensaattorien mekaanista kestävyyttä. Hauraus on keraamisten materiaalien luontainen ominaisuus, mikä tekee ajoneuvojen MLCC-komponenteista alttiimpia mekaaniselle rasitukselle kuin useimmat muut pintaliitoksin asennettavat piirilevykomponentit.

Sallimalla tietyn määrän ’taivutuslujuutta’ piirilevyn taipuessa, pehmeät päätyliitokset ehkäisevät epätoivottuja seurauksia kuten halkeilua ja/tai oikosulkuja. Pehmeiden päätyliitosten tavanomainen materiaali on ollut hopeaepoksi.

Joissakin autotesteissä on kuitenkin esiintynyt ongelmia. Erityisesti OEM-valmistajat vaativat järjestelmien toimittajilta kosteustestien läpäisemistä. Testissä käytettävä korkea kosteustaso voi aiheuttaa metallin siirtymistä MLCC-päätyliitosten välillä. Kaikki muutkin metallit voivat kulkeutua, mutta hopea on ongelmallisin, koska se siirtyy kaikkein nopeimmin.

Useita ongelmakohtia

Hyvin kosteat ympäristöt muodostavat erityisen vaaran monille autoelektroniikan järjestelmille, jotka sisältävät voimansiirtoon liittyviä komponentteja. Esimerkiksi ajoneuvon pääinvertteri käyttää suoraan korkeajännitteistä akkuvirtaa DC-linkin MLCC-komponentin kautta.

Muita voimansiirron järjestelmiä, jotka ilman oikeantyyppisiä MLCC-komponentteja saattavat tulla hylätyiksi kosteustesteissä, ovat esimerkiksi autojen sisäiset laturit, akunhallintajärjestelmät, DC-DC-muuntimet, vaihteiston ohjausyksiköt ja elektroniset ohjausyksiköt (ECU). Ongelma voi todellakin koskea kaikkia ECU-yksiköitä, joita ei ole suojapinnoitettu - eli suurinta osaa niistä.

Kosteus on suurin huolenaihe erityisesti niille MLCC-komponenteille, joilla on vain alhainen vaihtovirtakuorma (eli pysyvät kylminä), mutta joilla on jatkuva DC-kuorma. Korkeajännitteisissä piireissä ongelma saattaa vielä kasvaa, kun suuremmat jännitteet lisäävät entisestään metallien vaeltamista.

Voimansiirto on vain jäävuoren huippu, kun on kysymys järjestelmistä, jotka ovat herkkiä kondenssivedelle. Ajoneuvon alusta ja korielektroniikan eri osat, kuten turvatyynyjen ohjainyksiköt (ACU), elektroninen ohjaustehostin (EPS) ja HVAC-yksiköt (heating, ventilation, air conditioning), vaativat läheistä tarkastelua, kun määritellään MLCC-komponenteille asetettavia vaatimuksia.

Muita esimerkkejä löytyy kuljettajaa avustavista ADAS-järjestelmistä (advanced driver assistance system): älykäs nopeudensäädin (SCC), valontunnistus ja etäisyyden mittaus, pimeänäköjärjestelmä ja autonomisen ajon ohjausyksikkö.

Kulkeutuminen kuriin

Näiden kehittyneiden järjestelmien onnistunut toiminta perustuu yhdistelmään yleiskäyttöisiä ESD-suojattuja MLCC-komponentteja, jotka voivat toimia myös korkeissa lämpötiloissa keskisuurilla ja suurilla jännitteillä sekä tarjoavat pehmeät päätyliitokset.

Perustelujen selvittämiseksi kannattaa tarkastella Volkswagenin VW8000-standardia, joka määrittelee moottoriajoneuvojen sähkö- ja elektroniikkakomponenttien yleiset vaatimukset, testausolosuhteet ja -menettelyt. Standardissa määritelty K-15-testi simuloi veden kondensoitumista elektroniikkamoduuleissa niiden kestävyyden arvioimiseksi.

K-15-testi määrittelee ilman suhteelliseksi kosteudeksi 100% kondensaatiovaiheen aikana, kun testin kesto on 32,5 tuntia (viisi 6,5 tunnin jaksoa). Tämä vaativa ympäristö synnyttää vesipisaroita, jotka tiivistyvät komponenttien pinnoille, erityisesti niihin, joissa ei ole kuormitusta. Hyvä esimerkki on MLCC-kondensaattori, joka stabiloi jännitettä alhaisella aaltoiluvirralla. Tämä on yksi MLCC-komponenttien yleisimmistä käyttötavoista.

