OnePlus on valtavan suosittu älypuhelin Suomessa. Viime vuonna sen markkinaosuus meillä nousi lähelle 20 prosenttia eli Samsungin, Applen ja muiden jättien ohi. Globaalisti OnePlus on kuitenkin pienen pieni. Viime vuonna sen markkinaosuus oli 0,8 prosenttia. Teknisesti yhtiö kuitenkin kulkee kehityksen kärjessä, mistä kertoo esimerkiksi laitteisiin jo keväällä tuleva 150 watin pikalataus.
Yhtiön toimitusjohtaja Pete Lau paljasti luvun OnePlussan keskustelufoorumilla. Laun mukaan OnePlus myi viime vuonna 11 miljoonaa älypuhelinta. 10 miljoonaa tästä luvusta koostui edullisempien Nord-sarjan laitteiden myynnistä. Näin ollen 9-sarjan lippulaivamalleja myytiin käytännössä alle miljoona kappaletta.
Luvuista huolimatta 2021 oli OnePlussan historian paras vuosi, Pete Lau kertoo. Uusi OnePlus 10 Pro esiteltiin Kiinassa alkuvuonna ja siitä tuli heti yhtiön nopeimmin myynyt puhelin kiinalaisissa verkkokaupoissa. Uusi lippulaiva on nyt esillä Barcelonan Mobile World Congress -messuilla ja tulossa myyntii Euroopassa vielä maaliskuun aikana.
Pete Lau lupaa yhtiönsä tuovan tänä vuonna Eurooppaan tähän asti halvimman 5G-puhelimensa. Yhtiö aikoo myös laajentaa tuotevalikoimaansa IoT-alueelle.
Yksi tärkeä kehitys OnePlussalle on integroituminen emoyhtiö OPPOon ja ennen kaikkea OxygenOS- ja Color OS -käyttöjärjestelmien yhdistäminen. Laun mukaan OxygenOS:n pääarkkitehti johtaa koodikantojen integrointiprosessia.
Tänä vuonna Pete Lau lupaa edistysaskeliä erityisesti laitteiden kameroissa ja latauksessa. Tulossa on esimerkiksi 150 watin SUPERVOOC-lataustekniikka. OPPOn tutkimuslaboratoriossa kehitetty tekniikka lataa 4500 milliampeeritunnin akun varauksen 50 prosenttiin vain 5 minuutissa.
Laitteiden pelisuorituskykyä parantaa HyperBoost-pelimoottori, jonka avulla esimerkiksi grafiikkaprosessorin kuormaa voidaan ohjata tarkemmin. HyperBoost-tekniikka on jo mukana OnePlus 10 Pro -mallissa.
Yksi tärkeä osa HyperBoostia on O-Sync-tekniikka, joka synkronoi prosessorin ja näytön tarkemmin toisiinsa. Peleissä näytön vaste kutistuu 30 millisekuntia lyhyemmäksi, joten ruutu reagoi pelaajan liikkeisiin ja ohjauksiin entistä tarkemmin.