logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

Keraamiset monikerroskondensaattorit joutuvat tosi koville autojen elektroniikkajärjestelmissä. Vaurioiden ehkäisemiseksi niissä on aiemmin käytetty hopeaepoksiin perustuvia pehmeitä päätyliitoksia, mutta ongelmana on silloin ollut hopean vaeltaminen. SEMCOn eli Samsung Electro-Mechanicsin kehittämä kupariepoksiin perustuva ratkaisu eliminoi sekä halkeamien/oikosulkujen syntymisen että metallin kulkeutumisen.

Autoteollisuus on tunnettu tiukoista standardeistaan ajoneuvojen testaamisessa. Vain laadukkaimmat elektroniset komponentit pystyvät täyttämään näiden rankkojen testien asettamat vaatimukset. Testit tehdään yleensä erittäin ankarissa ympäristöoloissa.

Ajoneuvon kosteustestaus on eheystutkimus, jossa kartoitetaan kaikki elektroniset järjestelmät, jotka sisältävät keraamisia monikerroskondensaattoreita (MLCC), joissa yleensä käytetään hopeaepoksista valmistettuja pehmeitä päätyliitoksia.

Jotta kondensaattorit läpäisisivät erittäin vaativan testin, suunnittelijoiden kannattaa omaksua aiempaa parempi MLCC-strategia. SEMCO (Samsung Electro-Mechanics Co) on kehittänyt tähän optimaalisen ratkaisun, joka sisältää täysin uudenlaisen vaihtoehdon pehmeisiin päätyliitoksiin.

Pehmeät päätyliitokset parantavat autoelektroniikassa laajalti käytettyjen hauraiden Class II -luokan MLCC-kondensaattorien mekaanista kestävyyttä. Hauraus on keraamisten materiaalien luontainen ominaisuus, mikä tekee ajoneuvojen MLCC-komponenteista alttiimpia mekaaniselle rasitukselle kuin useimmat muut pintaliitoksin asennettavat piirilevykomponentit.

Sallimalla tietyn määrän ’taivutuslujuutta’ piirilevyn taipuessa, pehmeät päätyliitokset ehkäisevät epätoivottuja seurauksia kuten halkeilua ja/tai oikosulkuja. Pehmeiden päätyliitosten tavanomainen materiaali on ollut hopeaepoksi.

Joissakin autotesteissä on kuitenkin esiintynyt ongelmia. Erityisesti OEM-valmistajat vaativat järjestelmien toimittajilta kosteustestien läpäisemistä. Testissä käytettävä korkea kosteustaso voi aiheuttaa metallin siirtymistä MLCC-päätyliitosten välillä. Kaikki muutkin metallit voivat kulkeutua, mutta hopea on ongelmallisin, koska se siirtyy kaikkein nopeimmin.

Useita ongelmakohtia

Hyvin kosteat ympäristöt muodostavat erityisen vaaran monille autoelektroniikan järjestelmille, jotka sisältävät voimansiirtoon liittyviä komponentteja. Esimerkiksi ajoneuvon pääinvertteri käyttää suoraan korkeajännitteistä akkuvirtaa DC-linkin MLCC-komponentin kautta.

Muita voimansiirron järjestelmiä, jotka ilman oikeantyyppisiä MLCC-komponentteja saattavat tulla hylätyiksi kosteustesteissä, ovat esimerkiksi autojen sisäiset laturit, akunhallintajärjestelmät, DC-DC-muuntimet, vaihteiston ohjausyksiköt ja elektroniset ohjausyksiköt (ECU). Ongelma voi todellakin koskea kaikkia ECU-yksiköitä, joita ei ole suojapinnoitettu - eli suurinta osaa niistä.

Kosteus on suurin huolenaihe erityisesti niille MLCC-komponenteille, joilla on vain alhainen vaihtovirtakuorma (eli pysyvät kylminä), mutta joilla on jatkuva DC-kuorma. Korkeajännitteisissä piireissä ongelma saattaa vielä kasvaa, kun suuremmat jännitteet lisäävät entisestään metallien vaeltamista.

Voimansiirto on vain jäävuoren huippu, kun on kysymys järjestelmistä, jotka ovat herkkiä kondenssivedelle. Ajoneuvon alusta ja korielektroniikan eri osat, kuten turvatyynyjen ohjainyksiköt (ACU), elektroninen ohjaustehostin (EPS) ja HVAC-yksiköt (heating, ventilation, air conditioning), vaativat läheistä tarkastelua, kun määritellään MLCC-komponenteille asetettavia vaatimuksia.