Korkea kosteustaso ja vesipisarat nopeuttavat metallien kulkeutumista eri potentiaalissa olevien päätyliitosten välillä. Selkeä ratkaisu on vähentää mahdollisimman paljon päätykontaktien hopeasisältöä nopean siirtymisen välttämiseksi. Vaikka muutkin metallit voivat kulkeutua, niiden siirtymisnopeus on riittävän hidas, jotta autoteollisuuden edellyttämien kosteustestien kovat vaatimukset voidaan täyttää.

SEMCO siirtyi pehmeiden päätyliitosten valmistuksessa hopeaepoksin käytöstä kupariepoksiin yli 10 vuotta sitten ja on sen jälkeen jatkanut ajoneuvoihin suunnatun MLCC-valikoimansa laajentamista entistä suurempiin kapasitanssi- ja jännitearvoihin sekä pienempiin fyysisiin mittoihin.

Kaikki yhtiön ajoneuvokäyttöön tarkoitetut kakkosluokan MLCC-komponentit ovat nykyään saatavilla perustuen metalliepoksiin, joka eliminoi hopean kulkeutumisen. Itse asiassa SEMCO on ainoa toimittaja, joka tarjoaa kupariepoksia korkean taivutuslujuuden omaavien komponenttien valikoimassaan hopeaongelman estämiseksi.

Viime vuodesta lähtien kaikissa SEMCOn uusissa autokäyttöön tarkoitetuissa MLCC-komponenteissa on käytetty kupariepoksiin perustuvaa teknologiaa. Jotkut muut toimittajat tarjoavat erityisrakenteisia MLCC-komponentteja, joissa on kulkeutumiselta suojaava pinnoite, mutta ne ovat hinnaltaan paljon kalliimpia.

Sietoa taivutukselle

Sen lisäksi, että pehmeät/vikasietoiset päätyliitokset tekevät lopun hopean siirtymiseen liittyvistä ongelmista ja helpottavat haastavien kosteustestien läpäisemistä, ne tarjoavat erinomaisen taivutuslujuuden, joka auttaa ehkäisemään halkeamien tuomia haittoja herkillä alueilla kuten 12 voltin akkulinjoissa liittimien ja läpivientien lähellä.

Yksi yleisimmistä syistä MLCC-kondensaattorien vikojen taustalla on halkeilu. Tämän epätoivotun ilmiön merkittävin aiheuttaja on piirilevyn jakaminen erillisiksi moduuleiksi sekä niiden vahingoittaminen taivuttamalla, ruuvaamalla piirilevy kiinni koteloon tai sijoittamalla MLCC-komponentti liian lähelle ruuvia.

Vakavuusasteesta riippuen halkeamat eivät välttämättä aiheuta MLCC-vikoja auton kokoonpanovaiheen lopputestien aikana, mikä on suuri ongelma ajoneuvojen elektronisten järjestelmien valmistajille. Ajan myötä kosteuden tunkeutuminen halkeamiin voi kuitenkin aiheuttaa eristysvastuksen alenemista ja mahdollisesti koko eristeen vaurioitumisen. Lopputuloksena on kondensaattorin toimintahäiriö, joka saattaa johtaa takuukustannuksiin ja maineen menettämiseen.

Toinen rakoilun aiheuttama vikatilanne saattaa olla oikosulku. Se ei pelkästään tuhoa MLCC-komponenttia, vaan voi vahingoittaa myös ympäröiviä komponentteja, piirilevyalustaa ja viereisiä levykokoonpanoja.

Moninaisia etuja

MLCC-ratkaisujen ottaminen käyttöön yhdessä SEMCOn kehittämän uuden päätyliitosversion kera tarkoittaa, että autojen elektroniikkajärjestelmien valmistajat saavat paljon hyötyä sekä vähäisestä metallin kulkeutumisesta että päätyliitosten kestävyydestä. Tämä poistaa käytännössä suunnittelutavoitteissa aiemmin esiintyneen ristiriidan.

