Apple on esitellyt uuden Macbook Airin sekä päivitetyn 13-tuumaisen Macbook Pro -läppärin ja niiden keskiössä on uusi M2-prosessori. Kyse on 20 miljardin transistorin suorittimesta, jonka suorituskyky ja energiatehokkuus riittävät useimmille.
M2-piirin vauhdittamaa Air-konetta pitää tietysti verrata edellisenpolveen Airiin, mutta luonnollisesti suorituskykyä pitää verrata myös uusiin 14- j 16-tuumaisiin Macbook Pro -koneisiin. Jälkimmäinen vertailu on vähän epäreilu, sillä M1 Pro- ja M1 Max -prosessorit säilyvät Applen tehokkaimpina. Osin ero on varsin selvä.
Mutta Air ei ole tehokäyttäjien tai graafikoiden työkalu, vaan Applen näkemys ultrakannettavasta tietokoneesta. M2-prosessori on valmistettu TSMC:n 5 nanometrin prosessissa, mutta kyse on prosessin parannellusta versiosta. Tämä NP4-prosessi lupaa 11 prosenttia enemmän suorituskykyä ja 22 prosenttia paremman energiatehokkuuden kuin M1-prosessorien alkuperäinen 5 nanometrin prosessi.
Verrattuna edellisen Airin ja sen M1-suorittimen lukemiin, M2 tuo 18 prosenttia nopeamman CPU-yksikön, 35 prosenttia tehokkaamman grafiikkasuorittimen ja 40 prosenttia tehokkaamman NPU-yksikön. Kun jaetun muistin kaista on M1:een verrattuna kaksinkertaistunut (sataan gigatavuun sekunnissa), on selvää, että uusi Air prosessoi jouhevammin raskaitakin työkuormia.
Miten M2-piirin teho ja hyötysuhde näkyy käytännössä? Applen mukaan neuroverkkoprosessori voi suorittaa 15,8 biljoonaa operaatiota sekunnissa, mikä on 40 prosenttia enemmän kuin M1:ssä. Lisäteho laajentaa videotuen raskaammille koodekeille, kuten H.264-videolle 8K-koossa. Prosessori voi toistaa useita 8K- ja 4K-striimejä rinnakkain.
Energiatehokkuus tarkoittaa puolestaan, että uudelle Airille voidaan luvata jopa 20 tunnin käyttäika yhdellä latauksella. Tämä on monen tien päällä liikkuvan työläisen kannalta jopa suorituskykyä isompi tekijä. Esimerkiksi uuden 14-tuumaisen Macbook Pron suorituskyky on perusvarustelullakin osoittautunut niin kuvan- kuin videokäsittelyssä jopa liialliseksi. Laite ei esimerkiksi käytä tuulettimiaan koskaan. Ehkä uusi, selvästi edullisempi Air olisi olut järkevämpi vaihtoehto.