Muita esimerkkejä löytyy kuljettajaa avustavista ADAS-järjestelmistä (advanced driver assistance system): älykäs nopeudensäädin (SCC), valontunnistus ja etäisyyden mittaus, pimeänäköjärjestelmä ja autonomisen ajon ohjausyksikkö.

Kulkeutuminen kuriin

Näiden kehittyneiden järjestelmien onnistunut toiminta perustuu yhdistelmään yleiskäyttöisiä ESD-suojattuja MLCC-komponentteja, jotka voivat toimia myös korkeissa lämpötiloissa keskisuurilla ja suurilla jännitteillä sekä tarjoavat pehmeät päätyliitokset.

Perustelujen selvittämiseksi kannattaa tarkastella Volkswagenin VW8000-standardia, joka määrittelee moottoriajoneuvojen sähkö- ja elektroniikkakomponenttien yleiset vaatimukset, testausolosuhteet ja -menettelyt. Standardissa määritelty K-15-testi simuloi veden kondensoitumista elektroniikkamoduuleissa niiden kestävyyden arvioimiseksi.

K-15-testi määrittelee ilman suhteelliseksi kosteudeksi 100% kondensaatiovaiheen aikana, kun testin kesto on 32,5 tuntia (viisi 6,5 tunnin jaksoa). Tämä vaativa ympäristö synnyttää vesipisaroita, jotka tiivistyvät komponenttien pinnoille, erityisesti niihin, joissa ei ole kuormitusta. Hyvä esimerkki on MLCC-kondensaattori, joka stabiloi jännitettä alhaisella aaltoiluvirralla. Tämä on yksi MLCC-komponenttien yleisimmistä käyttötavoista.

Korkea kosteustaso ja vesipisarat nopeuttavat metallien kulkeutumista eri potentiaalissa olevien päätyliitosten välillä. Selkeä ratkaisu on vähentää mahdollisimman paljon päätykontaktien hopeasisältöä nopean siirtymisen välttämiseksi. Vaikka muutkin metallit voivat kulkeutua, niiden siirtymisnopeus on riittävän hidas, jotta autoteollisuuden edellyttämien kosteustestien kovat vaatimukset voidaan täyttää.

SEMCO siirtyi pehmeiden päätyliitosten valmistuksessa hopeaepoksin käytöstä kupariepoksiin yli 10 vuotta sitten ja on sen jälkeen jatkanut ajoneuvoihin suunnatun MLCC-valikoimansa laajentamista entistä suurempiin kapasitanssi- ja jännitearvoihin sekä pienempiin fyysisiin mittoihin.

Kaikki yhtiön ajoneuvokäyttöön tarkoitetut kakkosluokan MLCC-komponentit ovat nykyään saatavilla perustuen metalliepoksiin, joka eliminoi hopean kulkeutumisen. Itse asiassa SEMCO on ainoa toimittaja, joka tarjoaa kupariepoksia korkean taivutuslujuuden omaavien komponenttien valikoimassaan hopeaongelman estämiseksi.

Viime vuodesta lähtien kaikissa SEMCOn uusissa autokäyttöön tarkoitetuissa MLCC-komponenteissa on käytetty kupariepoksiin perustuvaa teknologiaa. Jotkut muut toimittajat tarjoavat erityisrakenteisia MLCC-komponentteja, joissa on kulkeutumiselta suojaava pinnoite, mutta ne ovat hinnaltaan paljon kalliimpia.

Sietoa taivutukselle

Sen lisäksi, että pehmeät/vikasietoiset päätyliitokset tekevät lopun hopean siirtymiseen liittyvistä ongelmista ja helpottavat haastavien kosteustestien läpäisemistä, ne tarjoavat erinomaisen taivutuslujuuden, joka auttaa ehkäisemään halkeamien tuomia haittoja herkillä alueilla kuten 12 voltin akkulinjoissa liittimien ja läpivientien lähellä.

Yksi yleisimmistä syistä MLCC-kondensaattorien vikojen taustalla on halkeilu. Tämän epätoivotun ilmiön merkittävin aiheuttaja on piirilevyn jakaminen erillisiksi moduuleiksi sekä niiden vahingoittaminen taivuttamalla, ruuvaamalla piirilevy kiinni koteloon tai sijoittamalla MLCC-komponentti liian lähelle ruuvia.