Kupariepoksiin perustuva pehmeä päätyliitosversio ei aiheuta lainkaan hopean siirtymistä korkeaa taivutuslujuutta vaativiin autosovelluksiin suunnatussa SEMCOn MLCC-valikoimassa. Nämä kondensaattorit tarjoavat suuren, jopa 5 millimetrin taivutuslujuuden standardin AEC-Q200 mukaisesti.

Kyseessä on jännitekestoisuutta koskeva maailmanlaajuinen standardi, jonka vaatimukset kaikkien passiivisten elektroniikkakomponenttien tulisi täyttää. Näin ollen SEMCO pystyy takaamaan, että piirilevyn taipuessa komponentteihin ei synny lainkaan halkeamia 5 mm taipumaan asti.

Ratkaisemalla tämän pitkäaikaisen ongelman kustannustehokkaalla ja lisäarvoa tuottavalla tavalla SEMCO edustaa autoteollisuuden piirissä kehityksen kärkeä MLCC-teknologiassa. Yli vuosikymmenen jatkunut menestys tällä alueella on todisteena hopeattomien pehmeiden päätyliitosten korkeasta luotettavuustasosta.

MORE NEWS

5G-satelliittiyhteys validoitiin ensimmäistä kertaa kokonaan

Rohde & Schwarz ja Samsung ovat ensimmäiset, jotka ovat validoineet satelliittien kautta kolmena 5G- eli NR-NTN-verkon (Non-Terrestrial Network) testit kaikissa kolmessa 3GPP:n määrittelemässä kategoriassa (RF eli radiotaajuus-, RRM- eli radioresurssi- ja PCT- eli protokollatestaus). Validointi vie satelliittipohjaisen 5G:n askeleen lähemmäs kaupallista käyttöönottoa.

Muista osallistua ETNdigi-kisaan - voita OnePlussan älypuhelin

Vielä ehdit osallistua marraskuun alussa ilmestyneen ETNdigi-lehden lukijakisaan. Lue lehti, valitse mielestäsi paras artikkeli ja postaa vastauksesi osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Vastannaiden kesken arvotaan OnePlus Nord 5CE -älypuhelin. Tämä kisa päätyy marraskuun lopussa.

Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta

TDK-Lambdan i7A -sarjan uudet ei-erotetut buck-muuntimet eli hakkuritehonlähteet tuottavat jopa 1000 wattia ja 80 ampeerin virran. Teho on peräti 82 prosenttia enemmän kuin aiemmissa sarjan malleissa. Koko on edelleen 1/16-brick eli noin 3,3 × 2,3 × 1,3 senttimetriä. TDK:n mukaan kyseessä on sen historian tehokkain 1/16-brick-muunnin

Kiinalaisakku lupaa 350 wattituntia kiloa kohti

Kiinalaislehtien mukaan Dongfeng Motor on tuomassa markkinoille kiinteän elektrolyytin akun, jonka energiatiheys nousee jo lukemaan 350 wattituntia kiloa kohti. Jos luvut pitävät paikkansa, kyseessä olisi yksi maailman tehokkaimmista akkukennoista.

Pian jokaisessa uudessa autossa on viisi tutkaa

Autoteollisuuden tutkamarkkinat ovat siirtymässä uuteen vaiheeseen, jossa Kiina on ottamassa johtavan roolin sekä järjestelmä- että piiritasolla. Yole Groupin tuore Automotive Radar 2025 -raportti ennustaa, että maan oma teollisuus nousee seuraavien vuosien aikana merkittäväksi tekijäksi tutkateknologian kehityksessä.

OnePlus 15:n myynti myöhästyy USA:ssa yllättävästä syystä

OnePlussan tuore lippulaivamalli OnePlus 15 on saapunut markkinoille, mutta sen myynti Yhdysvalloissa on joutunut odottamattomalle tauolle. Syynä ei ole tekninen ongelma tai logistiikkaviive, vaan maan hallinnon osittainen sulku, joka on pysäyttänyt viranomaisten normaalin toiminnan.

Varautumista korostavasta Jaakko Walleniuksesta vuoden turvallisuusjohtaja

Elisan turvallisuusjohtaja Jaakko Wallenius on valittu Vuoden turvallisuusjohtajaksi 2025. Hänet palkittiin pitkäjänteisestä työstään suomalaisen kokonaisturvallisuuden ja kriittisen infrastruktuurin suojaamisen edistämiseksi.

