Suomessa on käynnissä melkoinen buumi sähköautojen latauslaitteiden rakentamisessa. Sähköteknisen kaupan liiton mukaan kasvu nojaa nyt tehokkaampiin latureihin. Kiinteistöihin asennetaan nyt 22 kilowatin perusalatauslaitteita.
22 kilowatin latureita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 101 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kaikkien alempitehoisten peruslatauspisteiden (11 kW, 7,4 kW ja 3,7 kW) myyntimäärät laskivat, joidenkin osalta jopa puoleen aiemmasta.
Yksi selitys siirtymälle kohti suuritehoisempia laitteita on ARA:n asuinrakennusten latausinfra-avustus, joka edellyttää valmiutta vähintään 11 kW tehoiseen lataukseen.
- Yhä useammin valitaan 22 kW tehoinen laite, koska hintaero ei ole kovinkaan suuri. Lisäksi uusilla autoilla on kyky ottaa vastaan aiempaa suurempia tehoja, mihin taloyhtiöt näyttävät selvästikin varautuvan, arvioi STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhonen.
Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla 20 018 kappaletta, mikä on 28 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Myynti eteni tasaista tahtia, sillä sekä ensimmäisen että toisen vuosineljänneksen myynti oli noin 10 000 laitetta.
Useissa peruslatauslaitteiden malleissa on kaksi latauspistettä, jotka palvelevat vierekkäisiä autopaikkoja. Ensimmäisellä vuosipuoliskolla myydyt latauslaitteet sisälsivät yhteensä 26 493 latauspistettä, joista hidaslatauspisteitä oli 10 907 ja peruslatauspisteitä 15 586. Sekä hidaslatauspisteiden että peruslatauspisteiden määrä kasvoi 32 prosenttia edellisvuoden vastaavasta jaksosta.