Vakavuusasteesta riippuen halkeamat eivät välttämättä aiheuta MLCC-vikoja auton kokoonpanovaiheen lopputestien aikana, mikä on suuri ongelma ajoneuvojen elektronisten järjestelmien valmistajille. Ajan myötä kosteuden tunkeutuminen halkeamiin voi kuitenkin aiheuttaa eristysvastuksen alenemista ja mahdollisesti koko eristeen vaurioitumisen. Lopputuloksena on kondensaattorin toimintahäiriö, joka saattaa johtaa takuukustannuksiin ja maineen menettämiseen.

Toinen rakoilun aiheuttama vikatilanne saattaa olla oikosulku. Se ei pelkästään tuhoa MLCC-komponenttia, vaan voi vahingoittaa myös ympäröiviä komponentteja, piirilevyalustaa ja viereisiä levykokoonpanoja.

Moninaisia etuja

MLCC-ratkaisujen ottaminen käyttöön yhdessä SEMCOn kehittämän uuden päätyliitosversion kera tarkoittaa, että autojen elektroniikkajärjestelmien valmistajat saavat paljon hyötyä sekä vähäisestä metallin kulkeutumisesta että päätyliitosten kestävyydestä. Tämä poistaa käytännössä suunnittelutavoitteissa aiemmin esiintyneen ristiriidan.

Kupariepoksiin perustuva pehmeä päätyliitosversio ei aiheuta lainkaan hopean siirtymistä korkeaa taivutuslujuutta vaativiin autosovelluksiin suunnatussa SEMCOn MLCC-valikoimassa. Nämä kondensaattorit tarjoavat suuren, jopa 5 millimetrin taivutuslujuuden standardin AEC-Q200 mukaisesti.

Kyseessä on jännitekestoisuutta koskeva maailmanlaajuinen standardi, jonka vaatimukset kaikkien passiivisten elektroniikkakomponenttien tulisi täyttää. Näin ollen SEMCO pystyy takaamaan, että piirilevyn taipuessa komponentteihin ei synny lainkaan halkeamia 5 mm taipumaan asti.

Ratkaisemalla tämän pitkäaikaisen ongelman kustannustehokkaalla ja lisäarvoa tuottavalla tavalla SEMCO edustaa autoteollisuuden piirissä kehityksen kärkeä MLCC-teknologiassa. Yli vuosikymmenen jatkunut menestys tällä alueella on todisteena hopeattomien pehmeiden päätyliitosten korkeasta luotettavuustasosta.

MORE NEWS

Anthropicin uudet mallit tuovat tehokkaamman koodaamisen AWS:lle

Anthropic on julkaissut uudet Claude 4 -sukupolven mallit ja ne ovat nyt saatavilla Amazon Bedrockissa. Claude Opus 4 ja Claude Sonnet 4 -mallien painopiste on erityisesti ohjelmoinnissa, pitkäjänteisessä päättelyssä ja tekoälyagenttien tukemisessa – ja niiden suorituskyky koodauksen tehtävissä on tällä hetkellä markkinoiden kärkeä.

Samsungin Edge näyttää tietä tulevaan

Samsungin uusi Galaxy S25 Edge rikkoo muotoilun rajoja, mutta ohuus tuo mukanaan myös merkittäviä kompromisseja. S-sarjan ohuin laite on vain 5,8 mm paksu ja painaa vain 163 grammaa, kaikkea ei voi saada samaan pakettiin.

Tamperelainen VLSI Solution yhdisti Linuxin ja RISC-V:n audioprosessorissa

Tampereella toimiva VLSI Solution on julkistanut uuden piirisarjan, joka yhdistää Linux-käyttöjärjestelmän, avoimen RISC-V-suorittimen ja reaaliaikaisen DSP-prosessorin samaan siruun. Uusi VSRVES01-piiri on suunniteltu erityisesti verkkoäänisovelluksiin ja IoT-laitteisiin, joissa tarvitaan sekä tehokasta signaalinkäsittelyä että joustavaa ohjelmistoalustaa.

Nokia kiihdyttää kotien Wi-Fi-verkot 9,4 gigabittiin

Nokia tuo markkinoille kaksi uutta Wi-Fi 7 -reititintä, jotka lupaavat ennennäkemätöntä nopeutta ja kattavuutta kotiverkkoihin. Malliston lippulaiva, Beacon 9, yltää jopa 9,4 gigabitin sekuntinopeuksiin.

Infineon vie galliumnitridin avaruuteen

Infineon Technologies on julkaissut uuden sukupolven säteilyä kestävät GaN- eli galliumnitridi-transistorit, jotka on valmistettu yhtiön omalla tehtaalla CoolGan-teknologiaan pohjautuen. Uutuustuotteet on suunniteltu kestämään avaruuden vaativia olosuhteita, ja yksi niistä on ensimmäinen täysin sisäisesti valmistettu GaN-laite, joka on saavuttanut Yhdysvaltain puolustuslogistiikkaviraston (DLA) myöntämän JANS.