OnePlus 15 voi olla tähän asti tehokkain Android-puhelin

OnePlus lupaa suorituskyvylle uutta tasoa uusimmalla lippulaivallaa ja Geekbench-lukemat tukevat väitettä. Lopullinen totuus selviää vasta pidemmässä käytössä, mutta ensituntuma on selvä: OnePlus 15 on tällä hetkellä yksi markkinoiden nopeimmista ja kokonaisuutena vakuuttavimmista Android-puhelimista.

DIMECC: Yhdessä ohjelmistoja voi kehittää 600 kertaa nopeammin

Suomi tavoittelee maailman kärkipaikkaa tekoälyn ja ohjelmistokehityksen yhdistämisessä. DIMECC Oy:n ja Tampereen yliopiston GPT Labin vetämä SW4E-ekosysteemi esittelee uuden AI Sandbox -konseptin, joka voi heidän mukaansa tehdä tekoälyvetoisesta ohjelmistokehityksestä jopa 600 kertaa nopeampaa – ja samalla vastuullisempaa.

Ethernet ulottuu pian auton joka kulmaan

Autoteollisuuden siirtyessä kohti zonal-arkkitehtuuria Ethernet valtaa nopeasti alaa ajoneuvojen sisäisessä tietoliikenteessä. Uusimpana askelena tähän suuntaan Microchip Technology on julkistanut LAN866x-piiriperheen, joka tuo 10BASE-T1S Ethernetin aivan auton reunalaitteisiin kuten antureihin, valoihin ja erilaisiin toimilaitteisiin.

Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia

STMicroelectronics on julkaissut uuden e-fuse-tekniikkaan perustuvan älykkään sulakeohjaimen, joka suojaa auton sähköjärjestelmää jopa kymmenen kertaa perinteistä sulaketta nopeammin.

Pieni koodivirhe kaatoi AWS:n palvelut ja aiheutti satojen miljoonien tappiot

Amazon Web Servicesin (AWS) laaja verkkohäiriö pysäytti lokakuussa suuren osan internetistä ja aiheutti satojen miljoonien, jopa miljardien dollarien menetykset ympäri maailmaa. Häiriön taustalla oli tietotekniikkaprofessorin mukaan todennäköisesti pieni koodivirhe, joka levisi automaation kautta valtavaan infrastruktuuriin.

Sormenjälki korvaa salasanat

Synaptics ja Qualcomm yhdistävät voimansa kehittääkseen salasanattomia tunnistautumisratkaisuja tekoälyä hyödyntäville PC-laitteille ja mobiililaitteille. Yhteistyö tähtää erityisesti salasanattomaan kirjautumiseen eli passwordless authentication -ratkaisuihin, joissa käyttäjän tunnistus tapahtuu biometrisesti ilman salasanaa.

Nokia kaksinkertaistaa datakeskusten kytkimien nopeuden

Nokia on esitellyt uuden sukupolven datakeskuskytkimiä, jotka tuplaavat suorituskyvyn ja tuovat tekoälyn osaksi verkkojen hallintaa. Uudet 7220 IXR-H6 -kytkimet yltävät jopa 102,4 terabitin sekuntinopeuteen ja tukevat 1,6 terabitin Ethernet-liitäntöjä, mikä vastaa kasvaviin tekoälylaskennan ja agenttipohjaisten AI-sovellusten asettamiin vaatimuksiin.

Varoittava esimerkki: Älä luota tekoälyyn tietoturva-asiantuntijana

Cybernewsin toimittaja Ernestas Naprys halusi yksinkertaistaa ja suojata kotiverkkonsa: käyttää HTTPS-salausta ja omia verkkotunnuksia, jotta palvelut kuten pfSense, TrueNAS ja Plex olisivat turvallisemmin saavutettavissa. Apua hän haki tekoälyavustajilta eli ChatGPT:ltä, Gemini Prolta ja Claude 4.5:ltä.

Tutkijat kehittivät superkondensaattorin grafeenista

Monashin yliopiston ja RMIT-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uudenlaisen grafeenipohjaisen superkondensaattorin, joka yhdistää korkean energian ja tehotiheyden poikkeuksellisen pieneen kokoon. Uusi rakenne voi mullistaa pienten ja tehokkaiden energialähteiden kehityksen esimerkiksi kannettaviin laitteisiin, sähköajoneuvoihin ja IoT-sovelluksiin.