Modeemeissa on eroja

Apple on ottanut ison askeleen irtautuessaan Qualcommin modeemeista ja julkaissut ensimmäisen oman 5G-modeeminsa, C1:n, iPhone 16e -mallin yhteydessä. Vaikka siirtymä tuo Applen laite- ja ohjelmistosuunnittelun entistä tiiviimmin yhteen, tuoreiden testien valossa Qualcommin modeemit tarjoavat edelleen parempaa suorituskykyä erityisesti nopeuden osalta.

Yokogawa istutti datankeruunsa PC:n kylkeen

Mittaus- ja testausyritys Yokogawa Test & Measurement on julkaissut uuden SL2000 High-Speed Data Acquisition Unit -laitteen, joka tuo perinteisen ScopeCorderin tehon suoraan PC:n ohjaukseen. Käytännössä kyse on siitä, että aiemman DL950:n ydin on siirretty PC-pohjaiseen järjestelmään, ilman omaa näyttöä, mutta varustettuna tehokkaalla datansiirrolla ja kehittyneillä ohjelmistoilla.

Oikein tehtynä jokainen NFC-liitos on erittäin turvallinen

NFC-teknologia (Near Field Communication) on jo pitkään mahdollistanut langattoman, nopean ja helppokäyttöisen yhteyden esimerkiksi maksutilanteissa, älylaitteiden yhdistämisessä ja tuotteiden tunnistamisessa. Viime vuosina turvallisuusnäkökulma on noussut keskiöön, ja oikein toteutettuna NFC-yhteydestä voi tulla paitsi vaivaton myös erittäin turvallinen.

Läpimurto akkuteknologiassa – litiumionien liike paranee 30 prosenttia

Tutkijat Münchenin teknillisestä yliopistosta (TUM) ovat kehittäneet uuden materiaalin, joka mahdollistaa litiumionien liikkeen yli 30 prosenttia aiempaa nopeammin. Kyseessä on maailmanennätys ionien johtavuudessa ja samalla merkittävä askel kohti tehokkaampia ja turvallisempia kiinteäakkuja.

OnePlus ottaa tietoisen riskin: tilakytkin vaihtuu monitoiminappiin

OnePlus on päättänyt luopua yhdestä tunnistettavimmista ominaisuuksistaan eli fyysisestä Alert Slider -tilakytkimestä ja korvata sen uudella ohjelmoitavalla Plus Key -painikkeella. Muutos on osa yhtiön uutta tekoälystrategiaa, jonka keskiössä on ”käyttäjäkohtaisesti mukautuva älykkyys”.

Nokia tappaa kuparin kuluttajien yhteyksistä

Nokian eilen julkistaman uuden 25G PON -linjakortin voi sanoa merkitsevän kuparikaapelointiin perustuvien kuluttajalaajakaistojen lopun alkua. Yhtiön mukaan uutuus tuo todelliset 10 gigabitin yhteydet koteihin kustannustehokkaasti. Tämä tekee kupariyhteyksistä teknisesti ja taloudellisesti vanhentuneita.

Xiphera palkittiin laitepohjaisesta salauksestaan

Suomalainen Xiphera on voittanut arvostetun ECSO STARtup Award 2025 -palkinnon Euroopan kyberturvallisuusjärjestön järjestämässä kilpailussa Haagissa. Palkinto myönnettiin yrityksen huippuluokan laitteistopohjaisista kryptografiaratkaisuista, jotka tarjoavat korkean turvallisuustason kriittisille toimialoille, kuten energia-, puolustus- ja tietoliikennesektorille.

Jokainen pörssiasiakas on 65,1 metrin kuituyhteyden päässä

Pörssikauppa Pohjoismaissa toimii yhä tarkasti säädellyissä olosuhteissa, vaikka teknologia loikkaa pilveen. Nasdaqin ja AWS:n huhtikuussa julkistama yhteistyö vie markkinainfrastruktuurin uudelle aikakaudelle, mutta yksi asia pysyy: jokaisella kaupankäyntiosapuolella on edelleen yhtä pitkä matka pörssijärjestelmään – kirjaimellisesti.