Langaton kamera istuu tv-tuotantoon, jos se on privaatissa 5G-verkossa

Yle, Nokia ja Digita ovat testanneet, miten 5G-privaattiverkko soveltuu televisiotuotantoon. Kokeilu toteutettiin Elämäni Biisi -ohjelman yhteydessä, jossa perinteisen kaapeliyhteyden rinnalle tuotiin langaton kamera. Kamera siirsi kuvaa 5G-verkon yli suoraan studion monitorointiin ja tallennukseen.

Renesas kiihdyttää DRAM-muisteja merkittävästi

Renesas Electronics on esitellyt markkinoiden ensimmäisen kuudennen sukupolven rekisterikellopiirin (Registered Clock Driver, RCD) DDR5-palvelinmuistimoduuleille. Uusi piiri nostaa DRAM-muistien datansiirtonopeuden ennätykselliseen 9600 megasiirtoon sekunnissa (MT/s), mikä on noin kymmenen prosenttia nopeampi kuin edeltävä, 8800 megasiirtoon sekunnissa yltänyt Gen5-versio.

Suomalaisyrityksiin hyökätään keskimäärin 787 kertaa viikossa

Suomalaisorganisaatioihin kohdistuu keskimäärin 787 kyberhyökkäystä viikossa, selviää Check Point Software Technologiesin tuoreesta Global Threat Intelligence -raportista. Määrä on 14 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten, mutta Suomi pysyy edelleen aktiivisena kohteena maailmanlaajuisessa kyberuhkien kentässä.

Flash kurkottaa 321 kerrokseen

Eteläkorealainen muistijätti SK hynix valmistautuu ottamaan ison askeleen NAND-markkinoilla. DealSiten mukaan yhtiö aikoo aloittaa 321-kerroksisen QLC (Quad-Level Cell) NAND -muistin toimitukset vuoden 2026 jälkipuoliskolla. Samalla yhtiö pyrkii kasvattamaan NAND-liiketoimintansa osuutta, jota on aiemmin pidetty DRAM-muistiin nähden toissijaisena segmenttinä.

ETNdigi 1/2025 is out
v45 # puffbox pc-box till tme native
 CW 43, CW 44, CW 45, CW 46, CW 47 # mobilbox
v45 # puffbox mobox till tme native
2025  # mobox för wallpaper
Nov # sajt tme mobilbox 1 halv nov
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Tekoäly mullistaa nyt maatalouden

ETN - Technical articleMaanviljely on parhaillaan suuren teknisen murroksen keskellä, jota jotkut kutsuvat nimellä Farming 4.0. Tätä muutosta vauhdittavat autonomiset koneet, joissa on runsaasti tunnistavia ja prosessoivia piirejä. Nämä koneet keräävät ja analysoivat dataa, jonka perusteella voidaan reaaliaikaisesti tehdä päätöksiä tuottavuuden, tehokkuuden, ympäristökestävyyden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi.

Lue lisää...

OPINION

Nvidia-sopimus voi olla Nokialle lottovoitto

Nokia on solminut miljardiluokan yhteistyösopimuksen yhdysvaltalaisen tekoälypiirejä ja -palvelimia kehittävän Nvidian kanssa kehittääkseen niin sanottua tekoälypohjaista mobiiliverkkoa. Tämän AI-RAN-tekniikan pitäisi olla keskeinen moottori, joka vauhdittaa siirtymää 5G:stä 6G:hen.

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • 5G-satelliittiyhteys validoitiin ensimmäistä kertaa kokonaan
  • Muista osallistua ETNdigi-kisaan - voita OnePlussan älypuhelin
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Kiinalaisakku lupaa 350 wattituntia kiloa kohti
  • Pian jokaisessa uudessa autossa on viisi tutkaa

NEW PRODUCTS

  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
  • Lediohjain ilman riviäkään koodia
  • Melexis esitteli ensimmäisen kaksikanavaisen induktiivisen anturipiirin
  • Vähemmän energiaa haaskaava USB-C-laturi lääkinnällisiin laitteisiin
 
 

Section Tapet