Siirtyminen 22 nanometriin on Silicon Labsille iso askel

Silicon Labs on julkistanut uuden sukupolven järjestelmäpiirit (SoC), jotka merkitsevät merkittävää teknologista harppausta yhtiön historiassa. Uudet Series 3 -piirit, SiXG301 ja SiXG302, valmistetaan edistyksellisellä 22 nanometrin valmistustekniikalla, mikä parantaa huomattavasti suorituskykyä, energiatehokkuutta ja integroitavuutta aiempiin sukupolviin verrattuna.

Arm-pohjainen prosessori pidentää selvästi läppärin käyttöikää

Uuden sukupolven kannettavat tietokoneet hyötyvät nyt merkittävästi Arm-pohjaisten prosessoreiden energiatehokkuudesta. HP:n uusimmat OmniBook 5 -sarjan mallit osoittavat, että kannettavan akunkesto voi yltää jopa 34 tuntiin. Tämä tarkoittaa useita päiviä tavallisessa käytössä ilman lataustarvetta.

Tekoäly tekee kyberhyökkäyksistä automatisoituja

Kyberhyökkäysten tahti kiihtyy globaalisti tekoälyn ja automaation myötä. Fortinetin kyberturvatutkimusyksikkö FortiGuard Labsin tuoreen Global Threat Landscape 2025 -raportin mukaan rikolliset hyödyntävät yhä enemmän automatisoituja työkaluja haavoittuvuuksien etsimiseen ja hyödyntämiseen, mikä lyhentää merkittävästi aikaa ensimmäisestä skannauksesta varsinaiseen hyökkäykseen.

Rustin rooli Linuxissa kasvaa

Uusimman Linux-ytimen version 6.15 myötä Rust-ohjelmointikielen tuki ottaa seuraavan askeleen ytimeen integroinnissa. Vaikka Rustin osuus on edelleen pieni, sen laajentaminen esimerkiksi ajastinjärjestelmään (hrtimer) ja ARMv7-arkkitehtuurin tuonti mukaan kertoo, että Rustille on löytymässä todellista käyttöä maailman tärkeimmässä avoimen lähdekoodin ohjelmistoprojektissa.

Mobiilinetti on kaupungeissa selvästi parempi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan mobiiliverkon laatu vaihtelee Suomessa huomattavasti alueittain. Bittimittari.fi-palvelun mittausten perusteella suurimmat erot näkyvät yhteysnopeuksissa kaupunkien ja maaseudun välillä.

Telian datakeskus lämmittää 14 000 kerrostalokaksiota

Telian Helsinki Data Center pystyy nyt lämmittämään jopa 14 000 kerrostalokaksiota. Tämä on mahdollista, kun datakeskuksen hukkalämmön talteenoton kapasiteetti nostettiin keväällä 2025 peräti 90 prosenttiin aiemmasta 60 prosentista.

Tekoäly pysäyttää junan vaaratilanteissa

VTT ja teknologiayhtiö ToolTech ovat kehittäneet tekoälypohjaisen sensorijärjestelmän, joka parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta haastavissa ympäristöissä – aina sumuisista rautateistä pölyisiin kaivoksiin. Uusi järjestelmä kykenee havaitsemaan esteet, kuten ihmiset ja eläimet, jopa 200 metrin etäisyydeltä ja ilmoittamaan niistä ajoneuvon kuljettajalle reaaliajassa.

3D-tulostus on tie kestävään elektroniikkavalmistukseen

ETN - Technical articlePerinteinen elektroniikan valmistus perustuu prosesseihin, jotka johtavat usein materiaalihävikkiin, korkeisiin työkalukustannuksiin ja merkittäviin varastointikuluihin. Viime vuosina lisäävä valmistus (additive), erityisesti 3D-tulostus, on kuitenkin alkanut nousta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi elektroniikan valmistuksessa, sillä se tarjoaa lisää suunnittelun joustavuutta sekä mahdollisia ympäristö- ja taloudellisia etuja.

Lue lisää...

Näin otat tekoälyn käyttöön teollisuudessa

Vaikka monet organisaatiot ovat jo ottaneet käyttöön perinteisiä tekoälyagentteja, tie täysin autonomisiin tekoälyagentteihin voi sisältää haasteita. Tekemällä strategisia investointeja ja omaksumalla metodisen lähestymistavan agenttien skaalaamiseen, sekä niiden erityisten roolien määrittelyyn, teollisuusyritykset voivat päästä loputtomalta tuntuvien kokeilujen yli ja alkaa nauttia tekoälyagenttien hyödyistä todellisessa elämässä, kirjoittaa teollisuuden ohjelmistoja kehittävän IFS:n tekoälyjohtaja Bob De Cuax.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article